kjellv skrev: 16 jun 2024, 18:31
Voksen skrev: 16 jun 2024, 16:08
Ikke rart at det fortsatt skjer mye ulykker når så mange på MC nekter å endre seg.
Jeg er forholdsvis enig i dette utsagnet, men løsrevet fra diskusjonen om gule vester.
Du har helt rett i at du lettere blir sett med gul vest eller gul hjelm. Men hvorvidt du blir sett som motorsyklist eller som noe annet langs veien henger fortsatt åpent. Men helt klart er det mange motorsyklister som med fordel kunne gjøre noe enkle grep for å sikre seg selv noe bedre. Men det går først og fremst på å bedre sine tekniske kjøreferdigheter, og hvordan man tenker og handler i trafikken.
Jeg driver mye med dette som veileder i de forskjellige kurs som NAF MC arrangerer her i fylket. I disse kursene kjører jeg også med gul vest, uten at jeg føler det noe tryggere. Men det er en del av "uniformen". Kjører jeg privat ligger vesten igjen hjemme eller i toppboksen.
Men jeg ser mye rart på disse kursene. Mange har ikke de ringeste begrep om kvordan man skal klare å styre sykkelen gjennom en unnamanøver i 50 km/t. Urovekkende mange braser igjennom så kjeglene fyker. Svært mange behersker heller ikke en nødbrems fra samme hastighet, de tørr faktisk nesten ikke å bremse kraftig heller. Men langt færre behersker å feste blikket dit en skal i en nødsituasjon. Det er ganske skremmende å se på. Dette er antakelig dette det må fokuseres på dersom man skal få ned ulykkestallene. Kompetanseforbedrende tiltak i en eller annen form, enten obligatoriske eller for eksempel at forsikringsselskapene premierer slike kurs økonomisk for den enkelte som kan dokumentere deltakelse. Men så ille er realitetene. Det mest skremmende er faktisk at vi vet at de som kjører aller minst og aller dårligst aldri ville meldt seg på et kurs for derved å avsløre hvor dårlig det står til.
Veldig enig med deg, men jeg sidestiller ikke gul vest med gul hjelm, da vester blir matte, skjult av ryggsekker, regntøy etc. En gul hjelm påstår jeg er vesentlig mere synlig enn en gul vest.
Kjenner godt kjøreskolelærer og har også snakket om dette med sensorer. Kjøreskolelæreren har valgt å kjøre gul hjelm, og sensorer er også opptatt av å gjøre seg synlig.
Når det gjelder kjøreadferd som nødbrems, unnamanøver, se dit en skal er jeg 100% enig med deg i at her har vi mye å hente, inkludert meg selv. Er ingen tvil om at vi burde trent på dette på lukkede områder slik at det sitter i oss når vi trenger det. Det å se dit vi skal i stedet for å stivne hadde nok også hjulpet veldig godt på ulykkesstatistikken.
Igjen: Hvis noen innbiller seg at jeg tror at gul hjelm redder alle problemer i ulykkesstatistikken så må jeg dypt beklage at jeg har uttrykt meg så feil.
Når det gjelder den tragiske ulykken som ble omtalt fra Lyngdal denne uken, så er det blitt hevdet av flere, uten at en vet bekledningen, at gul hjelm kunne ha forhindret den tragiske ulykken. Da kunne kanskje bilføreren ha sett MCen over autovernet før forbikjøringen? Kanskje mer synlige MC-førere kunne reddet så lite som to liv i året? Hadde ikke det vært bra, og verdt å endre seg for?
Selv bor jeg på et lite sted på Sørlandet der det har vært mange drepte på MC i årenes løp, og ikke lang fra meg har i senere år to omkommet og en sitter i rullestol pga sidestøtte som stod nede i sving. Synlighet er bare en del av det store bildet.