Det er snart duket for ventilkontroll iht. service intervall. Hva pleier folk å måtte punge ut for det? Med, og uten evt. justering. Pris og arbeidsmengde avhenger av motortype vil jeg tro, min sykkel har 4 sylindre i rekke DOHC, dvs. 16 ventiler.
Ventilkontrollen i seg selv skal jeg nok få til, men hvis shims må byttes er jeg ikke like komfortabel.
Det står mellom 2 valg:
A) Gjøre ventilkontrollen selv og håpe alle klareringer er OK. Evt. sette bort justeringsjobben til verksted hvis jeg oppdager klareringer som nærmer seg utenfor spesifikasjon.
B) Sette bort hele jobben til verksted. Både kontroll og evt. justering. Dette avhenger selvfølgelig av pris.
Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?
Er jo bare å sjekke selv om du er komfortabel med det. Min tilnærming til saken er at dersom klaringene er ørlite romslig, så lar jeg det være.
Er det for trangt, er det derimot en annen sak.
Om du finner ut at du må justere, så må hele jobben betales for uansett og du har brukt litt ekstra fritid på forhånd. Det kan være penger spart, eller tid forbrukt.
Selv synes jeg det er litt av hobbyen å gjøre slike ting selv.
Er det for trangt, er det derimot en annen sak.
Om du finner ut at du må justere, så må hele jobben betales for uansett og du har brukt litt ekstra fritid på forhånd. Det kan være penger spart, eller tid forbrukt.
Selv synes jeg det er litt av hobbyen å gjøre slike ting selv.
-
- Innlegg: 366
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?
Har foreløpig kun tatt ventilsjekk på én sykkel og det var en 2004 V-Strom 650. Kostet snaue 11 000,- hos Leere's og da var det inkludert to timer ekstra for justering (ellers 8500,- med kun sjekk, uten justering).
V-twin, så halvparten så mange ventiler som din, men de sitter jo også på to forskjellige steder og ikke i én rekke. Jeg kan ikke nok om slikt til å si om det er mer eller mindre jobb
Ventiler er langt over mitt komfortnivå (uten at jeg har satt meg dypt inn i hva det egentlig går ut på), men bare jobben med å dra av alt plastrælet for å komme til tanken på en gammel V-Strom var nesten nok til at jeg ikke hadde gjort det selv uansett...
V-twin, så halvparten så mange ventiler som din, men de sitter jo også på to forskjellige steder og ikke i én rekke. Jeg kan ikke nok om slikt til å si om det er mer eller mindre jobb

Ventiler er langt over mitt komfortnivå (uten at jeg har satt meg dypt inn i hva det egentlig går ut på), men bare jobben med å dra av alt plastrælet for å komme til tanken på en gammel V-Strom var nesten nok til at jeg ikke hadde gjort det selv uansett...
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?
Ingenting, bruker YouTube og god tid 
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
Re: Hva pleier dere betale for ventilkontroll, med og uten justering?
Ja Fredrik24, enig i at litt av hobbyen er å skru! Mulig jeg tar kontrollen sjæl, men dette er ventilkontroll nr 2. Så er vel relativt sannsynlig at noe burde justeres denne gangen. Potensielt en jobb for å underholde meg til vinteren.
Kalarsnikov, tipper V-Twin er dyrere mtp arbeidsmengde og alt som må demonteres. Størsteparten av jobben er å komme til. Blir vel akkurat dobbelt så mye arbeid.
Kalarsnikov, tipper V-Twin er dyrere mtp arbeidsmengde og alt som må demonteres. Størsteparten av jobben er å komme til. Blir vel akkurat dobbelt så mye arbeid.