2024 BMW R1300 GS Adventure
-
- Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure
Tja synes den ser tøff ut. Men mann må nåkk bli vandt med utseendet litt over tid. Og det er nåkk en fantastisk mc. MEN at den produseres i Kina er et større problem for meg. meget Skuffende
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Kina? Seriøst?Omdal skrev: 16 jul 2024, 00:53 Tja synes den ser tøff ut. Men mann må nåkk bli vandt med utseendet litt over tid. Og det er nåkk en fantastisk mc. MEN at den produseres i Kina er et større problem for meg. meget Skuffende

- Bjerknez
- Kontakt:
Personlig mener jeg at GSA nok er en av (om ikke) verdens beste adventure sykkel. Vertfall den mest solgte. Dem som kjøper disse og betaler for det ser jeg for meg er dem som seriøst skal bruke sykkelen som et verktøy og bruke den for det det er verdt. Med det så mener jeg at den typiske kundegruppen er seriøse og vet hva dem går til samt har vært på tur før.kaLARSnikov skrev: 15 jul 2024, 13:41Kjekt å ha..?Bjerknez skrev: 15 jul 2024, 11:54Så enig. Jeg synes drybags som er vanntette som kan festes nærmere sykkelen ser «røffere» ut samt får vekten ned på sykkelen.dypen skrev: 15 jul 2024, 10:42 Uansett hvilke sykkel jeg har hatt blir det kjørt uten kofferter, en liten ryggsekk med ett lastenett i reserve dekker mine daglige behov. En vanntett mc tilpasset såkalt «Drybag» som selges i forskjellige størrelser brukes ved behov og langhelg tur. Kofferter til sykkel’n står lagret og er aldri i bruk, siste gang var når vi hadde mcsiden tur til Bø Camping.
Jeg synes slike løsninger ser mye bedre ut enn disse boksene.
Jeg snakket med en som kjørte triumph Tiger med sidevesker og toppboks. Han skulle vise meg hvor god plass det var i toppboksen. Jeg klarte nesten ikke p holde latteren tilbake når jeg så innholdet i boksen.
En liten paraply og fjerkontrollen til en radiostyrt bil![]()
Men selve den radiostyrte bilen var altså ikke med?
Jeg tar av sidekoffertene når de ikke er i bruk, som bare er på langtur hvor det er behov for mye bagasje. Drybaggen inneholder kun campingutstyr så den tas kun med om telting er planlagt. Men toppboksen har jeg på til enhver tid. Den er som hovedregel tom med unntak av litt småtterier som ligger i nett i lokket (førstehjelps-kit og refleksvest, har også fortsatt liggende våtservietter, en klut og en turkopp etter Europa-turen - dekkrep-kittet burde nok også vært med her). På stort sett alle turer utover jobbpendling så blir denne brukt til drikke og kanskje litt snacks og ev. et ekstra par hansker på dager hvor det er spådd nok temperatursvingninger til at det kan være kjekt. Samt naturligvis for oppbevaring av hjelm når jeg parkerer.
Hvordan det ser ut trumfer ikke det praktiske for min del - sykkelen er et verktøy og blir behandlet deretter. Den er heldig om den blir spylt av et par ganger i åretMen når det er sagt så syns jeg både alubokser og softbags ser tøft ut, det eneste jeg ikke har helt sansen for at bagasjeløsninger er plastkasser.
Det er her problemet med disse harde sideboksene samt toppboks dukker opp slik jeg ser det. Disse toppboksene legger til unødig vekt samt blir montert lenger ut og opp på aykkelen da det kreves braketter etc.
Når man seriøse turgåere som skal ut på lange vandringer, så har dem tenkt på alt med tanke på vekt og fordeling av denne. Dette skjer både i bilsport industrien som i andre grener rundt om.
Det aller viktigste slik jeg ser det er og ha med minst mulig på tur ut fra hva man skal samt feste dette på nærmest mulig og lengst ned på sykkelen. Med soft bags kan man få til dette. Jeg synes derfor det er rart hvorfor disse harde firkantede boksene er så vannvittig populære. Jeg ser komforten. Man slenger oppi det man snak ha og smekker igjen lokket. Men det er slik jeg ser det en ganske "uproff" og lite smart måte og pakke en sykkel på.
I tillegg har dem nå klart å lage sykkelen slik at man nørmest MÅ kjøpe disse boksene for at den kraftige og brede fronten skal avsluttes bak på sykkelen for å få en viss symetri.
Sykkelen er sikkert god og den kommer sikkert til å bli en bestselger (igjen) men jeg kjøper ikke designet/utseendet samt boksene. Det at den i følge posten over (hvis det stemmer) er laget i kina gjør ikke akkurat saken bedre heller.
Ser også noen etter veien med GS som kjører på knastedekk, oppakning i bare softbags som helt sikkert har andre veivalg enn meg 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Grunnen til at kofferter og toppbokser er populære er nok nettopp fordelene de gir: Lettvint, vanntett, sikkerhet og ofte enklere å organisere bagasjen i. Skal man på skikkelig langtur så kan man stable bagger oppå boksene i tillegg. For vanlige folk på tur på vanlig vei så er det ikke noen merkbare problemer med hverken vekt eller vektfordeling på store ADV-sykler.
Fordelen med softbags er hovedsakelig vekt, mindre risiko for personskader ved velt og mindre risiko for skader om man skulle dunke bagasjen borti et tre e.l. Jeg tror andelen førere som virkelig trenger å tenke på disse tingene er forsvinnende liten sammenlignet med de som kjører hovedsakelig asfalt og enkel grus. Han fyren her er rimelig rå utenfor asfalten og han er helt enig med deg, @Bjerknez :)
Men det er heller ingenting i veien for å kombinere løsninger. Mange mener at den gylne middelvei er toppboks og softbags på sidene, men jeg ser også mange som kjører sidekofferter og en drybag e.l. på setet.
Når det gjelder sykkelen her så klarer jeg ikke umiddelbart å finne noe om at den produseres i Kina, men det er vel heller ikke helt overraskende om så er tilfelle. BMW har vel flere store fabrikker der og bl.a. motoren på nye 900GS kommer derfra (men sykkelen settes sammen i Tyskland så vidt jeg vet).
Fordelen med softbags er hovedsakelig vekt, mindre risiko for personskader ved velt og mindre risiko for skader om man skulle dunke bagasjen borti et tre e.l. Jeg tror andelen førere som virkelig trenger å tenke på disse tingene er forsvinnende liten sammenlignet med de som kjører hovedsakelig asfalt og enkel grus. Han fyren her er rimelig rå utenfor asfalten og han er helt enig med deg, @Bjerknez :)
Men det er heller ingenting i veien for å kombinere løsninger. Mange mener at den gylne middelvei er toppboks og softbags på sidene, men jeg ser også mange som kjører sidekofferter og en drybag e.l. på setet.
Når det gjelder sykkelen her så klarer jeg ikke umiddelbart å finne noe om at den produseres i Kina, men det er vel heller ikke helt overraskende om så er tilfelle. BMW har vel flere store fabrikker der og bl.a. motoren på nye 900GS kommer derfra (men sykkelen settes sammen i Tyskland så vidt jeg vet).
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Man har forskjellige behov. Harde kofferter, eller kasser om du vil er særdeles praktisk når man skal på lang tur. Disse adventure-syklene, selv om de brandes som noen offroad-kapable greier, så går de fleste på asfalt med asfaltdekk. Noen kjører på litt grusveier også, men det kan man gjøre med alle sykler. Før var det sportstourere som var tingen og som folk brukte, nå har adventure-syklene overtatt. Det er det jo en grunn til. Gode å kjøre på de fleste underlag og svært praktiske.
For noen år tilbake så klarte du deg med "bare-minimum" av ting. I år har du reist på tur med en voldsom oppakning til sammenligning. Gjør du det mye og ofte og har interesse av det, så hadde sikkert du valgt en adventure-sykkel også med masse fast bagasjeplass når du er lei av masse bagger, stropper og stapping.
Når det gjelder toppboks, så er jeg ikke så fan, det har med vind å gjøre. Særlig når man kjører fort.
Når det gjelder BMW Motorrad produksjonen, så har jeg vondt for å tro at produksjonslinjene flyttes fra Berlin til Kina. Men alt kan skje, det virker som at blårussen har inntatt styr og stell hos BMW de siste årene. Det ser man særlig på ettermarkedet og billigere løsninger/komponenter.
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Du mener omtrent sånndypen skrev: 16 jul 2024, 09:14 Ser også noen etter veien med GS som kjører på knastedekk, oppakning i bare softbags som helt sikkert har andre veivalg enn meg![]()

Jeg kjører mye med de harde koffertene også, spesielt tidlig i sesongen, da det er mye mer brukervennlig med åpne/lukke.
Det eneste jeg aldri har på, er tankveske, det synes jeg ser helt forferdelig ut, og dessuten er det heft at du må av med den for å fylle drivstoff.
Så Touratech tankveska mi lever sitt liv som tailbag

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
@Olav K ja, det var også en fyr innom MC Huset Nydal med en lik GS Trophy på knastedekk med Kriega væsker en dag jeg var der.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"

Jeg er veldig fornøyd med mine Bumot softbags, alukassene blir kun brukt på turistturer til utlandet hvor det er greit å ha mulighet til å låse. Har også brukt Lone Rider sin 30 liter Overlandbag, den fungerer som en slags toppboks, veier langt mindre og kan i tillegg brukes som ryggsekk. Har også konkludert med at tankbag bare er i veien
Bildet fra TET Finland i juni.

Nå lager jo kinesere allerede 850 motorene for BMW så kanskje de har gode erfaringer derfra. Lonchin overtok for Rotax når de gikk fra 800 til 850.FredrikE24 skrev: 16 jul 2024, 09:30
Når det gjelder BMW Motorrad produksjonen, så har jeg vondt for å tro at produksjonslinjene flyttes fra Berlin til Kina. Men alt kan skje, det virker som at blårussen har inntatt styr og stell hos BMW de siste årene. Det ser man særlig på ettermarkedet og billigere løsninger/komponenter.
- Bjerknez
- Kontakt:
Absolutt en løsning som ser langt bedre ut enn disse kassene. :)Ketil skrev: 16 jul 2024, 11:20 Jeg er veldig fornøyd med mine Bumot softbags, alukassene blir kun brukt på turistturer til utlandet hvor det er greit å ha mulighet til å låse. Har også brukt Lone Rider sin 30 liter Overlandbag, den fungerer som en slags toppboks, veier langt mindre og kan i tillegg brukes som ryggsekk. Har også konkludert med at tankbag bare er i veien![]()
![]()
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Ja, der blir den laget og satt sammen, det er jeg klar over, men så giftes motor og sykkel på linja i Berlin.simpson skrev: 16 jul 2024, 13:00Nå lager jo kinesere allerede 850 motorene for BMW så kanskje de har gode erfaringer derfra. Lonchin overtok for Rotax når de gikk fra 800 til 850.FredrikE24 skrev: 16 jul 2024, 09:30
- Bjerknez
- Kontakt:
Ahh… utrolig befriende å se en som har langt mer snøring enn meg mene det samme :)kaLARSnikov skrev: 16 jul 2024, 09:21 Grunnen til at kofferter og toppbokser er populære er nok nettopp fordelene de gir: Lettvint, vanntett, sikkerhet og ofte enklere å organisere bagasjen i. Skal man på skikkelig langtur så kan man stable bagger oppå boksene i tillegg. For vanlige folk på tur på vanlig vei så er det ikke noen merkbare problemer med hverken vekt eller vektfordeling på store ADV-sykler.
Koffert eller ikke koffert
Spøk til side, med all prat om sikkerhetsutstyr osv lurer jeg litt på dette med sekk på ryggen. Om man skulle være uheldig og havne i en ulykke så er det vel dårligere odds om man for eksempel kjører rundt med en termos / flaske osv på ryggen
Investere i level 2 ryggskinne og dyr Goretex og henge en klump på utsiden. Øker vel ikke akkurat sikkerheten om man er opptatt av det.

Spøk til side, med all prat om sikkerhetsutstyr osv lurer jeg litt på dette med sekk på ryggen. Om man skulle være uheldig og havne i en ulykke så er det vel dårligere odds om man for eksempel kjører rundt med en termos / flaske osv på ryggen

Investere i level 2 ryggskinne og dyr Goretex og henge en klump på utsiden. Øker vel ikke akkurat sikkerheten om man er opptatt av det.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg tenker at man kan sikre seg til fant. Ikke noa galt med sikkerhetsutstyr overhodet, men hvis det gir en ekstra trygghet som igjen øker farten og selvtillitten så er jeg usikker på den faktiske virkningen totalt sett.lazyboy skrev: 16 jul 2024, 19:28 Koffert eller ikke koffert![]()
Spøk til side, med all prat om sikkerhetsutstyr osv lurer jeg litt på dette med sekk på ryggen. Om man skulle være uheldig og havne i en ulykke så er det vel dårligere odds om man for eksempel kjører rundt med en termos / flaske osv på ryggen![]()
Jeg er oppvokst med biler uten antispinn, abs, antiskrens etc. og kan med hånden på hjertet si at jeg kjører fortere med biler som har disse hjelpemidlene på vinteren. Men er samtidig glad for at jeg har lært å kjøre bil som ikke hjelper til.
Jeg tenker at man bør kjøpe det utstyret man føler seg komfortabel med og lære seg å bruke det, fremfor å pakke seg inn i all verdens sikkerhetsutstyr som også vil gi mindre komfort i mange tillfeller.