Bruk av mobiltelefon under kjøring …

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Bruk av mobiltelefon under kjøring …

Legg inn av dypen »

Kjører en del i løpet av året både med bil og motorsykkel og noe som provoserer kraftig er bruk av mobiltelefon under kjøring, det er ikke så lett å se hva andre motorsykkelister gjør i tillegg til å kjøre men jeg antar selve kjøringa er i fokus. Derimot bilister er mer opptatt av mobiltelefon enn faktisk å kjøre samt følge med på trafikkbildet.

Noen holder mobiltelefon over rattet som er mitt i synsfeltet i håp om å få med både det på telefon og trafikken, andre igjen holder telefon på rattet, noen holder telefonen mitt i bilen og det verste jeg ser hvis noe av dette er verst er de som har mobiltelefon i fanget eller veldig lavt slik at de ser ned noe jeg opplever ofte med møtende trafikk.

Resultatet er vinglete sakte kjøring som ikke følger øvrig trafikk til stor irritasjon … noe som også skjer i både venstre og høyre fil på motorvei, følger ikke med i lyskryss og blir stående til hele stolpen er grønn, vingler frem og tilbake i veien og på mindre veier uten gulstripe brukes hele veien og speil har vi ikke … noe som gjør forbikjøring med mc til risikosport og frarådes inntil vedkommende mot alle odds ser at det er trafikk som kommer bak.

Du har en annen kategori bilførere også, de som sitter på rattet mitt i frontruta men det kan vi ta en annen gang :D

Bot på kr 10200,- er det ingen som bryr seg om. Noen her som tror dette påvirker ulykkesstatistikken og tiden alle bruker for å komme frem til avtaler, jobb etc …
Dersom du bruker mobiltelefonen eller touchskjermen ulovlig når du kjører bil, risikerer du bøter fra 10 200 kroner og oppover. I tillegg kan du få tre prikker i førerkortet. Hovedregelen i forskriften om bruk av mobiltelefon i bilen, er at du som fører av bilen ikke må bruke håndholdt mobiltelefon når du kjører.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Bruk av mobiltelefon under kjøring …

Legg inn av Bjerknez »

Man skal vel alltid holde fokus fremover når man kjører, så alt som tar bort det fokuset er vel i bunn og grunn "ulovlig"?

Så om man klør seg i ræva, spiser en is, renser brillene, drikker kaffe etc etc. så er dette i teorien like ulovlig. Men det er mobilbruken som på en måte blir prioritert. Sikkert det som er lettest og fange opp også.

Nå blir man vel tross alt fjerne noe av konsentrasjonen ved å snakke i handsfree også tror jeg. Men det er på en måte helt greit. Vertfall lovlig...

Men ja, jeg er i mot telefonbruk når man kjører, men jeg er like i mot alt annet som gjøres under kjøring som mange synes er greit og helt lovlig.

Men så må jeg jo også ta meg selv i noe av dette. Å spise en pølei brød mens jeg kjører ut fra Esso'en har jeg gjort og jeg har også fiklet med ting i bilen som ikke har med mobiltelefon å gjøre som trolig er minst like farlig ved de rette omstendighetene.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 13:29 Man skal vel alltid holde fokus fremover når man kjører, så alt som tar bort det fokuset er vel i bunn og grunn "ulovlig"?

Så om man klør seg i ræva, spiser en is, renser brillene, drikker kaffe etc etc. så er dette i teorien like ulovlig. Men det er mobilbruken som på en måte blir prioritert. Sikkert det som er lettest og fange opp også.
Stemmer i og for seg, men forskjellen ligger i at håndhold mobilbruk er ulovlig uansett som følge av direkte lovgivning mens pølse og is ikke er underlagt noe direkte forbud og kun går på den høyst generelle paragraf 3. Dvs. at det å spise en pølse er i seg selv ikke ulovlig med mindre det gjør at du ikke lenger er aktpågivende og varsom.

Dette er nok også grunnen til at kampen mot mobilbruk foregår ved at man stadig økter gebyrene, mens kampen mot spising og drikking foregår med holdningskampanjer (typ "husk at dette kan være farlig" i stedet for "husk at dette er ulovlig").

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 13 aug 2024, 13:54
Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 13:29 Man skal vel alltid holde fokus fremover når man kjører, så alt som tar bort det fokuset er vel i bunn og grunn "ulovlig"?

Stemmer i og for seg, men forskjellen ligger i at håndhold mobilbruk er ulovlig uansett som følge av direkte lovgivning mens pølse og is ikke er underlagt noe direkte forbud og kun går på den høyst generelle paragraf 3. Dvs. at det å spise en pølse er i seg selv ikke ulovlig med mindre det gjør at du ikke lenger er aktpågivende og varsom.

Dette er nok også grunnen til at kampen mot mobilbruk foregår ved at man stadig økter gebyrene, mens kampen mot spising og drikking foregår med holdningskampanjer (typ "husk at dette kan være farlig" i stedet for "husk at dette er ulovlig").
Enig.

Husk at for bare noen få år siden så var det ingen som syntes mobilbruk mens man kjørte var farlig. Det var liksom alment godtatt. Helt til myndightene sa stopp. Først da synes alle det ble skummelt.

Så det å spise en pølse er minst like farlig som å snakke i mobiltelefon spør du meg.

Spørsmålet er hvor langt man skal gå i å forby ting på detaljnivå...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 13:58
kaLARSnikov skrev: 13 aug 2024, 13:54

Enig.

Husk at for bare noen få år siden så var det ingen som syntes mobilbruk mens man kjørte var farlig. Det var liksom alment godtatt. Helt til myndightene sa stopp. Først da synes alle det ble skummelt.

Så det å spise en pølse er minst like farlig som å snakke i mobiltelefon spør du meg.

Spørsmålet er hvor langt man skal gå i å forby ting på detaljnivå...
Det er jo en liten forskjell på det å spise pølse og mobilbruk. Med pølse er det bare en hånd mindre på rattet, man skal ikke trykke på taster på pølsa for å få ringt ut eller besvare en samtale. Trenger ikke å se på pølsa, ikke snakke til den men bare treffe kjeften :D .
Men f. eks. damer som sminker seg og ser i bakspeilet eller i eget sminkespeil er nogo, da har man fjernet fokuset fra veien.

Man ser jo helt tydelig hvem som fomler med telefonen når man ligger bak, bilen vingler i feltet og gjerne kjører saktere enn øvrig trafikk.
Syns det er bra med prikker og bot for det, for at det ikke er bra er det vel liten tvil om.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nja... hva skjer om man søler litt ketchup eller sennep eller evt. mister pølsen når man kjører?

Hvis telefonen ringer og man bare tar den samt snakker i den så er jo ikke det noe mindre distraherende enn å spise en pølse mener jeg. Eller enda værre en hamburger eller kebab etc.

Men så kan man jo ikke forby kebab men godta pølse etc. Derfor blir det litt skjønn fra politiet. jeg mener det kanskje er best at det er sånn.

Personli kan jeg ikke si at det å snakke i telefonen mens man holder den til øret er mer distraherende enn å snakke i handsfree for min del. Derimot er det selve fiklingen med telefonen som er spesielt farlig. men det ene fører jo med seg det andre så da er det nok lettere og forby mobilbruk. Noe jeg synes er helt greit forøvrig. Det kommer nok flere forbud også på sikt vil jeg tro.

Hva med de store skjermene som finnes i biler i dag? Må vel ta en del oppmerksomhet dem også...?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det går feks. kjappere og vri på en fysisk knott, enn å trykke seg inn i en meny for å stille temperaturen. Det enkle er ofte det beste, selv om det ikke er like gøy :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen

Enig med deg i det, og det er vel derfor Tesla måtte modifisere på blinklys "knappen". Det har jo lenge vært snakk om å innføre regler om at essensielle ting i bil skal være på fysiske knotter/brytere osv. nettopp for å slippe å se på skjerm og treffe riktig sted osv. for sånne ting.
Men fortsatt forskjell på å spise en bolle mens man kjører vs en kebab, tror det hadde blitt mye søl med saus og salat :crazy:
Mobiltelefoner må man vanligvis se og knotte på for å få ringt eller besvart en samtale, handsfree med talestyring eller knapper på rattet er jo noe annet.
Men ser at diverse andre ting er det jo vanskelig å sette grenser å spesifisere, fordi at noe går fint (eks. bolle), mens kebab neppe er noen god idé. På pølsa bør man nok droppe rekesalaten og masse annet tilbehør :D

kaLARSnikov

Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 13:58 Husk at for bare noen få år siden så var det ingen som syntes mobilbruk mens man kjørte var farlig. Det var liksom alment godtatt. Helt til myndightene sa stopp. Først da synes alle det ble skummelt.
Det er vel nå man skal påpeke at loven mot mobilbruk i bil kom i desember 1999, altså snart 25 år siden... :lol

Som for øvrig var rett før jeg begynte å kjøre bil og for øvrig også før jeg i det hele tatt eide min første mobiltelefon slik at dette alltid har vært forbundet med fy-fy for mitt vedkommende.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 13 aug 2024, 14:52
Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 13:58 Husk at for bare noen få år siden så var det ingen som syntes mobilbruk mens man kjørte var farlig. Det var liksom alment godtatt. Helt til myndightene sa stopp. Først da synes alle det ble skummelt.
Det er vel nå man skal påpeke at loven mot mobilbruk i bil kom i desember 1999, altså snart 25 år siden... :lol

Som for øvrig var rett før jeg begynte å kjøre bil og for øvrig også før jeg i det hele tatt eide min første mobiltelefon slik at dette alltid har vært forbundet med fy-fy for mitt vedkommende.
Det er til og med lovlig å kjøre uten bilbelte hvis bilen ikke har dette montert orginalt. Så i praksis kan man ta med seg poden i en bil uten å bruke bilbelte i en gammel bil, mens naboen i sin splitter nye Volvo får bot uten belte...

Det er mye som var alment godtatt (men ikke lovlig) når jeg var liten. Feks. å sitte å tilhengerplanet på vei ned til byggevarekjeden samens med en kompis. Det var ikke engang noen som hevet øyebrynene. I dag hadde man trolig blitt buret inne samt blitt foreldreløs.

Men ja, jeg skjønner selvsagt forbudene.

Det blir mindre og mindre bekvemelig å kjøre bil og ansvaret blir større og større og kravene like så. Noe som er greit. Før MÅTTE man nemlig følge med når man kjørte. Med gamle biler som ristet på rattet, dro til siden når man bremset, mens man måtte gire manuelt og faktisk påse at bilen ikke fikk sleng, for da var det ingen hjelpesystemer som hjalp deg. Fikk du sladd på glatta så var du stort sett fucked, så sant det ikke var med vilje :)

Dagens ungdom vet nok knapt hvordan det føles å få sleng på bilen og de færreste av dem har kjørt manuell gir. Da kan man fort bli litt "lat" bak rattet. Tiden man har til over bruker derfor gjerne på mobilen eller andre ting.

Brukeravatar
Erik_B70
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997

Legg inn av Erik_B70 »

Gammelsmurfen skrev: 13 aug 2024, 14:48 Enig med deg i det, og det er vel derfor Tesla måtte modifisere på blinklys "knappen". Det har jo lenge vært snakk om å innføre regler om at essensielle ting i bil skal være på fysiske knotter/brytere osv. nettopp for å slippe å se på skjerm og treffe riktig sted osv. for sånne ting.
Hva ??!! . Er det blinklys på Tesla ? Det har jeg aldri sett tror jeg :crazy:

Brukeravatar
Gammelsmurfen

Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 15:06 Det er til og med lovlig å kjøre uten bilbelte hvis bilen ikke har dette montert orginalt. Så i praksis kan man ta med seg poden i en bil uten å bruke bilbelte i en gammel bil, mens naboen i sin splitter nye Volvo får bot uten belte...
Vel, riktig nok men det har vært påbudt siden 1971 i forseter og 1985 i bakseter, så det er nok blitt spiker av de fleste og ikke et stort problem.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 13 aug 2024, 15:12
Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 15:06 Det er til og med lovlig å kjøre uten bilbelte hvis bilen ikke har dette montert orginalt. Så i praksis kan man ta med seg poden i en bil uten å bruke bilbelte i en gammel bil, mens naboen i sin splitter nye Volvo får bot uten belte...
Vel, riktig nok men det har vært påbudt siden 1971 i forseter og 1985 i bakseter, så det er nok blitt spiker av de fleste og ikke et stort problem.
Joda, det er en utdøende greie :)

Men når jeg tok lappen i 1994, så var det ganske vanlig å kjøre rundt i 15-20 år gamle biler til 10.000 kroner. Det var den tiden hvor de færreste ungdommer brukte penger på splitter nye biler. Selv om man jobbet og tjente penger. :)

Når det gjelder Tesla å blinklys, så kjørte jeg bak en i dag som hadde dette. Men det var riktignok en ganske påkostet modell virket det som.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 14:17Hva med de store skjermene som finnes i biler i dag? Må vel ta en del oppmerksomhet dem også...?
Nettopp. Hvorfor er det bare ca 6" skjermer som er farlige?
Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 14:17 Det går feks. kjappere og vri på en fysisk knott, enn å trykke seg inn i en meny for å stille temperaturen. Det enkle er ofte det beste, selv om det ikke er like gøy :)
Absolutt et godt poeng. Har alltid sett etter bilstereo med minst en volumknott fordi den finner du i blinde. Synes det er en litt merkelig forskjellsbehandling på små og store skjermer... og det blir ikke bedre når de uniformerte ikke utviser fornuftig skjønn som da en ble bøtelagt for mobilbruk i stillestående kø... Hva er det aller aller verste som kan skje med mobilknotting i stillestående kø? Jo, at du glemmer deg bort og bilen bak fløyter... Det er ikke verdt kr 10.200.-.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

kaLARSnikov

Så lenge det produseres kjøretøy hvor stadig mer av kontrollene er overført fra fysiske knapper til touchskjerm så blir det nok vanskelig for lovgivningen å være like firkantet som den i dag er på mobilbruk. Hvordan skal man kunne kategorisk forby bruk av touchskjerm dersom nettopp skjermen f.eks. styrer bruk av vindusviskere?

Da må nok et tungt organ som f.eks. EU på banen og sette krav til utforming av funksjonskontrollere i kjøretøy slik at det blir en fast standard vi kan utforme lovene etter.

Frem til det så går også skjermbruk under paragraf 3, dvs. at om man blir uoppmerksom på øvrig trafikk som følge av at man prøver å justere temperaturen på klimaanlegget så er det faktisk noe man kan bli bøtelagt for.

Svar