Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 04 aug 2024, 10:41
dypen skrev: 04 aug 2024, 10:38 Ja dette var flotte bilder :thumleft Aursjøvegen må jeg få kjørt :D
Har kjlrt der to ganger. En gang med cruiseren i 2015 (tror jeg) og en gang i ett par år etter dette.

Mitt favorittsted å kjøre med tanke på utsikt og rå natur er egentlig Sognefjellet. Spesielt i starten fra Øvre Årdal hvor man kjlrer Tindevegen mot Turtagrø og videre i retning Lom. Pleier å stoppe på en stor rasteplass på sognefjellet og ta meg en skikkelig lang kopp kaffe :)
Takker, må se på dette :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Appropo...

Hva er egentlig forskjellen på Scarambler 1200 X og XE?

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 04 aug 2024, 13:07 Appropo...

Hva er egentlig forskjellen på Scarambler 1200 X og XE?
Begynte med XE og XC hvor XE er litt høyere og har bedre dempere og litt mer elektronikk samt litt annet ekstra småtteri. Og er litt dyrere.

X har overtatt etter XC og mener enda litt lavere enn XC og litt lavere spec enn XC (dempere, bremser, instrumentpanel..). Tror tanken er XE som dual sport mens X nå mer ren asfaltsykkel. Estetisk liker jeg den lavere X og siden primært asfalt og litt enkel offroad kunne jeg sikkert hatt denne. Kan til og med være med på at svarte gafler er vel så pent som gull. MEN XE likevel barskest da :D

Tror for øvrig også XE spec'et litt ned i år bla. ikke Öhlins lenger. Tror faktisk høyest spec'et i starten (den jeg har) med varmeholker og annet som siden ble ekstrautstyr.

BildeBilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Blir et dilemma da skjønner jeg... vil egentlig ha dattera som ser best ut, men mora har mer penger og er mere verdt... :lol

Jeg kunne egentlig i såfall tenkt meg XE versjonen med lavere dempere. Sikkert ikke umulig å få til sånn sett....?

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 04 aug 2024, 14:19 Jeg kunne egentlig i såfall tenkt meg XE versjonen med lavere dempere. Sikkert ikke umulig å få til sånn sett....?
Nix, TEC Lowering Springs bak og slippe ned på gafler foran :thumleft MEN XE er egentlig ikke så høy, 178cm høy og får greit begge føttene i bakken om ikke helt flatt. Er nok hakket kjappere i S kombinasjoner med lavere sykkel men den egentlig ganske lettstyrt, sikkert mye fordi 90 dekk foran og 150 bak. Og digg med 21" og god fjæringsvei, finnes ikke dårlige veier lenger :D

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Liten video fra sidevei til Aursjøvegen

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev: 03 aug 2024, 21:18 Men så var tiden inne for Aursjøvegen og den skuffet ikke. Dalen opp dit er jo kjempekoselig og smal morsom vei frem til grusveien. Og grusveien over fjellet var jo veldig fin. Håpet å kjøre noen meter på gamle jernbanetraseen men der hadde de gjort god jobb med bom så det gikk ikke.
Fikk altså ikke kjørt denne jernbanetraséen men googlet litt om historien bak denne og Wikipedia hadde svaret, "Aurabanen ble anlagt som en industribane i forbindelse med vannkraftutbyggingen i området, men drev også noe persontrafikk".

Ligger noen videoer ut og hadde jo vært veldig artig å kjørt da men får komme tilbake med tråsykkel.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nydelige bilder @pingvin!
Har selv vært på vestlandet (Hardanger inkludert) siden lørdag, slapp unna det ustabile været her hjemme :-)
Bra de er ferdig med å oppgradere lysene i de gamle kraftutbyggingstunellene mellom Hol og Aurland.
Leste en artikkel som ikke var fersk om hvem som hadde vunnet anbudet osv. så jeg visste at de skulle oppgraderes, på høy tid egentlig.
De lampene som hang i midten på de var jo bare en vits, så vidt de glødet og fjellveggene svarte og våte så alt lys ble jo slukt.
Eng med deg at de var skikkelig ekle, spesielt med MC.
Ikke der man kjører inn med sotet visir :crazy:

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Gammelsmurfen skrev: 06 aug 2024, 00:07 Nydelige bilder @pingvin!
Har selv vært på vestlandet (Hardanger inkludert) siden lørdag, slapp unna det ustabile været her hjemme :-)
Bra de er ferdig med å oppgradere lysene i de gamle kraftutbyggingstunellene mellom Hol og Aurland.
Leste en artikkel som ikke var fersk om hvem som hadde vunnet anbudet osv. så jeg visste at de skulle oppgraderes, på høy tid egentlig.
De lampene som hang i midten på de var jo bare en vits, så vidt de glødet og fjellveggene svarte og våte så alt lys ble jo slukt.
Eng med deg at de var skikkelig ekle, spesielt med MC.
Ikke der man kjører inn med sotet visir :crazy:
Takker :D

Tror LED lys har endret ting, mye lys for penga, lite vedlikehold og lav strømregning, Superlønnsomt med LED-belysning i tunneler.

Og som du er inne på, nesten like viktig, at veggene er malt hvite, dette også hjelper veldig :thumleft

Litt tilbake til Scrambleren. Har stått i mot lysten til å trimme men er litt i ferd med å resignere. Føler litt at kjører med brekket på, kjenner på sykkelen at her er det mer potensiale. Mye rart kan gjøre men planen (som fort kan endres) er:

1. Beholde katalysator (de-kat header er veldig vanlig). Fordi unngår hassel om blir sjekket, tenker ikke minst på om på tur i Europa. Blir veldig varm (så karalysatoren ble flyttet fra header til potta i '22) men plager meg lite, kjører stort sett med skikkelig bukse, står sjelden i kø og bor i Norge.

2. Beholde OE filter. Mange bytter til DNA filter men lest litt om de som hatt dårlig erfaring med slike filtre.

3. Zard slip-on (gategodkjent)(bilde). Liker egentlig utseendet på originalpottene men litt frekkere utseendet. En del type shot-gun men synes blir litt spinkle på sykkelen og tror veldig støyete. Ikke noe carbon-tip og bare børstet overflate. Ca. 10.000NOK

4. Mapping av DNK Tuneworks. DNK får mye positive tilbakemeldinger (men de som eier Triumph Scrambler 1200 FB siden så mulig de luker ut kritiske poster?). TuneECU så kan i teorien fikse selv men visstnok blitt vanskelig så sender ECU til US (selv om ikke liker det så godt). Ca. 3.000NOK

Men her kan jeg ombestemme meg mange ganger før bestemmer meg...

Bilde

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Er det ingen i Norge som kan benke og mappe den?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 06 aug 2024, 21:16 Er det ingen i Norge som kan benke og mappe den?
Nja, prøvde Klev og Moto-Tech men Klev skulle ha over 11.000,- og da via PC5 som ikke (visstnok) har alle muligheter, Moto-Tech skulle ha nesten 20.000,- og det er i tillegg til 10.000,- for potta. Se tidligere tråd TuneECU - Hvem kan hjelpe?, fremdeles interessert i tips, ikke minst ifht om noen vet om noen som er gode på TuneECU :thumleft

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Rart med det, men jeg stortrives med min Moto Guzzi V7 850 Special på tur for øyeblikket og savner strengt tatt ingenting.
Sykkelen går bra og billig slik jeg opplever den. 0.37 da jeg toppet tanken her i Flekkefjord.

Og hjemme står KTM'en med 95 HK mer uten at jeg kan si jeg tenker at jeg heller skulle valgt den fo denne turen.

Synes altså rett og slett av V7'ern går veldig bra og takler svært godt godt kjøring med oppfatning med sine beskjedne 65 HK.
Så ingen planer om noen form for mulig effektmodifisering på denne :[-( .

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 06 aug 2024, 23:28 Rart med det, men jeg stortrives med min Moto Guzzi V7 850 Special på tur for øyeblikket og savner strengt tatt ingenting.
Sykkelen går bra og billig slik jeg opplever den. 0.37 da jeg toppet tanken her i Flekkefjord.

Og hjemme står KTM'en med 95 HK mer uten at jeg kan si jeg tenker at jeg heller skulle valgt den fo denne turen.

Synes altså rett og slett av V7'ern går veldig bra og takler svært godt godt kjøring med oppfatning med sine beskjedne 65 HK.
Så ingen planer om noen form for mulig effektmodifisering på denne :[-( .
Jeg tenker at det går mer på hva man forventer av sykkelen og hvilket "kjørehumør" man er i. Drar man på tur med feks. V7'ern så VET man bakdelene og forsoner seg med dette. Spesielt hvis man har en sykkel til hjemme om man vil ha mer punch.

Men noen har "kun" en sykkel og da er det lett og kreve for mye av denne sykkelen tror jeg. Man vil på en måte ha EN sykkel som funker til alt. Man vil ha en forholdsvis prisgunstig sykkel, men mye punch både oppe og nede, samt fin og bruke på langturer med mye bagasje, samtidig som den er smidig og lett og har en oppreist sittestilling etc etc.

Jeg hadde også helt utmerket kunne hatt en Moto Guzzi V7 eller lignende sykkel som nummer to. Men aldri som eneste sykkel. En Speed Twin 1200 derimot mener jeg er en god allrounder, men som samtidig ikke er best på noe, men veldig god i situasjonene jeg trenger den.

Speed Twin 1200 minner meg mye om Moto Guzzi V7. Den er mer moderne, men sykkeltypen er ganske lik. Som nummer to sykkel hadde nok også jeg valt Moto Guzzien. Eller evt. en av de andre rimeligere klassiske modellene til Triumph.

Må få prøvekjørt en slik Moto Guzzi V7 en gang synes jeg. Jeg synes dem er litt tøffe. Dem tar deg liksom tilbake i tid. Men den er alt for dyr i forhold til hva man får mener jeg.

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Ja, jo, har prøvd å fortell meg selv at 90hk er nok og intensjonen med å gå fra 890 Duke R til Scrambler 1200 var å få en sykkel som ikke i samme grad inspirerte til street racing. Så da er det jo litt dumt å gjøre Scrambleren sprekere :-k

Men føler virkelig at kjører med brekket på, kjenner at mer potensiale så kjennes rikig å la den puste litt friere (i overført betydning, mer mapping enn åpnere system). Og savner litt mer trøkk ut svingene og ved forbikjøringer, ikke krise men likevel. Hadde nok vært lettere å akseptere mindre effekt for, si, en Triumph Scrambler 400, da føler man i hvert fall at får ut potensiale langt på vei. Speed Twin 1200 har forøvrig 10-15hk mer enn Scrambler 1200, er vel litt disse hestene savner :-)

Er nå en gang slik at jeg liker å kjøre litt fort og kjenne at fløtter seg :twisted

I en idéell verden hadde jeg hatt én av hver :knegg

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Har kjørt Speed Twin 1200 og er jo bortskjemt med Rocket i skrivende stund. Jeg synes slett ikke Speed Twin 1200 gjorde skam av seg. 0-100 tiden er vel så dår på papiret, men det må ha med giringen/utvekslingen å gjøre, for den føles slett ikke treig i avtrekkern når man først får den i gang synes jeg.

Jeg hadde vertfall ikek savnet noe krefter hvis jeg hadde hatt Speed Twin 1200. Men nå har jeg til gode å prøve den på motorvei da...

Men uansett... jeg tror nok det blir en sesong til med Rocket :)

Svar