Gir opp snart

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Herbjo
Motorsykkelen din: Yamaha YZF750R 1993

Gir opp snart

Legg inn av Herbjo »

Huff. Holdt på i 2 år nå med lappen. Brukt dobbelt så mye i penger en normalt på timer. Rakk ikke å ta oppkjøring i fjor. Startet nesten på nytt i år. Har vært på kjøregården 6 gånger. Tar jeg oppkjøring i dag så stryker jeg på kjøregård. Er ikke så ung lenger og motivasjonen har gått fra 100% i fjor til 10% nå. Bruker så penger og tid på dette og føler ikke at det leder noe sted. Så nå prøver jeg å finne litt motivasjon til å holde ut, men må være ærlig å si at jeg har lyst å gi opp og la det være, og si dette var ikke noe for meg. :confused
Huff.

Megaoctane
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024

Re: Gir opp snart

Legg inn av Megaoctane »

6 ganger på kjøregården er ikke så mye. Jeg var innom kjøregården ved nesten hver kjøretime, og satt ofte med de samme tankene som deg.
Ikke gi opp. Plutselig sitter det...
Jeg selv slet med blant annet krypkjøringen. Klarte det bare ikke, og var alltid nede med foten.
Kjører i Oslo, så vi begynte å kjøre litt mer i kø, måtte da krypkjøre en del når man står i kø. Kjørelæreren sa: "Uansett hva du gjør, hver gang du kjører under 10km/t, øv på krypkjøring. Når du har tatt bremseøvelsen, og skal snu, krypkjøring. Ute i trafikk og det er kø, krypkjøring".

Så var jeg innom forumet her og leste denne tråden, og kommentaren til Sattphalat virket for meg:
Sattphalat skrev: 30 aug 2019, 00:36 Det løsna når en kamerat foreslo at jeg skulle vinkla albuene ut fra kroppen.
Plutselig, satt det...

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Velkommen til MCsiden @Herbjo

Har du noen å øvelseskjøre med så hjelper det voldsomt. Jeg begynte å kjøre A2 kun for å kunne øvelseskjøre med guttungen og vi hadde vel rundt 7000 km med "L" på ryggen og etter hver øvelsestur stakk vi innom en skolegård og kjørte 8-tall og slikt i 10-15 minutt. Parkeringsplasser på kjøpesenter utenom åpningstid er også supre til slikt da en kan bruke de oppmerkede parkeringsplasser til u-svinger. Start med u-sving i f.eks. 3 park.plasser og knip ned til 2 når du får gang på teknikken. Der er også en masse fine videoer på YouTube som omhandler teknikk og annet.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

bherman
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Legg inn av bherman »

Ang. krypkjøring: I tilfelle du ikke har blitt fortalt det enda; det er vesentlig enklere å få den til om du bremser med bakbremsen, samtidig som du har litt gass og kanskje filer litt på klutsjen.
--
Baard

TheMaltake
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020

Legg inn av TheMaltake »

Kan jeg spørre hvem øvelsere som ikke går som planlagt? Og åssen sykkel bruker du på kjøreskole? STOR forskjell på sykkelen. Kjører på skolen selv en suzuki sv650 og der er noe av det største drittet jeg har kjørt. Kjøpte meg en suzuki gsx s750 som jeg øvelseskjøre med og det føles ut som å kjøre en trail sykkel. Så mye lettere å gjøre de øvelsene i kjøregården med.
Sist redigert av TheMaltake den 02 jul 2024, 17:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Legg inn av Tore L »

Hei @Herbjo og velkommen til oss - ikke gi opp, dette klarer du helt sikkert å få til. Det handler som mye annet å knekke koden og øve så mye du kan. Parkeringsplasser er fine å øve på, eller andre litt store asfalterte plasser.
Hvor i Kongeriket er det du holder til?
Mulig det er noen på Mcsiden som du kan trene sammen med, motivasjonen kommer tilbake til 100%, etter hvert som du mestrer de forskjellige øvelsene - :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Få skuldrene parallelt med styret når det skal krypkjøres, blikket fram, ser du i bakken så havne du der.
Bruk gass, det stabiliserer sykkelen, juster farten med clutchen og bakbremsen. Dette fikse du, ein god kveld på parkeringsplass så sitte dette.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Kanskje kunne det vært en idé å kjøre litt på en moped på egenhånd og øve på kjøregårdkjøring med den først? Burde være langt billigere enn å leie ledsager(kjøreskole) hele tida.

Når det gjelder hva som funker og ikke funker vedrørende kjøreteknikk så er nok dette veldig individuelt. For min del kan det ikke falle meg inn å bruke bakbremsen. Jeg bruker aktivt forbrems.
Prøv gjerne ut tips og råd, men ikke se på det som at det nødvendigvis er den rette måten for deg. Så vær bevisst på hva du føler funker og bygg videre på det.

Jeg krypkjører typisk på 1000-1200rpm(tomgang) og bruker forbrems. Filer svært lite på clutchen, jeg kobler den mer ut og inn. Jeg vet mange gjør «alt» motsatt av meg.

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

Megaoctane skrev: 02 jul 2024, 17:07 6 ganger på kjøregården er ikke så mye. Jeg var innom kjøregården ved nesten hver kjøretime, og satt ofte med de samme tankene som deg.
Ikke gi opp. Plutselig sitter det...
Jeg selv slet med blant annet krypkjøringen. Klarte det bare ikke, og var alltid nede med foten.
Kjører i Oslo, så vi begynte å kjøre litt mer i kø, måtte da krypkjøre en del når man står i kø. Kjørelæreren sa: "Uansett hva du gjør, hver gang du kjører under 10km/t, øv på krypkjøring. Når du har tatt bremseøvelsen, og skal snu, krypkjøring. Ute i trafikk og det er kø, krypkjøring".

Så var jeg innom forumet her og leste denne tråden, og kommentaren til Sattphalat virket for meg:
Sattphalat skrev: 30 aug 2019, 00:36 Det løsna når en kamerat foreslo at jeg skulle vinkla albuene ut fra kroppen.
Plutselig, satt det...
Ja det er bra tipps fra Sattphalat, takk for det! Har noen timer til før oppkjøring i slutten av måneden. Får se om det slipper. Men hvis jeg ikke tar den i år så gidder nok jeg ikke å starte på nytt og holde på enda en sesong føler jeg. Det går ut over jobb og familie også :( Vet ikke hvor vanlig det er at folk gir opp men et sted må man kanskje sette grensen? :-k

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

SveinHa skrev: 02 jul 2024, 17:22 Velkommen til MCsiden @Herbjo

Har du noen å øvelseskjøre med så hjelper det voldsomt. Jeg begynte å kjøre A2 kun for å kunne øvelseskjøre med guttungen og vi hadde vel rundt 7000 km med "L" på ryggen og etter hver øvelsestur stakk vi innom en skolegård og kjørte 8-tall og slikt i 10-15 minutt. Parkeringsplasser på kjøpesenter utenom åpningstid er også supre til slikt da en kan bruke de oppmerkede parkeringsplasser til u-svinger. Start med u-sving i f.eks. 3 park.plasser og knip ned til 2 når du får gang på teknikken. Der er også en masse fine videoer på YouTube som omhandler teknikk og annet.
Har ikke noen å kjøre med. Har også egentlig feil type sykkel å øve på også. En 30 år gammel R sykkel (som jeg er meget glad i dog). Men veldig forskjellig fra sykkel jeg skal kjøre opp med. Tror jeg har spist opp alt i YouTube som er verdt å se.. :P Det er for det meste samme gjengående tipps. Skjønner hva jeg må gjøre, men balansen er ikke der. Sliter med unnamanøver også. Vet at jeg må dytte hardt, men kommer ikke gjennom uten å felle kjegler hver gang.
Del av grunnen til jeg vil ta lappen er faktisk også for å kjøre med gutten når kan blir gammel nok. Hadde vært skikkelig moro.

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

bherman skrev: 02 jul 2024, 17:26 Ang. krypkjøring: I tilfelle du ikke har blitt fortalt det enda; det er vesentlig enklere å få den til om du bremser med bakbremsen, samtidig som du har litt gass og kanskje filer litt på klutsjen.
Ja, jeg mener også det var litt lettere å få noe kontroll på sykkel med bakbrems. Men lærer mente at ikke skal være nødvendig med å bruke brems. Tror han ble litt små frustrert til slutt han også, da han prøvde å gi så mye tipps og øvelser han kunde for å hjelpe men det har vært 0 fremsteg.. Men tror jeg skal prøve å bruke bakbrems mer.

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

TheMaltake skrev: 02 jul 2024, 17:29 Kan jeg spørre hvem øvelsere som ikke går som planlagt? Og åssen sykkel bruker du på kjøreskole? STOR forskjell på sykkelen. Kjører på skolen selv en suzuki sv650 og der er noe av det største drittet jeg har kjørt. Kjøpte meg en suzuki gsx s750 som jeg øvelseskjøre med og det føles ut som å kjøre en trail sykkel. Så mye lettere å gjøre de øvelsene i kjøregården med.
Unnamanøver, og garasjeøvelsen hvor man svinger i firkanten. Det er en god sykkel syns jeg. Honda. Tror det var en CB650r.

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

Tore L skrev: 02 jul 2024, 17:53 Hei @Herbjo og velkommen til oss - ikke gi opp, dette klarer du helt sikkert å få til. Det handler som mye annet å knekke koden og øve så mye du kan. Parkeringsplasser er fine å øve på, eller andre litt store asfalterte plasser.
Hvor i Kongeriket er det du holder til?
Mulig det er noen på Mcsiden som du kan trene sammen med, motivasjonen kommer tilbake til 100%, etter hvert som du mestrer de forskjellige øvelsene - :D
Holder til i Røyken sør av Oslo. Muligens jeg prøver hjemme i garasjen (dobbeltgarasje). Men har egentlig feil sykkel å øve på :roll
Takk for pepp talk. Har ikke gitt opp helt enda.

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

DAE skrev: 02 jul 2024, 18:07 Få skuldrene parallelt med styret når det skal krypkjøres, blikket fram, ser du i bakken så havne du der.
Bruk gass, det stabiliserer sykkelen, juster farten med clutchen og bakbremsen. Dette fikse du, ein god kveld på parkeringsplass så sitte dette.
Skuldrer parallelt med styret har jeg ikke hørt før. Skal ta den med meg. Takk!

Herbjo

Legg inn av Herbjo »

FredrikE24 skrev: 02 jul 2024, 19:59 Kanskje kunne det vært en idé å kjøre litt på en moped på egenhånd og øve på kjøregårdkjøring med den først? Burde være langt billigere enn å leie ledsager(kjøreskole) hele tida.

Når det gjelder hva som funker og ikke funker vedrørende kjøreteknikk så er nok dette veldig individuelt. For min del kan det ikke falle meg inn å bruke bakbremsen. Jeg bruker aktivt forbrems.
Prøv gjerne ut tips og råd, men ikke se på det som at det nødvendigvis er den rette måten for deg. Så vær bevisst på hva du føler funker og bygg videre på det.

Jeg krypkjører typisk på 1000-1200rpm(tomgang) og bruker forbrems. Filer svært lite på clutchen, jeg kobler den mer ut og inn. Jeg vet mange gjør «alt» motsatt av meg.
Hmm, ja moped vill kanskje vært lurt å øve på. Tenkte ikke på den. Ja den kan nok være en del som er individuelt også. Kanskje derfor lærer sliter litt med å hjelpe meg å finne ut av det :roll

Svar