kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 08:53
V-Strom 650 er jevnt over fabelaktige sykler. Relativt billige i innkjøp og drift, evighetsmaskiner, komfortable, lettkjørte og kan gjøre mer eller mindre alt - men er samtidig ikke best i klassen på noe som helst. De kan nok også oppleves som noe effektsvake, men sannsynligvis ikke av helt ferske sjåfører

De er også kjent for å være en smule topptunge, men er samtidig også blant de lavere i segmentet.
Nå som jeg har en Tiger 900 så vil jeg si at den er bedre enn V-Strom på alle punkter, MEN om jeg leter litt på Finn (og pruter litt) så klarer jeg nok kanskje å få tak i to V-Strom til prisen jeg ga for én Tiger, med tilsvarende årgang og alder...
Det hender det er en sammenheng mellom pris og hva man får.

Tiger 900 er jo en veldig fin sykkel, men klart, prisen er jo deretter.
Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 09:02
V-Strom 650 er jo EGENTLIG en ganske så "laber" sykkel mener jeg. Når jeg ser et dashbord som minner minner meg om en Golf fra 80-tallet. Man bare merker at her har dem holdt igjen på det meste, bare for å selge den billig.
Motor og mekanikk er nok trolig tipp topp, men effekten er nok så dar.... med 70ish hester og omtrent like få newtonmeter.
Det blir litt som å være bilinteressert hvor man blir anbefalt Toyota Corolla. Ikke noen dårlig sykkel isolert sett, men gud bedre så kjedelig. Alt handler vel i bunn og grunn om HVOR mye man egentlig vil kjipe ut på budsjettet.
En ting er vertfall sikkert. En motorsykkel er uansett bedre enn IKKE motorsykkel :)
Nå er jeg kanskje litt rarere enn normalt, men jeg liker faktisk dashboardet på V-Strom 650!

Det viktigste med et instrumentpanel er at det er oversiktlig og lettlest, og da synes jeg stor analog turteller og et enkelt LCD-display med stort sett kun den viktigste informasjonen fungerer veldig bra.
Nå er jeg ikke noen prinsipiell motstander av LCD/LED/TFT-display, men jeg synes mange av dem fokuserer for mye på å se "kule" og "moderne" ut og glemmer av at poenget med dem er å formidle informasjon raskt, enkelt og intuitivt. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle variantene, men det er helt klart en og annen produsent som bør gi display-design-avdelingen et kollektivt kakk i bakhuet med beskjed om å skjerpe seg!
Ellers synes jeg V-Strom 650 virker som en veldig likandes sykkel. Men så er jeg jo en veldig bilinteressert person som også setter unormalt stor pris på enkle, rett-fram, trauste bruksbiler som f.eks. 80-talls Toyota eller Volvo....
kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 10:16
Ja, jeg nevnte jo dette med effekten. Samtidig så er det bortimot samme effekt i en V-Strom som i Tenere 700 som du foreslo tidligere i tråden her, så her syns jeg det sånn sett er noe urettmessig kritikk mot den ærverdige V-Strom
Så skal jeg for øvrig innrømme at jeg ofte anbefaler Corolla til alle som ikke har behov for firehjulstrekk...
Støttes!
AJ skrev: 12 aug 2024, 10:26
Svært mange med V-Strom erfaringer lovpriser spesielt 650 motoren og veldig mange foretrekker derfor nettopp 650'en
1000 kubikkeren, som etter hvert ble oppgradert til 1050 og 650 motoren skal visstnok ulik karakteristikk, som gjør at 650 motoren oppleves som spesiel kvikk og morsom i forhold til storesøsteren

.
Etter det jeg har lest meg til så har jeg og inntrykk av at den 650'n er en motor som oppleves som betydelig mer enn summen av spesifikasjonene
Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 10:57
Jeg synes T7 fremstår som en mer moderne sykkel. Yamaha er mer frampå. Når jeg ser dashbordet på den V-Strom'en så blir jeg bare lei meg. Dem har ikke engang prøvd og pynte her. Det er akkurat som å sitte i en bil fra 80-tallet.
Men er budsjettet stramt så er tross alt en billig motorsykkel bedre enn ingen motorsykkel :)
Tenere 700 er jo helt klart en mer moderne sykkel. Den er vel og mer off-road-orientert enn f.eks. V-Strom? Prøvesatt en for noen uker siden og syntes den var VELDIG høy!

Litt vanskelig å skreve over (men så brukte jeg jo ikke fotpinnen for å hjelpe meg) og fikk ikke hæla i bakken når jeg først var ombord. Tror nok jeg heller sikter mot en lavere og ikke fullt så off-road-orientert sykkel.
kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 11:39
Syns egentlig komboen på 650 med analog turteller og digitalt speedometer er ganske fint. LCD-fullskjermen som V-Strom 1050 hadde et par år fra 20-22 var derimot omtrent så grell som det kan få blitt, men fra 23 og utover så er vel den også helt standard fullfarge TFT slik som "alle andre" har for tiden.
Tenere 700 har jo selv kjørt gammel kalkulatorskjerm (LCD) frem til i fjor og hoppet over på fullfarge TFT først fra årets modell.
Skal for øvrig ikke kimse av biler fra 80-tallet heller...
Støttes!

For meg så finner man uansett ideal-dashboardet på Triumph Speed Twin 1200 eller Kawasaki Z900RS, to analoge klokker med litt ekstra info på ett (eller to) LCD-display.

Det sagt, så har jeg ingenting imot et digitalt dashboard så lenge det er bra designet!