Den store MC-camping tråden!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

I see.

Jeg tenkte egentlig mer på villcamping mens man er på tur og ikke hjemme rundt der man bor. Men ja, det blir nok noen campingplasser på meg i sommer også, men villcamping skal så absolutt testes. Det er noe eget å overnatte steder det ikke er noen andre. Bakdelen er at man må tre skinka over en kvist hvis man må rygge ut en snickers, men det er vel den eneste bakdelen for min del egentlig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 13 mai 2024, 22:07 I see.
Jeg tenkte egentlig mer på villcamping mens man er på tur og ikke hjemme rundt der man bor.
Om man villcamper noen hundre meter eller få km. fra der man bor er vel uten betydning :eh :scratch .
Villcamping er villcampinmg, uansett hvor så lenge det ikke er på en campingplass.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 13 mai 2024, 22:15
Bjerknez skrev: 13 mai 2024, 22:07 I see.
Jeg tenkte egentlig mer på villcamping mens man er på tur og ikke hjemme rundt der man bor.
Om man villcamper noen hundre meter eller få km. fra der man bor er vel uten betydning :eh :scratch .
Villcamping er villcampinmg, uansett hvor så lenge det ikke er på en campingplass.
Er ikke helt enig i det. Er man på villcamping i relativ nærhet til hjemmet så har man hele tiden muligheten til å svippe hjemmom. Villcamper man langt hjemmefra så får man et litt annet syn på det.

Jeg har vel villcampet kun EN gang etter militæret som kan kalles villcamping og da var vi langt inne i Aremark utenfor Halden. Jeg synes det er mye bedre hvis alt klaffer enn å villcampe i skogen bak huset. Da blir det på en måte for lettvint og stikke hjem hvis man får magasjau eller har glemt noe etc. selv om man ikke gjøre det, så vet man at man kan, og det skaper en litt annen følelse mener nå jeg. Vertfall for min del.

Men hvis det er villcamping og sovet i skogen bak huset eller til og med på plenen, så har jeg langt flere døgn på nakken når det kommer til nettopp villcamping. Men altså, i mitt hodet er ikke det villcamping.

Jeg villcampet i Aremark, og selv det mener jeg for min egen del var helt i grenseland for hva jeg mener villcamping er. Jeg hadde mulighet til å kjøre hjem, men det var ca. 3-4 mil hjem. Dog hadde jeg tatt noen pils så det var uansett utelukket. ;)

Å sovne i soveposen under åpen himmel i lynget til knitrende bål, en lettere rus fra noen pils og fuglekvitter var rett og slett magisk. Men vi var heldige med været skal sies. :-)

MEN... jeg/vi kommer nok garantert også til å velge campingplasser inni mellom. Det finnes mange såkalte "naturcamping" plasser beregnet for folk med telt etc. men å slå opp teltet på en gressplen siden av andre gidder jeg ikke. Det har jeg testet før og det ga meg absolutt ingenting. :)

Toalmar
Innlegg: 362
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Toalmar »

AJ skrev: 13 mai 2024, 21:48 Hm... :-k

Årets første MC telttur i morgen til Valdres?
Nærmere bestemt hit til Aurdal Fjordcamping.

Ikke bestemt enda, men kan plutselig skje om morgendagen viser seg fra solskinnssiden :sunny:
En koselig campingplass Aurdal Fjordcamping. Har hatt fastplass med campingvogn og spikertelt der tidligere.
Dette er nå noen år siden, men jeg vil tro plassen fortsatt er innafor.
Jan og Knut som driver plassen er hyggelige karer.

greina
Innlegg: 106
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av greina »

AJ skrev: 13 mai 2024, 22:15
Bjerknez skrev: 13 mai 2024, 22:07 I see.
Jeg tenkte egentlig mer på villcamping mens man er på tur og ikke hjemme rundt der man bor.
Om man villcamper noen hundre meter eller få km. fra der man bor er vel uten betydning :eh :scratch .
Villcamping er villcampinmg, uansett hvor så lenge det ikke er på en campingplass.
Ikke enig. Joda man kan villcampe i nærområdet, men da er man kjent og vet hvor mulighetene er. Hvis man er på tur på ukjente steder så er det mye mer leting og bomkjøring involvert før man finner et sted man er fornøyd med. Så da blir det et kompromiss mellom hvor mye tid man skal bruke på kjøring og når man skal begynne å lete etter egnet sted å campe.

Jeg har ikke SÅ mye erfaring, men min er at man må sette av minst en time (gjerne litt mer) for leting etter et sted å villcampe, iallefall hvis man stort sett forholder seg til asfaltkjøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

greina skrev: 13 mai 2024, 23:35
AJ skrev: 13 mai 2024, 22:15
Bjerknez skrev: 13 mai 2024, 22:07 I see.
Jeg tenkte egentlig mer på villcamping mens man er på tur og ikke hjemme rundt der man bor.
Om man villcamper noen hundre meter eller få km. fra der man bor er vel uten betydning :eh :scratch .
Villcamping er villcampinmg, uansett hvor så lenge det ikke er på en campingplass.
Ikke enig. Joda man kan villcampe i nærområdet, men da er man kjent og vet hvor mulighetene er. Hvis man er på tur på ukjente steder så er det mye mer leting og bomkjøring involvert før man finner et sted man er fornøyd med. Så da blir det et kompromiss mellom hvor mye tid man skal bruke på kjøring og når man skal begynne å lete etter egnet sted å campe.

Jeg har ikke SÅ mye erfaring, men min er at man må sette av minst en time (gjerne litt mer) for leting etter et sted å villcampe, iallefall hvis man stort sett forholder seg til asfaltkjøring.
Enig. Villcamping på ukjente steder er helt noe annet. Det tar tid og finne et passende sted. Vi kjlrte vel rundt en times tid før vi fant en anstendig plass, å vi hadde tuvtittet på Google street view en stund før dette også.

Å villcampe bak huset, i skogen, eller i skogen borti gata har egentlig ingenting med det jeg forbinder med villcamping å gjøre. Men det er nå uansett bare min mening. Det viktigste er uansett at man trives på tur og det man driver med, uavhengig av hva man kaller det :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

greina skrev: 13 mai 2024, 23:35
AJ skrev: 13 mai 2024, 22:15
Bjerknez skrev: 13 mai 2024, 22:07 I see.
Jeg tenkte egentlig mer på villcamping mens man er på tur og ikke hjemme rundt der man bor.
Om man villcamper noen hundre meter eller få km. fra der man bor er vel uten betydning :eh :scratch .
Villcamping er villcampinmg, uansett hvor så lenge det ikke er på en campingplass.
Ikke enig. Joda man kan villcampe i nærområdet, men da er man kjent og vet hvor mulighetene er. Hvis man er på tur på ukjente steder så er det mye mer leting og bomkjøring involvert før man finner et sted man er fornøyd med. Så da blir det et kompromiss mellom hvor mye tid man skal bruke på kjøring og når man skal begynne å lete etter egnet sted å campe.

Jeg har ikke SÅ mye erfaring, men min er at man må sette av minst en time (gjerne litt mer) for leting etter et sted å villcampe, iallefall hvis man stort sett forholder seg til asfaltkjøring.
Så om jeg setter opp teltet på skauen på et egnet sted jeg kjenner godt fra før i nærheten av her jeg bor så er det altså ikke villcamping... :eh ?

Det samme om man overnatter i eller ved en gapahuk man vet om fra før, kanskje til og med vært innom tidligere?

Eller om man velger en plass man ikke har vært innom tidligere, men kjørt forbi og tenkt at "her skal jeg jammen overnatte i telt en gang"?

For at det skal være villcamping må man altså helst bruke en del tid på bomkjøring for å finne en egnet teltplass, og aller helst lengst mulig unna hovedveiene? Og på steder man ikke har vært før?
Mens å sette opp telt og/eller tarp i kort avstand fra en vei man kjenner godt fra før, være seg en hovedvei som f.eks. over Hardangervidda, eller en vei i lokalområdet eller annet sted man kjenner godt til fra før, ikke er villcamping :scratch ...

Villcamping er enkelt og greit overnatting ute i det fri i utmark, med eller uten telt og tarp, nær offentlig eller privat vei, på steder i naturen man kjenner godt fra før eller langt ute på vidda hvor man ikke har vært tidligere.

Overnatter man i telt i egen hage er det naturligvis ikke villcamping.
Samme om man setter opp teltet på plenen til en kompis eller familie man besøker.

Men om jeg kjører 500 meter videre ned i grusveien her jeg bor og setter opp teltet i skauen hvor jeg stadig vekk går tur så er det helt klart villcamping.
Samme om jeg kjører noen få km. Inn på almenningskauen fra her jeg bor.
For meg handler det om å overnatte i utmark. Nært eller fjernt fra hjemmet er helt uten betydning.
Samme gjelder om hvor lett eller vanskelig det er å finne egnet plass.
Og jeg bruker selvfølgelig helst minst mulig tid og bomkjøring for å finne plassen :prf .

Så får andre selvfølgelig fortsatt gjerne være uenig i hva jeg mener villcamping er :-) .

Ellers er det greit å minne om at man ikke skal villcampe nærmere enn 150 meter fra fastboende iflg. allemannsretten, om jeg ikke husker feil. Og at man camper i utmark. Med mindre man får tillatelse fra f.eks. en gardbruker til å campe på jorde/dyrket mark
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1631
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

Er vel intensjonen, ikke definisjonen av villcamping Bjerknez tenker på :-)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 14 mai 2024, 08:22 Er vel intensjonen, ikke definisjonen av villcamping Bjerknez tenker på :-)
Ikke uenig i det.
Mitt poeng er at det altså fint går an å villcampe lokalt der man bor og uten å måtte bomkjøre og leite lenge etter en mest mulig "vill" plass for at det skal være villcamping - på ekte, kan jeg vel legge til... ;)

Men for all, de som som vil bruke en del tid på å finne en mest mulig avsidesliggende telt/tarp plass må gjerne gjøre det på slutten av en lang kjøredag... :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Vi er nok bare uenige i hva man velger å kalle "villcamping". Derfor skriver jeg (for min del vertfall) at "for MEG" er villcamping IKKE å telte bak huset eller i skogholtet ved garasjen. Om det pr. definisjon kan kalles villcamping er noe annet.

Faktum er at der er helt noe annet og sette opp camp et sted langt hjemmefra på et sted man ikke kjenner, og i skogholtet bak huset. Forskjellen er opplagt. Så lenge man HAR muligheten til å rusle eller komme seg relativt fort hjem for å hente noe man har glemt, gå på do etc. så får vertfall ikke JEG følelsen av at det er villcamping.

Hvis det er tilfelle så har jeg villcampet mangfoldige ganger i mitt liv. Helt siden jeg var 6 år gammel. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 14 mai 2024, 08:22 Er vel intensjonen, ikke definisjonen av villcamping Bjerknez tenker på :-)
Helt korrekt :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 14 mai 2024, 08:43
Faktum er at der er helt noe annet og sette opp camp et sted langt hjemmefra på et sted man ikke kjenner, og i skogholtet bak huset. Forskjellen er opplagt. Så lenge man HAR muligheten til å rusle eller komme seg relativt fort hjem for å hente noe man har glemt, gå på do etc. så får vertfall ikke JEG følelsen av at det er villcamping.
Nåja... forskjellen er nok ikke opplagt for alle.
Å overnatte ute i naturen i kjent nærområde vil nok for mange, meg selv i inkludert, gi en ny og annen opplevelse av nettopp dette stedet enn om man går tur i området. To ulike opplevelser for de fleste, vil jeg tro.

Ellers er det flere besøkende som villcamper på et sted noen km. i almenningen fra her jeg bor hvor noen campingentusiaster fikk lov til å sette opp en enkel utedass i skogkanten.
Og denne benyttes av camperne, selvfølgelig. Være seg de som camper til fots og de som er på MC-tur. Ja, til og bobilcampere som antakelig synes et slikt tilbud er litt... eksotisk :crazy:

Samme utedasstilbud på en egnet villcampingplass langs veien mellom Hurdal og Lygna.
Begge plasser rett ved et vann.
Lett atkomst og ypperlig steder for villcamping :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 204
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg tror nok at det for folk flest gjør noe med oss - rent mentalt - om man vet at ens egen bolig med tilhørende fasiliteter kun er noen hundre meter unna, sammenlignet med om man er milevis unna. Selv om skogen man bor i nærheten av og skogen på andre siden av landet kanskje begge oppfyller de semantiske kriteriene for "fricamping" og selv man ikke faktisk benytter seg av det man har hjemme når man camper i nærheten. Eller kanskje det bare er meg og min sterke tilhørighet til "hjemme" og generelle lett motstand mot reiser som innebærer overnatting andre steder.

Uansett så er jo dette ren "følelse" så det bør ikke overraske noen at forskjellige personer vil oppleve dette svært forskjellig :)

Gikk for øvrig på en liten smell i går og endte opp med å bestille telt, sovepose, liggeunderlag og pute (tilbud på Fjellsport). Er i utgangspunktet stor tilhenger av tak og fire vegger så det blir helst Airbnb, hytter eller i verste fall (mtp. pris) hotellrom, men innser at det er særdeles kjekt å ha når man nå fortrinnsvis skal ut på litt mer MC-tur - både som en nødløsning for netter hvor man ikke finner husly eller som primær overnattingsmetode for å holde kostnadene nede.

Gjenstår å se om det faller i smak, jeg har vel ikke en gang vært inni et telt på minst 30 år...

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1631
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

kaLARSnikov skrev: 14 mai 2024, 09:25 Gjenstår å se om det faller i smak, jeg har vel ikke en gang vært inni et telt på minst 30 år...
Ikke lov å teste teltet hjemme på forhånd, første gang nytt telt settes opp skal være i halvmørket med promille på ukjent sted :knegg

Drar på tur i morgen, tar antagelig med telt, renta gjort at må være litt forsiktig med pengebruken og sover helt greit i telt så da blir det en billig tur, spesielt om kjøper mat på Rema. Alternativt så gir jeg beng og tar inn på hotell og kjøper en øl til 150NOK og midddag på hotellrestauranten :redface
Sist redigert av pingvin den 14 mai 2024, 09:38, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 14 mai 2024, 09:25 Jeg tror nok at det for folk flest gjør noe med oss - rent mentalt - om man vet at ens egen bolig med tilhørende fasiliteter kun er noen hundre meter unna, sammenlignet med om man er milevis unna. Selv om skogen man bor i nærheten av og skogen på andre siden av landet kanskje begge oppfyller de semantiske kriteriene for "fricamping" og selv man ikke faktisk benytter seg av det man har hjemme når man camper i nærheten. Eller kanskje det bare er meg og min sterke tilhørighet til "hjemme" og generelle lett motstand mot reiser som innebærer overnatting andre steder.

Uansett så er jo dette ren "følelse" så det bør ikke overraske noen at forskjellige personer vil oppleve dette svært forskjellig :)

Gikk for øvrig på en liten smell i går og endte opp med å bestille telt, sovepose, liggeunderlag og pute (tilbud på Fjellsport). Er i utgangspunktet stor tilhenger av tak og fire vegger så det blir helst Airbnb, hytter eller i verste fall (mtp. pris) hotellrom, men innser at det er særdeles kjekt å ha når man nå fortrinnsvis skal ut på litt mer MC-tur - både som en nødløsning for netter hvor man ikke finner husly eller som primær overnattingsmetode for å holde kostnadene nede.

Gjenstår å se om det faller i smak, jeg har vel ikke en gang vært inni et telt på minst 30 år...
Her er vi helt på bølgelengde :thumleft

Villcamping er når man også villcamper mentalt. Altså at man faktisk ikke kan dra hjem og sette seg på ramma, eller hente ostehøvelen, primusen, sminkesakene eller hva det måtte være.

Når man feks. befinner seg langt inne i Sveriges skoger 30 mil hjemmefra så mener jeg det karakteriseres som villcamping, hvis man da ikke benytter seg av ferdige campingplasser eller områder. Man finner rett og slett et sted selv og slår camp.

Om jeg skulle finne et skogsområde i hjembygda mi, så er ikke det villcamping i mine øyne. Selv om det pr. definisjon trolig blir betegnet som villcamping så fort man slår opp teltet i et skogholt.

Svar