BjørnSover skrev: 11 des 2023, 00:26
V85tt er fremdeles en av mc’ene jeg synes er lekrest. Men tror ikke det blir den stallen evt utvides med - hvis jeg skal ha flere enn 1 mc.
Det som fascinerer meg spesielt med denne modellen og V7 modellene er at Moto Guzzi faktisk har greid å få så mye ut av så lite, for å bruke den formuleringen.
Nå har jeg kjørt 10K med min V7 850 Special og må si at denne sykkelen har overrasket stort. Selv med beskjedne 65 HK.
V85 TT har 15 HK mer. Og det vil man naturligvis merke.
Moto Guzzi motorene er tilsynelatende lavtekniske, eller gammeldagse, om du vil. To ventiler pr. sylinder, ren luftkjøling og likevel rimelig turtallsvillige. Og det er dette jeg mener med "så mye ut av så lite". Faktisk ganske så imponerende!
Lavteknisk "gammeldags" motor, javel. Men
innvendig rimelig avansert med bla. bruk av materialet titan og et effektivt oljekjølingssystem, som må til for å ha kontroll på driftstemperatur også under ekstremt varme forhold.
Husker jeg hadde samme følelse og opplevelse da jeg var Stelvioeier. Den leverte langt mer enn hva spesifikasjonene skulle tilsi, som høy vekt, beskjedne effekttall og "gammeldags" motor, som riktignok hadde fire ventiler pr. sylinder og var utstyrt med en oljekjøler, som senere viste seg å være overdimensjonert i forhold til nordiske forhold. På mange sykler oppnådde faktisk ikke motoren god nok driftstemperatur, spesielt ved kortere turer vår og høst.
Men den stortrivdes i Italia da vi var på tur dit i 2013 med sommertemperaturer av et helt annet slag enn her i Norge. Helt uproblematisk også i ganske så stillestående trafikk tidvis i Milano mens temp.måleren i instrumentpanelet viste hele 48 grader!