Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 14 jun 2024, 09:18 For meg handler det om å få bagasjen så nærme og langt ned på sykkelen som mulig, samt minst mulig vekt. Bare brakettene til disse aluboksene må jo veie en del og toppboksen sitter i mine øyne alt for høyt.
Var jo litt skrekkeksempel den der, ja :D Og mye smarte myk-veske løsninger nå som den du viser så ikke uenig og det jeg brukt.

Og veldig med på dette med vekten ned og fram, siden alltid kjører alene så har jeg bare bag'en på baksete og som bonus slipper jeg bagasjebrett.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 14 jun 2024, 10:53
Bjerknez skrev: 14 jun 2024, 09:18 For meg handler det om å få bagasjen så nærme og langt ned på sykkelen som mulig, samt minst mulig vekt. Bare brakettene til disse aluboksene må jo veie en del og toppboksen sitter i mine øyne alt for høyt.
Var jo litt skrekkeksempel den der, ja :D Og mye smarte myk-veske løsninger nå som den du viser så ikke uenig og det jeg brukt.

Og veldig med på dette med vekten ned og fram, siden alltid kjører alene så har jeg bare bag'en på baksete og som bonus slipper jeg bagasjebrett.
Ja, jeg fester også bag'en på baksetet, men i år skal jeg i tillegg til tidligere også ha med campingutstyr som telt og tarp, samt sovepose etc. Istedenfor å feste en bag til oppå den andre og flytte tungdepunktet oppover, så fester jeg den heller på et bagasjebrett.

Jeg kunne i utgangspunktet istedenfor å kjøpe en bag til som festes på bagasjebrettet kjøpt en større hovedbag og hatt bak på salen, men da kommer den for nærme ryggen og da mister jeg litt sitteplass.

Så derfor ble det en Drybag 260 fra SW-Motech :)

I tankvesken har jeg alt av elektroniske duppeditter. Ladere, batteribanker, telefon, kamera etc. I sideveskene har jeg klær og evt. ting jeg vil ha hurtigere tilgang til. Feks. kaffekoppen og primus samt pulverkaffe og regndressen etc.

kgjersda
Motorsykkelen din: .

Legg inn av kgjersda »

Bjerknez skrev: 14 jun 2024, 09:42 @kgjersda: Hvilket telt og hvilken tarp er det du bruker på bildene over? Erdu fornøyd med begge deler og holder taltet vannet ute?
Barents Snota 1 telt - superfornøyd 👌

Tarp er noe ræl fra xxl til en slikk og ingenting på tilbud. Brukes med bål da jeg ikke er redd for gnister på det.

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 12 jun 2024, 19:27
lazyboy skrev: 12 jun 2024, 19:18 Mini teleskop fiskestang og 5 sluker. Tar minimalt med plass og en time går på et blunk. Trenger ikke være spesielt intr i fiske. Men det er alltid morro og få fisk :thumleft
Jeg fisket en del når jeg var liten, men i dag finner jeg ingen glede eller spenning i det egentlig. Først skal man drasse med seg fiskestang med tilbehør som også tar plass, så skal man fiske mest trolig iten å få noe som helst, og skulle man få noe så må man jo tilberede den der og da samt spise den. Fisken må gjøres opp og det blir kye klin. Så må man ha stekepanne eller diverse utstyr dor å steke den, noe som også tar plass. Når fisken er stekt så må man sitte å pille bein. Så trenger man jo nogot ved siden av som også tar bagasjeplass.

Når man omsider er ferdig skal alt vaskes etc.

Nei... fisken får man kjøpt på burgersjappa og kalles ofte fiskeburger. Så får det bli frysetørket mat og en knert i teltet i steden :)
Er så j…. jævli glad for for at jeg ikje har alle de symptomene du har @Bjerknez . Det ville vært slitsomt spør du meg. Aldri møtt deg, men gud bedre å gøy det hadde vært å parkert deg, men usikker på om det er mulig

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 15 jun 2024, 00:00 Er så j…. jævli glad for for at jeg ikje har alle de symptomene du har @Bjerknez . Det ville vært slitsomt spør du meg. Aldri møtt deg, men gud bedre å gøy det hadde vært å parkert deg, men usikker på om det er mulig
Hehe, jeg er litt usikker på hva du mener her.

Jeg har en tendens til å ha en ganske sterk mening om diverse ting å jeg krydrer nok gjerne den meningen noe sterkere enn andre samt gir den en litt ironisk "morsom" vri for å dramatisere litt.

Jeg er usikker på hvilke symptomer man må ha hvis man ikke liker å fiske?

Hve mener du med å "parkere meg"?

Hvis du mener overtale meg til å like noe jeg ikke liker fra før eller kanskje overbevise meg om at jeg tar feil etc. så ønsker jeg deg velkommen til å gjøre det. Hvis det er noen som er såpass dyktige at dem klarer å gjøre fisking interresant for meg så er jo det bare gøy :twothumbs:

Er ikke mange år siden jeg regelrett var i mot campinglivet. Men i dag har jeg bestemt meg for å gi det en ny sjanse. Takket være litt inspirasjon fra andre, Youtube videoer og andre ting. Så jeg er så absolutt åpen for ideer og fristelser. Men det krever nok mer enn en setning i et fora for å overbevise meg om at fisking er rasende gøy. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg prøvepakket drybagen. Teltet, campingskoene og regndressen går i drybag nummer to.

Da har jeg plass til resten som stort sett er klær i sideveskene
IMG_1460.jpeg
Også enda viktigere... jeg har fyllt opp ølkjøleren i dag, så den er klar til sommeren :twothumbs:
IMG_2024-06-15-133329.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ErikW

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 02:54
ErikW skrev: 15 jun 2024, 00:00 Er så j…. jævli glad for for at jeg ikje har alle de symptomene du har @Bjerknez . Det ville vært slitsomt spør du meg. Aldri møtt deg, men gud bedre å gøy det hadde vært å parkert deg, men usikker på om det er mulig

Jeg har en tendens til å ha en ganske sterk mening om diverse ting å jeg krydrer nok gjerne den meningen noe sterkere enn andre samt gir den en litt ironisk "morsom" vri for å dramatisere litt.

Hvis du mener overtale meg til å like noe jeg ikke liker fra før eller kanskje overbevise meg om at jeg tar feil etc. så ønsker jeg deg velkommen til å gjøre det. Hvis det er noen som er såpass dyktige at dem klarer å gjøre fisking interresant for meg så er jo det bare gøy :twothumbs:

Er ikke mange år siden jeg regelrett var i mot campinglivet. Men i dag har jeg bestemt meg for å gi det en ny sjanse. Takket være litt inspirasjon fra andre, Youtube videoer og andre ting. Så jeg er så absolutt åpen for ideer og fristelser. Men det krever nok mer enn en setning i et fora for å overbevise meg om at fisking er rasende gøy. :twothumbs:
Det jeg mener er enkelt: for neg blir mye av det andre skriver om eller har kjøpt «litt plukket ned» værre er det ikke.
Så er det det med å kooose seg og det virker det som du sliter med alene ihvertfall 😎🏍️ ikke værre enn det, men som jeg skriver er jeg j… glad jeg kan ligge i telt helt ensomt å bare kjenne roen.
Så er det jo godt vi er forskjellige å på en måte

lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Legg inn av lazyboy »

Rolig nå Erikw.Han ligger jo godt ann til en plass i Guinness book of records🤭

Ei uke på loffen med planlegging og utstyrsjustering som overgår en reise til månen😂

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 15 jun 2024, 19:55
Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 02:54

Det jeg mener er enkelt: for neg blir mye av det andre skriver om eller har kjøpt «litt plukket ned» værre er det ikke.
Så er det det med å kooose seg og det virker det som du sliter med alene ihvertfall 😎🏍️ ikke værre enn det, men som jeg skriver er jeg j… glad jeg kan ligge i telt helt ensomt å bare kjenne roen.
Så er det jo godt vi er forskjellige å på en måte
Så det du mener er at du sitter igjen med et intrykk av at det jeg mener andre kjøper er "feil" og det jeg selv kjøper er "riktig"? Det er jo på en måte en sannhet i det ut fra eget standpunkt. Du kjlrer jo jo feks. Ikke en Rocket. Det er nok fordi du synes din sykkel er bedre til ditt bruk. Forskjellen er bare at jeg sier det og ikke bare mener det. :)

Jeg sliter nok litt med å kose meg helt alene på tur. Altså hvor jeg er et feks. 2 døgn helt alene. Jeg er for rastløs til det. Men jeg kan fint kose meg alene på tur en hel dag, hvis jeg får snakket med andre på kvelden. Jeg må altså ikke til enhver tid kjøre sammens med flere andre. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 15 jun 2024, 20:07 Rolig nå Erikw.Han ligger jo godt ann til en plass i Guinness book of records🤭

Ei uke på loffen med planlegging og utstyrsjustering som overgår en reise til månen😂
Haha, hvis basic campingutstyr blir sammenlignet med utstyret man trenger til månen så tror jeg vertfall jeg med sikkerhet kan si at du ikke har vært på månen i såfall :lol

ErikW

Legg inn av ErikW »

lazyboy skrev: 15 jun 2024, 20:07 Rolig nå Erikw.Han ligger jo godt ann til en plass i Guinness book of records🤭

Hehe, jeg blir litt svett av alt greiene,, :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Skjønner ikke hva det er å bli svett av. Jeg har kjøpt basic campingutstyr fra billighyllen. Hva er problemet? :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Bestllte meg to Nalgene vannflasker som skal være med på tur. Vann er alltid kjekt og ha med. Da kan man enkelt lage seg kaffe i farten ved å fyre opp primus på en hvilken som helst rasteplass. Så slipper man å kjøpe kaffe på bensern samt konsumere den på samme sted.
IMG_1461.jpeg
Å nei... dem skal ikke tas med til månen. Jeg kjøpte dem fordi dem er beregnet for formålet og at det trolig er mindre sjans format dem lekker og at dem tåler en støyt. Dem er også på en liter noe jeg mener er passe. En typisk 1.5 liter brusflaske er for tynn i plasten og også for stor i fysisk størrelse. En halvliterflaske blir for liten og det kreves dog 4 stk. slike. Åpningen på flasken er også stor, noe som gjør at man kan bruke den til andre ting også. Dessuten kan jeg jo selvsagt også bruke dem her hjemme :thumleft

Å sist men ikke minst så har dem doseringsstreker angitt på flasken.

169 kroner stk. er heller ikke en sum som velter økonomien. :vs
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Får forsvare Bjerknez litt her selv om han hverken har spurt om det eller trenger det :knegg

Mistenker at Bjerknez liker PROSESSEN med å vurdere utstyr, google, youtube, prøve&feile litt etc. så det andre ser på som mye styr og kaving gir glede i seg selv.

Mistenker dette fordi er slik selv, er veldig beslektet med gadget behov. For meg er det litt sporten å prøve å maxe utstyret, noen ganger står det ikke på penga men i andre tilfeller kan litt av sporten være å holde kostnadene nede. Mhp. camping så har jeg prøvd å holde vekten nede, selvfølgelig litt fordi påvirker kjøreegnskapene men er litt fascinert av ultra light utstyr og folk som krysser kontinenter til fots med et par kg base weight (altså vekt uten mat og drikke).

Jakten på "riktig" utstyr kan til og med være viktigere enn at har så mye behov eller bruker det så mye. Hadde planer om å campe mer enn gjør så kan godt si brukt altfor mye tid og kanskje penger på utstyr men det er helt greit, kost meg med googling på mørke høstkvelder og tanken på at KAN reise verden rundt i morgen. Om ikke hadde hatt jobb og kjerring...

Sikkert svart på noe ingen har spurt om nå men what ever :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 16 jun 2024, 09:37 Får forsvare Bjerknez litt her selv om han hverken har spurt om det eller trenger det :knegg

Mistenker at Bjerknez liker PROSESSEN med å vurdere utstyr, google, youtube, prøve&feile litt etc. så det andre ser på som mye styr og kaving gir glede i seg selv.
Mistenker dette fordi er slik selv, er veldig beslektet med gadget behov. For meg er det litt sporten å prøve å maxe utstyret, noen ganger står det ikke på penga men i andre tilfeller kan litt av sporten være å holde kostnadene nede. Mhp. camping så har jeg prøvd å holde vekten nede, selvfølgelig litt fordi påvirker kjøreegnskapene men er litt fascinert av ultra light utstyr og folk som krysser kontinenter til fots med et par kg base weight (altså vekt uten mat og drikke).

Jakten på "riktig" utstyr kan til og med være viktigere enn at har så mye behov eller bruker det så mye. Hadde planer om å campe mer enn gjør så kan godt si brukt altfor mye tid og kanskje penger på utstyr men det er helt greit, kost meg med googling på mørke høstkvelder og tanken på at KAN reise verden rundt i morgen. Om ikke hadde hatt jobb og kjerring...

Sikkert svart på noe ingen har spurt om nå men what ever :D
Der traff du spikeren på hodet @pingvin :thumleft

Jeg trodde det var ganske selvsagt, men enkelte tror altså kanskje at dette er en slitsom prosess for meg. Alt jeg har kjøpt er ganske nøye gjennomtenkt etter å ha sett en drøss youtube videoer som pingvin nevnte.

En annen grunn til all planleggingen bortsett fra at jeg synes det er en givende prosess er at hvis jeg legger ting best mulig til rette så minsker sjansen for negative overaskelser og opplevelser. Dette er viktig for min del da den litt plagsomme ryggen tar veldig mye energi når jeg feks. skal slå opp camp. Jeg må hele tiden bevege meg på spesielle måter og fysisk arbeid med mye opp og ned er fysisk utmattende for min del. Ikke noe jeg død av dette selvsagt og har lørt meg å leve med det, men skal jeg gi en trolig fremtidig camping karriere sjansen så må jeg tilrettelegge litt. Samtidig er det jo gøy og shoppe litt som pingvin nevner.

Noen eksempel kan jeg komme med:

Jeg har handlet inn paracord (tau til å sette opp tarp) for sikkert 1500 kroner samt karabinkroker for å kunne feste tauene til tarpen enklere. Jeg har lært meg noen basic knuter via Youtube og øvd på disse. Ikke for at jeg MÅ, men for at det er gøy å lære noe nytt samt bruke utstyret man har kjøpt. Da setter jeg opp tarpen mye hurtigere og enklere og gjør det enklere for keg selv.

Så har jeg kjøpt sovepose, liggeunderlag og oppblåsbar pute av opplagte grunner. Med dårlig rygg må jeg ha skikkelig liggeunderlag. Sovepose hadde jeg fra før, men den tok alt for stor plass. Men handlet en god dunpose på tilbud, så tok ikke helt av her.

Så har jeg kjøpt batteridreven pumpe for å pumpe opp liggeunderlag. Nok en jobb jeg slipper å bruke energi på. Og igjen, det er jo også gøy med gadgets.

Sea to summit sammenleggbar kaffekjele ble kjøpt for å spare plass. Samt småtteri som teltlykt for å kunne se noe i mørket, bestikk etc.

Jeg har også kjøpt Thermacell myggjager for å kunne sitte under tarpen med en pils uten å bli spist opp av mygg.

Teltet jeg kjøpte som er et Urberg 2-person Dome telt var jeg mer usikker på, så dette måtte testes grundig i regnvær. Å våkne opp med vann som drypper ned i panna er nok ikke gøy. Teltet ble godkjent og hele denne prosessen ble ikke gjort fordi jeg MÅTTE, men fordi jeg synes det er gøy.

Så det er hele prosessen som trigger meg. Shoppingen samt gleden av å teste utstyret. Motorsykkelen kommer til å stå ferdig pakket en uke før jeg skal dra, i tillfelle det blir endringer i når jeg drar grunnet vær etc.

Så alt handler om å gjøre det enklest mulig for meg selv den dagen turen starter og når første camp skal settes opp. Så kan det selvsagt hende at ting endrer seg underveis. Kanskje gir campingopplevelsen blod på tann og kanskje slår det motsatt vei. Da har jeg vertfall ikke brukt en månedslønn på campingutstyr og mye kan selges igjen.

Men det utstyret jeg har nå er det jeg selv mener er et meget godt utstyr for en hyggelig penge. Jeg kunne lett brukt 50.000 kroner til hvis jeg ville være mer fancy med dyrere telt, sovepose i dun som takler -30 grader etc.

Så det er ikke slik at jeg sitter og handler på måfå fordi jeg kjeder meg eller ikke har venner eller at det finnes andre miserable grunner til innkjøpene. Alt er meget godt gjennomtenkt å jeg har en plan med det meste :D

Svar