Etter ti år med elbil er det en del her som fremstår ganske feilaktig, synes jeg:Gammelsmurfen skrev: 27 feb 2024, 23:02 Tror ikke det er noen fare med det første at biler med fossilmotor forsvinner, og det der med "fase ut eldre kjøretøy til fordel for miljøvennlige, nyere alternativer" om det kun er el-biler så er jeg usikker på det miljøregnskapet.
Det er en kjensgjerning at levetiden på EL-biler er vesentlig kortere enn fossildrevne biler, gjerne halvparten eller enda kortere.
De skrotes selv om de er like hele i ramme og karosseriet fordi reparasjonskost er hinsides på en del ting, mest av sikkerhetsmessige grunner fordi det er mye batterikraft ombord.
Har man 2-3 biler i husstanden, noe som er ganske vanlig så må hjemmelading planlegges om man ikke har atomkraftverk i hagen.
Ellers må man nok lade på stasjoner eller om man har mulighet på jobb om man bruker bil til jobben.
På lengre turer er det deilig med bare en kjapp sving innom bensinstasjonen, fylle opp på et par-tre minutter å kjøre videre.
Ikke måtte vente i ladekø før det blir din tur til å vente enda mer mens ladingen foregår.
Det er vel åpnet for mer oljeleting i Norge også mener jeg, offshore og oljebransjen er langt i fra døden nær.
Med sytråder som kraftlinjer mellom nord og sør, en del ymse lokale nett og strømmangel (sies det), så kan ikke alle biler i norge være elektriske på temmelig lang tid. Da må det bli rasjonskort på lading![]()
Levetid: Det er bare en påstand som enkelte fremmer. Greia er at mens en liten frontskade på en 25 år gammel bil betyr noen nye deler, lykter, lakk, er det på en moderne bil en haug med sensorer, radar, masse annet, hovedlykter til 40-50k/stk og så videre, som gjør at en skade som for 25 år siden kostet 30k å fikse, nå koster 200k. Reparasjonskostnaden er like hinsides på nye fossilbiler.
Hjemmelading planlegges? Når jeg trenger å lade putter jeg i ledningen når jeg parkerer hjemme, så er det ordnet av seg selv over natten. As we speak står bilen til lading, den ble parkert med 20% batteri tidligere i kveld. Den er så full jeg ønsker den skal være lenge før jeg står opp igjen. På en lengre tur er erfaringen det motsatte - fører og passasjerer ønsker en benstrekk før bilen trenger påfyll. Ladekø har jeg opplevd én gang i 20 minutter på de siste ti årene.
Strømmangel er det på ingen måte. Strømnettet er for dårlig i Norge, men det har ingen betydning for utbredelsen av elbil. Å lade bilen hjemme trekker like mye effekt som å koke poteter og steke i stekeovnen samtidig.