Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Megaoctane
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Megaoctane »

Artig lesing. Her går det jo fremover i stormskritt…
Apropos lugging på MT07. Slet noe jævlig med det selv, sykkelen bykset til hver gang man ga litt gasspådrag. Måtte lære meg å være silkemyk med gasspådraget for at det ikke skulle skje.
Akkurat motorbremsen til MT07 ble ikke jeg så glad i. Så har også hørt fra en kollega på jobb at MT07 ikke har Assist & Slip clutch, så nedgiringer kan bli luggete 🤷‍♂️

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Nærmer deg innspurten nå :)

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Da har jeg hatt en siste (forhåpentligvis) kjøretime! Ca 3/4 time i kjøregården for å øve på de øvelsene. Det meste går greit, men litt småkrøll med slalom inn i "garasjen" og ut igjen. Deretter en runde på landevei.

Konklusjon: Klar til oppkjøring! :twothumbs:

Men neste ledige time på Lillestrøm er 6.8, og da er jeg hos foreldrene mine i Narvik.... ](*,)

Får bare satse på avbestillinger, eller at jeg finner på en annen løsning før det, for nå har jeg lyst til å kjøre alene! :thumleft
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

En stund siden det var noe liv her, men det skyldes at jeg ennå ikke har fått flyttet den pokkers oppkjøringa... :O

Litt frustrerende å gå glipp av nesten to måneder med kjøring på grunn av kø. ](*,)

Ser stygt ut for at det blir en lang dag den 6. august: opp halv 5 på mårran for å rekke flyet fra Evenes til Gardermoen, så hjem for å spise frokost og få på kjøreutstyret og avgårde til Vegvesenet. Har ikke kjørt en meter siden 12. juni så det blir spennende... :O
Har heldigvis booket en oppfriskningstime rett før førerprøven, så håper det er nok til at jeg står. Hvis ikke ser det ut til at neste ledige time er neste vår. Hipp hurra! ](*,)

Det var dagens utblåsning, ha en fortreffelig dag videre! :twothumbs:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Oppkjøring i Narvik?
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 22 jul 2024, 13:55 Oppkjøring i Narvik?
Har rimelig jevnlig sjekket de fleste plassan innenfor en times kjøretur av her (Skedsmokorset) og Narvik. Desverre like håpløst over alt.
Min "Bikers Logg":

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Ville vel antagelig valgt fly fra Evenes dagen før så jeg kunne få litt bedre tid før oppkjøringen.

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Toalmar skrev: 23 jul 2024, 11:05 Ville vel antagelig valgt fly fra Evenes dagen før så jeg kunne få litt bedre tid før oppkjøringen.
Det var den opprinnelige planen, men prisforskjellen var i største laget desverre.

Men lander 08:20 på Gardermoen, og har kjøretime og oppkjøring fra 11:55, så har tre timer og førtifem minutter på å komme meg hjem, skifte og ned til trafikkstasjonen, og det bør være mer enn god nok margin.
Min "Bikers Logg":

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

Går nok greit det, kjørte opp 4 juli i år. Hadde spesielt fokus på aktiv plassering og legge seg i høyre hjulspor ved passering tyngre/større kjøretøy. Og ellers det "vanlige", vikeplikt, myke trafikanter, samhandling osv.
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Dalix skrev: 23 jul 2024, 11:49 Går nok greit det, kjørte opp 4 juli i år. Hadde spesielt fokus på aktiv plassering og legge seg i høyre hjulspor ved passering tyngre/større kjøretøy. Og ellers det "vanlige", vikeplikt, myke trafikanter, samhandling osv.
Kommer langt bare med å bruke innsiden av huet når man kjører. :thumleft Regner egentlig med at det meste skal gå bra, men er litt usikker på kjøregården. Har nok litt for lite tid der til at jeg føler meg helt trygg på den etter en så lang "pause". Men forhåpentligvis så får jeg tid til å øve litt der før vi setter i gang med selve førerprøven.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

4 dager til oppkjøring. Begynner å bli småspent nå! :O

Nesten på tide å finne ut hva jeg skal bruke pengene (eller det som er igjen av dem... :lol ) på. Ikke så mye igjen av sesongen, men det som er skal utnyttes så godt det lar seg gjøre. :twothumbs:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da er det bare å begynne å glede seg :)

Hva slags sykkel har du kjøpt eller skal kjøpe?

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 10:32 Da er det bare å begynne å glede seg :)

Hva slags sykkel har du kjøpt eller skal kjøpe?
Gleder meg som en unge! :D

Har ikke helt klart å finne ut av hvilken sykkel ennå. Finner en ny favoritt hver gang jeg er på finn.no. :-k

Rent estetisk sett så liker jeg retrosykler veldig godt (Bonneville, V7, Z900RS og lignende), men er egentlig åpen for det meste.

Jeg har dårlig rygg og nakke, så ergonomien er ganske viktig. Kjører MT-07 på sjåførskolen og med den blir det litt for spisse knær og litt for fremoverlent kjørestilling for nakken min. Ryggen takler greit å lene seg fram, men nakken liker ikke å lene seg tilbake igjen så jeg ser hvor jeg kjører...

Skal jeg sette opp en prioriteringsliste over egenskaper så blir det nok noe sånt som dette:
1. Ergomi som passer
2. Lettkjørt og ikke alt for stor og tung. Er tross alt blodfersk. Men heller ikke for liten eller undermotorisert. (Er tross alt 180 på strømpelesten og fullt utstyrt runder nok badevekta 1/10 tonn... :redface )
3. Artig på svingete småveier (trenger slettes ikke være noe RR-sykkel, MT-07 er artig nok for meg)
4. Sånn nogenlunde egnet for lengre turer. Trenger ikke være en Goldwing, men litt komfort, rekkevidde og lastekapasitet hadde vært kjekt. Toppboks, sidebokser og en bag får man vel satt på det aller meste, så et minimum av komfort og en passe stor tank møter nok minstekravet her.
5. Bør se bra ut! 100% subjektivt, og mindre viktig enn at sykkelen er god å kjøre.

Hovedbruksområdet blir nok ettermiddags-, og dagsturer på 1-2 timer, kanskje opp mot det dobbelte innimellom, men planlegger allerede en ukeslang roadtrip neste sommer med et par kompiser. Da blir det nok mellom 200 og 400km pr dag hvis man skal dømme etter turene de pleier å ta.

Vurderer å starte en egen sykkeljakt-tråd i tung-mc-rommet for å kanskje få litt tips og forslag. :D
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg trodde MT07 hadde ganske oppreist sittestilling jeg? Vertfall den jeg kjørte for 6 år siden.

Den hadde vertfall mer oppreist sittestilling enn alle de nakensykler jeg har kjørt og eid.

Mulig det har skjedd en del de siste 5 årene så klart, men skal du ha noe mer oppreist enn MT07/09 så er dte vel nesten så du må sjekke adventure segmentet eller evt. cruiser segmentet?

EDIT:
Ut fra beskrivelsen din, så ville jeg vurdert en adventure "light" sykkel. Finne en som du liker utseendet på så blir du nok fornøyd. Disse er også bedre egnet for sidevesker og toppboks som regel. Disse syklene har også som regel veldig oppreist sittestilling.

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

MT-07 (og tilsvarende) er jo ganske oppreist i sittestillingen, bare akkurat ikke nok for meg. På langkjøringa klarte nakken min seg overraskende bra på en MT-07, men da måtte jeg kjøre med strake armer på rettstrekkningene. Kan være at noe lignende med litt mer plass til beina kan fungere om jeg får styret 3-4 cm opp.

Men mellomstore ADVer er nok det somm passer best "rett ut av boksen", ser i hvertfall sånn ut på cycle-ergo.com. Største problemet er å finne en som ser bra ut. Liker ikke det "nebbet" de fleste av dem har. Men skal prøve å ikke henge meg for mye opp i det. Prøvesatt forresten en Triumph Tiger 850 for noen dager siden. Satt steike godt på den! Men så var det prisen da...

Kan hende noen av retrosykklene passer (ergonomien i hvertfall), de ser ut til å være ett lite hakk mer oppreist enn "vanlige" nakensykkler. Hadde vært litt tøft med en Triumph Street Twin med kanskje en liten vindskjerm og fullt veskesett.

Må nok ut å prøvekjøre litt så snart oppkjøringa er i boks.
Min "Bikers Logg":

Svar