Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg ville kanskje tatt en runde og prøvd å fått prøvesitte de forskjellige du vurderer. Man kan synes mye rart om forskjellige sykler basert på bilder og spesifikasjoner, men man skal tross alt trives med å sitte på greiene også. Da spiller ergonomi og til en viss grad setehøyde (i alle fall for enkelte) inn.

Noe kan løses med å heve/flytte styre og ev. flytte på fothvilere i de tilfellene hvor slikt finnes til sykkelen, men det er fortsatt ingen garanti for at man lander på en 100% løsning.

Nå får man ikke verdens beste inntrykk bare av å sitte, aller helst skal man kjøre noen timer, men det alternativet har man sjeldent før et kjøp. Alikevel så kan man fort merke om noe kjennes heeelt feil ut.

Kaster vel også min stemme i retning Speed Twin 1200. Har aldri en gang sittet på en (må få gjort det neste gang jeg svinger innom AGM), men liker utseendet og har jo fått sansen for Triumph i senere tid...

Når det gjelder lagring utendørs så kan jeg ikke se for meg at sykkeltype har så mye å si utover at i den grad det blir kosmetisk slitasje på sykkelen så kan man kanskje oppleve det som mer negativt på en ellers pen retrosykkel, sammenlignet med f.eks. en full ADV som gjerne kan se møkkete og velbrukt ut.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker at man uansett blir vant til den sykkelen man velger. Det tar noen timer i salen og venne seg til sittestilling når man tross alt aldri har kjørt noe særlig sykkel før.

Jeg gikk rett på Yamaha 1300 cruiser som første sykkel. Ante ikke hve jeg gikk til. Men det ble den jeg ble vant til. Det er den sykkelen som har gitt meg de største minnene.

Så ble det Street Triple R, i den andre enden av skalaen. I førsten var den meget spesiell å kjøre i forhold. Følte jeg hang over styret i forhold til cruiseren. Men jeg kjøpte den ennet 10 minutter prøvekjøring. jeg ble vant til denne også og kjørte 25.000km. det første året med denne.

Den sykkelen du sitter godt på når du prøvesitter kan blir en mare på langturer og omvent.

Så i den situasjonen du befinner deg hvor du ikke får prøvekjørt, så mener jeg velg den sykkelen du har mest lyst på ut fra utseende og lommebok og bli vant til denne og bygg egne erfaringer.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

kaLARSnikov skrev: 15 aug 2024, 10:13 Kaster vel også min stemme i retning Speed Twin 1200.
+1 :thumleft Men støtter prøvesitting.

Invester i et cover så gjør vel det jobben selv om ikke like bra som i tørt bygg selvfølgelig. Og god skivelås med alarm.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Dette ble en hakket mer interessant dag en planlagt! :O

Til å begynne med så gikk alt etter planen: Jeg og fruen dro innom IKEA for å handle noe småtteri, og kom selvfølgelig ut derifra med betraktelig mer saker og ting enn planlagt... :lol

Deretter dro vi innom AMD Motorsykler for å kike på og prøvesitte litt.
Planen var å prøve å finne ut hva jeg likte best, for så å se om jeg kunne finne en tilsvarende brukt til en fornuftig pris ett eller annet sted.

Bonneville T100 og Street Twin 900 ble egentlig ganske raskt eliminert basert på teorien om at jeg sikkert fort ville ønske å oppgradere til en 1200, så hvorfor ikke gå for en 1200 med en gang? :thumleft

Da sto det mellom Bonneville T120, Speed Twin 1200 og fornutsvalget Tiger Sport 660. Tigern var den første som ble eliminert. Rent praktisk så virket de to andre mindre topptunge, og med noe lavere (og flat sal) var bonniene lettere for meg å komme av og på. Rent estetisk hadde den stakkars Tigeren ikke en sjans.... :P

Da gjensto spørsmålet: Speed Twin 1200 eller Bonneville T120. Rent objektivt sett så tilsier alt jeg har lest av tester og anbefalinger at Speed Twin 1200 er den beste sykkelen. Men rent estetisk sett så vinner Bonneville i mine øyner. Egentlig en mer soleklar estetisk seier enn hva jeg egentlig så for meg før jeg begynte å se på alt av smådetaljer som f.eks. blinklys og en del andre småting som jeg synes ser mer "rett" ut på Bonneville.
I tillegg så synes jeg sittestillingen var bedre på Bonnevillen. Forskjellen er ikke kjempestor, men i hvert fall for meg så ble det litt mindre spiss vinkel i knærne og marginalt rettere rygg på Bonneville T120 enn på Speed Twin 1200.
Speed Twin er jo en del lettere enn Bonnevillen, men syklene har så lavt tyngdepunkt at jeg ikke merket noe særlig forskjell når jeg prøvesatt og prøvde å flytte litt på dem. Merker det sikkert godt om den ligger på siden, men satser på å ikke havne der. :lol

Summen av egentlig en rekke små praktiske og estetiske detaljer, samt en motor som er tunet litt mer mot moment (kontra Speed Twin som er tunet for mer hester på toppen), så likte jeg rett og slett Bonneville bedre enn Speed Twin.

Med valget tatt så gjenstår en utfordring: Å faktisk finne en Bonneville T120 til en fornuftig pris i nærheten. Gjerne en som ser bra ut og ikke er for gammel!

Ett kjapt søk på Finn.no mens vi fremdeles var hos AMD ga egentlig ingen resultater som fristet. Speed Twin 1200´en som står hos AGM er jo en kjempefin sykkel og prisen er ikke dum, men Bonneville frister jo mer!

Så enden på visa var at jeg for ett par timer siden skrev under kontrakt på en sprell ny (overligger) Triumph Bonneville T120 2023-modell! :O :twothumbs: Alt papirarbeidet er i boks, og med litt flaks så har jeg sykkelen på plass enten i løpet av helga, eller tidlig neste uke! :twothumbs:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Gratulerer med sykkel og Triumph blir ikke feil :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Kenneth 81 skrev: 15 aug 2024, 16:41 Så enden på visa var at jeg for ett par timer siden skrev under kontrakt på en sprell ny (overligger) Triumph Bonneville T120 2023-modell! :O :twothumbs: Alt papirarbeidet er i boks, og med litt flaks så har jeg sykkelen på plass enten i løpet av helga, eller tidlig neste uke! :twothumbs:
Jøss, det må jeg si, gratulerer :thumleft

Sikker på du blir fornøyd, Bonneville er vel enda nærmere slik syklene var, veldig pen sykkel. Speed Twin litt mer naken sportssykkel i retro-klær.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ja, det får'n si... :knegg

Gratulerer så mye med ny flott sykkel.
Og ikke minst velkommen i den uformelle retroklubben her på MCsiden.no :twothumbs: !

Også er det jo slik at vi svært gjerne vil se bilder av vidunderet - fra flest mulig vinkler :crazy: .

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Gratulerer med relativt ny sykkel!!

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

Gratulere med ny sykkel. 👍

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Tusen takk alle sammen! :twothumbs:

Blir bilder så snart gliset er i hus! :D
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Grattis med flott sykkel! :)

Angående det du sier om moment og toppeffekt, så er nok Speed Twin 1200 hakket vassere på begge punkter. Husk at Bonneville veier litt mer også.

Men uansett, er det viktigste at du nå har bygget din aller første erfaring ut fra situasjonen du befinner deg i og tatt et valg. Så får du tidsnok funnet ut om valget ble riktig når su får tatt den med på tur.

De første milene vil være magiske. Ny sykkel og alt er spennende. Etter x antall mil så begynner du å kjenne på hva som mangler, hva som er bra, hvor du får vondt, hva du skal justere etc etc. skal du på langtur, så begynn med en gang å lete etter gode bagasjeløsninger. Et tips er å velge noe som kan brukes på flere sykler å ikke bruke penger på dyre bokser og vesker beregnet for akkurat den sykkelen. De pengeme får du veldig lite igjen av ved salg.

SW-Motech og Kriega er en av dem som er store på dette. Såkalte drybags som du stropper til sykkelen. Tankveske kan også vurderes. Bagasje ser ikke alltid flott ut og gjør ikke akkurat sykkelen tøffere, men det blir et nødvendig onde hvis du skal ut på tur.

Blir artig å følge med videre :)

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Gratulerer med tøff sykkel! :D

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Grattis med flott impulskjøp. Flott sykkel.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Gratulerer
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Legg inn av Tore L »

Gratulerer @Kenneth 81 med en flott Bonneville, og Triumph blir aldri feil vettu :twothumbs:
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Svar