pingvin skrev: 16 jun 2024, 09:37
Får forsvare Bjerknez litt her selv om han hverken har spurt om det eller trenger det
Mistenker at Bjerknez liker PROSESSEN med å vurdere utstyr, google, youtube, prøve&feile litt etc. så det andre ser på som mye styr og kaving gir glede i seg selv.
Mistenker dette fordi er slik selv, er veldig beslektet med gadget behov. For meg er det litt sporten å prøve å maxe utstyret, noen ganger står det ikke på penga men i andre tilfeller kan litt av sporten være å holde kostnadene nede. Mhp. camping så har jeg prøvd å holde vekten nede, selvfølgelig litt fordi påvirker kjøreegnskapene men er litt fascinert av ultra light utstyr og folk som krysser kontinenter til fots med et par kg base weight (altså vekt uten mat og drikke).
Jakten på "riktig" utstyr kan til og med være viktigere enn at har så mye behov eller bruker det så mye. Hadde planer om å campe mer enn gjør så kan godt si brukt altfor mye tid og kanskje penger på utstyr men det er helt greit, kost meg med googling på mørke høstkvelder og tanken på at KAN reise verden rundt i morgen. Om ikke hadde hatt jobb og kjerring...
Sikkert svart på noe ingen har spurt om nå men what ever
Der traff du spikeren på hodet
@pingvin
Jeg trodde det var ganske selvsagt, men enkelte tror altså kanskje at dette er en slitsom prosess for meg. Alt jeg har kjøpt er ganske nøye gjennomtenkt etter å ha sett en drøss youtube videoer som pingvin nevnte.
En annen grunn til all planleggingen bortsett fra at jeg synes det er en givende prosess er at hvis jeg legger ting best mulig til rette så minsker sjansen for negative overaskelser og opplevelser. Dette er viktig for min del da den litt plagsomme ryggen tar veldig mye energi når jeg feks. skal slå opp camp. Jeg må hele tiden bevege meg på spesielle måter og fysisk arbeid med mye opp og ned er fysisk utmattende for min del. Ikke noe jeg død av dette selvsagt og har lørt meg å leve med det, men skal jeg gi en trolig fremtidig camping karriere sjansen så må jeg tilrettelegge litt. Samtidig er det jo gøy og shoppe litt som pingvin nevner.
Noen eksempel kan jeg komme med:
Jeg har handlet inn paracord (tau til å sette opp tarp) for sikkert 1500 kroner samt karabinkroker for å kunne feste tauene til tarpen enklere. Jeg har lært meg noen basic knuter via Youtube og øvd på disse. Ikke for at jeg MÅ, men for at det er gøy å lære noe nytt samt bruke utstyret man har kjøpt. Da setter jeg opp tarpen mye hurtigere og enklere og gjør det enklere for keg selv.
Så har jeg kjøpt sovepose, liggeunderlag og oppblåsbar pute av opplagte grunner. Med dårlig rygg må jeg ha skikkelig liggeunderlag. Sovepose hadde jeg fra før, men den tok alt for stor plass. Men handlet en god dunpose på tilbud, så tok ikke helt av her.
Så har jeg kjøpt batteridreven pumpe for å pumpe opp liggeunderlag. Nok en jobb jeg slipper å bruke energi på. Og igjen, det er jo også gøy med gadgets.
Sea to summit sammenleggbar kaffekjele ble kjøpt for å spare plass. Samt småtteri som teltlykt for å kunne se noe i mørket, bestikk etc.
Jeg har også kjøpt Thermacell myggjager for å kunne sitte under tarpen med en pils uten å bli spist opp av mygg.
Teltet jeg kjøpte som er et Urberg 2-person Dome telt var jeg mer usikker på, så dette måtte testes grundig i regnvær. Å våkne opp med vann som drypper ned i panna er nok ikke gøy. Teltet ble godkjent og hele denne prosessen ble ikke gjort fordi jeg MÅTTE, men fordi jeg synes det er gøy.
Så det er hele prosessen som trigger meg. Shoppingen samt gleden av å teste utstyret. Motorsykkelen kommer til å stå ferdig pakket en uke før jeg skal dra, i tillfelle det blir endringer i når jeg drar grunnet vær etc.
Så alt handler om å gjøre det enklest mulig for meg selv den dagen turen starter og når første camp skal settes opp. Så kan det selvsagt hende at ting endrer seg underveis. Kanskje gir campingopplevelsen blod på tann og kanskje slår det motsatt vei. Da har jeg vertfall ikke brukt en månedslønn på campingutstyr og mye kan selges igjen.
Men det utstyret jeg har nå er det jeg selv mener er et meget godt utstyr for en hyggelig penge. Jeg kunne lett brukt 50.000 kroner til hvis jeg ville være mer fancy med dyrere telt, sovepose i dun som takler -30 grader etc.
Så det er ikke slik at jeg sitter og handler på måfå fordi jeg kjeder meg eller ikke har venner eller at det finnes andre miserable grunner til innkjøpene. Alt er meget godt gjennomtenkt å jeg har en plan med det meste