MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-ulykker

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 23:32
Lirer litt på om han hadde truffet rådyret hvis det hadde hatt pp seg gul vest... :knegg
:thumleft
Du er faktisk inne på noe. Ingen mc ulykker er like, og synlighetsutstyr KAN gjøre forskjell i noen tilfeller men langt i fra alle.
Men vi er på vei dit at enkelte tror dette utgjør en forskjell i de fleste ulykker.
Selv bruker jeg kun kjøreutstyr og ikke noe ekstra lys, vest eller andre duppeditter som skal gjøre meg mer synlig.
Har mer tro på kjøremønster, plassering og 30 års erfaring på 2 hjul vil gjøre om jeg klarer meg eller ikke.
Tror ikke på at vest redder liv, det er på sjøen den gjør det.

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Når det gjelder statistikk om hvilke farger det er som er mest innblandet i ulykker vet jeg ikke om det, men på nittitallet gikk de ut med at røde biler var den sikreste fargen av de vanlig bilfargene. Nå om dagen går det jo mest i sort, grått og hvitt, og sterke farger er i fåtall. At noen kan påstå at en ikke blir bedre sett av å bruke neongult er meg helt ubegripelig.🤔🤔🤔

Jeg står ved min påstand om at neongul hjelm gjør en MC-fører mye mer synlig i trafikken. Ja lys og farger på sykkel og dress hjelper også, men hjelmene er det høyeste punktet som gjør at en kan bli mye synligere på avstand, over autovern, kratt, og over biler som ligger i mellom bilist og MC. Hjelmene blir heller ikke tildekket av ryggsekker eller regntøy.

I går kjørte jeg bil i mørkt regnvær fra Agder til Stavanger, og jeg møtte endel MC-er. Det overrasker meg at det ikke finnes noe farger, men at alt er svart hos veldig mange av de jeg møtte. En gul hjelm hadde økt synligheten voldsomt i det mørke drittværet.

Dårlige/farlige bilister er det mange av på veien, og innimellom er jeg også dessverre en av de. Kan vi ikke i det minste prøve å gjøre oss mere synlige da vi vet at mange MC-ulykker der bilfører har skylden kommer av at MC ikke ble sett?

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 16 jun 2024, 09:44
Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 23:32
Lirer litt på om han hadde truffet rådyret hvis det hadde hatt pp seg gul vest... :knegg
:thumleft
Du er faktisk inne på noe. Ingen mc ulykker er like, og synlighetsutstyr KAN gjøre forskjell i noen tilfeller men langt i fra alle.
Men vi er på vei dit at enkelte tror dette utgjør en forskjell i de fleste ulykker.
Selv bruker jeg kun kjøreutstyr og ikke noe ekstra lys, vest eller andre duppeditter som skal gjøre meg mer synlig.
Har mer tro på kjøremønster, plassering og 30 års erfaring på 2 hjul vil gjøre om jeg klarer meg eller ikke.
Tror ikke på at vest redder liv, det er på sjøen den gjør det.
Her er jeg helt enig med deg :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Jeg er langt fra overbevist om at gul refleksvest er veien å gå. Lysbruk som skiller seg ut, spesielt to lavt monterte ekstra LED lamper har jeg mye mer tro på. Skal man bruke refleksvest, så velg en annen farge enn neongul.
Neongule refleksvester brukes av mange. Min ryggmargsrefleks sier meg at det er noe stillestående eller noe som beveger seg sakte som har den på i det øyeblikk jeg ser noe neongult. Jeg vil tippe at under 10% av disse bæres av motorsyklister. Mer vanlig er det at det er anleggs- eller veiarbeidere, fotgjengere eller joggere, syklister eller andre som beveger seg saktere enn trafikken ellers. Kanskje også politi. Jeg trenger ekstra informasjon for å forstå at dette er en motorsykkel som beveger seg fort. Jeg må altså se etter en ekstra gang. Men fronten på en motorsykkel med lamper i en trekant kan ikke misforstås.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 16 jun 2024, 12:47 Jeg er langt fra overbevist om at gul refleksvest er veien å gå. Lysbruk som skiller seg ut, spesielt to lavt monterte ekstra LED lamper har jeg mye mer tro på. Skal man bruke refleksvest, så velg en annen farge enn neongul.
Neongule refleksvester brukes av mange. Min ryggmargsrefleks sier meg at det er noe stillestående eller noe som beveger seg sakte som har den på i det øyeblikk jeg ser noe neongult. Jeg vil tippe at under 10% av disse bæres av motorsyklister. Mer vanlig er det at det er anleggs- eller veiarbeidere, fotgjengere eller joggere, syklister eller andre som beveger seg saktere enn trafikken ellers. Kanskje også politi. Jeg trenger ekstra informasjon for å forstå at dette er en motorsykkel som beveger seg fort. Jeg må altså se etter en ekstra gang. Men fronten på en motorsykkel med lamper i en trekant kan ikke misforstås.
Jeg er enig. Når jeg ser en gul vest så forbinder jeg også det med veiarbeid og kommunearbeidere samt ting som beveger seg langsomt, som veimaskiner, dumpere etc.

alt handler om kontraster tror jeg. Altså at man skiller seg ut blandt omgivelsene. Generelt dagslys er vel i utgangspunktet lyse grått. Den absolutt største kontrasten til lyse grått er slik jeg ser det enten sort eller en sterk og litt mørkere rødfarge. Grønn blander seg for mye med blader og gress.

Men det største fokuset bør ligge på sporvalg, fart og sunn fornuft. Man kommer langt med det tror jeg.

Voksen

Legg inn av Voksen »

Møtte noen MCer i dag også, og to av fire hadde gul jakke. Er veldig vanskelig å forstå at noen mener en ikke ser de først med gule jakker.
Min påstand er uansett at gul hjelm gjør mye nytte. Da ser en motorsykler som ligger bak biler da hjelmen ofte synes over biltak, noe ikke frontlysene gjør. I tillegg synes en fra siden over autovern og kratt.
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:08 Møtte noen MCer i dag også, og to av fire hadde gul jakke. Er veldig vanskelig å forstå at noen mener en ikke ser de først med gule jakker.
Min påstand er uansett at gul hjelm gjør mye nytte. Da ser en motorsykler som ligger bak biler da hjelmen ofte synes over biltak, noe ikke frontlysene gjør. I tillegg synes en fra siden over autovern og kratt.
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.
Her slår du nærmest fast at motorsyklister blir "udødelige" om de kjører med gul hjelm og gule kjøreklær/vester :eh ...
Hva med den mest forekomne MC-ulykken, nemlig singelulykken.
I hvor stor grad vil en gul hjelm være til hjelp i slike tilfeller :scratch ...
Litt tendensiøst med et slikt retorisk spørsmål, men likevel.

Kjøreatferd og kjøretøybeherskelse er vel det aller viktigste hva gjelder å unngå å komme utfor en ulykke.

Selv gjør jeg meg mest mulig synlig for firehjulstrafikanter jeg kjører foran og bak ved å pendle jevnlig sideveis i kjørebanen slik at jeg dukker opp jevnlig i sidespeil og sladrespeil til bilføreren foran.
Og jada, det funker om en følger med og ser at bilføreren faktisk ser i speilet når "noe" dukker opp der.

Overfor motgående trafikk der det er plass (nok veibredde) og oversiktlig plasserer jeg meg som regel alltid i venstre del av min kjørebane. Altså samme plassering som bilføreren, som sitter i venstre forsete i bilen.
På den måten er jeg som motorsyklist godt synlig for motgående trafikk.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:08 Møtte noen MCer i dag også, og to av fire hadde gul jakke. Er veldig vanskelig å forstå at noen mener en ikke ser de først med gule jakker.
Bevares, folk må få kjøre rundt med hvilken farge de vil ha på sykler, hjelmer og vester, også fluoriserende gule. Men et eller annet sted så jeg at de fleste MC-ulykker skjer som utforkjøring i venstresving, og da tror jeg neppe fargevalg på bekledning har stor effekt.

Ellers er jeg helt enig med kjellv og Bjerknez' siste innlegg; "trekant-lys" og "sporvalg, fart og sunn fornuft" betyr mye.

Tidligere pleide jeg å si at det viktigste sikkerhetsutstyret har man mellom ørene.

Voksen

Legg inn av Voksen »

AJ skrev: 16 jun 2024, 16:36
Her slår du nærmest fast at motorsyklister blir "udødelige" om de kjører med gul hjelm og gule kjøreklær/vester :eh ...
Hva med den mest forekomne MC-ulykken, nemlig singelulykken.
I hvor stor grad vil en gul hjelm være til hjelp i slike tilfeller :scratch ...
Litt tendensiøst med et slikt retorisk spørsmål, men likevel.

Kjøreatferd og kjøretøybeherskelse er vel det aller viktigste hva gjelder å unngå å komme utfor en ulykke.

Selv gjør jeg meg mest mulig synlig for firehjulstrafikanter jeg kjører foran og bak ved å pendle jevnlig sideveis i kjørebanen slik at jeg dukker opp jevnlig i sidespeil og sladrespeil til bilføreren foran.
Og jada, det funker om en følger med og ser at bilføreren faktisk ser i speilet når "noe" dukker opp der.

Overfor motgående trafikk der det er plass (nok veibredde) og oversiktlig plasserer jeg meg som regel alltid i venstre del av min kjørebane. Altså samme plassering som bilføreren, som sitter i venstre forsete i bilen.
På den måten er jeg som motorsyklist godt synlig for motgående trafikk.
Jeg har på ingen måte slått fast at en blir «udødelig» ved bruk av gul hjelm. Skjønner ikke at du klarer å vri det den veien. Hvordan en kan være så trangsynt at en nekter for at å ha en lysende farge i stedet for sort på det høyeste og mest synlige punktet på en MC- fører er vanskelig for meg å forstå.
Selvfølgelig er utforkjøringer i sving, (singelulykker), det vanligste, men det handler ikke om å gjøre seg synlig for andre trafikanter, men hvordan en kjører. Det er noe helt annet. For å unngå sammenstøt med andre biler så er nøkkelen å bli sett/oppfattet tidligst mulig slik at bilførere unngår å sette oss i farlige situasjoner. Om du tror løsningen kun er plassering, og det har ikke noe som helst å si å gjøre seg mere synlig med farger så tro gjerne det.

Voksen

Legg inn av Voksen »

Gammelbokser skrev: 16 jun 2024, 16:40
Bevares, folk må få kjøre rundt med hvilken farge de vil ha på sykler, hjelmer og vester, også fluoriserende gule. Men et eller annet sted så jeg at de fleste MC-ulykker skjer som utforkjøring i venstresving, og da tror jeg neppe fargevalg på bekledning har stor effekt.

Ellers er jeg helt enig med kjellv og Bjerknez' siste innlegg; "trekant-lys" og "sporvalg, fart og sunn fornuft" betyr mye.

Tidligere pleide jeg å si at det viktigste sikkerhetsutstyret har man mellom ørene.
Ja, det viktigste er jo det vi har i mellom ørene. Hadde vi brukt det så hadde vi vel ikke kjørt MC?😉 Vi vet jo å kjøre MC er mer enn ti ganger så farlig som å kjøre bil.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:54 Om du tror løsningen kun er plassering, og det har ikke noe som helst å si å gjøre seg mere synlig med farger så tro gjerne det.
Igjen framstår du som ganske så kategorisk ved å skrive "Om du tror kun (min utheving) er plassering, og det har ikke noe som helst å si å gjøre seg mer synlig med farger så tro gjerne det".

Kjøreatferd, plassering og det å kunne lese trafikkbildet til enhver tid er det viktigste med henblikk på å gjøre seg synlig i trafikkbildet.
Ellers kjører jeg ofte med sort skinndress, sort karbonhjelm, sorte hansker og sorte kjørestøvler uten at jeg noengang har opplevd å ikke bli sett.
Det samme når jeg kjører med en av tekstildressene mine med (ikke)fargene sort som grunnfarge med hvite detaljer og en av hjelmene jeg har som er i samme fargekombinasjoner i tillegg til en en med noen orange detaljer.

Overdreven tro på neongult har jeg definitivt ikke.
I min verden er det andre ting som er langt viktigere for oss motorsyklister, deriblant aktiv synliggjøring slik jeg allerede har nevnt.

Men at gul hjelm og gul vest er synlig, avviser jeg selvfølgelig ikke. Det jeg stiller spørsmål ved er hvor stor betydning det har i forhold til andre synlighetstiltak som allerede er nevnt av meg og flere andre her i tråden.

Og med det har jeg sagt mitt om dette i denne omgang :vs .

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:08
Jeg er forholdsvis enig i dette utsagnet, men løsrevet fra diskusjonen om gule vester.
Du har helt rett i at du lettere blir sett med gul vest eller gul hjelm. Men hvorvidt du blir sett som motorsyklist eller som noe annet langs veien henger fortsatt åpent. Men helt klart er det mange motorsyklister som med fordel kunne gjøre noe enkle grep for å sikre seg selv noe bedre. Men det går først og fremst på å bedre sine tekniske kjøreferdigheter, og hvordan man tenker og handler i trafikken.
Jeg driver mye med dette som veileder i de forskjellige kurs som NAF MC arrangerer her i fylket. I disse kursene kjører jeg også med gul vest, uten at jeg føler det noe tryggere. Men det er en del av "uniformen". Kjører jeg privat ligger vesten igjen hjemme eller i toppboksen.
Men jeg ser mye rart på disse kursene. Mange har ikke de ringeste begrep om kvordan man skal klare å styre sykkelen gjennom en unnamanøver i 50 km/t. Urovekkende mange braser igjennom så kjeglene fyker. Svært mange behersker heller ikke en nødbrems fra samme hastighet, de tørr faktisk nesten ikke å bremse kraftig heller. Men langt færre behersker å feste blikket dit en skal i en nødsituasjon. Det er ganske skremmende å se på. Dette er antakelig dette det må fokuseres på dersom man skal få ned ulykkestallene. Kompetanseforbedrende tiltak i en eller annen form, enten obligatoriske eller for eksempel at forsikringsselskapene premierer slike kurs økonomisk for den enkelte som kan dokumentere deltakelse. Men så ille er realitetene. Det mest skremmende er faktisk at vi vet at de som kjører aller minst og aller dårligst aldri ville meldt seg på et kurs for derved å avsløre hvor dårlig det står til.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Et meget godt poeng @kjellv som jeg stiller meg bak.

Jeg har kjørt samens med folk med neongul vest som har kjlrt rett ut i sving. Det gikk bra, å jeg nevner ikke navn, men vi kjlrte alle sammen den samme svingen i omtrent samme hastighet. Den som kjlrte ut har hatt MC lappen en mannsalder. Men personen hadde neongul vest...

Så fokuset bør ligge helt andre steder enn farge på kjøretøyet.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 16 jun 2024, 18:45Så fokuset bør ligge helt andre steder enn farge på kjøretøyet.
Nåja, det går an å ha flere tanker i hodet samtidig og om neongult gir deg 1% bedre odds så er det til og ikke fra...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Voksen

Legg inn av Voksen »

kjellv skrev: 16 jun 2024, 18:31
Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:08
Jeg er forholdsvis enig i dette utsagnet, men løsrevet fra diskusjonen om gule vester.
Du har helt rett i at du lettere blir sett med gul vest eller gul hjelm. Men hvorvidt du blir sett som motorsyklist eller som noe annet langs veien henger fortsatt åpent. Men helt klart er det mange motorsyklister som med fordel kunne gjøre noe enkle grep for å sikre seg selv noe bedre. Men det går først og fremst på å bedre sine tekniske kjøreferdigheter, og hvordan man tenker og handler i trafikken.
Jeg driver mye med dette som veileder i de forskjellige kurs som NAF MC arrangerer her i fylket. I disse kursene kjører jeg også med gul vest, uten at jeg føler det noe tryggere. Men det er en del av "uniformen". Kjører jeg privat ligger vesten igjen hjemme eller i toppboksen.
Men jeg ser mye rart på disse kursene. Mange har ikke de ringeste begrep om kvordan man skal klare å styre sykkelen gjennom en unnamanøver i 50 km/t. Urovekkende mange braser igjennom så kjeglene fyker. Svært mange behersker heller ikke en nødbrems fra samme hastighet, de tørr faktisk nesten ikke å bremse kraftig heller. Men langt færre behersker å feste blikket dit en skal i en nødsituasjon. Det er ganske skremmende å se på. Dette er antakelig dette det må fokuseres på dersom man skal få ned ulykkestallene. Kompetanseforbedrende tiltak i en eller annen form, enten obligatoriske eller for eksempel at forsikringsselskapene premierer slike kurs økonomisk for den enkelte som kan dokumentere deltakelse. Men så ille er realitetene. Det mest skremmende er faktisk at vi vet at de som kjører aller minst og aller dårligst aldri ville meldt seg på et kurs for derved å avsløre hvor dårlig det står til.
Veldig enig med deg, men jeg sidestiller ikke gul vest med gul hjelm, da vester blir matte, skjult av ryggsekker, regntøy etc. En gul hjelm påstår jeg er vesentlig mere synlig enn en gul vest.
Kjenner godt kjøreskolelærer og har også snakket om dette med sensorer. Kjøreskolelæreren har valgt å kjøre gul hjelm, og sensorer er også opptatt av å gjøre seg synlig.
Når det gjelder kjøreadferd som nødbrems, unnamanøver, se dit en skal er jeg 100% enig med deg i at her har vi mye å hente, inkludert meg selv. Er ingen tvil om at vi burde trent på dette på lukkede områder slik at det sitter i oss når vi trenger det. Det å se dit vi skal i stedet for å stivne hadde nok også hjulpet veldig godt på ulykkesstatistikken.
Igjen: Hvis noen innbiller seg at jeg tror at gul hjelm redder alle problemer i ulykkesstatistikken så må jeg dypt beklage at jeg har uttrykt meg så feil.
Når det gjelder den tragiske ulykken som ble omtalt fra Lyngdal denne uken, så er det blitt hevdet av flere, uten at en vet bekledningen, at gul hjelm kunne ha forhindret den tragiske ulykken. Da kunne kanskje bilføreren ha sett MCen over autovernet før forbikjøringen? Kanskje mer synlige MC-førere kunne reddet så lite som to liv i året? Hadde ikke det vært bra, og verdt å endre seg for?
Selv bor jeg på et lite sted på Sørlandet der det har vært mange drepte på MC i årenes løp, og ikke lang fra meg har i senere år to omkommet og en sitter i rullestol pga sidestøtte som stod nede i sving. Synlighet er bare en del av det store bildet.

Svar