Kenneth 81 skrev: 07 mar 2024, 12:25
Hjelm er vel det viktigste, så tenker at den fort får lov til å bli dyreste tingen på lista, og har vel sånn ca peiling på hva jeg vil ha der: Åpningshjelm, helst i glassfiber og helst med solvisir som kan brukes sammen med briller (knapt nok trygt å gå uten briller, så de kommer jeg ikke utenom

)
Resten har jeg sånn ca. null peiling på hva som er lurt/viktig/nødvendig. Har skjønt såpass at kjøreklær som fungerer bra i 25+ midtsommers kanskje ikke er det ideelle nå på vårparten og under 10, så ender nok opp med ett utvalg i klær etter hvert. Men hva skal jeg starte med? Noen som har tips til kjøreklær som er trygge og gode og egner seg til bruk på våren (og høsten) uten at det koster skjorta?
Hjelm kan være litt vanskelig å anbefale siden forskjellige produsenter gjerne har litt forskjellige passformer, så til en viss grad styres valget av hvilken hodeform man er født med. Personlig er jeg grisefornøyd med HJC sin RPHA 90 - en relativt lett modulærhjelm med innebygd solvisir og en veldig hyggelig prislapp. Akkurat denne modellen er vel for øvrig erstattet av RPHA 91 som for meg ikke er like interessant av diverse årsaker (bl.a. opplegg for innebygd intercom som i min erfaring sjeldent er like bra som standalone modellene). Det beste er nok å finne en forhandler (eller flere) som fører litt forskjellige merker og bare prøve alt mulig til du finner noe med god passform. Ikke vær for kjapp på avtrekkeren, det er veldig kjedelig å innse i ettertid at du har kjøpt feil størrelse...
Når det gjelder klær så kjørte jeg med "billigklær" (utgående modell av Oxford Quebec-jakke og Yoko-bukser til halv pris) i flere år og var veldig fornøyd bortsett fra på de helt varmeste dagene. I fjor handlet jeg inn et sett med Klim Carlsbad - det kostet skjorta, men var verdt det for meg. Uten tvil de mest behagelige MC-klærne jeg har prøvd, innebygd ryggskinne er et stort pluss (du blir veldig lei av den separate etter hvert), veier nesten ingenting, veldig god ventilasjon på sommeren, men jeg har også brukt det samme settet uten problem i så lite som 6-7 varmegrader. Da med noen ekstra lag under, naturligvis.
Personlig er jeg også veldig fan av klær som er vanntette slik at jeg ikke trenger å ta en stopp for å dra på regndress dersom himmelen plutselig åpner seg, men her har folk gjerne veldig forskjellige preferanser.
Støvler bør minimum rekke over ankelen.
Av hansker liker jeg å ha minst to forskjellige par - et par korte og perforerte hansker til varme sommerdager, og et par vanntette og godt isolerte til dårlig vær og kjølige vår- og høstdager.
Jeg har Sena 50S intercom og er kjempefornøyd med den. Styr unna eldre Sena-modeller, spesielt SMH-10 og eldre, de er søppel. Mange er veldig fornøyde med Cardo, men de har jeg aldri testet selv.
Edit: Glemte i farten å glemme noe som for meg har blitt en helt essensiell del, nemlig øreplugger. Slike vanlige man får kjøpt på nett eller over disk i MC-sjapper er nok mer enn bra nok for de aller fleste. Personlig fant jeg aldri noen som var behagelige over tid og sverger derfor til formstøpte. I mitt tilfelle 20dB fra Hantek Audio som jeg ikke har noen problemer med å anbefale videre. Har også hørt kun positive ting om Høvik Hørsel.