Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Sitter og leser litt tester og kiker på finn og innser jo at jeg i bunn og grunn beskriver en Suzuki V-Strom 650 eller 800. Tror jeg skal prøve å få testet en av dem så fort som mulig etter oppkjøringen. :scratch Andre ADV'er i samme "klasse" tror jeg også må også vurderes. Triumph og BMW er vel mest kurrant tror jeg?

Skal fremdeles prøve å få testet litt helt andre typer sykler, om ikke annet bare for å kjenne på forskjellen mellom ADV og alt mulig annet rart.

Bonneville/Street Twin eller noe sånt må testes basert på utseendet alene. :D

GSX-8S tenker jeg å teste bare for å se om en litt større nakensykkel fungerer bedre for meg enn en MT-07.

Yamaha Tracer 7 og/eller Triumph Tiger Sport 660 bør kanskje testes som representanter for mellomtunge sportstourere.

Hadde kanskje vært artig å testet en cruiser som f.eks. HD Sportster XL1200C eller noe sånt bare for moro skyld og. :crazy:

Kawasaki Versys 1000 eller Z900/Z900RS virker jo helt fantastisk, men det er kanskje mer sykkel nr 2 hvis jeg skal bruke ett snev av fornuft. :redface
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 12:57 Man står ikke med det ene beinet på bakken og skrever over. Da tror jeg de fleste av oss vil slite. :)
Joda, gjør det på selv den høyeste sykkel, men så har jeg to skikkelige slyngplanter av noen bein også da :crazy:

Tigeren ble litt lav i sittehøyden for meg, så jeg endte opp med BMW´n i stedet.
Syns likevel Tigeren er en fin sykkel og jeg likte den 3-sylindrede motoren.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 02 aug 2024, 23:30
Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 12:57 Man står ikke med det ene beinet på bakken og skrever over. Da tror jeg de fleste av oss vil slite. :)
Joda, gjør det på selv den høyeste sykkel, men så har jeg to skikkelige slyngplanter av noen bein også da :crazy:

Tigeren ble litt lav i sittehøyden for meg, så jeg endte opp med BMW´n i stedet.
Kanskje det var en sterk påstand fra min side dette... Jeg synes bare jeg har sett veldig mange klyve på sykkelen ved å bruke venstrefoten på fothvileren før dem slanger høyrebeinset over. Jeg har gjort det selv på alle mine sykler bortsett fra Rocket'en og den første cruiseren da disse hadde fothvilerne for langt fremme.

Men disse er/var uansett lave nok til at jeg lett kunne skreve over :)

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Kawasaki Versys 650 burde være noe for deg. Jeg har omtrent samme kroppsmål som deg og har tilbakelagt 71k km på min. Dagsetapper her noen ganger vært 500+ km og det har gått greit. Sykkelen er lett å kjøre selv i byer med jævlig mye trafikk (Bangkok) og den drar godt på landeveien også, selv med passasjer og full oppakning.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 02 aug 2024, 23:33
Gammelsmurfen skrev: 02 aug 2024, 23:30

Kanskje det var en sterk påstand fra min side dette... Jeg synes bare jeg har sett veldig mange klyve på sykkelen ved å bruke venstrefoten på fothvileren før dem slanger høyrebeinset over. Jeg har gjort det selv på alle mine sykler bortsett fra Rocket'en og den første cruiseren da disse hadde fothvilerne for langt fremme.

Men disse er/var uansett lave nok til at jeg lett kunne skreve over :)
Jeg har rimelig lange bein, men er utrolig lite smidig for alderen, så tror jeg skal fortsette med tøyeøvelsene og prøve å borde via fothvileren når jeg skal teste en høy sykkel. :thumleft
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

hansiver skrev: 03 aug 2024, 02:46 Kawasaki Versys 650 burde være noe for deg. Jeg har omtrent samme kroppsmål som deg og har tilbakelagt 71k km på min. Dagsetapper her noen ganger vært 500+ km og det har gått greit. Sykkelen er lett å kjøre selv i byer med jævlig mye trafikk (Bangkok) og den drar godt på landeveien også, selv med passasjer og full oppakning.
Den har jeg av en eller annen grunn oversett litt. Skal prøve å få sett på, og kanskje prøvd en sånn og. Takk for tipset! :twothumbs:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Jeg sleit mye med det i starten men så fikk jeg tips om å stå på ene fotpeggen og da gikk det jo myyyye bedre men i senere tid har jeg begynt med å stå på bakken og slenge foten over igjen så den stive gamle skrotten min må ha hatt godt av et eller annet...

Men å stå på ene peggen er smart :thumleft
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 03 aug 2024, 10:50 Jeg sleit mye med det i starten men så fikk jeg tips om å stå på ene fotpeggen og da gikk det jo myyyye bedre men i senere tid har jeg begynt med å stå på bakken og slenge foten over igjen så den stive gamle skrotten min må ha hatt godt av et eller annet...

Men å stå på ene peggen er smart :thumleft
Skal huske på det, greit å slippe å ta med gardintrappa. :lol
Min "Bikers Logg":

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev:MT-07 (og tilsvarende) er jo ganske oppreist i sittestillingen, bare akkurat ikke nok for meg. På langkjøringa klarte nakken min seg overraskende bra på en MT-07, men da måtte jeg kjøre med strake armer på rettstrekkningene. Kan være at noe lignende med litt mer plass til beina kan fungere om jeg får styret 3-4 cm opp.

Men mellomstore ADVer er nok det somm passer best "rett ut av boksen", ser i hvertfall sånn ut på cycle-ergo.com. Største problemet er å finne en som ser bra ut. Liker ikke det "nebbet" de fleste av dem har. Men skal prøve å ikke henge meg for mye opp i det. Prøvesatt forresten en Triumph Tiger 850 for noen dager siden. Satt steike godt på den! Men så var det prisen da...

Kan hende noen av retrosykklene passer (ergonomien i hvertfall), de ser ut til å være ett lite hakk mer oppreist enn "vanlige" nakensykkler. Hadde vært litt tøft med en Triumph Street Twin med kanskje en liten vindskjerm og fullt veskesett.

Må nok ut å prøvekjøre litt så snart oppkjøringa er i boks.
Kjører Triumph Trident 660 på kjøreskolen, det er en naken sykkel og ikke helt min greie. Skulle jeg hatt en slik ville jeg satt på styre forhøyere.

Jeg er i samme båt som deg ang valg av sykkel, har sett på Suzuki V-strom og Yamaha TDM, men lappen er ikke på plass enda, 14 dager til oppkjøring håper jeg.

Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

kjland skrev: 04 aug 2024, 21:11 Kjører Triumph Trident 660 på kjøreskolen, det er en naken sykkel og ikke helt min greie. Skulle jeg hatt en slik ville jeg satt på styre forhøyere.

Jeg er i samme båt som deg ang valg av sykkel, har sett på Suzuki V-strom og Yamaha TDM, men lappen er ikke på plass enda, 14 dager til oppkjøring håper jeg.

Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg har sett litt på "storebroren" til Trident 660, Tiger Sport 660. Frister veldig å få testet en av dem. Desverre såpass ny at man nesten ikke ser dem brukt på finn.no, men virker jo til å ha alle de positive egenskapene til Trident men med mer oppreist sittestilling og brukbar vindbeskyttelse.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tiger sport 660 synes vertfall jeg var ganske kjedelig. Kjørte en slik for ett par måneder siden. Finnes sykler der ute med mer særegenhet enn akkurat denne tror jeg.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Kenneth 81 skrev: 02 aug 2024, 16:32 Triumph Scrambler 900 eller 1200 er jo utrolig stilige, så frister å se på dem og.
Har Triumph Scrambler 1200 XE og det er en veldig snill sykkel egentlig, lettkjørt og sterk men ikke sint. Og god ergonomi selv for min skrale rygg, hjelper også at fin å stå å kjøre med, alle 60 soner tilbringes stående så får variert og strukket rygg og annnen muskelatur litt.

Er i utgangspunktet en naken sykkel, skjerm hjelper men noe Goldwing blir det ikke. Om du ikke kjøper slik monsterskjerm, det finnes, men da ødelegges linjene helt. Og får bagasjeløsninger med 3x boks, men igjen, da ødelegges sykkelens utseendet (som jo er litt av grunnen for å kjøpe en slik sykkel) så myk sideveske på venstresiden (på høyre er det potter) og evt bag på baksete synes jeg passer sykkelen best, som bonus så får man vekten "riktigere" plassert ifht toppboks.

Så man faller for sykkelen pga utseendet men heldigvis er det en veldig bra sykkel for det aller meste også og himla kjekt å ha muligheten for litt grusveier selv om jeg bruker den mest for asfalt.

Triumph Scrambler 900 har jeg ikke noe erfaring med men Scrambler 400 har jo fått knallkritikk, den føles visstnok større på alle måter en spec'en skulle tilsi. Uten at prøvd den. Men tror mer ren asfaltsykkel enn 1200.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Men det er bare noe med Speed Twin 1200 som trigger meg altså...
2024-Triumph-Speed-Twin-1200-Red-Stealth-Edition6.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 05 aug 2024, 15:01 Men det er bare noe med Speed Twin 1200 som trigger meg altså...

2024-Triumph-Speed-Twin-1200-Red-Stealth-Edition6.jpg
Triumph har jo egentlig veldig mye fint, både ADV/touring og retro. Speed-Twin 1200 må jeg innrømme frister veldig. En liten skjerm og et par bager så funker den sikkert fint til tur den og. Blir vanskelig å bestemme seg!

Forhåpentligvis går oppkjøringa i mårra bra, da blir det ut å teste litt når jeg og fruen kommer oss hjem fra Narvik igjen (jeg flyr tilbake på ferie igjen ikke så mange timene etter oppkjøringa)
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg må inrømme at jeg savner litt en lettere sykkel. Ikke noe galt med Rocket egentlig. Knskje den mest komplette sykkelen jeg har eid så langt. Men nå er trolig tiden inne for å prøve noe annet og bygge erfaringer videre. :)

Svar