Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Re: Jompa, en mann i slutten av 50årene
I forhold til støydemping og lyd så vil jeg anbefale formstøpe øreplugger med høytalerelement. Har brukt disse i tre år nå, på en Nexx hjelm og en Schubert E1, og er veldig fornøyd. Litt aber med ledninger fra høytalerne som kobles intercom via vanlig headset plug, men kun en vanesak. Jeg har i alle fall veldig god lyd på musikk og telefon, og ekstern støy dempes godt. Øreplugger med høyttalerelement fra Sennheiser kostet meg i underkant av 3000 kr.
@Jompa det vil med andre ord si vi kan mer en godt klare oss med en billig intercom til en femtedel av prisen
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=14245

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=14245
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Siden jeg kjører noen turer med "gjengen" så er intercom kjekke greier.
Cardo packtalk bold med jbl "høyttalere" fungerer så godt jeg vil tro det er mulig i en hjelm med flate høyttalere.
Madammen kan ikke høre om jeg kjører mc i 90 på motorveien eller er hjemme når hun ringer.
Gidder ikke vurdere noe billig greie når levetiden er såpass mange år som det viser seg.
Cardo packtalk bold med jbl "høyttalere" fungerer så godt jeg vil tro det er mulig i en hjelm med flate høyttalere.
Madammen kan ikke høre om jeg kjører mc i 90 på motorveien eller er hjemme når hun ringer.
Gidder ikke vurdere noe billig greie når levetiden er såpass mange år som det viser seg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Jeg har prøvd ut hjelmen og imtercomen etpar kvelder nå I uka
Det har vært over 20 grader om kveldene så det jeg skrev om å prøve med en tjukk buff i halsen har ikke vært aktuelt. Jeg omtrent aldri hverken skjerf eller buff uansett temperatur, ikke om vinteren heller.
Hjelmen fungerer veldig godt bortsett fra rumlinga bak eller under ørene.
Litt enkel "forskning" viser at den tetter godt rundt hele hodet bortsett fra bakkanten av kinnputene, mao rett bakom ørene.
Der kan jeg fint stikke en finger inn nedenfra
Så jeg bestilte et sett med tjukkere puter
Regner med å få pakken i uka som kommer.
Ellers har hjelmen fin aerodynamikk, ingen løft eller rare bevegelser i høy fart, jeg kan godt snu hodet til siden uten at det merkes på hjelmen.
Vindskjermen er såpass lav at luftstrømmen treffer meg midt i fjeset.
Ventilasjonen fungerer veldig godt.
Har prøvd litt forskjellige innstillinger på imtercomen.
Det som irriterte meg mest er den automatiske volumjusteringa så.den er satt på off
Etterhvert har jeg begynt å finne knappene på sida av hjelmen også....
Ny rapport kommer når de nye kinnputene er montert.
Det har vært over 20 grader om kveldene så det jeg skrev om å prøve med en tjukk buff i halsen har ikke vært aktuelt. Jeg omtrent aldri hverken skjerf eller buff uansett temperatur, ikke om vinteren heller.
Hjelmen fungerer veldig godt bortsett fra rumlinga bak eller under ørene.
Litt enkel "forskning" viser at den tetter godt rundt hele hodet bortsett fra bakkanten av kinnputene, mao rett bakom ørene.
Der kan jeg fint stikke en finger inn nedenfra
Så jeg bestilte et sett med tjukkere puter
Regner med å få pakken i uka som kommer.
Ellers har hjelmen fin aerodynamikk, ingen løft eller rare bevegelser i høy fart, jeg kan godt snu hodet til siden uten at det merkes på hjelmen.
Vindskjermen er såpass lav at luftstrømmen treffer meg midt i fjeset.
Ventilasjonen fungerer veldig godt.
Har prøvd litt forskjellige innstillinger på imtercomen.
Det som irriterte meg mest er den automatiske volumjusteringa så.den er satt på off
Etterhvert har jeg begynt å finne knappene på sida av hjelmen også....
Ny rapport kommer når de nye kinnputene er montert.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Har vært veldig fornøyd med Schuberth og SRC systemet som Schuberth handlet av Cardo i sin tid.
Så kjøpte jeg ny C5 med SC2 systemet fra Sena. Skuffelsen var veldig stor i starten, men nå føler jeg at jeg har fått stilt det inn riktig og har blitt kjent med kontrollene. Så det er en vanesak. Volumjustering som funksjon av støy virker ikke, håper dette rettes opp ved neste oppdatering. Ellers funker ddt å holde en samtale i hjelmen fint i 120 hvertfall. Motparten hører ikke at jeg er ute og kjører.
Så kjøpte jeg ny C5 med SC2 systemet fra Sena. Skuffelsen var veldig stor i starten, men nå føler jeg at jeg har fått stilt det inn riktig og har blitt kjent med kontrollene. Så det er en vanesak. Volumjustering som funksjon av støy virker ikke, håper dette rettes opp ved neste oppdatering. Ellers funker ddt å holde en samtale i hjelmen fint i 120 hvertfall. Motparten hører ikke at jeg er ute og kjører.
- Jompa
Jeg begynner å bli enig med deg FredrikE24.
I dag ble nye kinnputer levert og montert og vindstøyen bakfra vesentlig redusert.
Jeg har samme erfaring som deg med telefonsamtaler der funker det bortimot perfekt. Er etterhvert også begynt å treffe knappene på sida av hjelmen.
Talekommandoene har jeg gitt opp, og automatisk volumkontroll har jeg bare slått av.
Så alt i alt, ganske fornøyd etterhvert.
Ooops jeg ser at begynner å gjenta meg selv på tide å finne noe annet å skrive om.
I dag ble nye kinnputer levert og montert og vindstøyen bakfra vesentlig redusert.
Jeg har samme erfaring som deg med telefonsamtaler der funker det bortimot perfekt. Er etterhvert også begynt å treffe knappene på sida av hjelmen.
Talekommandoene har jeg gitt opp, og automatisk volumkontroll har jeg bare slått av.
Så alt i alt, ganske fornøyd etterhvert.
Ooops jeg ser at begynner å gjenta meg selv på tide å finne noe annet å skrive om.
- Jompa
Re: Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Ikke for å hovere overfor dere som ikke har hatt like fin sommer som oss i nord.
Men i år spiser jeg epler fra egne trær.
Men i år spiser jeg epler fra egne trær.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
Etter ei travel helg med fotballturnering der begge barnebarna var med ble det en liten kveldstur til Kåfjord utenfor Alta
Vi kjørte nye E6 til Kåfjord og gammelveien tilbake.
Stopp på rasteplassen ved Kåfjordbrua.
Utsikt utover Kåfjord.
Under fjellet til høyre var ankringsplassen til slagskipet Tirpitz.
Midt i bildet ligger Auskarnes.
Fra neset var det ubåtnett tvers over fjorden i tillegg til nettet som var spent opp rundt skipet.
De tre engelske minuttene X5, X6 og X7 kom seg igjennom det ytre nettet som var åpent .
To av ubåten kom seg forbi det innerste nettet og fikk plassert sprengladningene.
Tirpitz ble aldri mer kampdyktig etter dette angrepet.
Vi kjørte nye E6 til Kåfjord og gammelveien tilbake.
Stopp på rasteplassen ved Kåfjordbrua.
Utsikt utover Kåfjord.
Under fjellet til høyre var ankringsplassen til slagskipet Tirpitz.
Midt i bildet ligger Auskarnes.
Fra neset var det ubåtnett tvers over fjorden i tillegg til nettet som var spent opp rundt skipet.
De tre engelske minuttene X5, X6 og X7 kom seg igjennom det ytre nettet som var åpent .
To av ubåten kom seg forbi det innerste nettet og fikk plassert sprengladningene.
Tirpitz ble aldri mer kampdyktig etter dette angrepet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
Det begynner å bli mørkt om kveldene og i kveld fikk jeg prøvd xenonlyset som ble montert sist vinter.
Nærlys ,ok.
Fjernlys.
Halogenpæra som var i fjernlyset lyste såvidt lengre enn nærlysene.
Dette xenonsettet holdt det reklamen lovte,
3- 4 ganger mer lys
Mulig at stiller opp fjernlyset litt, så lysflekken treffer veien litt lengre frem.
Nærlys ,ok.
Fjernlys.
Halogenpæra som var i fjernlyset lyste såvidt lengre enn nærlysene.
Dette xenonsettet holdt det reklamen lovte,
3- 4 ganger mer lys
Mulig at stiller opp fjernlyset litt, så lysflekken treffer veien litt lengre frem.
Ser veldig bra ut men enig i at du kan forsøke å justere lyset litt høyere.
dypen

Ville helt klart justert dette opp
Er vel også ganske vanlig at mange motorsyklister kjører med fullt lys for at andre medtrafikanter skal oppdage dem raskere, så om lyset skulle bli litt høyt skal vel ikke by på problemer eller?

Er vel også ganske vanlig at mange motorsyklister kjører med fullt lys for at andre medtrafikanter skal oppdage dem raskere, så om lyset skulle bli litt høyt skal vel ikke by på problemer eller?
- Jompa
Av med kåpeglass og et deksel foran instrumentkonsollen for å komme til justeringsskruen.
Jeg skulle egentlig ha prøvekjørt for å se om høyda på lyset ble riktig før jeg skrudde på plass deksel og glass.
Men det fossregna så det ble ikke aktuelt.
Jeg tok sjansen på at høyda var sånn noenlunde riktig.
Prøvetur i kveld og fornøyd med resultatet.
Det ble stor forskjell i forhold til det første bilde 

dypen

- Tore L
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Særdeles mye bedre vil jeg si 

Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
- Jompa
Det begynner å bli høst selv om det enda er dager med over 20 grader.
Kveldstur i kveld. Det har blitt noen av dem i sommer.
I dag kom en pakke fra Deathtrap Custom med servicedeler til Sportsteren.
Olje, oljefilter, plugger pluss bremseklosser foran og bak.
Tilsammen ca 1800 kroner, grei pris for en full service på sykkelen.
Min sykkel må jeg få litt oversikt over før det evt bestilles deler.
Begge må.ha nytt fremdekk og bakhjulet mitt må snart få nytt dekk.
Det er enda nesten en millimeter igjen av mønsteret på midten, så det får holde ut sesongen. Kanskje ei stund utover neste sommer også, får se om det blir langtur neste sesong og starte med friske dekk da.
Ellers har jeg, etter å ha tenkt på saken i flere år, åpnet aksjesparekonto.
Jeg starter med å spare i fond men tenker å prøve meg litt på aksjer også.
Våpen legemidler, gruvedrift ser ut til å være svært lønnsomt.