Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 10:32
Da er det bare å begynne å glede seg :)
Hva slags sykkel har du kjøpt eller skal kjøpe?
Gleder meg som en unge!
Har ikke helt klart å finne ut av hvilken sykkel ennå. Finner en ny favoritt hver gang jeg er på finn.no.
Rent estetisk sett så liker jeg retrosykler veldig godt (Bonneville, V7, Z900RS og lignende), men er egentlig åpen for det meste.
Jeg har dårlig rygg og nakke, så ergonomien er ganske viktig. Kjører MT-07 på sjåførskolen og med den blir det litt for spisse knær og litt for fremoverlent kjørestilling for nakken min. Ryggen takler greit å lene seg fram, men nakken liker ikke å lene seg tilbake igjen så jeg ser hvor jeg kjører...
Skal jeg sette opp en prioriteringsliste over egenskaper så blir det nok noe sånt som dette:
1. Ergomi som passer
2. Lettkjørt og ikke alt for stor og tung. Er tross alt blodfersk. Men heller ikke for liten eller undermotorisert. (Er tross alt 180 på strømpelesten og fullt utstyrt runder nok badevekta 1/10 tonn...

)
3. Artig på svingete småveier (trenger slettes ikke være noe RR-sykkel, MT-07 er artig nok for meg)
4. Sånn nogenlunde egnet for lengre turer. Trenger ikke være en Goldwing, men litt komfort, rekkevidde og lastekapasitet hadde vært kjekt. Toppboks, sidebokser og en bag får man vel satt på det aller meste, så et minimum av komfort og en passe stor tank møter nok minstekravet her.
5. Bør se bra ut! 100% subjektivt, og mindre viktig enn at sykkelen er god å kjøre.
Hovedbruksområdet blir nok ettermiddags-, og dagsturer på 1-2 timer, kanskje opp mot det dobbelte innimellom, men planlegger allerede en ukeslang roadtrip neste sommer med et par kompiser. Da blir det nok mellom 200 og 400km pr dag hvis man skal dømme etter turene de pleier å ta.
Vurderer å starte en egen sykkeljakt-tråd i tung-mc-rommet for å kanskje få litt tips og forslag.