Bruk av mobiltelefon under kjøring …

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Bruk av mobiltelefon under kjøring …

Legg inn av dypen »

Integrert utstyr som store skjermer er ett problem i veldig liten grad, det er den lille mobilen hvor all komunikasjon med omverden og alle varslinger kommer som er problemet. Sammenligne mobilbruk med å klø seg eller spise en bolle skjønner vi alle blir feil, hvem kan klø seg eller spise en bolle i blinde. Det er veldig veldig mange der ute som ikke skjønner konsekvensen av hva som kan skje.

En historie jeg hørte fra min hjemplass der en veldig aktiv person kom kjørende og skulle krysse forkjørsvei, vedkommende var så opptatt med alt annet så vedkommende glemte å stoppe og selvfølgelig kom det en bil på forkjørsveien. Megasmell hvor to førere ble kjørt på sykehus. Ansvarlig for ulykken mistet sertifikatet i 6 måneder, skikkelig bot og sykehus opphold. Forteller av historien mente straffen var alt for streng da vedkommende hadde masse å gjøre og litt stressa noe jeg ikke er enig i …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Noe som er ett eller flere hakk værre enn mobiler kebab og masse annet er foreldre med et par unger i baksetet som går berserk og fører snur seg for å få slutt på "voldsorgien"..Noe av det første de lærer seg er å komme seg ut av seler og seter...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 13 aug 2024, 16:12 Så lenge det produseres kjøretøy hvor stadig mer av kontrollene er overført fra fysiske knapper til touchskjerm så blir det nok vanskelig for lovgivningen å være like firkantet som den i dag er på mobilbruk. Hvordan skal man kunne kategorisk forby bruk av touchskjerm dersom nettopp skjermen f.eks. styrer bruk av vindusviskere?

Da må nok et tungt organ som f.eks. EU på banen og sette krav til utforming av funksjonskontrollere i kjøretøy slik at det blir en fast standard vi kan utforme lovene etter.

Frem til det så går også skjermbruk under paragraf 3, dvs. at om man blir uoppmerksom på øvrig trafikk som følge av at man prøver å justere temperaturen på klimaanlegget så er det faktisk noe man kan bli bøtelagt for.
Vil tro inteligens vil ta over på sikt. Regner det, så bør man på sikt kunne slippe og slå av på vinduspussere. De samme gjelder blinklys. Disse kan feks. Aktiveres i forhold til hvordan man ligger, hvilken fart man har og kanskje en liten stemmesnutt som aktiverer blinklysene. Stereo bør også kunne styres lett med tale etc.

Dette fungerer jo sånn tålig i dag også, men i beste fall greit nok.

Hvis bilen vet hvor man skal, så kan også blinklys aktiveres automatisk.

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

Det er ikke bare mobiltelefonen som kan være farlig. Utklipp fra adressa:
402C36CD-8BBC-4AC9-B517-54975F1706CF.png
Tesla på autopilot kjørte inn i midlertidig autovern rundt et sted med vegarbeid. Dette er i en 50 sone mellom to rundkjøringer med omlag 150 m avstand. Og bak kom en motorsykkel som ikke klarte å stanse og kjørte inn i Teslaen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Den var stygg @Brigg
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Vi har jo sett en eksplosjonsartet økning i bøtesatsene for dette siden det ble innført, men det hjelper ikke det spøtt. Det må nok kraftigere lut til. Ser også stadig folk legger ut filmsnutter på sosiale medier, kanskje spesielt på snap og facebook, filmer som åpenbart er tatt mens man er alene i bilen og kjører selv. Helt på trynet, spesielt hvis man prøver å filme andre trafikanters lovbrudd eller forseelser og legger dette ut for å motta likes som premie.
Nei vi må nok innføre "korporlig avstraffelse" igjen skal man få bukt med problemet, kanskje det fungere bedre. Ser for meg at politiet får anledning til å avgi ris på blanke messingen på veiskulderen når noen er tatt på fersken, kanskje det hjelper bedre :thumleft

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 13 aug 2024, 17:02 Vil tro inteligens vil ta over på sikt. Regner det, så bør man på sikt kunne slippe og slå av på vinduspussere. De samme gjelder blinklys. Disse kan feks. Aktiveres i forhold til hvordan man ligger, hvilken fart man har og kanskje en liten stemmesnutt som aktiverer blinklysene. Stereo bør også kunne styres lett med tale etc.
Jeg har nå litt tro på at intelligensen bør ligge hos fører av kjøretøyet. At enkelte automasjonsoppgaver er fornuftig er nå så men automasjon av f.eks. blinklys blir rett og slett fordummende i mitt hode. Du må være såpass med i hodet når du kjører at du må klare å blinke, også om du kjører Auda eller BMW...

Det er vel drøyt 15 år siden jeg automatiserte viskerene vha. en liten sensor til noe få hundrelapper (fix ferdig boks laget for formålet. Der er litt mer avansert programmering som må til for å få dette til å virke enn det skulle se ut til...) og det fungerte helt 100 men ser ikke det store poenget med å ta bort disse funksjonene fra fører. Slike oppgaver henger helt sammen med det å føre bil og betjeningene er laget for bruk i blinde.
kjellv skrev: 13 aug 2024, 18:36 Vi har jo sett en eksplosjonsartet økning i bøtesatsene for dette siden det ble innført, men det hjelper ikke det spøtt.
"Noen" mener jo at heftige bøter hjelper, jo heftigere jo bedre, men det er nok i hovedsak statskassen det hjelper på... Alle ting du kan betale deg ut av har som hovedmål å loppe deg for penger...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Om gps i tlf registrere fart meir enn gangfart så kan den sikkert programmeres av produsent til å legge om til flymodus😀problem løst

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

DAE skrev: 13 aug 2024, 19:58 Om gps i tlf registrere fart meir enn gangfart så kan den sikkert programmeres av produsent til å legge om til flymodus😀problem løst
Vil jo funke dårlig for de andre i bilen som ikke er sjåfører😉

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Angående autopilot og automatiserte viskere etc. så fungerer dette i dag ikke bar nok. Vi befinner oss fortsatt i en prøvefase. Men PÅ SIKT så vil dette etter hvert overta mer og mer. Det vil nok trolig også komme restriksjoner som settes i software med hjemmel i lovverk om at feks. Toppfarten i biler strupes til feks. 130km/t i Norge med unntak av politiets biler og evt. utrykningskjøretøy.

Aksellerasjonen bør også strupes på de raskeste el-bilene.

Kjedelig... ja! Men jeg tror det sagte men sikkert går den veien.

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

kjellv skrev: 13 aug 2024, 18:36
Nei vi må nok innføre "korporlig avstraffelse" igjen skal man få bukt med problemet, kanskje det fungere bedre. Ser for meg at politiet får anledning til å avgi ris på blanke messingen på veiskulderen når noen er tatt på fersken, kanskje det hjelper bedre :thumleft
Her i Thailand har politiet mulighet til dette, ikke ris på blanke messingen riktig nok men bla armhevinger. Jeg har selv observert unge gutter uten hjelm bli stoppet, de hadde ikke penger til bot så i stedet armhevinger på stedet under oppsyn av politisjefen og alle andre som ville se på, dette foregikk i vegkanten. Noe å tenke på for dere i Norge?
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Idiotisk spør du meg. Hvis jeg viste at jeg slapp unna ved å ta noen armhevninger så hadde jeg nok ikke gruet meg veldig. Det eneste som funker og som får folk til å tenke en gang eller ti før dem gjør noe ulovlig er bøter som svir, skikkelig.

Er man ung og blir stoppet med feks. Trimmet moped og må ta armhevninger som "straff" så tror jeg neppe dem hadde fått varige men av det. Hadde dem derimot fått en klekkelig bot så svir det langt mer. Inkludert evt. prikker.

Hadde politiet spurt meg om jeg ville miste lappen og få 12.000 i bot i 2017 eller ta armhevninger, så kunne jeg gjerne tatt armhevninger, midt i veien mens alle så på. Det er ikke straff som svir nok.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Kan nok hende en Thai er mer ydmyk og vil føle hele situasjonen veldig krenkende når vedkommende ikke klarer å gjøre opp for seg når lovens lange arm er ute … Bøtesatsene er kanskje litt hyggeligere vs her hjemme. Kan jo tenke seg på vei hjem fra jobb og du ligger på vegskuldra med armhevinger overvåket av politiet mens alle i nabolaget kjører forbi :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 14 aug 2024, 19:06 Kan nok hende en Thai er mer ydmyk og vil føle hele situasjonen veldig krenkende når vedkommende ikke klarer å gjøre opp for seg når lovens lange arm er ute … Bøtesatsene er kanskje litt hyggeligere vs her hjemme. Kan jo tenke seg på vei hjem fra jobb og du ligger på vegskuldra med armhevinger overvåket av politiet mens alle i nabolaget kjører forbi :-k
Jeg hadde vertfall ikke nølt med å ta noen pushups i veikanten mens naboen så på hvis jeg sparte noen tusenlapper. Men så eier jeg jo ikke skam heller da. Med min rygg hadde jeg nok ikke klart så mange heller.... vinn vinn :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Synes jeg ser reklamen fra treningssenterene:

"Er du redd for represalier i trafikken i sommer? Sats gjør ydmykelsen noe mindre!"

Svar