Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Her var det mye tøft, skal jaggu prøve å ha disse i bakhodet når jeg forhåpentligvis får forvillet meg bort til den delen av landet en gang :)
Ja, det er rett og slett en klar 6erAJ skrev: 26 jul 2024, 11:04 Fant veiene på kartet og fikk virkelig lyst til å ta turen!
Røldalsfjellet er jo en utrolig fin MC-vei.

Tror med sikkerhet kan si samme vei, jaGammelsmurfen skrev: 26 jul 2024, 11:37 For så å kjøre over gamleveien over Røldalsfjellet som ser veldig kul ut med både hårnåler og fin utsikt https://www.google.com/maps/@59.8575467 ... &entry=ttu Tror kanskje et av bildene dine eller to er derfra?

Er en avveining, må ikke bli slik at jakten på bilder går utover opplevelsen og kjøreturen. Hender tenker at kunne blitt fint bilde men har så fin flyt at ikke vil stoppe. Men husker kom hjem fra første alpeturen nesten uten bilder, bestemte meg da for at skulle bli flinkere. Bruker vanligvis ikke så lang tid, er uansett ikke noe proff så får bli som det blirBjerknez skrev: 26 jul 2024, 11:40Jeg har hatt i bøtter og spann av muligheter for fine motiver selv, men jeg gidder liksom aldri å stoppe. Jeg liker liksom å flyte av gårde og bare kjøre. Så blir det heller noen litt kjedelige bilder fra en rasteplass etc. når jeg tar meg en kaffe eller noe.
Kanskje jeg må bli flinkere til å stoppe litt mer og roe ned litt....?

Perfekt for Tiger 900 dettekaLARSnikov skrev: 26 jul 2024, 12:52 Her var det mye tøft, skal jaggu prøve å ha disse i bakhodet når jeg forhåpentligvis får forvillet meg bort til den delen av landet en gang :)

HER forresten insta360 snutt fra Fonna skisenter, 3m selfie stick og første gang på slalåm på 6 år så litt slapp stil

Scrambleren fungerte forøvrig upåklagelig. Ene kompisen kjører road racing og super motard og stilte med KTM 690 SMC, han påsto han hadde mer enn nok med å henge med meg opp Imingfjell. Foreløpig en keeper (litt selvmotsigende)

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Da fikk jeg jammen klemt inn en tur til Nordvestlandet også i slutten av ferien, 2 kompiser ble med på kort varsel. Hovedmålene var Aursjøvegen og Gamle Strynelfjellsvegen, ingen av disse hadde jeg kjørt før. Første dag på kjente veier til Vågå men ikke dårlig av den grunn (men ingen bilder), 650kr for hytte ikke noe å si på, drøye 200kr pr. snute er til å leve med og after-bike pilsen smaker som alltid godt

Men turen begynte litt på ordentlig DAG 2 (rute). Startet med Slådalsvegen, mest for å slippe E6 men denne var jo veldig fin. Grusveg men nesten feil å kalle det grus, helt hardpakket så nesten som å kjøre på asfalt, null problem med gatedekk over her. Til og med asfalt i hårnålene (og etter hvert bare asfalt som på 3. bilde). Anbefales!

Men turen begynte litt på ordentlig DAG 2 (rute). Startet med Slådalsvegen, mest for å slippe E6 men denne var jo veldig fin. Grusveg men nesten feil å kalle det grus, helt hardpakket så nesten som å kjøre på asfalt, null problem med gatedekk over her. Til og med asfalt i hårnålene (og etter hvert bare asfalt som på 3. bilde). Anbefales!

Tror ikke kjørt over Dovre siden studerte så fort 30 år siden sist. Helt Ok men men mangler litt for å få få noe toppkarakter, greit gjensyn da. Fra Oppdal tok vi en alternativ rute et stykke på mindre veg som gikk over til grus, bedre enn hovedveien, deretter transport til Sunndalsøra.
Men så fra tiden inne for Aursjøvegen og den skuffet ikke. Dalen opp dit er jo kjempekoselig og smal morsom vei frem til grusveien. Og grusveien over fjellet vra jo veldig fin. Håpet å kjøre noen meter på gamle jernbanetraseen men der hadde de gjort god jobb med bom så det gikk ikke.

Til og med utsiktspunkt med loddrette vegger, Aurstaupet, noen meter å gå men innafor.

Fin utsikt over dalen nedenfor rett før den lengste tunnelen:

Men veien og naturen når kommer ned i dalen igjen er også fantastisk så komplett pakke

Kan kjøre helt til Molde uten ferge men vi tok vestover i Eresfjord over lite fjellpass og det var kanonbra, masse svinger og hårnåler, vel nede på havnivå mer cruising resten av veien men fin natur langs fjorden da
Men så fra tiden inne for Aursjøvegen og den skuffet ikke. Dalen opp dit er jo kjempekoselig og smal morsom vei frem til grusveien. Og grusveien over fjellet vra jo veldig fin. Håpet å kjøre noen meter på gamle jernbanetraseen men der hadde de gjort god jobb med bom så det gikk ikke.

Til og med utsiktspunkt med loddrette vegger, Aurstaupet, noen meter å gå men innafor.

Fin utsikt over dalen nedenfor rett før den lengste tunnelen:

Men veien og naturen når kommer ned i dalen igjen er også fantastisk så komplett pakke

Kan kjøre helt til Molde uten ferge men vi tok vestover i Eresfjord over lite fjellpass og det var kanonbra, masse svinger og hårnåler, vel nede på havnivå mer cruising resten av veien men fin natur langs fjorden da

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Igjen flotte bilderpingvin skrev: 03 aug 2024, 20:58 Hovedmålene var Aursjøvegen og Gamle Strynelfjellsvegen, ingen av disse hadde jeg kjørt før.

Gamle Strynefhjellsvegen har jeg fått med meg, men Aursjøvegen står fortsatt på lista over veier som definitivt ikke bør stå på den lista før man gir seg som motorsyklist

Får se om det blir i år eller neste år man tar turen...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Takker

Får fortsette i morgen, våknet til dette været i Molde neste dag

Sist redigert av pingvin den 04 aug 2024, 10:40, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
I Molde har jeg veært en del :)
Regner med det er Kviltorp Camping bilde er tatt fra?
Fra Årø kjører man gjennom undervannstunellen hvor du kommer opp på Bolsøya. Der har jeg bodd, for mange år siden. Kjlrer du videre over en bro så er det der jeg mistet lappen i 2017. Kjlrer du enda litt til (xa. 2-3 km.) så kommer du til Hovdenakken. Det er der jeg pleier å være hvert år og hvor familien min bor :)
Regner med det er Kviltorp Camping bilde er tatt fra?
Fra Årø kjører man gjennom undervannstunellen hvor du kommer opp på Bolsøya. Der har jeg bodd, for mange år siden. Kjlrer du videre over en bro så er det der jeg mistet lappen i 2017. Kjlrer du enda litt til (xa. 2-3 km.) så kommer du til Hovdenakken. Det er der jeg pleier å være hvert år og hvor familien min bor :)
Bilde fra camping er fra Vågåmo (Smedsmo camping), bodde på Thon hotel i Molde og fikk 900kr i parkeringsgebyr selv om overhode ikke sto i veien for noen eller noe

Ikke vært så mye i Molde men tips til de som er der, kjør opp til Varden rett bak byen, bra grusvei til toppen av åsen med spekatakulær utsikt over Romsdalsalpene, bare noen minutter opp (men sto over denne gangen).
Liten snutt fra Aursjøvegen, frisk satsing inn i mørk tunnel

Ja dette var flotte bilder
Aursjøvegen må jeg få kjørt 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Dag 3 ble en lang men veldig bra dag , (RUTE). Som nevnt over, våknet opp til et helt fantastisk vær, blå himmel og nesten havblikk. Tradisjonen tro våknet jeg litt før de andre så tuslet bort til "Seilet" (og Aker stadion men fullstendig uinteressert i fotball), får ta med konemor dit en gang:

Dagen begynte med ferge over til Vestnes og E39 før svingte av på Rv650. Normalt ville vi kjørt til Åndalsnes dagen før istedenfor Molde og startet med Trollstigen denne dagen men det gikk jo ikke. Men Rv650 får oss tilbake på sporet mot Geiranger. Ikke mye vind i høyden før begynner på hårnålene ned mot Geiranger

Stoppet så vidt i Ørnesvingen før kjørte ned i Geiranger hvor trafikkkaos som vanlig. Tilfeldighetene ville ha det til at Goldwingklubben var på tur så kom rett bak de ut fra Geiranger. Ikke visste jeg at det fantes så mange Goldwings i Norge! Så brukte egentlig hele fjellstigningen på å kjøre forbi Goldwings, skal ikke si kjørte forbi hundre men føltes i hvert fall slik
Nå var egentlig ikke Geiranger et mål i seg selv men transport til Gamle Strynefjellsvegen (ganske bortskjemt når bruker Geiranger som transport). Og det var jammen en veldig fin grusvei, akkurat passe svingete uten for mye overraskelser, fremdeles litt uerfaren men offroad med Scrambleren men dette gikk veldig fint. Ikke noe å si på naturen heller med turkise vann og fine fjell og dal med elv etc.

Kort avstikker ned til elven på kjerrevei

Veien ned fra fjellet mot vest var velkomment nok, asfalt, nydelige hårnåler og smal vei først og når kommer innpå E39 noen helt herlige sweepers ned i dalen
Blir andre veien neste gang, om man liker svinger er dette helt oppi der!

Dagen begynte med ferge over til Vestnes og E39 før svingte av på Rv650. Normalt ville vi kjørt til Åndalsnes dagen før istedenfor Molde og startet med Trollstigen denne dagen men det gikk jo ikke. Men Rv650 får oss tilbake på sporet mot Geiranger. Ikke mye vind i høyden før begynner på hårnålene ned mot Geiranger

Stoppet så vidt i Ørnesvingen før kjørte ned i Geiranger hvor trafikkkaos som vanlig. Tilfeldighetene ville ha det til at Goldwingklubben var på tur så kom rett bak de ut fra Geiranger. Ikke visste jeg at det fantes så mange Goldwings i Norge! Så brukte egentlig hele fjellstigningen på å kjøre forbi Goldwings, skal ikke si kjørte forbi hundre men føltes i hvert fall slik

Nå var egentlig ikke Geiranger et mål i seg selv men transport til Gamle Strynefjellsvegen (ganske bortskjemt når bruker Geiranger som transport). Og det var jammen en veldig fin grusvei, akkurat passe svingete uten for mye overraskelser, fremdeles litt uerfaren men offroad med Scrambleren men dette gikk veldig fint. Ikke noe å si på naturen heller med turkise vann og fine fjell og dal med elv etc.

Kort avstikker ned til elven på kjerrevei

Veien ned fra fjellet mot vest var velkomment nok, asfalt, nydelige hårnåler og smal vei først og når kommer innpå E39 noen helt herlige sweepers ned i dalen

- Bjerknez
- Kontakt:
Har kjlrt der to ganger. En gang med cruiseren i 2015 (tror jeg) og en gang i ett par år etter dette.
Mitt favorittsted å kjøre med tanke på utsikt og rå natur er egentlig Sognefjellet. Spesielt i starten fra Øvre Årdal hvor man kjlrer Tindevegen mot Turtagrø og videre i retning Lom. Pleier å stoppe på en stor rasteplass på sognefjellet og ta meg en skikkelig lang kopp kaffe :)
Fin natur og fine veier, og ikke minst tøff Triumph 
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom
Takker

Tindevegen er absolutt en favoritt, prøvde å få med på turen men måtte ofres, lange nok dager som varBjerknez skrev: 04 aug 2024, 10:41 Mitt favorittsted å kjøre med tanke på utsikt og rå natur er egentlig Sognefjellet. Spesielt i starten fra Øvre Årdal hvor man kjlrer Tindevegen mot Turtagrø og videre i retning Lom. Pleier å stoppe på en stor rasteplass på sognefjellet og ta meg en skikkelig lang kopp kaffe :)

Etter litt mat i Stryn forsatte turen, fjellovergangen til Byrkjelo er jo veldig morsom og veldig vakkert ned dalen til Skei. Fra Skei/Jølster kjlørte vi på sørsiden av Jølstravannet istedenfor E39, dette er en veldig fin vei, smal. svingete, fin asfalt og makalaus natur, dette er et absolutt must om skal denne veien og minimal omvei, enn soleklar 6er

Deretter over alltid veldig fine Gaularfjell og obigatoriske bildet fra utsiktspunktet

Ferge over til Vangsnes og innom kolonial i Viksøyri før kjørte opp på Vikafjell for telting siste natten

Hjemturen på kjente veier, til Flåm og Hol-Aurland til Geilo. MEN en veldig gledelig nyhet, nå bra lys i tunnelene på Hol-Aurland, hatet disse når de tidligere var mørke, så mye at så mye som mulig unngikk de

Derfra samme rute som sist uke, over fjellovergangene til Dagali og over Himingen/Småroi/Tessungdalen til Tinnsjøen og over Hovin og Jondalen hjem. Ikke det at noe galt i dette, fine veier alt sammen

Litt i tenkeboksen igjen mhp Scrambleren, skulle gjerne hatt litt mer trøkk altså

- Bjerknez
- Kontakt:
Må si jeg er bittelitt nyskjerrig på den Scrambleren....
Må prøvekjlre denne en dag :)
Må prøvekjlre denne en dag :)