Lithium batteri
Lithium batteri
Noen som har noen anbefaling på lithium oppgradering til min -22 KTM 1290 SAS?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
Den egenentlige fordelene er vel i grunn kun vekten?
Altså høyere energi intensitet.
Sikkert positivt innen racing hvor hvert eneste gram teller, men jeg er usikker på om det finnes så mange andre fordeler?
Altså høyere energi intensitet.
Sikkert positivt innen racing hvor hvert eneste gram teller, men jeg er usikker på om det finnes så mange andre fordeler?
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Lithium batteri
Ladesystemene fungerer som regel best med den typen batteri de er lagd for.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
Litt avhengig av hvilken Lithium teknologi som finnes i disse MC batteriene så har vel disse batteriene innebygget ladekrets optimalisert for kjøretøyet dem er plassert i vil jeg tro?
Jeg regner med dem ikke bruker Lithium Ion celler i bil/MC batterier? Jeg vil tro LiFePo batterier er best egnet grunnet den nominelle spenningen pr. celle på 3.2V (som går opp i 12.8V ved bruk av 4 celler i serie.
Da slipper man nemlig og regulere spenningen ut av batteriet.
Jeg regner med dem ikke bruker Lithium Ion celler i bil/MC batterier? Jeg vil tro LiFePo batterier er best egnet grunnet den nominelle spenningen pr. celle på 3.2V (som går opp i 12.8V ved bruk av 4 celler i serie.
Da slipper man nemlig og regulere spenningen ut av batteriet.
Re: Lithium batteri
Biltema sine faktisk helt greie, bytte til Biltema lithium på flere sykler, bare passe på riktig dimensjon men fort litt lavere om samme Ah (mener følger med foring) eller øke Ah og beholde størrelse.TommyS skrev: 26 mar 2024, 10:27 Noen som har noen anbefaling på lithium oppgradering til min -22 KTM 1290 SAS?
Selv gjort dette når uansett skulle bytte batteri, da no-brainer, sparer noen kg og bare rører startknappen fyrer sykkelen opp. Bortsett fra når kaldt (minusgrader), da høres det først ut som helt dødt før plutselig våkner. Har lader som også lader lithium men sluttet å bruke den for vedlikeholdslading, toppet opp på 3min så er i praksis nesten fulladet selv etter måneder (om ikke noe drar strøm selvfølgelig).
PS! Antigravity har forresten batteri med innebygget jump starter, kanskje ikke så dumt?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Lithium batteri
Så lenge ladesystemet ikke lader mer enn max15volt fungerer det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
Regner med det sitter en sikkerhetskrets inne i disse batteriene for å forhindre at ladespenningen overstiger 15V? Hadde vært artig og åpnet et slikt batteri å sett litt inni :)
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
Blybatterier har innebygget balansering av alle cellene, det er kjemien i seg selv som ordner det men lithium MÅ ha en eller annen form for ekstern balansering. Uten balansering vil en celle som ikke er 100.0% lik alle andre sakte men sikkert drive fra de andre og en vil kunne ende opp med f.eks 3 celler som er fulladet og en tom, da blir summen ikke noe særlig...Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 01:00Regner med det sitter en sikkerhetskrets inne i disse batteriene for å forhindre at ladespenningen overstiger 15V? Hadde vært artig og åpnet et slikt batteri å sett litt inni :)
Hvorvidt et lithium MC-batteri har noen innebygget begrensing på ladespenning vet jeg ikkeno om men jeg ser der står i spec for en del slike batterier at de må ha ladespenning mellom 14 og 15V og da skal de ikke trenge ekstra beskyttelse... Hvorvidt en MC (eller annen motor for den del) virkelig holder seg innenfor 14-15V en en annen sak. Dynamoen på Bimbo er merket 14V og det er en helt vanlig Bosch dynamo, litt mindre men ellers ganske lik en bildynamo, så jeg vil tro den holder seg svært nær 14V. De dynamoene jeg har sjekket som er merket 14V har vært AKKURAT det...
Jeg har noen store LiFePO4 batteri i solcelleanlegget mitt og med en skikkelig BMS har jeg en typisk spenningsvariasjon mellom cellene på 0.005V men kan slumpe til og komme opp i 0.020V i ny og ne... BMSen min balanserer cellene med opptil 2A.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
Da regner jeg med du kjører såkalte aktive BMS'er som balanserer hele tiden og ikke passive som kun balanserer når man topplader?
Hvilken type BMS sitter det i disse forresten?
Hvilken type BMS sitter det i disse forresten?
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
Der er en 200A JK-BMS på hvert batteri og de er aktive, ja.Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 09:15 Da regner jeg med du kjører såkalte aktive BMS'er som balanserer hele tiden og ikke passive som kun balanserer når man topplader?
Hvilken type BMS sitter det i disse forresten?
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
I see.
Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC? Jeg har nemlig sett noen det står "Lithium Ion" på. Det synes jeg er litt rart... da det kompliserer enn del vedrøørende spenningen å styringen av disse batteriene siden nominell spenning pr. celle er høyere (3.7V).
Dessuten er Ion cellene vesentlig skumlere å ha med å gjøre. Vet ikke om jeg ville hatt et slikt under skinkene faktisk...
Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC? Jeg har nemlig sett noen det står "Lithium Ion" på. Det synes jeg er litt rart... da det kompliserer enn del vedrøørende spenningen å styringen av disse batteriene siden nominell spenning pr. celle er høyere (3.7V).
Dessuten er Ion cellene vesentlig skumlere å ha med å gjøre. Vet ikke om jeg ville hatt et slikt under skinkene faktisk...
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
Måtte lete en del i dokumentasjonen til Biltema sine batterier men i sikkerhetsdatabladet står der "Lithium iron phosphate" og det virker i alle fall betryggende. "Li-Ion" er en mer generell betegnelse som også passer på LiFePO4 men brukes jo vanligvis om de som ikke er "Lithium iron phosphate".Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 09:26 Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC?
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
Det står da ganske tydelig "Lithium Ion" på siden av batteriene og ikke "iron"?SveinHa skrev: 27 mar 2024, 10:37Måtte lete en del i dokumentasjonen til Biltema sine batterier men i sikkerhetsdatabladet står der "Lithium iron phosphate" og det virker i alle fall betryggende. "Li-Ion" er en mer generell betegnelse som også passer på LiFePO4 men brukes jo vanligvis om de som ikke er "Lithium iron phosphate".Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 09:26 Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC?
Uansett, så er det vel lite trolig at det brukes noe annet enn LifePo4 celler i 12V batterier til MC og evt. bil.... får jeg håpe...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Lithium batteri
Det er iron phosfate. De er antagligvis produsert av https://skyrichbatteries.co.uk/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lithium batteri
Ja, disse så jo vertfall mistenkelig like ut :)mekkern skrev: 27 mar 2024, 11:15 Det er iron phosfate. De er antagligvis produsert av https://skyrichbatteries.co.uk/