Lithium batteri

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TommyS
Innlegg: 12
Registrert: 02 sep 2021, 18:51
Motorsykkelen din: ?

Lithium batteri

Legg inn av TommyS »

Noen som har noen anbefaling på lithium oppgradering til min -22 KTM 1290 SAS?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

Den egenentlige fordelene er vel i grunn kun vekten?

Altså høyere energi intensitet.

Sikkert positivt innen racing hvor hvert eneste gram teller, men jeg er usikker på om det finnes så mange andre fordeler?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Lithium batteri

Legg inn av Kjellrf »

Ladesystemene fungerer som regel best med den typen batteri de er lagd for.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

Litt avhengig av hvilken Lithium teknologi som finnes i disse MC batteriene så har vel disse batteriene innebygget ladekrets optimalisert for kjøretøyet dem er plassert i vil jeg tro?

Jeg regner med dem ikke bruker Lithium Ion celler i bil/MC batterier? Jeg vil tro LiFePo batterier er best egnet grunnet den nominelle spenningen pr. celle på 3.2V (som går opp i 12.8V ved bruk av 4 celler i serie.

Da slipper man nemlig og regulere spenningen ut av batteriet.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Lithium batteri

Legg inn av pingvin »

TommyS skrev: 26 mar 2024, 10:27 Noen som har noen anbefaling på lithium oppgradering til min -22 KTM 1290 SAS?
Biltema sine faktisk helt greie, bytte til Biltema lithium på flere sykler, bare passe på riktig dimensjon men fort litt lavere om samme Ah (mener følger med foring) eller øke Ah og beholde størrelse.

Selv gjort dette når uansett skulle bytte batteri, da no-brainer, sparer noen kg og bare rører startknappen fyrer sykkelen opp. Bortsett fra når kaldt (minusgrader), da høres det først ut som helt dødt før plutselig våkner. Har lader som også lader lithium men sluttet å bruke den for vedlikeholdslading, toppet opp på 3min så er i praksis nesten fulladet selv etter måneder (om ikke noe drar strøm selvfølgelig).

PS! Antigravity har forresten batteri med innebygget jump starter, kanskje ikke så dumt?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Lithium batteri

Legg inn av mekkern »

Så lenge ladesystemet ikke lader mer enn max15volt fungerer det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 26 mar 2024, 20:59 Så lenge ladesystemet ikke lader mer enn max15volt fungerer det.
Regner med det sitter en sikkerhetskrets inne i disse batteriene for å forhindre at ladespenningen overstiger 15V? Hadde vært artig og åpnet et slikt batteri å sett litt inni :)

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 01:00
mekkern skrev: 26 mar 2024, 20:59 Så lenge ladesystemet ikke lader mer enn max15volt fungerer det.
Regner med det sitter en sikkerhetskrets inne i disse batteriene for å forhindre at ladespenningen overstiger 15V? Hadde vært artig og åpnet et slikt batteri å sett litt inni :)
Blybatterier har innebygget balansering av alle cellene, det er kjemien i seg selv som ordner det men lithium MÅ ha en eller annen form for ekstern balansering. Uten balansering vil en celle som ikke er 100.0% lik alle andre sakte men sikkert drive fra de andre og en vil kunne ende opp med f.eks 3 celler som er fulladet og en tom, da blir summen ikke noe særlig...

Hvorvidt et lithium MC-batteri har noen innebygget begrensing på ladespenning vet jeg ikkeno om men jeg ser der står i spec for en del slike batterier at de må ha ladespenning mellom 14 og 15V og da skal de ikke trenge ekstra beskyttelse... Hvorvidt en MC (eller annen motor for den del) virkelig holder seg innenfor 14-15V en en annen sak. Dynamoen på Bimbo er merket 14V og det er en helt vanlig Bosch dynamo, litt mindre men ellers ganske lik en bildynamo, så jeg vil tro den holder seg svært nær 14V. De dynamoene jeg har sjekket som er merket 14V har vært AKKURAT det...

Jeg har noen store LiFePO4 batteri i solcelleanlegget mitt og med en skikkelig BMS har jeg en typisk spenningsvariasjon mellom cellene på 0.005V men kan slumpe til og komme opp i 0.020V i ny og ne... BMSen min balanserer cellene med opptil 2A.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

Da regner jeg med du kjører såkalte aktive BMS'er som balanserer hele tiden og ikke passive som kun balanserer når man topplader?

Hvilken type BMS sitter det i disse forresten?

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 09:15 Da regner jeg med du kjører såkalte aktive BMS'er som balanserer hele tiden og ikke passive som kun balanserer når man topplader?

Hvilken type BMS sitter det i disse forresten?
Der er en 200A JK-BMS på hvert batteri og de er aktive, ja.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

I see.

Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC? Jeg har nemlig sett noen det står "Lithium Ion" på. Det synes jeg er litt rart... da det kompliserer enn del vedrøørende spenningen å styringen av disse batteriene siden nominell spenning pr. celle er høyere (3.7V).

Dessuten er Ion cellene vesentlig skumlere å ha med å gjøre. Vet ikke om jeg ville hatt et slikt under skinkene faktisk...

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 09:26 Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC?
Måtte lete en del i dokumentasjonen til Biltema sine batterier men i sikkerhetsdatabladet står der "Lithium iron phosphate" og det virker i alle fall betryggende. "Li-Ion" er en mer generell betegnelse som også passer på LiFePO4 men brukes jo vanligvis om de som ikke er "Lithium iron phosphate".
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 27 mar 2024, 10:37
Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 09:26 Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC?
Måtte lete en del i dokumentasjonen til Biltema sine batterier men i sikkerhetsdatabladet står der "Lithium iron phosphate" og det virker i alle fall betryggende. "Li-Ion" er en mer generell betegnelse som også passer på LiFePO4 men brukes jo vanligvis om de som ikke er "Lithium iron phosphate".
Det står da ganske tydelig "Lithium Ion" på siden av batteriene og ikke "iron"?

Uansett, så er det vel lite trolig at det brukes noe annet enn LifePo4 celler i 12V batterier til MC og evt. bil.... får jeg håpe...

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Lithium batteri

Legg inn av mekkern »

Det er iron phosfate. De er antagligvis produsert av https://skyrichbatteries.co.uk/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 27 mar 2024, 11:15 Det er iron phosfate. De er antagligvis produsert av https://skyrichbatteries.co.uk/
Ja, disse så jo vertfall mistenkelig like ut :)

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 10:54 Det står da ganske tydelig "Lithium Ion" på siden av batteriene og ikke "iron"?
Ja, men som nevnt så passer betegnelsen "Ion" på alle lithiumbatterier selv om det i praksis ofte skiller "de andre" fra jernforfatbatteriene...

Det blir litt som med frostvæske: Tildigere var der rød og blå og de måtte ikke blandes (etylenglykol/propylenglykol) men nå er der grønn, gul, klar og kanskje enda flere og fargen i seg selv forteller ikke nødvendigvis hvilken type glykol den er basert på... Men alt er frostvæske på samme måte som at alle lithiumbatterier er Li-Ion...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 27 mar 2024, 11:55
Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 10:54 Det står da ganske tydelig "Lithium Ion" på siden av batteriene og ikke "iron"?
Ja, men som nevnt så passer betegnelsen "Ion" på alle lithiumbatterier selv om det i praksis ofte skiller "de andre" fra jernforfatbatteriene...

Det blir litt som med frostvæske: Tildigere var der rød og blå og de måtte ikke blandes (etylenglykol/propylenglykol) men nå er der grønn, gul, klar og kanskje enda flere og fargen i seg selv forteller ikke nødvendigvis hvilken type glykol den er basert på... Men alt er frostvæske på samme måte som at alle lithiumbatterier er Li-Ion...
Skjønner. Det gir jo egentlig litt mer mening :)

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Lithium batteri

Legg inn av GSXR-Erling »

...som med alle andre Lithiumbatterier , vær nøye med hvor man lader de...de er vel nære umulig å slokke iløpet av en dag..
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 27 mar 2024, 15:52 ...som med alle andre Lithiumbatterier , vær nøye med hvor man lader de...de er vel nære umulig å slokke iløpet av en dag..
LifePo4 batteriene er langt tryggere å bruke så jeg tror ikke disse vil gå opp i flammer slik Ion batterier gjør. Det skal vertfall mye mere til.

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Lithium batteri

Legg inn av Mincemeat »

Vurderer selv å bytte bort fra Litium. Fikk litt trøbbel med mitt på tur i fjor høst når temperaturene droppet under 10 grader. Kan være en tilfeldighet selvfølgelig og at det er et dårlig batteri.

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Lithiumbatterier tåler å utlades langt nede i de blå gradene men skal ikke lades før temperaturen er over 0 så i praksis er de ikke brukende til sykkel i minusgrader. Men trøbbel i rundt 10 plussgrader skjønner jeg ikke helt...

Lithiumbatteriene jeg har i bobilen har innebygget varmefolie slik at om jeg prøver å lade de i minusgrader går ladestrømmen kun til oppvarming i starten og så når batteriene er over 0 grader starter selve ladingen.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

Mincemeat skrev: 27 mar 2024, 20:36 Vurderer selv å bytte bort fra Litium. Fikk litt trøbbel med mitt på tur i fjor høst når temperaturene droppet under 10 grader. Kan være en tilfeldighet selvfølgelig og at det er et dårlig batteri.
Hva mener du med trøbbel? Hva var det som skjedde med batteriet under 10 grader?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Lithium batteri

Legg inn av mekkern »

Når temperaturen faller ned mot 0 eller under er det lite fart i cellene før de får litt temp.
På mine sykler med lithium så lar jeg bare lyset/tenning stå på en 20-30 sekunder før start-da har interne temperaturen i batteriet økt og det er som 25+ grader. :thumleft
Men kjører stort sett ikke under 5-6grader.

Quote:
The second call has to do with using lithium motorcycle batteries in cold weather.

It is 45 degrees outside, and has been in the 30′s for months. Your battery is basically frozen. You turn on the key and…nothing. WTH?
Well, the lithium that we use in our Pulse motorcycle batteries- A123 Systems LiFeP04 Nanophosphate®- tends to go dormant at cold temperatures. Our batteries will require a minute or two of “waking them up” before they will start your bike.

You can do this a few ways:
1. Turn on the headlights for a few minutes- until they are bright
2. Hold the horn button for a few minutes- until it sounds normal
3. Cycle the fuel pump 10-15 times, until it sounds normal

You should then be able to start your bike.

Note: I have seen videos from other battery companies where they will try to start a bike to wake up a battery. We do not recommend this at all. You could easily damage the starter, starter gear, sprag, and other components. It is much safer to just try to other methods I recommend above.

Bottom line- lithium motorcycle batteries work great in cold weather, provided you give them the proper wake up sequence. If you are looking for a battery that will work in freezing temps without having to deal with waiting a minute or two, lithium may not be for you. Unfortunately, this is one of the limitations of lithium batteries as they currently exist.

At Full Spectrum Power, we believe it is a small trade-off to make for light weight, high power, and small size- but that is a decision you need to make for yourself. Lithium batteries are not always the best choice, for every motorcycle, rider, and application. Sometimes- many times- lead acid or AGM is a better choice.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Vet ikke om de finnes i MC størrelser enda men Solid State Lithiumbatterier opprettholder 97.5% av kapasiteten sin i -20 grader.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Lithium batteri

Legg inn av Mincemeat »

Bjerknez skrev: 28 mar 2024, 05:55
Mincemeat skrev: 27 mar 2024, 20:36 Vurderer selv å bytte bort fra Litium. Fikk litt trøbbel med mitt på tur i fjor høst når temperaturene droppet under 10 grader. Kan være en tilfeldighet selvfølgelig og at det er et dårlig batteri.
Hva mener du med trøbbel? Hva var det som skjedde med batteriet under 10 grader?
Lite futt som andre beskriver. Var en kald høstdag i Oppdal. Var vel kanskje 6 grader på morgenen når jeg skulle starte.

Fikk nå start til slutt, men dårlig effekt.

Svar