Fra GD:
https://www.gd.no/prisene-varierer-med- ... 18-2081459
Hvorfor varierer prisen så mye?
Verken kjedene eller bransjeorganisasjonene ønsker å si så mye om, men professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole har en klar teori om hvorfor prisene varierer så mye på kort sikt.
Prisdiskriminering
Men et annet poeng er minst like viktig: Mulighet til å hente ut høye marginer, samtidig som man får de prisbevisste til å handle.
NHH-professoren illustrerer det med en bensinstasjon kan kutte prisen mye, men også øker til 24–25 kroner per liter.
– Det er jo begrenset hvor langt du vil kjøre for å fylle bensin, men de som bor i nærheten kan tilpasse seg og vente til de billige dagene. Da kan de betale 19 kroner. De som er lite prisbevisste, eller som av en eller annen grunn må fylle den dagen, de betaler 25 kroner, sier Foros.
Han sammenligner det med hva som skjer i dagligvarebutikkene:
– Noen kunder synes kjedenes egne merkevarer er et like godt produkt, og betaler en brøkdel av det de som vil ha nesten det samme produktet med et annet merke på, sier han.
– Dette mønsteret gjør at de såkalt «prisdiskriminerer» mellom bevisste og ubevisste kunder – eller kunder som kan og ikke kan tilpasse seg. Dette tror jeg var en viktig grunn for å skrifte bort fra mandag-torsdag-mønsteret. Nå må man være mer bevisst for å få de lave prisene.