Drivstoff prisene varierer med over 6 kroner per liter – hvorfor det?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Drivstoff prisene varierer med over 6 kroner per liter – hvorfor det?

Legg inn av dypen »

Er det noen som følger ett mønster her og klarer å utnytte de laveste prisene over tid eller fylles det når tanken er tom … Hva med de som ønsker 98 oktan men fyller 95 oktan da bensinstasjonen har bare det der og da … Er vi for late og ikke prisbevisste …
IMG_1694.jpeg
Fra GD:
https://www.gd.no/prisene-varierer-med- ... 18-2081459
Hvorfor varierer prisen så mye?
Verken kjedene eller bransjeorganisasjonene ønsker å si så mye om, men professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole har en klar teori om hvorfor prisene varierer så mye på kort sikt.
Prisdiskriminering

Men et annet poeng er minst like viktig: Mulighet til å hente ut høye marginer, samtidig som man får de prisbevisste til å handle.

NHH-professoren illustrerer det med en bensinstasjon kan kutte prisen mye, men også øker til 24–25 kroner per liter.

– Det er jo begrenset hvor langt du vil kjøre for å fylle bensin, men de som bor i nærheten kan tilpasse seg og vente til de billige dagene. Da kan de betale 19 kroner. De som er lite prisbevisste, eller som av en eller annen grunn må fylle den dagen, de betaler 25 kroner, sier Foros.

Han sammenligner det med hva som skjer i dagligvarebutikkene:

– Noen kunder synes kjedenes egne merkevarer er et like godt produkt, og betaler en brøkdel av det de som vil ha nesten det samme produktet med et annet merke på, sier han.

– Dette mønsteret gjør at de såkalt «prisdiskriminerer» mellom bevisste og ubevisste kunder – eller kunder som kan og ikke kan tilpasse seg. Dette tror jeg var en viktig grunn for å skrifte bort fra mandag-torsdag-mønsteret. Nå må man være mer bevisst for å få de lave prisene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Re: Drivstoff prisene varierer med over 6 kroner per liter – hvorfor det?

Legg inn av Canutus »

På mc fyller jeg som oftest når jeg nærmer meg hjemme, slik at jeg kan starte neste tur uten å måtte fylle. Hvis prisen er på det dyreste, så venter jeg. Men jeg kjører så lite at jeg lar ikke prisen på bensin avgjøre om jeg skal kjøre en tur eller ikke. Og når jeg først kjører så blir det som regel minimum 2timer/15mil, og da er det fylling nesten hver tur.
På bilen prøver jeg å fyller når det er "billig", dvs når tanken er ca. 1/4 eller litt under det, så fyller jeg om det er normalt lav pris.

På mc har jeg skrevet "kjørebok" :redface som viser snittprisen (fyller stort sett 95 men også 98 iblandt som trekker opp snittet noe):
2024 - 22,66
2023 - 21,70
2022 - 22,22
2021 - 18,13
2020 - 14,14
2019 - 16,29
2018 - 15,80
2017 - 15,36
2016 - 14,42

Ellers bruker jeg og litt Drivstoffappen, og sjekker priser på den, men oppi her jeg bor er det vel ikke så mange som oppdaterer prisendringer, for ofte er det gamle priser en absolutt ikke kan regne med er de samme som faktisk pris.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

For noen år siden var der er greit mønster der bl.a. mandag før kl 12 var billigst hele uken men nå er det mer tilfeldig. Jeg holder øye med noen utvalgte stasjoner som er aktuelle for meg og siste mnd ser dieselprisene slik ut:
Dieselpriser200824.png
Bensinprisene følger jo noenlunde samme mønster. Handler drivstoff med Santander kredittkort og får da 4% på toppen av pumpeprisen på alle stasjoner. De stasjonene som hopper mest opp og ned regner jeg som useriøse og de styrer jeg unna med mindre de er spesielt billige...

Kjenner en del som ikke ser på prisen i det hele tatt for "må de ha diesel så må de" samme hva det koster...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Tror disse artiklene er på vei til å bli et årlig fenomen, her fra oktober i fjor:

https://www.tv2.no/broom/prisen-kan-var ... /16149449/

Prisen er ikke så voldsomt styrende for min del - jeg tanker normalt når jeg "må", men er det nærmere 25 på literen så ser jeg an om det går en dag til.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

17,94 her i distriktet (Lunner/Roa) for øyeblikket. Og det uten konkurrenter siden CircleK stasjonen ble lagt ned for et, eller kanskje de nå er gått to år, siden.
Nærmeste konkurrent nå er ESSO på Jevnaker. Ellers kun Shellstasjoner her på Roa, Harestua og Gran.

Betalte med Santander kred.kort, som @SveinHa gjør og dermed enda litt "billigere"...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ja, denne gangen har "dippen" vart lenger og gått lenger ned enn den pleier, 17,52 på Uno-X Linderud, 17,92 på Uno-X Strømmen.
Dnb Mastercard gir meg 5% på pumpeprisen helt uavhengig av hvor man fyller.
Når man fyller på bil er 7 kr. literen i forskjell på topp og bunn mye penger, fyller man 30L så er det 210 kr "spart".

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Gammelsmurfen skrev: 21 aug 2024, 01:57 Dnb Mastercard gir meg 5% på pumpeprisen helt uavhengig av hvor man fyller.
Kjæresten skryter av 3% med DnB Mastercard, noen spesiell avtale du har?
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

SveinHa skrev: 21 aug 2024, 08:42
Gammelsmurfen skrev: 21 aug 2024, 01:57 Dnb Mastercard gir meg 5% på pumpeprisen helt uavhengig av hvor man fyller.
Kjæresten skryter av 3% med DnB Mastercard, noen spesiell avtale du har?
Spørs på hva slags kunde/program man er på (Ung, Pluss Saga ...) ser ut som om det er 4 på Saga nå.
Her tror jeg det har vært en nedjustering, mener pluss var 4 og Saga 5 tidligere, men kan være jeg husker feil :-k

Edit: Fylle på rett dag/sted er det man definitivt sparer mest på med de store svingningene vi ser.
Bryr meg ikke noe særlig på MC, men på bilen prøver jeg å fylle når det ikke er på topp i hvert fall.

Svar