Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Norsense »

Det begynner å bli mye å velge mellom i 400-800cc eventyr-segmentet etterhvert. Personlig synes jeg prisdifferansen fra Kina-merkene og opp til de etablerte merkene er overraskende liten. Som tidligere nevnt synes jeg personlig Himalayan 450 ser veldig interessant ut. I tillegg kommer KTM med en helt ny 390 Adventure som de ser ut til å mene alvor med.

https://www.cycleworld.com/motorcycle-n ... spy-shots/

Bilde

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Når det gjelder tur og adventure så er det nesten ingen grenser for hva man kan eller vil bruke-Min gamle CBR1000f har nok gått vel så mange mil på grusveier/skogsbilveier som mange av de "store" adventuresyklene-Når vi dukket ut av ene "veien" i Italia i høst sto en med en skikkelig offroader og tok av seg hatten og bukket når vi kom-med Hayabusa K1300s kawaH2sx ZZR1400 CBR`n med flere.(også adv).. :lol
De fleste mil går uansett på asfalterte veier.
Synes egentlig at dette utstyrshysteriet har gått litt langt nå-Man MÅ ikke ha 4-500k i sykkel og dingeldangel for å kose seg på tur.
De fleste eventyr kommer ofte uten for mye (over)planlegging. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 28 feb 2024, 17:33 Synes egentlig at dette utstyrshysteriet har gått litt langt nå-Man MÅ ikke ha 4-500k i sykkel og dingeldangel for å kose seg på tur.
Godt sagt og veldig enig :prf !

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 28 feb 2024, 17:33 Når det gjelder tur og adventure så er det nesten ingen grenser for hva man kan eller vil bruke-Min gamle CBR1000f har nok gått vel så mange mil på grusveier/skogsbilveier som mange av de "store" adventuresyklene-Når vi dukket ut av ene "veien" i Italia i høst sto en med en skikkelig offroader og tok av seg hatten og bukket når vi kom-med Hayabusa K1300s kawaH2sx ZZR1400 CBR`n med flere.(også adv).. :lol
Synes egentlig at dette utstyrshysteriet har gått litt langt nå-Man MÅ ikke ha 4-500k i sykkel og dingeldangel for å kose seg på tur.
Tipper du sikter til mitt innlegg her mekkern?

Selvsagt må man ikke ha svindyr sykkel og alskens utstyr for å kose seg på tur. Men jaggu som det hjelper :twothumbs:

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 28 feb 2024, 17:39
mekkern skrev: 28 feb 2024, 17:33 Når det gjelder tur og adventure så er det nesten ingen grenser for hva man kan eller vil bruke-Min gamle CBR1000f har nok gått vel så mange mil på grusveier/skogsbilveier som mange av de "store" adventuresyklene-Når vi dukket ut av ene "veien" i Italia i høst sto en med en skikkelig offroader og tok av seg hatten og bukket når vi kom-med Hayabusa K1300s kawaH2sx ZZR1400 CBR`n med flere.(også adv).. :lol

Selvsagt må man ikke ha svindyr sykkel og alskens utstyr for å kose seg på tur. Men jaggu som det hjelper :twothumbs:
Neida-bare at man ikke MÅ ha en ADV sykkel til masse penger med kofferter og gpsèr og spesial ditt og datt for å reise på flotte turer og oppleve gleden med MC. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 28 feb 2024, 17:52
Bjerknez skrev: 28 feb 2024, 17:39

Neida-bare at man ikke MÅ ha en ADV sykkel til masse penger med kofferter og gpsèr og spesial ditt og datt for å reise på flotte turer og oppleve gleden med MC. :D
Ah... okay. :)

Ja, jeg er uansett enig med deg. Det er mange wannabe'er blandt oss. Vi laster opp med kokekar, teltpakke, liggeunderlag, primus og fandens oldemor. Så slenger man inn bilde av turen hvor man har fyrt opp primusen på en rasteplass ved siden av et gatekjøkken :lol

Jeg lekte litt med tanken selv i starten, men det ble liksom aldri til at det ble brukt. Det var så mye lettere å spare den plassen og heller døtte innpå en burger fra et gatekjøkken. Telt er på en måte noe jeg liker tanken på og overnatte i samt ta med, men det blir bare aldri brukt. Det blir for fristende og leie ei hytte og da er teltet og plassen det tar overflødig.

Jeg har med en del bagasje selv, men stort sett klær da jeg blir borte i rundt 3 uker. Men stort sett kommer man langt med tannblrste og kredittkort, så sant dem selger øl på campingen. Hvis ikke må jeg ta med øl. Det er viktig. Jeg må ALLTID ha meg en pils eller tre etter en dagstur når jeg er på ferie. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kom til å tenke på dette bildet som jeg tok på Lillehammer etter sommerturen med @ErikW i 2022 da jeg leste det @mekkern skrev og som jeg siterte i forrige innlegg:

Bilde

viewtopic.php?p=414761#p414761

Fyren parkerte akkurat da jeg var i ferd med å sale opp og sjelden har jeg sett et blidere ansikt da han steg av sykkelen og satte kursen mot ESSObutikken.
Åpenbart veldig fornøyd med sykkelen, er det all grunn til å tro :)

Hadde jeg fortsatt sittet på en av benkene rett ved der sykkelen sto parkert skulle jeg gjerne ha tatt en prat med eieren. Men når man står der med hjelm og kjørehansker på så er jo ikke akkurat det noen invitt til en prat... :-k

Uansett, en skikkelig eventyrsykkel denne Himalayan 411 sykkelen :crazy: !

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Skal man nedskalere så er kanskje nye Royal Enfield Himalayen 452 et fornuftig valg?

https://www.advrider.com/royal-enfield-himalayan-450/

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Du er inne på noe der @AJ med Himalayan … du nevner jo også innlegget til @mekkern Selvfølgelig kan du kose deg vel så mye på en sykkel til en langt lavere pris, ja kanskje opplevelsen blir både bedre og oftere :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ble jo spurt om å prøve @Tore Ls BSA etter fellesturer på lørdag og kan, selv etter den korte turen, si at jeg helt sikkert hadde kunnet brukt denne som adv.sykkel på så og si alle typer veier. Akkurat som V7'ern. Og ikke minst til langturer :thumleft .
En av få ting som gjør at eksempelvis disse ikke er like egnet som "ekte" adv.sykler er at de ikke er spesielt gode til stående kjøring.
Ellers har både BSA'en og Guzzi'en smalt 18" fram hjul, som jo også er godt egnet for gruskjøring.

Og det å finne gode bagaseløsninger på disse syklene er heller ikke noe problem.

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Legg inn av Tore L »

AJ skrev: 27 aug 2024, 07:58 Ble jo spurt om å prøve @Tore Ls BSA etter fellesturer på lørdag og kan, selv etter den korte turen, si at jeg helt sikkert hadde kunnet brukt denne som adv.sykkel på så og si alle typer veier. Akkurat som V7'ern. Og ikke minst til langturer :thumleft .
En av få ting som gjør at eksempelvis disse ikke er like egnet som "ekte" adv.sykler er at de ikke er spesielt gode til stående kjøring.
Ellers har både BSA'en og Guzzi'en smalt 18" fram hjul, som jo også er godt egnet for gruskjøring.

Og det å finne gode bagaseløsninger på disse syklene er heller ikke noe problem.
Den beste tureventyr mc'en er den sykkelen den enkelte eier nå, for de fleste mc'er kan brukes til å dra på tur og til litt mer tureventyr. Skal du klatre oppover fjellveggen, så er nok ikke alle sykler einet det til, men for å kjøre på tur i noen dager/uker kan det meste brukes. Man trenger ikke fancy nye adv sykler, til en 3/4 årslønn.
Og jeg er enig med @AJ at min BSA kan brukes til å kjøre verden rundt på gode og dårlige veier, bagaseløsninger finnes også til de fleste Mc'er.
Jeg synes at adv syklene blir bare større og større, og de blir snart uegnet pga vekt og størrelse. Og det er litt som @Bjerknez sier at enkelte ganger trenger man bare tannbørste og kredittkort for å dra på tur, og jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg drar med meg mye rart som ikke trengs for å dra på en 3 -5 dagers Mc tur. :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det skal sies at jeg lesser bra opp den ene gangen i året jeg er på tur, men ellers på treff og småturer har jeg som regel kun med meg ting som ikke man MÅ ha med. Som feks. på treffet i Åmål så hadde jeg med ett par joggesko (i tilfelle vi skulle gå litt), en Bluetooth høytaler for å sette stemningen, 7 stk. øl etc. I utgangspunktet hadde jeg klart meg med kun tankveske på turen, men LITT luksus må man kunne unne seg. :)

øl for meg er veldig viktig. Å sprette en kald'en som man drikker fra medbrakt ølglass når man kommer til hytta, er nirvana for meg. :)

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Jeg synes trenden går i to retninger nå, den ene er storskala adv sykler som nesten aldri er utenfor asfalten (selv om de er knallgode på grusveier), typ KTM 1290 og Harley Pan America, Og den andre trenden er små og lette sykler som selger mer og mer, typ CFR300, Himalaya etc.

Personlig er jeg for glad i motorkraft til å vurdere å kjøpe "lett sykkel", og prioriterer å lære meg å behandle den store GSAen min på en god og trygg måte, med hyppige øvelser og fine turer. Og nettopp det er litt rart, vi har store dyre sykler, men prioriterer ikke å lære oss å bruke/behandle dem på best mulig måte :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Legg inn av Tore L »

Kjenner meg litt igjen der @Olav K i siste avsnittet ditt, om å ikke lære seg å bruke sykkelen. Jeg var engstelig for å legge den i bakken, og på den måten ikke utfordre meg selv og sykkelen nok. Derfor er det lettere å gå litt ned i størrelse og da lettere sykkel, en å baske med en tung og for meg uhåndterlig sykkel i terrenget.
Tar den letteste mostand vei :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tore L skrev: 27 aug 2024, 14:13 Kjenner meg litt igjen der @Olav K i siste avsnittet ditt, om å ikke lære seg å bruke sykkelen. Jeg var engstelig for å legge den i bakken, og på den måten ikke utfordre meg selv og sykkelen nok. Derfor er det lettere å gå litt ned i størrelse og da lettere sykkel, en å baske med en tung og for meg uhåndterlig sykkel i terrenget.
Tar den letteste mostand vei :D
Enig.

En diger adventure sykkel som GSA med alle bokser tikket av på utstyrslisten sitter det normalt sett litt lenger inne å dra ut i gjørma med for dem fleste.

Derimot (tror jeg) at en GSA 1250/1300 etc. er en veldig god tursykkel utenom ulent terreng også, kanskje bortsett fra vindstøy i høye hastigheter etc. Men jeg tror dem fleste bruker en slik type sykkel mer som et "pakkesel" langs landeveien enn ute på traktorstier og ulent terreng.

Min sykkel er jo også stor og tung og ikke minst dyr, men det er en ren landeveissykkel og det er også der jeg bruker den i 98% av tiden.

Jeg har egentlig ingenting i mot GSA i det hele tatt og faktisk tror jeg det er en kjempesykkel. Det er utseendet spesielt med sidebokser og toppbokser kombinert med ganske høy pris jeg ikke liker. Den nye GSA'en ser jo bare rar ut uten disse boksene da den blir alt for "framtung" med tanke på designet og det kraftige frampartiet.

For det er jaggu meg lenge siden jeg har sett noe så fælt:
GSA.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar