Du har tydeligvis ikke testet AirBnb ut fra hva du skriver.greina skrev: 09 aug 2024, 20:15Campingplasser må taes for det det er, @Bjerknez, det er et lettvint sted å overnatte og det er som regel plass til et telt hvis det ikke er noen ledige hytter. Enkel standard, men tilgang på sanitæranlegg og ofte matservering. Rene luksusen hvis man i hovedsak baserer seg på telt. Hvis det er høyere standard man er ute etter kan man like gjerne bruke hotell. I tillegg til det så treffer man alle slags folk der, gjør man det med AirBnb?Bjerknez skrev: 09 aug 2024, 19:43Det var jeg også, helt til jeg testet AirBnb. Kommer ikke til å ligge på en campingplass igjen om jeg har muligheten. For samme summen får man som regel mye høyere standard å man slipper å plages med fulle campingplasser midtsommers :)
For min del er noe av sjarmen med mc-tur at det er minst mulig organisering og ta ting som de kommer. Og er jeg så heldig at jeg finner et egnet sted utenfor campingplass så er det en bonus.
Jeg jar sover på ørtenhundre campingplasser i mitt liv. Ikke noe galt med det egentlig. Men i høysesongem er det vanskelig å få plass ved kort varsel. Nærmest umulig. Vertfall på de mer kjente stedene og det som er ledig er som oftest de svindyre luksushyttene eller de simpleste hyttene.
Campingplassene har heller ikke noe felles kart med prisoversikt. Man må selv finne en campingplass via google også må man ringe dem. Mail tar det ofte flere dager å få svar på.
Sammenlignet med AirBnb så er alt man ser sok dukker opp i appen ledig. Man bare velger ei hytte/leilighet/hus/glampingtelt eller hva man ønsker og klikker på "book". Det tar sjeldent mer enn 10 minutter før verten godkjenner bestillingen og alt man trenger å vite om innsjekking blir send via mail/sms etc. og kan leses i appen. Det er bare et tastetrykk så er du i mål.
Airbnb finnes stort sett i alle land. Testet det også i Sverige med stort hell.
Hotell er det absolutt siste jeg velger. For meg er ikke hotell luksus i det hele tatt. Det er en bygning hvor folk ligger tett i tett på rimeligst mulig måte hvor flesteparten av pengene er lagt i fasaden. Man har bronsjestatue i resepsjonen og 5 retters middag samt hyggelig betjening, men glassene på rommet er sjeldent vasket og wifi dekningen er som regel laber. Mange av rommene er også knøttsmå og det er umulig og tilberede et enkelt måltid. Mange av hodellene har ikke en gang kaffe på rommene.
Så kommer man til parkering. Hvor skal du sette motorsykkelen og hvor langt og hvor mange etasjer må du bære bagasjen på motorsykkelen? Å parkere Rocket'en gatelangs frister ikke veldig. De fleste hotellene har ingen egen parkering.
En liten sammenligning:
I år vurderte jeg å legge meg inn på hotell i Molde istedenfor å betale taxi hjem på kvelden. På Thon Hotell Moldefjord skulle dem 1.600 for et vanlig dobbeltrom fra lørdag til søndag. Jeg søkte på AirBnb og for den summen kunne jeg leie en leilighet på 45kvm med alle rettigheter og havutsikt, inkludert garasje til å sette sykkelen i. Å det nesten midt i Molde sentrum. Å midt i jazzen.
Hotell er for meg det absolutt siste alternativ. Det er ingenting som er luksus med hotell. Annet en frokosten som ofte ligger i prisen. Men med de prisene hotellene opererer med skulle det jaggu meg bare mangle mener jeg.
Med AirBnb kan man også velge å leie enkle hytter. Alt fra hytter uten dass og vann, til dyrere og mer utstyrte hytter. Man har alt på ett sted. Å prisen er langt hyggeligere enn det campingplasser og hoteller kan tilby. Å leier man ei hytte etc. via AirBnb så vet man den er ledig for de som er opptatt dukker ikke opp i søket.
AirBnb er spesielt egnet hvis man er flere på tur. For 2-3.000 kroner får man luksushytte med flere soverom, eget kjøkken, svømmebaseng, utsikt mot havet eller fjellene etc. deler man på summen blir dette mye rimeligere enn å bruke hotell eller kanskje til og med rimeligere enn å slå opp telt på en velkjent campingplass i høysesongen.
Jeg betalte 350 kroner for 10 år siden for å sette 6 stk. teltplugger i gressmatten på Daftø Camping i Sverige. UTEN strøm. Helt sinnsykt.