greina skrev: 13 mai 2024, 23:35
AJ skrev: 13 mai 2024, 22:15
Bjerknez skrev: 13 mai 2024, 22:07
I see.
Jeg tenkte egentlig mer på villcamping mens man er på tur og ikke hjemme rundt der man bor.
Om man villcamper noen hundre meter eller få km. fra der man bor er vel uten betydning

.
Villcamping er villcampinmg, uansett hvor så lenge det ikke er på en campingplass.
Ikke enig. Joda man kan villcampe i nærområdet, men da er man kjent og vet hvor mulighetene er. Hvis man er på tur på ukjente steder så er det mye mer leting og bomkjøring involvert før man finner et sted man er fornøyd med. Så da blir det et kompromiss mellom hvor mye tid man skal bruke på kjøring og når man skal begynne å lete etter egnet sted å campe.
Jeg har ikke SÅ mye erfaring, men min er at man må sette av minst en time (gjerne litt mer) for leting etter et sted å villcampe, iallefall hvis man stort sett forholder seg til asfaltkjøring.
Så om jeg setter opp teltet på skauen på et egnet sted jeg kjenner godt fra før i nærheten av her jeg bor så er det altså ikke villcamping...

?
Det samme om man overnatter i eller ved en gapahuk man vet om fra før, kanskje til og med vært innom tidligere?
Eller om man velger en plass man ikke har vært innom tidligere, men kjørt forbi og tenkt at "her skal jeg jammen overnatte i telt en gang"?
For at det skal være villcamping må man altså helst bruke en del tid på bomkjøring for å finne en egnet teltplass, og
aller helst lengst mulig unna hovedveiene? Og på steder man ikke har vært før?
Mens å sette opp telt og/eller tarp i kort avstand fra en vei man kjenner godt fra før, være seg en hovedvei som f.eks. over Hardangervidda, eller en vei i lokalområdet eller annet sted man kjenner godt til fra før, ikke er villcamping

...
Villcamping er enkelt og greit overnatting ute i det fri i utmark, med eller uten telt og tarp, nær offentlig eller privat vei, på steder i naturen man kjenner godt fra før eller langt ute på vidda hvor man ikke har vært tidligere.
Overnatter man i telt i egen hage er det naturligvis ikke villcamping.
Samme om man setter opp teltet på plenen til en kompis eller familie man besøker.
Men om jeg kjører 500 meter videre ned i grusveien her jeg bor og setter opp teltet i skauen hvor jeg stadig vekk går tur så er det helt klart villcamping.
Samme om jeg kjører noen få km. Inn på almenningskauen fra her jeg bor.
For meg handler det om å overnatte i utmark. Nært eller fjernt fra hjemmet er helt uten betydning.
Samme gjelder om hvor lett eller vanskelig det er å finne egnet plass.
Og jeg bruker selvfølgelig helst minst mulig tid og bomkjøring for å finne plassen

.
Så får andre selvfølgelig fortsatt gjerne være uenig i hva jeg mener villcamping er

.
Ellers er det greit å minne om at man ikke skal villcampe nærmere enn 150 meter fra fastboende iflg. allemannsretten, om jeg ikke husker feil. Og at man camper i utmark. Med mindre man får tillatelse fra f.eks. en gardbruker til å campe på jorde/dyrket mark