Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
-
- Innlegg: 375
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Jeg ville kanskje tatt en runde og prøvd å fått prøvesitte de forskjellige du vurderer. Man kan synes mye rart om forskjellige sykler basert på bilder og spesifikasjoner, men man skal tross alt trives med å sitte på greiene også. Da spiller ergonomi og til en viss grad setehøyde (i alle fall for enkelte) inn.
Noe kan løses med å heve/flytte styre og ev. flytte på fothvilere i de tilfellene hvor slikt finnes til sykkelen, men det er fortsatt ingen garanti for at man lander på en 100% løsning.
Nå får man ikke verdens beste inntrykk bare av å sitte, aller helst skal man kjøre noen timer, men det alternativet har man sjeldent før et kjøp. Alikevel så kan man fort merke om noe kjennes heeelt feil ut.
Kaster vel også min stemme i retning Speed Twin 1200. Har aldri en gang sittet på en (må få gjort det neste gang jeg svinger innom AGM), men liker utseendet og har jo fått sansen for Triumph i senere tid...
Når det gjelder lagring utendørs så kan jeg ikke se for meg at sykkeltype har så mye å si utover at i den grad det blir kosmetisk slitasje på sykkelen så kan man kanskje oppleve det som mer negativt på en ellers pen retrosykkel, sammenlignet med f.eks. en full ADV som gjerne kan se møkkete og velbrukt ut.
Noe kan løses med å heve/flytte styre og ev. flytte på fothvilere i de tilfellene hvor slikt finnes til sykkelen, men det er fortsatt ingen garanti for at man lander på en 100% løsning.
Nå får man ikke verdens beste inntrykk bare av å sitte, aller helst skal man kjøre noen timer, men det alternativet har man sjeldent før et kjøp. Alikevel så kan man fort merke om noe kjennes heeelt feil ut.
Kaster vel også min stemme i retning Speed Twin 1200. Har aldri en gang sittet på en (må få gjort det neste gang jeg svinger innom AGM), men liker utseendet og har jo fått sansen for Triumph i senere tid...
Når det gjelder lagring utendørs så kan jeg ikke se for meg at sykkeltype har så mye å si utover at i den grad det blir kosmetisk slitasje på sykkelen så kan man kanskje oppleve det som mer negativt på en ellers pen retrosykkel, sammenlignet med f.eks. en full ADV som gjerne kan se møkkete og velbrukt ut.
- Bjerknez
- Innlegg: 24644
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Jeg tenker at man uansett blir vant til den sykkelen man velger. Det tar noen timer i salen og venne seg til sittestilling når man tross alt aldri har kjørt noe særlig sykkel før.
Jeg gikk rett på Yamaha 1300 cruiser som første sykkel. Ante ikke hve jeg gikk til. Men det ble den jeg ble vant til. Det er den sykkelen som har gitt meg de største minnene.
Så ble det Street Triple R, i den andre enden av skalaen. I førsten var den meget spesiell å kjøre i forhold. Følte jeg hang over styret i forhold til cruiseren. Men jeg kjøpte den ennet 10 minutter prøvekjøring. jeg ble vant til denne også og kjørte 25.000km. det første året med denne.
Den sykkelen du sitter godt på når du prøvesitter kan blir en mare på langturer og omvent.
Så i den situasjonen du befinner deg hvor du ikke får prøvekjørt, så mener jeg velg den sykkelen du har mest lyst på ut fra utseende og lommebok og bli vant til denne og bygg egne erfaringer.
Jeg gikk rett på Yamaha 1300 cruiser som første sykkel. Ante ikke hve jeg gikk til. Men det ble den jeg ble vant til. Det er den sykkelen som har gitt meg de største minnene.
Så ble det Street Triple R, i den andre enden av skalaen. I førsten var den meget spesiell å kjøre i forhold. Følte jeg hang over styret i forhold til cruiseren. Men jeg kjøpte den ennet 10 minutter prøvekjøring. jeg ble vant til denne også og kjørte 25.000km. det første året med denne.
Den sykkelen du sitter godt på når du prøvesitter kan blir en mare på langturer og omvent.
Så i den situasjonen du befinner deg hvor du ikke får prøvekjørt, så mener jeg velg den sykkelen du har mest lyst på ut fra utseende og lommebok og bli vant til denne og bygg egne erfaringer.
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
+1

Invester i et cover så gjør vel det jobben selv om ikke like bra som i tørt bygg selvfølgelig. Og god skivelås med alarm.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Dette ble en hakket mer interessant dag en planlagt!
Til å begynne med så gikk alt etter planen: Jeg og fruen dro innom IKEA for å handle noe småtteri, og kom selvfølgelig ut derifra med betraktelig mer saker og ting enn planlagt...
Deretter dro vi innom AMD Motorsykler for å kike på og prøvesitte litt.
Planen var å prøve å finne ut hva jeg likte best, for så å se om jeg kunne finne en tilsvarende brukt til en fornuftig pris ett eller annet sted.
Bonneville T100 og Street Twin 900 ble egentlig ganske raskt eliminert basert på teorien om at jeg sikkert fort ville ønske å oppgradere til en 1200, så hvorfor ikke gå for en 1200 med en gang?
Da sto det mellom Bonneville T120, Speed Twin 1200 og fornutsvalget Tiger Sport 660. Tigern var den første som ble eliminert. Rent praktisk så virket de to andre mindre topptunge, og med noe lavere (og flat sal) var bonniene lettere for meg å komme av og på. Rent estetisk hadde den stakkars Tigeren ikke en sjans....
Da gjensto spørsmålet: Speed Twin 1200 eller Bonneville T120. Rent objektivt sett så tilsier alt jeg har lest av tester og anbefalinger at Speed Twin 1200 er den beste sykkelen. Men rent estetisk sett så vinner Bonneville i mine øyner. Egentlig en mer soleklar estetisk seier enn hva jeg egentlig så for meg før jeg begynte å se på alt av smådetaljer som f.eks. blinklys og en del andre småting som jeg synes ser mer "rett" ut på Bonneville.
I tillegg så synes jeg sittestillingen var bedre på Bonnevillen. Forskjellen er ikke kjempestor, men i hvert fall for meg så ble det litt mindre spiss vinkel i knærne og marginalt rettere rygg på Bonneville T120 enn på Speed Twin 1200.
Speed Twin er jo en del lettere enn Bonnevillen, men syklene har så lavt tyngdepunkt at jeg ikke merket noe særlig forskjell når jeg prøvesatt og prøvde å flytte litt på dem. Merker det sikkert godt om den ligger på siden, men satser på å ikke havne der.
Summen av egentlig en rekke små praktiske og estetiske detaljer, samt en motor som er tunet litt mer mot moment (kontra Speed Twin som er tunet for mer hester på toppen), så likte jeg rett og slett Bonneville bedre enn Speed Twin.
Med valget tatt så gjenstår en utfordring: Å faktisk finne en Bonneville T120 til en fornuftig pris i nærheten. Gjerne en som ser bra ut og ikke er for gammel!
Ett kjapt søk på Finn.no mens vi fremdeles var hos AMD ga egentlig ingen resultater som fristet. Speed Twin 1200´en som står hos AGM er jo en kjempefin sykkel og prisen er ikke dum, men Bonneville frister jo mer!
Så enden på visa var at jeg for ett par timer siden skrev under kontrakt på en sprell ny (overligger) Triumph Bonneville T120 2023-modell!
Alt papirarbeidet er i boks, og med litt flaks så har jeg sykkelen på plass enten i løpet av helga, eller tidlig neste uke! 

Til å begynne med så gikk alt etter planen: Jeg og fruen dro innom IKEA for å handle noe småtteri, og kom selvfølgelig ut derifra med betraktelig mer saker og ting enn planlagt...

Deretter dro vi innom AMD Motorsykler for å kike på og prøvesitte litt.
Planen var å prøve å finne ut hva jeg likte best, for så å se om jeg kunne finne en tilsvarende brukt til en fornuftig pris ett eller annet sted.
Bonneville T100 og Street Twin 900 ble egentlig ganske raskt eliminert basert på teorien om at jeg sikkert fort ville ønske å oppgradere til en 1200, så hvorfor ikke gå for en 1200 med en gang?

Da sto det mellom Bonneville T120, Speed Twin 1200 og fornutsvalget Tiger Sport 660. Tigern var den første som ble eliminert. Rent praktisk så virket de to andre mindre topptunge, og med noe lavere (og flat sal) var bonniene lettere for meg å komme av og på. Rent estetisk hadde den stakkars Tigeren ikke en sjans....

Da gjensto spørsmålet: Speed Twin 1200 eller Bonneville T120. Rent objektivt sett så tilsier alt jeg har lest av tester og anbefalinger at Speed Twin 1200 er den beste sykkelen. Men rent estetisk sett så vinner Bonneville i mine øyner. Egentlig en mer soleklar estetisk seier enn hva jeg egentlig så for meg før jeg begynte å se på alt av smådetaljer som f.eks. blinklys og en del andre småting som jeg synes ser mer "rett" ut på Bonneville.
I tillegg så synes jeg sittestillingen var bedre på Bonnevillen. Forskjellen er ikke kjempestor, men i hvert fall for meg så ble det litt mindre spiss vinkel i knærne og marginalt rettere rygg på Bonneville T120 enn på Speed Twin 1200.
Speed Twin er jo en del lettere enn Bonnevillen, men syklene har så lavt tyngdepunkt at jeg ikke merket noe særlig forskjell når jeg prøvesatt og prøvde å flytte litt på dem. Merker det sikkert godt om den ligger på siden, men satser på å ikke havne der.

Summen av egentlig en rekke små praktiske og estetiske detaljer, samt en motor som er tunet litt mer mot moment (kontra Speed Twin som er tunet for mer hester på toppen), så likte jeg rett og slett Bonneville bedre enn Speed Twin.
Med valget tatt så gjenstår en utfordring: Å faktisk finne en Bonneville T120 til en fornuftig pris i nærheten. Gjerne en som ser bra ut og ikke er for gammel!
Ett kjapt søk på Finn.no mens vi fremdeles var hos AMD ga egentlig ingen resultater som fristet. Speed Twin 1200´en som står hos AGM er jo en kjempefin sykkel og prisen er ikke dum, men Bonneville frister jo mer!
Så enden på visa var at jeg for ett par timer siden skrev under kontrakt på en sprell ny (overligger) Triumph Bonneville T120 2023-modell!



Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Gratulerer med sykkel og Triumph blir ikke feil 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Jøss, det må jeg si, gratulererKenneth 81 skrev: 15 aug 2024, 16:41 Så enden på visa var at jeg for ett par timer siden skrev under kontrakt på en sprell ny (overligger) Triumph Bonneville T120 2023-modell!![]()
Alt papirarbeidet er i boks, og med litt flaks så har jeg sykkelen på plass enten i løpet av helga, eller tidlig neste uke!
![]()

Sikker på du blir fornøyd, Bonneville er vel enda nærmere slik syklene var, veldig pen sykkel. Speed Twin litt mer naken sportssykkel i retro-klær.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Ja, det får'n si...
Gratulerer så mye med ny flott sykkel.
Og ikke minst velkommen i den uformelle retroklubben her på MCsiden.no
!
Også er det jo slik at vi svært gjerne vil se bilder av vidunderet - fra flest mulig vinkler
.

Gratulerer så mye med ny flott sykkel.
Og ikke minst velkommen i den uformelle retroklubben her på MCsiden.no

Også er det jo slik at vi svært gjerne vil se bilder av vidunderet - fra flest mulig vinkler

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 149
- Registrert: 22 jul 2024, 19:32
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
- Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Gratulerer med relativt ny sykkel!!
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Gratulere med ny sykkel. 
- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Tusen takk alle sammen!
Blir bilder så snart gliset er i hus!

Blir bilder så snart gliset er i hus!

- Bjerknez
- Innlegg: 24644
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Grattis med flott sykkel! :)
Angående det du sier om moment og toppeffekt, så er nok Speed Twin 1200 hakket vassere på begge punkter. Husk at Bonneville veier litt mer også.
Men uansett, er det viktigste at du nå har bygget din aller første erfaring ut fra situasjonen du befinner deg i og tatt et valg. Så får du tidsnok funnet ut om valget ble riktig når su får tatt den med på tur.
De første milene vil være magiske. Ny sykkel og alt er spennende. Etter x antall mil så begynner du å kjenne på hva som mangler, hva som er bra, hvor du får vondt, hva du skal justere etc etc. skal du på langtur, så begynn med en gang å lete etter gode bagasjeløsninger. Et tips er å velge noe som kan brukes på flere sykler å ikke bruke penger på dyre bokser og vesker beregnet for akkurat den sykkelen. De pengeme får du veldig lite igjen av ved salg.
SW-Motech og Kriega er en av dem som er store på dette. Såkalte drybags som du stropper til sykkelen. Tankveske kan også vurderes. Bagasje ser ikke alltid flott ut og gjør ikke akkurat sykkelen tøffere, men det blir et nødvendig onde hvis du skal ut på tur.
Blir artig å følge med videre :)
Angående det du sier om moment og toppeffekt, så er nok Speed Twin 1200 hakket vassere på begge punkter. Husk at Bonneville veier litt mer også.
Men uansett, er det viktigste at du nå har bygget din aller første erfaring ut fra situasjonen du befinner deg i og tatt et valg. Så får du tidsnok funnet ut om valget ble riktig når su får tatt den med på tur.
De første milene vil være magiske. Ny sykkel og alt er spennende. Etter x antall mil så begynner du å kjenne på hva som mangler, hva som er bra, hvor du får vondt, hva du skal justere etc etc. skal du på langtur, så begynn med en gang å lete etter gode bagasjeløsninger. Et tips er å velge noe som kan brukes på flere sykler å ikke bruke penger på dyre bokser og vesker beregnet for akkurat den sykkelen. De pengeme får du veldig lite igjen av ved salg.
SW-Motech og Kriega er en av dem som er store på dette. Såkalte drybags som du stropper til sykkelen. Tankveske kan også vurderes. Bagasje ser ikke alltid flott ut og gjør ikke akkurat sykkelen tøffere, men det blir et nødvendig onde hvis du skal ut på tur.
Blir artig å følge med videre :)
-
- Innlegg: 375
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Gratulerer med tøff sykkel! 

-
OnlineAudi Mannen
- Innlegg: 870
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Grattis med flott impulskjøp. Flott sykkel.
Yamaha XJR 1300
- hansiver
- Innlegg: 434
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Gratulerer
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- Tore L
- Innlegg: 1081
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Gratulerer @Kenneth 81 med en flott Bonneville, og Triumph blir aldri feil vettu 

Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Gratulerer. Kos deg. Høres ut som et godt valg.
- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Igjen takk for gratulasjonene alle sammen!
Kjøpe helt ny sykkel med marginalt med erfaring og uten å prøvekjøre er jo litt gambling og et sjansespill, men som du sier så vil vel nesten en hvilken som helst førstesykkel være rein magi de første (forhåpentligvis veldig mange) milene.
Men jeg har gjort så mye research jeg kan, og brukte nesten to timer hos AMD for å prøvesitte og gå frem og tilbake mellom Speed Twin, Bonneville og Tiger Sport 660, så jeg er vel så sikker som jeg kan være på at jeg har valgt rette sykkelen for meg.
Etterhvert så må jo sykkelen selvfølgelig justeres litt på og da er jo Bonnien ganske takknemlig da det er absolutt helt enormt med ting å få tak i den, både fra Triumph og andre leverandører. Jeg fikk med ekstrautstyr for 10.000 inkludert i prisen, så litt skal på plass så snart jeg finner ut av hva jeg har lyst på. Regner med jeg går for hovedstøtte, trekk, varmeholker og "veltebøyler".
Bagasje må også på plass, men det tror jeg får vente til neste sesong (budsjettet er sprengt nok fra før av.
). Triumph har to alternative sidevesker til Bonnien til ganske rimelige priser, men den ene synes jeg ikke passer til sykkelen og den andre synes jeg er alt for liten (13,8 liter), så blir nok å finne noe fra ettermarkedet på rundt 20 liter pr. stk. og som ikke ser for feil ut på sykkelen. 
Toppboks synes jeg ikke er et alternativ på en slik sykkel, så vurderer Triumph sitt originale bagasjebrett. Det er ikke så stort, men ser veldig bra ut på sykkelen.

Jeg har samme inntrykket fra de testene jeg har lest og sett. Litt mer laid-back kosesykkel mens Speed Twin konkurrerer litt mer direkte mot moderne nakensykler. Sånn sett kanskje et lite kompromiss for å få en sykkel jeg sitter bedre på og som jeg synes ser bedre ut, men tror og Bonneville´n også passer litt mer for hvordan jeg tror jeg kommer til å bruke sykkelen. Så får vi se om en sesong eller to om det stemmer.pingvin skrev: 15 aug 2024, 17:16 Jøss, det må jeg si, gratulerer![]()
Sikker på du blir fornøyd, Bonneville er vel enda nærmere slik syklene var, veldig pen sykkel. Speed Twin litt mer naken sportssykkel i retro-klær.

Dobbeltsjekket og du har rett, Speed Twin har marginalt mer moment og betydelig mer hk, men momentet kommer tidligere på Bonnien, så den har kanskje en litt mer "cruiser-motor" mens Speed Twin er mer en sportsmotor. Hadde vært veldig artig å få prøvekjørt en Speed Twin en dag for å sammenligne direkte.Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 04:51 Grattis med flott sykkel! :)
Angående det du sier om moment og toppeffekt, så er nok Speed Twin 1200 hakket vassere på begge punkter. Husk at Bonneville veier litt mer også.
Men uansett, er det viktigste at du nå har bygget din aller første erfaring ut fra situasjonen du befinner deg i og tatt et valg. Så får du tidsnok funnet ut om valget ble riktig når su får tatt den med på tur.
De første milene vil være magiske. Ny sykkel og alt er spennende. Etter x antall mil så begynner du å kjenne på hva som mangler, hva som er bra, hvor du får vondt, hva du skal justere etc etc. skal du på langtur, så begynn med en gang å lete etter gode bagasjeløsninger. Et tips er å velge noe som kan brukes på flere sykler å ikke bruke penger på dyre bokser og vesker beregnet for akkurat den sykkelen. De pengeme får du veldig lite igjen av ved salg.
SW-Motech og Kriega er en av dem som er store på dette. Såkalte drybags som du stropper til sykkelen. Tankveske kan også vurderes. Bagasje ser ikke alltid flott ut og gjør ikke akkurat sykkelen tøffere, men det blir et nødvendig onde hvis du skal ut på tur.
Blir artig å følge med videre :)

Kjøpe helt ny sykkel med marginalt med erfaring og uten å prøvekjøre er jo litt gambling og et sjansespill, men som du sier så vil vel nesten en hvilken som helst førstesykkel være rein magi de første (forhåpentligvis veldig mange) milene.


Etterhvert så må jo sykkelen selvfølgelig justeres litt på og da er jo Bonnien ganske takknemlig da det er absolutt helt enormt med ting å få tak i den, både fra Triumph og andre leverandører. Jeg fikk med ekstrautstyr for 10.000 inkludert i prisen, så litt skal på plass så snart jeg finner ut av hva jeg har lyst på. Regner med jeg går for hovedstøtte, trekk, varmeholker og "veltebøyler".
Bagasje må også på plass, men det tror jeg får vente til neste sesong (budsjettet er sprengt nok fra før av.


Toppboks synes jeg ikke er et alternativ på en slik sykkel, så vurderer Triumph sitt originale bagasjebrett. Det er ikke så stort, men ser veldig bra ut på sykkelen.

- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Bare en veldig kort oppdatering: Gliset er hjemme!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Skikkelig fin sykkel
!
Må jo være ekstra stas med en slik
.
Møter faktisk en del av disse retro-Triumphene om dagen.
En god og ikke minst interessant trend at stadig flere velger slike sykler.

Må jo være ekstra stas med en slik

Møter faktisk en del av disse retro-Triumphene om dagen.
En god og ikke minst interessant trend at stadig flere velger slike sykler.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24644
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Se der ja :)
Nå er det bare å få øvekjørt da.... :)
Nå er det bare å få øvekjørt da.... :)
- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Tusen takk! Voldsomt fornøyd så lang!AJ skrev: 19 aug 2024, 17:59 Skikkelig fin sykkel!
Må jo være ekstra stas med en slik.
Møter faktisk en del av disse retro-Triumphene om dagen.
En god og ikke minst interessant trend at stadig flere velger slike sykler.

Med en kompis som ledsager fikk jeg kjørt den hjem fra AMD. Etter å ha fortært en pizza satte vi avgårde på en testtur. Samme ruta som jeg satt på han i fjor når han skulle få meg til å gjøre alvor av snakket om å ta lappen.

Må si at førsteinntrykket av sykkelen er veldig bra: ergonomien passer meg veldig bra og sykkelen er rett og slett utrolig lettkjørt!

Det er jo selvfølgelig utrolig stas med en så lekker maskin som sin aller første sykkel. Jeg har skjemt meg selv skikkelig bort.

Veldig artig at flere får øynene opp for moderne retrosykler. De ser bedre ut enn det meste av moderne sykler og de er så gode at man ofrer fint lite for utseendets skyld. I tillegg får man som regel en litt mer behagelig kjørestilling enn på en tilsvarende moderne nakensykkel.
- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Må bare finne noen i nærheten som er modige nok til å bli med.

Han som hjalp meg med å hente den bor i Horten, så det blir litt langt for han å pendle.

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Nydelig sykkel, helt riktige farger på tanken 

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24644
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Du får mase litt på @AJ :)Kenneth 81 skrev: 19 aug 2024, 20:51Må bare finne noen i nærheten som er modige nok til å bli med.![]()
Han som hjalp meg med å hente den bor i Horten, så det blir litt langt for han å pendle.![]()
Han bor jo bare et realt steinkast unna deg. Kan hende han stiller opp og tar deg med på tur

- Kenneth 81
- Innlegg: 211
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg
Der har jeg hatt første kjøretime etter at oppkjøringa gikk åt skogen. En time i kjøregården og en halvtime på veien.
Litt bedre forutsetninger denne gangen: Fikk sovet natt til i dag og slapp å fly ned fra Narvik i går for å rekke timen.
Med et bedre utgangspunkt gikk også kjøringen bedre. Rustent selvfølgelig til å begynne med, men særlig unnamanøveren gikk ganske mye bedre på slutten. Krypekjøringen trenger mye mer finpuss, men selv den gikk bedre enn på oppkjøringa.
Kjøreturen gikk veldig bra. Noe smårusk som litt uryddig plassering når mye skjer samtidig, men ikke værre enn at Ingvill (sjåførlæreren) mente det gikk ganske så bra.
Alt i alt så tror jeg at med noen flere timer (og forhåpentligvis litt øvelseskjøring) så håper jeg neste oppkjøring skal gå bra.
Litt bedre forutsetninger denne gangen: Fikk sovet natt til i dag og slapp å fly ned fra Narvik i går for å rekke timen.

Med et bedre utgangspunkt gikk også kjøringen bedre. Rustent selvfølgelig til å begynne med, men særlig unnamanøveren gikk ganske mye bedre på slutten. Krypekjøringen trenger mye mer finpuss, men selv den gikk bedre enn på oppkjøringa.
Kjøreturen gikk veldig bra. Noe smårusk som litt uryddig plassering når mye skjer samtidig, men ikke værre enn at Ingvill (sjåførlæreren) mente det gikk ganske så bra.
Alt i alt så tror jeg at med noen flere timer (og forhåpentligvis litt øvelseskjøring) så håper jeg neste oppkjøring skal gå bra.
