Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 14:29 Enig. Jeg tror Fazer 600 er litt friskere i frasparket. Men ut fra spec, er dette en turtallssykkel.
Får ikke i pose og sekk, konsekvensen av høyere toppeffekt er fort litt mindre effekt på lavere turtall. Men ikke så dumt på første-sykkel, da må man gire litt mer så får man drillet inn det :thumleft

Synes for øvrig designet har holdt seg rimelig bra :-)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 08:53 V-Strom 650 er jevnt over fabelaktige sykler. Relativt billige i innkjøp og drift, evighetsmaskiner, komfortable, lettkjørte og kan gjøre mer eller mindre alt - men er samtidig ikke best i klassen på noe som helst. De kan nok også oppleves som noe effektsvake, men sannsynligvis ikke av helt ferske sjåfører ;) De er også kjent for å være en smule topptunge, men er samtidig også blant de lavere i segmentet.

Nå som jeg har en Tiger 900 så vil jeg si at den er bedre enn V-Strom på alle punkter, MEN om jeg leter litt på Finn (og pruter litt) så klarer jeg nok kanskje å få tak i to V-Strom til prisen jeg ga for én Tiger, med tilsvarende årgang og alder...
Det hender det er en sammenheng mellom pris og hva man får. :-) Tiger 900 er jo en veldig fin sykkel, men klart, prisen er jo deretter. :O
Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 09:02 V-Strom 650 er jo EGENTLIG en ganske så "laber" sykkel mener jeg. Når jeg ser et dashbord som minner minner meg om en Golf fra 80-tallet. Man bare merker at her har dem holdt igjen på det meste, bare for å selge den billig.

Motor og mekanikk er nok trolig tipp topp, men effekten er nok så dar.... med 70ish hester og omtrent like få newtonmeter.

Det blir litt som å være bilinteressert hvor man blir anbefalt Toyota Corolla. Ikke noen dårlig sykkel isolert sett, men gud bedre så kjedelig. Alt handler vel i bunn og grunn om HVOR mye man egentlig vil kjipe ut på budsjettet.

En ting er vertfall sikkert. En motorsykkel er uansett bedre enn IKKE motorsykkel :)
Nå er jeg kanskje litt rarere enn normalt, men jeg liker faktisk dashboardet på V-Strom 650! :O :redface
Det viktigste med et instrumentpanel er at det er oversiktlig og lettlest, og da synes jeg stor analog turteller og et enkelt LCD-display med stort sett kun den viktigste informasjonen fungerer veldig bra.

Nå er jeg ikke noen prinsipiell motstander av LCD/LED/TFT-display, men jeg synes mange av dem fokuserer for mye på å se "kule" og "moderne" ut og glemmer av at poenget med dem er å formidle informasjon raskt, enkelt og intuitivt. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle variantene, men det er helt klart en og annen produsent som bør gi display-design-avdelingen et kollektivt kakk i bakhuet med beskjed om å skjerpe seg! :lol

Ellers synes jeg V-Strom 650 virker som en veldig likandes sykkel. Men så er jeg jo en veldig bilinteressert person som også setter unormalt stor pris på enkle, rett-fram, trauste bruksbiler som f.eks. 80-talls Toyota eller Volvo.... :crazy:
kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 10:16 Ja, jeg nevnte jo dette med effekten. Samtidig så er det bortimot samme effekt i en V-Strom som i Tenere 700 som du foreslo tidligere i tråden her, så her syns jeg det sånn sett er noe urettmessig kritikk mot den ærverdige V-Strom ;)

Så skal jeg for øvrig innrømme at jeg ofte anbefaler Corolla til alle som ikke har behov for firehjulstrekk...
Støttes! :twothumbs:
AJ skrev: 12 aug 2024, 10:26 Svært mange med V-Strom erfaringer lovpriser spesielt 650 motoren og veldig mange foretrekker derfor nettopp 650'en
1000 kubikkeren, som etter hvert ble oppgradert til 1050 og 650 motoren skal visstnok ulik karakteristikk, som gjør at 650 motoren oppleves som spesiel kvikk og morsom i forhold til storesøsteren ;).
Etter det jeg har lest meg til så har jeg og inntrykk av at den 650'n er en motor som oppleves som betydelig mer enn summen av spesifikasjonene :-)
Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 10:57 Jeg synes T7 fremstår som en mer moderne sykkel. Yamaha er mer frampå. Når jeg ser dashbordet på den V-Strom'en så blir jeg bare lei meg. Dem har ikke engang prøvd og pynte her. Det er akkurat som å sitte i en bil fra 80-tallet.

Men er budsjettet stramt så er tross alt en billig motorsykkel bedre enn ingen motorsykkel :)
Tenere 700 er jo helt klart en mer moderne sykkel. Den er vel og mer off-road-orientert enn f.eks. V-Strom? Prøvesatt en for noen uker siden og syntes den var VELDIG høy! :O Litt vanskelig å skreve over (men så brukte jeg jo ikke fotpinnen for å hjelpe meg) og fikk ikke hæla i bakken når jeg først var ombord. Tror nok jeg heller sikter mot en lavere og ikke fullt så off-road-orientert sykkel. :-)
kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 11:39 Syns egentlig komboen på 650 med analog turteller og digitalt speedometer er ganske fint. LCD-fullskjermen som V-Strom 1050 hadde et par år fra 20-22 var derimot omtrent så grell som det kan få blitt, men fra 23 og utover så er vel den også helt standard fullfarge TFT slik som "alle andre" har for tiden.

Tenere 700 har jo selv kjørt gammel kalkulatorskjerm (LCD) frem til i fjor og hoppet over på fullfarge TFT først fra årets modell.

Skal for øvrig ikke kimse av biler fra 80-tallet heller... :lol
Støttes! :twothumbs: For meg så finner man uansett ideal-dashboardet på Triumph Speed Twin 1200 eller Kawasaki Z900RS, to analoge klokker med litt ekstra info på ett (eller to) LCD-display. :thumleft Det sagt, så har jeg ingenting imot et digitalt dashboard så lenge det er bra designet! :D
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 13 aug 2024, 08:08
AJ skrev: 12 aug 2024, 10:26 Svært mange med V-Strom erfaringer lovpriser spesielt 650 motoren og veldig mange foretrekker derfor nettopp 650'en
1000 kubikkeren, som etter hvert ble oppgradert til 1050 og 650 motoren skal visstnok ulik karakteristikk, som gjør at 650 motoren oppleves som spesiel kvikk og morsom i forhold til storesøsteren ;).
Etter det jeg har lest meg til så har jeg og inntrykk av at den 650'n er en motor som oppleves som betydelig mer enn summen av spesifikasjonene :-)
Nettopp :-).
Suzuki har forøvrig brukt 650 motoren og bruker den fortsatt, tror jeg, i flere modeller, noe de ikke gjør med 1000/1050 motoren.

Brukeravatar
Roargutten
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020

Legg inn av Roargutten »

Noen av mine sysnpunkter her, jeg har selv eid en Fazer 1000, Vstrom 1000 og nå en Tenere 700.

Her kommer det veldig ann på hva du selv ønsker av bruksområde.

Fazer - Er en utrolig fin asfaltmaskin. God sittestilling for lange turer.
En utprøvd motorsykkel med få problemer, turtalsmaskin vil en 600 være, men for en førstegangsmotorsykkel så er det effekt i massevis.

Vstrom - Her har du en sykkel med mer bunndrag enn du opplever i Fazer, en nydelig motor som er skuddsikker. Lav og god sittestilling.
Egner seg bra både på asfalt og grusveier, ønsker du å kjøre turer, finne deg gode campplasser litt utenfor asfaltveiene er denne helt perfekt etter min mening.

Tenere 700 - Også en god tursykkel, men høyere enn begge de andre. Egner seg bra både på asfalt og grus, men mange forbinder den nok mer mot gruskjøring. Effekt mer enn nok.

Skal du pakke opp litt bagasje å kjøre deg noen helgeturer, fisketurer osv hadde jeg nok for din del valgt Suzuki'n. Skal du ha en ren asfaltsykkel som også er god å bruke til å fra jobb osv. ville jeg gått for Fazeren.
Skal du primært inn på skogsveier/grusveier ville jeg valgt Tenere 700, men også Vstrom fungerer her avhengig av hvor aktivt du skal kjøre.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Roargutten skrev: 13 aug 2024, 08:48 Skal du pakke opp litt bagasje å kjøre deg noen helgeturer, fisketurer osv hadde jeg nok for din del valgt Suzuki'n. Skal du ha en ren asfaltsykkel som også er god å bruke til å fra jobb osv. ville jeg gått for Fazeren.
Skal du primært inn på skogsveier/grusveier ville jeg valgt Tenere 700, men også Vstrom fungerer her avhengig av hvor aktivt du skal kjøre.
Godt poeng, bruksområde kan absoultt påvirker valget.

Men også hva slags type man er. Noen (de fleste) er happy med å ta det rimelig pent og da ønsker og trenger man ikke masse toppeffekt man må jage på høye turtall. Også er det en del av oss som synes det moro at det virkelig skjer noe når man gir gass (selv om man må gir ned et hakk eller to) og synes en sterk og fin motor men uten den store toppeffekten fort mangler litt karakter og ikke gir så mye.

Så for meg ville Fazer 600 vært en morsommere sykkel også som nybegynner mens for mange kanskje en Vstrom 650 en riktigere maskin.

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Kompis selger BMW GS 700 med bare drøye 330 mil på telleren, kona sin men blir lite brukt så selges. Han har kjørt mye MC og sier den er veldig fin å kjøre, så helt strøken ut fra hva jeg kunne se. Virker som en fin førstesykkel uten at har noe erfaring med den selv.

Bilde

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

pingvin skrev: 13 aug 2024, 09:17 Godt poeng, bruksområde kan absoultt påvirker valget.

Men også hva slags type man er. Noen (de fleste) er happy med å ta det rimelig pent og da ønsker og trenger man ikke masse toppeffekt man må jage på høye turtall. Også er det en del av oss som synes det moro at det virkelig skjer noe når man gir gass (selv om man må gir ned et hakk eller to) og synes en sterk og fin motor men uten den store toppeffekten fort mangler litt karakter og ikke gir så mye.

Så for meg ville Fazer 600 vært en morsommere sykkel også som nybegynner mens for mange kanskje en Vstrom 650 en riktigere maskin.
Sykkelens karakter er jo et godt poeng. Når jeg startet prosjektet så så jeg for meg å ende på noe litt hissig som gir mest når du drar den helt ur i turtallsperren. Etter noen mil på skolesykkelen så innser jeg at, i hvert fall intill videre, så er en MT-07 mer enn hissig nok for meg. :redface

Jeg tenker jeg egentlig har to valg:

1. Kjøpe en sykkel for å lære på og bytte til drømmesykkelen om et år eller to.

2. Kjøpe noe jeg tror kan være en drømmesykkel, men som fremdeles fungerer til læring og satse på å kjøre den i noen år.

Går jeg for 2 så bør det nok være en allround-maskin av ett eller annet slag da bruken jeg ser for meg varierer fra dag til dag. :crazy:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

pingvin skrev: 13 aug 2024, 22:14 Kompis selger BMW GS 700 med bare drøye 330 mil på telleren, kona sin men blir lite brukt så selges. Han har kjørt mye MC og sier den er veldig fin å kjøre, så helt strøken ut fra hva jeg kunne se. Virker som en fin førstesykkel uten at har noe erfaring med den selv.

Bilde
Den der ser jo veldig fin ut! :twothumbs: Leste ett par tester av de der og ingen har noe særlig negativt å si (utenom pris på ekstrautstyr, selvfølgelig :roll).

Utvalget i mellomstore to-sylindrede maskiner i 7-800cc klassen er rimelig stort (og en smule forvirrende). Litt vanskelig å få en god oversikt over fordeler og ulemper, men det er vel ingen av dem som er direkte dårlige.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Kenneth 81 skrev: 14 aug 2024, 09:42 2. Kjøpe noe jeg tror kan være en drømmesykkel, men som fremdeles fungerer til læring og satse på å kjøre den i noen år.
Problemet er at du vet ikke hva som er drømmesykkelen din om et par år. Hatt alt mulig rart og hver gang så tror jeg at endelig funnet drømmesykkelen som skal ha i mange år. Men så enten dukker det opp noe nytt jeg synes virker kult og/eller jeg endrer bruksområde, typisk til at kjører mer/mindre offroad, om skal kjøre mye på bane etc etc., og plutselig har jeg byttet ut "drømmesykkelen" :knegg

Så ville ikke overtenkt, kjøp det du har lyst på nå og om du vil bytte senere er det bare å legge den på finn og kjøpe ny MC :thumleft
Kenneth 81 skrev: 14 aug 2024, 09:47 Den der ser jo veldig fin ut! :twothumbs: Leste ett par tester av de der og ingen har noe særlig negativt å si (utenom pris på ekstrautstyr, selvfølgelig :roll).
Tror også den er ganske lav. Prøvesatt den ikke men ser forholdsvis lav ut og tipper den ble valgt så skulle være enkel å håndtere for konemor. Høyde på sykkel er vel litt gjenganger ifht jenter og MC men også betryggende om nybegynner :thumleft

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

pingvin skrev: 14 aug 2024, 10:23
Problemet er at du vet ikke hva som er drømmesykkelen din om et par år. Hatt alt mulig rart og hver gang så tror jeg at endelig funnet drømmesykkelen som skal ha i mange år. Men så enten dukker det opp noe nytt jeg synes virker kult og/eller jeg endrer bruksområde, typisk til at kjører mer/mindre offroad, om skal kjøre mye på bane etc etc., og plutselig har jeg byttet ut "drømmesykkelen" :knegg

Så ville ikke overtenkt, kjøp det du har lyst på nå og om du vil bytte senere er det bare å legge den på finn og kjøpe ny MC :thumleft
Tror du er inne på noe her. :twothumbs:

Tro om en Triumph Speed Twin 1200, HD XL1200 Sportster, Kawasaki Z900RS, Yamaha XJR 1300 eller kanskje en Triumph Bonneville Speedmaster er gode førstesykkler? :scratch :lol

Litt småschizofren liste det der. :crazy:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Og der har jeg fått ny time til oppkjøring: 17. september! :twothumbs:

Desverre så har kjøreskolen bare to ledige timer mellom nå og da, så øvelseskjøring blir et absolutt must om det skal gå bra denne gangen. Sykkel BLIR kjøpt senest i løpet av neste uke, og den skal kjøres så mye som overhodet mulig frem mot oppkjøringa.

Så hvis noen av dere holder til i nærheten av Skedsmokorset/Lillestrøm og har lyst/tør vætr ledsager, så bare si ifra! :twothumbs:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 14 aug 2024, 13:42 Og der har jeg fått ny time til oppkjøring: 17. september! :twothumbs:

Desverre så har kjøreskolen bare to ledige timer mellom nå og da, så øvelseskjøring blir et absolutt must om det skal gå bra denne gangen. Sykkel BLIR kjøpt senest i løpet av neste uke, og den skal kjøres så mye som overhodet mulig frem mot oppkjøringa.

Så hvis noen av dere holder til i nærheten av Skedsmokorset/Lillestrøm og har lyst/tør vætr ledsager, så bare si ifra! :twothumbs:
Kan du ikke slå deg med på MC treffet fra den 23-25 august da?

Sikkert noen som vil være ledsager og da får du 2-3 dager med kjøring. Kan sikkert stille opp jeg, men frister ikke å kjøre helt til Oslo for å hente deg desverre, samt "levere" deg igjen.

Jeg kan uansett ikke før på lørdag da jeg MÅ jobbe på fredag. Så for meg blir det fra lørdag til søndag.

Sikkert noen rundt Oslo traktene som passerer deg som vil bistå kanskje?

Her er link til tråden hvor vi snakker om denne turen:
viewtopic.php?f=15&t=16253&start=225

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du blir med dem andre som dra på fredag får du trolig en hel kjøredag fra lørdag morgen til lørdag ettermiddag. I tillegg får du jo turen bort og turen hjem.

Dette er en meget gyllen mulighet jeg ville hoppet på hvis jeg var deg hvis det er noen som tar på seg oppdraget med å være ledsager. Du må ta deg fri på fredag, men det er det verdt spør du meg. :)

Jeg kan gjerne være ledsager, men da må du vertfall få fraktet sykkelen samt hentet den igjen i området rundt Fredrikstad/sarpsborg/Moss eller omegn.

Men hvis JEG skal være ledsager og du kommer deg nærmere meg, så må vi evt. dra på lørdag og da går du glipp av turen på lørdag samens med de andre .

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Jeg kjørte 700 GS på kjøreskolen for 3 år siden - likte den godt. Men litt merkelig ingen har foreslått Tracer7 som alternativ for deg. Oppreist sittestilling og samme motor som T7/mt07.

HOPP PÅ TUREN!!!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet @AJ mest trolig passerer i nærheten av Skedsmo på veien, da han holder til i Lunner...

Svar