SveinHa skrev: 21 aug 2024, 17:44
MGR1 skrev: 21 aug 2024, 12:47Man kan jo lure på hva annet som er manipulert i denne 'kunstige intelligensen'.
Akkurat DET er et uhyre viktig poeng. Du kan gå ut fra at ALT er manipulert i større eller mindre grad og da blir det en fornærmelse å bruke ordet "intelligens", Kunstig Politikk passer nok bedre...
I alle tilfeller så er teknologien mye nærmere en mobiltelefon som foreslår neste ord i en enn noe som kan kalles intelligens. For folk flest er det mest en gimmick og man skal være svært forsiktig med å ta noe som spyttes ut for god fisk uavhengig av hva man måtte tro om "påvirkning" fra utviklerene - selv under de beste omstendigheter så kverner de bare ut setninger de teknisk sett ikke forstår selv, basert på data som er matet inn og i visse tilfeller det de selv finner via søkemotorer. Jeg har selv erfart at Chat GPT kødder til grunnleggende regnestykker for så å snuble over seg selv i et forsøk på å korrigere når jeg påpeker at noe er feil.
Når det er sagt så har de vist seg å kunne være nyttige ifbm. programmering for enkel feilsøking av små kodesnutter eller for å få inspirasjon til mulige løsninger, men samtidig er de i mange tilfeller marginalt raskere enn et solid Google-søk.
De blir således også relativt enkle for oss brukere å manipulere i enkelte tilfeller så lenge man evner å organisere seg litt. Innenfor spillverdenen (min store hobby når det ikke er vær til å kjøre motorsykkel) har det i senere tid blitt stadig mer utbredt for ymse (gjerne mindre kjente) nettsider å bruke ymse "AI bots" til å tråle sosiale medier etter nyhetssaker. Dette har folk fanget opp og man har i flere tilfeller sett nyhetsartikler med fullstendig svada etter desinformasjonskampanjer hvor brukere skriver om ting som ikke eksiterer på f.eks. Reddit. Dette blir plukket opp av en bot som kverner ut en artikkel full av sprøyt.
Det skal nok mer til å påvirke "de store" som i stor grad benytter manuelt innleste datasett som fortrinnsvis er korrekturlest på et eller annet vis (Chat GPT har per tid innlest data frem til oktober 2023), men i de tilfellene hvor de tyr til internettsøk så er de også avhengige av at søkeresultatene inneholder fakta.