Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Loyfex
Innlegg: 12
Registrert: 11 mar 2021, 08:11
Motorsykkelen din: GSX-R 750

Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?

Legg inn av Loyfex »

Det er snart duket for ventilkontroll iht. service intervall. Hva pleier folk å måtte punge ut for det? Med, og uten evt. justering. Pris og arbeidsmengde avhenger av motortype vil jeg tro, min sykkel har 4 sylindre i rekke DOHC, dvs. 16 ventiler.
Ventilkontrollen i seg selv skal jeg nok få til, men hvis shims må byttes er jeg ikke like komfortabel.

Det står mellom 2 valg:
A) Gjøre ventilkontrollen selv og håpe alle klareringer er OK. Evt. sette bort justeringsjobben til verksted hvis jeg oppdager klareringer som nærmer seg utenfor spesifikasjon.

B) Sette bort hele jobben til verksted. Både kontroll og evt. justering. Dette avhenger selvfølgelig av pris.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo bare å sjekke selv om du er komfortabel med det. Min tilnærming til saken er at dersom klaringene er ørlite romslig, så lar jeg det være.
Er det for trangt, er det derimot en annen sak.

Om du finner ut at du må justere, så må hele jobben betales for uansett og du har brukt litt ekstra fritid på forhånd. Det kan være penger spart, eller tid forbrukt.

Selv synes jeg det er litt av hobbyen å gjøre slike ting selv.

kaLARSnikov
Innlegg: 366
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?

Legg inn av kaLARSnikov »

Har foreløpig kun tatt ventilsjekk på én sykkel og det var en 2004 V-Strom 650. Kostet snaue 11 000,- hos Leere's og da var det inkludert to timer ekstra for justering (ellers 8500,- med kun sjekk, uten justering).

V-twin, så halvparten så mange ventiler som din, men de sitter jo også på to forskjellige steder og ikke i én rekke. Jeg kan ikke nok om slikt til å si om det er mer eller mindre jobb :P

Ventiler er langt over mitt komfortnivå (uten at jeg har satt meg dypt inn i hva det egentlig går ut på), men bare jobben med å dra av alt plastrælet for å komme til tanken på en gammel V-Strom var nesten nok til at jeg ikke hadde gjort det selv uansett...

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?

Legg inn av GSXR-Erling »

Ingenting, bruker YouTube og god tid 😊
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Loyfex
Innlegg: 12
Registrert: 11 mar 2021, 08:11
Motorsykkelen din: GSX-R 750

Re: Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?

Legg inn av Loyfex »

Ja Fredrik24, enig i at litt av hobbyen er å skru! Mulig jeg tar kontrollen sjæl, men dette er ventilkontroll nr 2. Så er vel relativt sannsynlig at noe burde justeres denne gangen. Potensielt en jobb for å underholde meg til vinteren.

Kalarsnikov, tipper V-Twin er dyrere mtp arbeidsmengde og alt som må demonteres. Størsteparten av jobben er å komme til. Blir vel akkurat dobbelt så mye arbeid.

Svar