Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Undersøkte litt mer og fikk tips om MotorHansen men de kunne ikke gjøre noe (om skjønt det riktig så bruker de Rapid Bike som er alternativ til Power Commander men ikke tilgjengelig for Scrambler 1200) :sorry

Litt tilbake til Klev, er egentlig litt mer posistivt enn husket det når leser om igjen det de har svart:

"Vi kan dessverre ikke mappe ecu på disse modellene. Eneste mulighet her er å sette på en powercommander 5 og mappe den på dynoen. Det er også tenningsjustering på den så det ligger til rette for å få like bra mapping. Eneste er at man ikke får vekk fuel cut med dette så den kan fortsatt være litt jumpy mellom av/på gass eller veldig lavt gasspådrag. Powercommanderen koster 5320,- og inkludert montering/mapping på dyno så kommer det totalt på 11320,- (inkludert powercommanderen). "

Er et par åpenbare fordeler:

- Når kjøres i benk (Klev) så blir mapping optimalisert for MIN sykkel, DNK sin mapping er generisk og basert på erfaring (avhengig av hva man har montert på sykkel av potter, luftfilter etc.) så skal i prinsippet ikke bli like bra om ikke veldig heldig

- Om noe problem så kan man bare koble fra power commanderen. En ulempe med å mappe ECUen er vel at kan overskrives f.eks. under oppdatering når på service?

- Slipper hassel og risiko med å ta ut ECU og sende til USA og tilbake. Liker ikke helt tanken på å sende ECUen så dette er litt tungtveiende.

Scrambleren uansett ikke spesielt jumpy så ikke noe stort problem tror jeg, når man har hatt KTM 990 er ingenting jumpy etterpå uansett :knegg

11.000,- er jo noen kroner men halvparten av Moto-Tech og DNK er fort 6.000 NOK det også. Og om også spanderer på ny potter tipper det fort 20.000 NOK, får se om kan rettferdiggjøre det. Mulig Klev skal ha litt mer også og PC6 kommet etter hva kan se uten at helt vet hva det gjør med pris og funksjon.

Litt tilbake til dette om bør tune eller ikke. For meg er det nokså enkelt, er man happy, la det være, er man ikke helt happy har jeg veldig god erfaring med tuning fra tidligere. For KTM 990 vil jeg nesten si at must, for 890 Duke så fungerte det glimrende med alt originalt så lot det være.

Nye potter har forresten flere fordeler, liker for så vidt utseende på de originale pottene men Zard er et løft. Tror også litt mer "raspete" lyd, originale er veldig stille. kanskje litt redusert temperatur også, erfart det tidligere? Og veier halvparten så sparer 3.5kg høyt plasser vekt. Må uansett bestemme meg FØR evt tuning så mappes med riktige potter. Kanskje også hiver inn et lithium batteri, batteriet ligger også høyt så 6-7kg redusert vekt høyt oppe er ingen ulempe men nok mest aktuelt om likevel må ha nytt batteri. Da er det egentlig no-brainer for meg, noen kroner ekstra men har bare positiv erfaring med lithium batteri.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke tunet noe som helst siden jeg tunet en VW Touran jeg hadde for en del år siden. Man merket jo forskjellen, men det bar mye styr. Merket VW dette så ble man avskrevet fra all garanti på bilen. Noe jeg også fikk beskjed om. VW tråler tydeligvis forum rundt om...

Å tune en motorsykkel som i utgangspunktet har krefter i bøtter og spann blir mer en hobby enn nytte slik jeg ser det. Hvis man må tune for å evt. fikse problemer så har man valgt feil sykkel mener jeg.

Jeg tror nok jeg ville plassert disse pengene på feriekontoen i steden. eller satt de på sparekontoen ved neste oppgradering av sykkel som faktisk har krefter nok i forhold til forventning og eller ikke har problemer med nykk og napp.

Det er vertfall litt slik jeg tenker.

Men jeg skjønner at man fort kan bli besatt av dette og synes det er gøy og optimalisere etc. Det er helt innafor det, men det er vel ikke verdt det slik jeg ser det fra et mer jordnært standpunkt.... :)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av mekkern »

Alle hobbyer koster penger- det vet vel du også.
Mapping er ikke bare for effekt men også kjørefølelsen.
Litt som partneren- helt topp men litt justering hadde satt prikken over i’en. 🤣
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 08 aug 2024, 11:11 Å tune en motorsykkel som i utgangspunktet har krefter i bøtter og spann blir mer en hobby enn nytte slik jeg ser det. Hvis man må tune for å evt. fikse problemer så har man valgt feil sykkel mener jeg.
Problemet er at ikke har krefter i bøtter og spann ;) Når det sagt så kan det i mange tilfeller være vel så viktig å få sykkelen mer kjørbar, typisk at ikke rykker (KTM 990) og drar renere fra bunn etc. Mye av "problemet" er at fabrikatene må forholde seg til en del myndigheteskrav ifht utslipp, spesielt slår vel dette ofte ut på at syklene går for magert. Men i mitt tilfelle ønsker jeg primært litt mer effekt.

At man gjør modfiseringer på en sykkel betyr ikke nødvedigvis at feil sykkel, men at man tilpasser den i områder man prioritere, dette kan være ergonomi, bagasjeløsninger, utseendet, dempere...eller tuning. Hadde de solgt en Scrambler 1200 XR med Speed Twin 1200 motor, hadde jeg sikkert (kanskje) vært fornøyd.

Så ingen besettelse, har virkelig gått inn for å være fornøyd med sykkelen som den er men etter nøye overveielse kommet til at savner litt effekt, ikke like ivrig på MC som var så viktig for meg at underholdende å kjøre sykkelen for at ikke interessen skal dø helt ut :thumleft
mekkern skrev: 08 aug 2024, 12:24 Alle hobbyer koster penger- det vet vel du også.
Mapping er ikke bare for effekt men også kjørefølelsen.
Litt som partneren- helt topp men litt justering hadde satt prikken over i’en. 🤣
+1 :thumleft

Men klart penger en del av vurderingen, hadde det vært gratis hadde det ikke vært noe å tenke på.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 08 aug 2024, 12:32
Bjerknez skrev: 08 aug 2024, 11:11 Å tune en motorsykkel som i utgangspunktet har krefter i bøtter og spann blir mer en hobby enn nytte slik jeg ser det. Hvis man må tune for å evt. fikse problemer så har man valgt feil sykkel mener jeg.
Problemet er at ikke har krefter i bøtter og spann ;) Når det sagt så kan det i mange tilfeller være vel så viktig å få sykkelen mer kjørbar, typisk at ikke rykker (KTM 990) og drar renere fra bunn etc. Mye av "problemet" er at fabrikatene må forholde seg til en del myndigheteskrav ifht utslipp, spesielt slår vel dette ofte ut på at syklene går for magert. Men i mitt tilfelle ønsker jeg primært litt mer effekt.

At man gjør modfiseringer på en sykkel betyr ikke nødvedigvis at feil sykkel, men at man tilpasser den i områder man prioritere, dette kan være ergonomi, bagasjeløsninger, utseendet, dempere...eller tuning. Hadde de solgt en Scrambler 1200 XR med Speed Twin 1200 motor, hadde jeg sikkert (kanskje) vært fornøyd.

Så ingen besettelse, har virkelig gått inn for å være fornøyd med sykkelen som den er men etter nøye overveielse kommet til at savner litt effekt, ikke like ivrig på MC som var så viktig for meg at underholdende å kjøre sykkelen for at ikke interessen skal dø helt ut :thumleft
mekkern skrev: 08 aug 2024, 12:24 Alle hobbyer koster penger- det vet vel du også.
Mapping er ikke bare for effekt men også kjørefølelsen.
Litt som partneren- helt topp men litt justering hadde satt prikken over i’en. 🤣
+1 :thumleft

Men klart penger en del av vurderingen, hadde det vært gratis hadde det ikke vært noe å tenke på.
@pingvin:
Du siterte bare den teksten hvor jeg nevnte effekt. Jeg skrev også at jeg forstår hvorfor noen ønsker en slik oppdatering :)

@mekkern: Ja, som nevnt over... det forstår jeg :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

En del forskjellige vindskjermer tilgjengelige for Scrambleren men mye "vanlige" klare glass, ikke noe mer Rally retro greier. Men finnes til retro GS, riktig størrelse for lykt ifht det har og innfesting skal det vel gå an å få til med noe brakett-ræl, synes ser ganske bra ut...

Bilde

Finnes til og med extension om det skulle være nødvendig

Bilde

...og grill

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Da har jeg bestilt ny header uten katalysator fra Zard til 6600,- hos AMD, kan få mye billigere på Ali Express og alt i mellom, men Zard er eneste så vidt oversikt over (Verex sluttet å levere), som ikke har sveis midt på bendet i fremkant, dette er stygt og skriker ettermarked om skulle bli stoppet. Og Zard har generelt godt ord på seg ifht kvalitet når gjelder passform, korrosjon og funksjon.

Så beholder jeg originalpotta, de som valgt denne løsningen sier at lyden blir litt grøvre og marginalt mer dB men fremdeles moderat støy, igjen noe jeg ømnsker for å unngå problemer med øvrigheta (spesielt nedover i Europa).

Og mapping fra DNK, får hjelp av en i Norge som har samme sykkel og har både hardware, software og erfaring med tuning. Så bare et par tusen for mapping så kommer under 10.000,- totalt. Og kanskje et sportsfilter, tror ikke veldig mye å si men på den annen side, billig investering.

Fra dette:

Bilde

Til dette:

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

DIY alu skjerm, en del finpuss og lakkering gjenstår men kjennes veldig stiv og fin ut. Ser mindre ut i virkeligheten enn på bilde.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 612
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av BC45 »

Wow😲 Den så skikkelig bra ut!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

BC45 skrev: 03 mar 2025, 01:06 Wow😲 Den så skikkelig bra ut!
Ble bedre enn fryktet :thumleft
pingvin skrev: 21 okt 2024, 10:33 Da har jeg bestilt ny header uten katalysator fra Zard til 6600,- hos AMD, kan få mye billigere på Ali Express og alt i mellom, men Zard er eneste så vidt oversikt over (Verex sluttet å levere), som ikke har sveis midt på bendet i fremkant, dette er stygt og skriker ettermarked om skulle bli stoppet. Og Zard har generelt godt ord på seg ifht kvalitet når gjelder passform, korrosjon og funksjon.

Så beholder jeg originalpotta, de som valgt denne løsningen sier at lyden blir litt grøvre og marginalt mer dB men fremdeles moderat støy, igjen noe jeg ømnsker for å unngå problemer med øvrigheta (spesielt nedover i Europa).
Har vært skikkelig i tenkeboksen mhp dekat header på Scrambleren mhp evt problemer i utlandet. Landet på å bytte da iflg de som har gjort det, ikke blir spesielt mer støy bare litt mer raspete lyd, med original potte. Og en skal virkelig være kjenner for å avsløre dette da man i 2022 gikk over til katalysator i potta som ser helt identisk ut med min 2019 potte (uten katalysator). Så kommer bare til å si at katalysatoren er i potta om blir stoppet.

MEN så en ting kommentert på Scrambler 1200 forum som ikke tenkt på og det er at LUKTER skikkelige eksos uten katalysator, helt glemt hvordan det var. Så DER kan man lett bli avslørt. Så da fikk jeg litt kalde føtter, ikke umulig blir liten alpetur til høsten og litt krise å få kjøreforbud der nede!

Så slo det meg. Det er jo ørten modes å velge i på sykkelen, det er DRIVER (custom), RAIN, ROAD, SPORT, OFF-ROAD OG OFF-ROAD PRO. Men bruker egentlig 98% SPORT eller OFF-ROAD. Så da kan jeg få mapping for disse 2 (og evt RAIN og ROAD) for decat header.

Men så kan DNK få lov å lage en mapping for original header for SPORT som aktiveres når velger RIDER og OFF-ROAD PRO for OFF-ROAD. Da kan jeg bare bytte tilbake til original header før alpetur og bruke disse mappingene. Det vil fremdeles være bedre enn original mapping. Eller alternativt bare laste inn ny mapping for SPORT og OFF-ROAD og la de andre være uendret (stock).

ABS og TC kan forøvrig endres i RIDER og OFF-ROAD PRO så 1:1 med SPORT eller OFF-ROAD.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Veldig av og på mhp vindskjerm fremdrift men nå skal alle ingrediensen være på plass minus hvit felgtape som er bestilt. Prøvde først med bar metallstripe i samme bredde som forskjemen (12cm) men synes det ble litt væl mye så en stripe elektrikertape på hver side ble bedre, nå 9cm. Ulempen med vertikale striper er at får skjermen til å virke høyere men får gå.

Planen nå er å pusse med 80 smergel på der bart metall for å få børstet alu look så klarlakk, lakke svart der svart tape og ha en smal hvit stripe (felgtape) på hver side litt innpå det svarte, litt som på tanken selv om der utenfor det svarte. Og et lite Triumph merke på midten for å dempe ytterligere. Og svart gummilist rundt kjøpt på Biltema. Ble litt ujevn kant men satser på gummilisten kamuflerer dette.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Ble ikke så verst :D

Så gjenstår det å se om den gjør en grei jobb ifht å holde vinden unna...

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 30 mar 2025, 17:12 Ble ikke så verst :D

Så gjenstår det å se om den gjør en grei jobb ifht å holde vinden unna...

Bilde
Stilig :thumleft !

Nesten så jeg fikk lyst til å bestille en maken fra deg til Guzzi'en :crazy: .
Men... nei, den forblir nok uten skjerm... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 30 mar 2025, 17:19 Nesten så jeg fikk lyst til å bestille en maken fra deg til Guzzi'en :crazy: .
Men... nei, den forblir nok uten skjerm... ;)
Ja, er en avveining, idéelt sett ville jeg hatt min uten skjerm også men Triumph har ikke truffet helt med aerodynamikken her så må nesten ha det :sorry

Men fikk da testet den i dag, først inn til Oslo for service på formiddagen men det fremdeles var skarp luft. Vinden treffer nå øverst på brystet, på plussiden så skjermet den bra for kald luft og hjelmen i ren luft så ikke noe turbulens og tull. Fikk for meg vinden traff litt vel hardt og konsentrert og nesten litt ubehagelig nederst på halsen. Men tror bare kjente litt for mye etter, utover dagen når ikke lenger tenkte på det så var det greit. Og det er vel egentlig det beste skussmålet en kan ha for utstyr, at man ikke tenker noe over det.

Fikk jo testet litt på motorveien også og 120kmt over tid (i forskningens navn) var ikke noe problem, over 130kmt så er det ikke så effektiv men ikke krise. Så alt i alt veldig fornøyd og liker utseendet også :D

Ellers fin tur tilbake til Kongsberg, innom Nesodden, Hurum og Eikern :thumleft

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 02 apr 2025, 21:49 Ja, er en avveining, idéelt sett ville jeg hatt min uten skjerm også men Triumph har ikke truffet helt med aerodynamikken her så må nesten ha det :sorry
Selv er jeg positivt overrasket over V7'ern. Ingen turbulens, kun jevn fartsvind og lite vindstøy også egentlig. Men bruker likevel alltid ørepropper. Så min erfaring er at Moto Guzzi synes å ha truffet godt med aerodynamikken på denne sykkelen.

Mulig innbilning, men synes for øvrig det virker som at vindstøyen er lavere med halvhjelm enn med hel- og åpningshjelm... :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar