Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Mye mulig noe søl, men i pollensesongen og ved lengre tørrvær så blir det veldig glatt, da skummer det som nevnt her.
For ikke å snakke om thermoplasten de bruker for oppmerking av f.eks. fotgjengeroverganger og broskjøter, kumlokk og stålplater de legger over gravearbeider.

Krypkjøring: prøv litt gassing for å øke turtallet, fir litt på clutchen og bruk bakbrems.

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 03 sep 2024, 22:03
Kenneth 81 skrev: 03 sep 2024, 21:48 Hadde også min første skikkelige "å faen!"-opplevelse på motorsykkel i dag: Skulle til venstre i en rundkjøring. Tok det veldig med ro pga. mye vann på veien og ville ikke risikere å gjøre noe dumt. Det viste seg å være ikke nok med ro da det var såpeglatt og vel så det i rundkjøringa! :O
Når jeg var nesten igjennom svingen og skulle gi litt gass for å rette opp sykkelen og komme meg ut av rundkjøringen så slapp bakhjulet! Reagerte på rent instinkt med å støtte med venstrefoten i bakken mens jeg slakket av på gassen. Rørte styret minst mulig for å ikke forstyrre sykkelen og den fikk grep igjen omtrent med en gang. Ifølge sjåførlæreren så "steppet" bakjulet i hvert fall en 20-30cm ut til siden!
Heldigvis gikk det bra, hjulet fant grep omtrent med en gang og jeg fikk rettet opp sykkelen (og fikk foten tilbake på pinnen) og fortsatte ut av rundkjøringen ganske så udramatisk, men med betydelig høyere puls! :O

Dagens lærdom: rundkjøringer kan være glattere enn man tror når det er vått! :crazy:
Asfalten er glattest med en gang etter at det har begynt å regne og ser du hvitt skum på veien, så kan det være veldig glatt. Har det regnet en stund så er grepet ganske bra på våt asfalt også.

Rundkjøringer, spesielt nær bensinstasjoner har veldig ofte oljesøl i veibanen etter tankbiler som nylig har fyllt pumpene. Normalt sett ser man dette i form av regnbuefarger i vannet.

Jeg tror det er en av disse scenarioene du har vært borti, for jeg tror du kan ha ganske greit med nedlegg på vanlig våt vei uten at det slipper.
Jeg begynte å ta kjøretimer i begynnelsen av april så med den sommeren her så har jeg nesten kjørt mer på våt asfalt enn på tørr asfalt. :crazy: Du har nok rett i at det var noen form for oljesøl på asfalten. Det har regnet for mye og for lenge til å være pollen og veistøv som har blitt sleipt (det har nok blitt vasket bort fortløpende denne sommeren... :roll ). Det litt skumle er at jeg kunne ikke se noe regnbuefarger eller annet som antydet at det var noe søl på veien, men både mengde søl og lysforhold kan jo påvirke hvor synlig det er.
Skjermbilde 2024-09-04 kl. 07.44.53.png
Rundkjøringen er den merket på kartet rett ved Olavsgaard hotell. Det er flere bensinstasjoner i nærheten, så det støtter teorien om oljesøl.

Uansett, det gikk bra og jeg er ett par erfaringer rikere:
1. Vær ekstra forsiktig i rundkjøringer når det plaskregner
2. Instinktene fungerer faktisk ganske bra når det først slipper
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 03 sep 2024, 22:05 Angående kjøredressen som tok inn vann så ville jeg byttet den. Slapp den inn vann etter første regnskuren er det ikke mye å ta vare på. Som jeg tidligere har nevnt. Kjøp regndress og ta på noe lettere under. Spesielt på sommeren.
Jeg er litt overrasket over at den ikke holdt tett for å være ærlig. Jeg har kjørt ganske mye i regn, spesielt i april og mai, og den har alltid holdt helt tett. Det skal nevnes at det ikke var mye fukt som kom igjennom, men så tydelig at materialet ble mørkere av fukt over lårene. Kan hende temperatur eller noe annet som påvirker på et vis? Har jo kjørt mye på våt asfalt, så drakten er vel ganske godt dekket med veistøv og annen dritt så er vel fullt mulig at en vask vil hjelpe.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

kjland skrev: 03 sep 2024, 22:25 I følge det jeg har sett og hørt så trenger du ikke stresse med krypkjøringen, det er kun for sensor å se at du har kontroll på clutch, gass og evt bakbrems.

Bare husk å løfte blikket når du tar kjøregården

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, jeg skal vel ikke være så alt for bekymret. Jeg slapp ut på veien etter fadesen under første oppkjøringen og da rotet jeg mye mer med krypekjøringen enn hva jeg gjorde i går. :-)

Blikket er veldig viktig ja, det er som regel det jeg glemmer av først når jeg begynner å rote.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Gammelsmurfen skrev: 03 sep 2024, 23:06 Mye mulig noe søl, men i pollensesongen og ved lengre tørrvær så blir det veldig glatt, da skummer det som nevnt her.
For ikke å snakke om thermoplasten de bruker for oppmerking av f.eks. fotgjengeroverganger og broskjøter, kumlokk og stålplater de legger over gravearbeider.

Krypkjøring: prøv litt gassing for å øke turtallet, fir litt på clutchen og bruk bakbrems.
Hadde første kjøretime i april, så har fått veldig god anledning til å bli vant med å kjøre på pollensleipe veier (som om ikke pollenallergien var ille nok :lol ). Den veimerkingen er jo direkte skummel! :O Har blitt flink til å sikte mellom stripene på fotgjengerfeltene :lol

Jeg er nok litt for forsiktig med gassen når jeg krypekjører ja. Litt av problemet for meg er at Yamahaen ikke reagerer så øyeblikkelig på gass fra null som jeg skulle ønske, og når den kommer så kommer det som regel litt for mye fordi.... Men øvelse gjør mester. :thumleft
Min "Bikers Logg":

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Kenneth 81 skrev: 03 sep 2024, 21:48 Den fordømrade krypekjøringa går ikke mer enn akkurat passe greit nok. Så vidt. Jeg blir ikke helt enig med den Yamahaen når det går sakte. Synes gassresponsen når man krypekjører i beste fall er så-som-så og er ikke veldig glad i den clutchen heller, så sliter med å få til jevn og fin kjøring i lav nok fart.
Mulig jeg har nevnt dette tidligere i tråden her, men det som fungerte godt for meg personlig var rett og slett å trille mest mulig. I utgangspunktet så holder jeg bare inn clutchen helt frem til jeg trenger et lite piff - enten pga. en sving eller fordi farten blir for lav - og da slipper jeg ut ørlite grann et kort øyeblikk sammen med litt gass. Det er i stor grad clutchen som "styrer", du kan egentlig godt bare gi konstant litt gass hele tiden også justerer du om du skal ha kraft til hjula eller ikke utelukkende med clutchen. Da slipper du i tillegg å kødde med om sykkelen har litt av/på gass.

Bruker i tillegg bakbremsen for å holde farten nede og for å stabilisere litt.

Når det gjelder Lindstrands-dressen så ville jeg tatt det opp butikken du kjøpte fra. Jeg har en kompis med samme dress (Sunne) og har aldri hørt noe om at den tar inn vann, og jeg vet han har hatt noen mil i øs-pøs.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 04 sep 2024, 07:48Du har nok rett i at det var noen form for oljesøl på asfalten. Det har regnet for mye og for lenge til å være pollen og veistøv som har blitt sleipt (det har nok blitt vasket bort fortløpende denne sommeren... :roll ). Det litt skumle er at jeg kunne ikke se noe regnbuefarger eller annet som antydet at det var noe søl på veien, men både mengde søl og lysforhold kan jo påvirke hvor synlig det er.
Var borti et slikt tilfelle i bil for noen år siden.Var ute og kjørte i lett regn på svingete bygdeveier og plutselig slapp det bak. Noen svinger senere slapp det bak igjen så jeg tenkte jeg kanskje hadde punktert og stoppet i en busslomme og sjekker men dekkene så normalt fulle ut. Kjørte litt til og så oppdaget jeg 2 andre biler som også stoppet i busslomme og kikket på dekkene... Viste seg å være dieselsøl over en lang strekning men jeg klarte ikke å se det forventede blåskjæret i asfalten...
Kenneth 81 skrev: 04 sep 2024, 07:48Uansett, det gikk bra og jeg er ett par erfaringer rikere:
:thumleft
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

kaLARSnikov skrev: 04 sep 2024, 08:40
Kenneth 81 skrev: 03 sep 2024, 21:48 Den fordømrade krypekjøringa går ikke mer enn akkurat passe greit nok. Så vidt. Jeg blir ikke helt enig med den Yamahaen når det går sakte. Synes gassresponsen når man krypekjører i beste fall er så-som-så og er ikke veldig glad i den clutchen heller, så sliter med å få til jevn og fin kjøring i lav nok fart.
Mulig jeg har nevnt dette tidligere i tråden her, men det som fungerte godt for meg personlig var rett og slett å trille mest mulig. I utgangspunktet så holder jeg bare inn clutchen helt frem til jeg trenger et lite piff - enten pga. en sving eller fordi farten blir for lav - og da slipper jeg ut ørlite grann et kort øyeblikk sammen med litt gass. Det er i stor grad clutchen som "styrer", du kan egentlig godt bare gi konstant litt gass hele tiden også justerer du om du skal ha kraft til hjula eller ikke utelukkende med clutchen. Da slipper du i tillegg å kødde med om sykkelen har litt av/på gass.

Bruker i tillegg bakbremsen for å holde farten nede og for å stabilisere litt.

Når det gjelder Lindstrands-dressen så ville jeg tatt det opp butikken du kjøpte fra. Jeg har en kompis med samme dress (Sunne) og har aldri hørt noe om at den tar inn vann, og jeg vet han har hatt noen mil i øs-pøs.
Takk for tips! :-) Har egentlig kontroll på den teoretiske biten, vet sånn ca hva jeg skal gjøre. Utfordringen er å få hodet, kropp, og motorsykkel til å samarbeide! :lol
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 04 sep 2024, 09:12
Kenneth 81 skrev: 04 sep 2024, 07:48Du har nok rett i at det var noen form for oljesøl på asfalten. Det har regnet for mye og for lenge til å være pollen og veistøv som har blitt sleipt (det har nok blitt vasket bort fortløpende denne sommeren... :roll ). Det litt skumle er at jeg kunne ikke se noe regnbuefarger eller annet som antydet at det var noe søl på veien, men både mengde søl og lysforhold kan jo påvirke hvor synlig det er.
Var borti et slikt tilfelle i bil for noen år siden.Var ute og kjørte i lett regn på svingete bygdeveier og plutselig slapp det bak. Noen svinger senere slapp det bak igjen så jeg tenkte jeg kanskje hadde punktert og stoppet i en busslomme og sjekker men dekkene så normalt fulle ut. Kjørte litt til og så oppdaget jeg 2 andre biler som også stoppet i busslomme og kikket på dekkene... Viste seg å være dieselsøl over en lang strekning men jeg klarte ikke å se det forventede blåskjæret i asfalten...
Kenneth 81 skrev: 04 sep 2024, 07:48Uansett, det gikk bra og jeg er ett par erfaringer rikere:
:thumleft
En god påminnelse om at det er viktig å være forsiktig og følge med også når ting ser greit ut. Understreker jo og at det er lurere å bremse ned før svingen og gi gass igjennom og ut av svingen i stedet for å være på etterkant og måtte bremse i svingen, er jo mye lettere å hente inn et bakhjul som glipper litt når man gir gass enn et forhjul som sklir ut når man bremser! :O :thumleft Kan konkludere med at det er skummelt å være trafikkant uansett antall hjul. :lol
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bruno
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 (2018)

Legg inn av Bruno »

Nå har ikke jeg kjørt MC i mer enn omtrent et år, men våte rundkjøringer syntes jeg er skummelt uansett hvor sakte jeg kjører. Noia for at forhjulet skal slippe hver gang.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Alle godt trafikkerte knutepunkt blir sykt glatte når det kommer regn, kjør forsiktig og ha respekt for forholdene :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Kenneth 81 skrev: 04 sep 2024, 07:51
Bjerknez skrev: 03 sep 2024, 22:05 Angående kjøredressen som tok inn vann så ville jeg byttet den. Slapp den inn vann etter første regnskuren er det ikke mye å ta vare på. Som jeg tidligere har nevnt. Kjøp regndress og ta på noe lettere under. Spesielt på sommeren.
Jeg er litt overrasket over at den ikke holdt tett for å være ærlig. Jeg har kjørt ganske mye i regn, spesielt i april og mai, og den har alltid holdt helt tett. Det skal nevnes at det ikke var mye fukt som kom igjennom, men så tydelig at materialet ble mørkere av fukt over lårene. Kan hende temperatur eller noe annet som påvirker på et vis? Har jo kjørt mye på våt asfalt, så drakten er vel ganske godt dekket med veistøv og annen dritt så er vel fullt mulig at en vask vil hjelpe.
Når jeg tenker meg litt om så blir jeg bare mer og mer overrasket over at kjøredressen tok inn vann. Men til slutt så slår det meg at det er en stund siden jeg har kjørt i så mye regn. Husket jeg feil? Har den alltid blitt mørkere i tøyet når den blir våt? Den vanntette membranen ligger jo under det ytterste laget med stoff.
Det er jo fullt mulig at kombinasjonen av en litt varm dress, en veldig varm motor (får ikke mye hjelp av fartsvinden til å kjøle i krypefart!) og stress gjør at jeg er klam av svette selv om det er kjølig? Med andre ord, tett dress, lekk sjåfør! :lol

Bare en måte å finne ut på! Tid for eksperiment!:
Jakke.jpg
Testet både bukse og jakke. Spylte dem til de var våte og mørkegrå utvendig før jeg sjekket om det var antydning til fukt på innsiden.
Knusk tørt! Falsk alarm! I motsetning til hukommelsen min så funker dressen! :lol

Redigert: Uten at jeg helt vet hvorfor så havnet bildet på siden? :scratch
Redigert2: Fikset! :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Kenneth 81 den 04 sep 2024, 15:16, redigert 1 gang totalt.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Bra dressen er etter forventningene :thumleft Uredigert portrett bilde legger seg.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

dypen skrev: 04 sep 2024, 15:05 Bra dressen er etter forventningene :thumleft Uredigert portrett bilde legger seg.
Takk, der fikk jeg fikset bildet! :twothumbs:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 04 sep 2024, 15:16
dypen skrev: 04 sep 2024, 15:05 Bra dressen er etter forventningene :thumleft Uredigert portrett bilde legger seg.
Takk, der fikk jeg fikset bildet! :twothumbs:
Se der, ja!
Dette vil jeg gjerne vite mer om siden denne bildeproblematikken dukker opp med jevne mellomrom.
Jeg retter opp liggende og opp.ned bilder når jeg oppdager dem i foruminnleggene. Denne gangen slapp jeg det og det er bra!

Jeg gjør dette på min måte på PC'en, men finner ikke ut av det på nettbrett og telefon.

Så hvis du/dere redigerer og får snudd bildene i innleggene på tlf., som de fleste nå bruker til foto og antakelig også når dere skriver på forumet, så er jeg sikker på at mange gjerne vil vite hvordan dere gjør det :drg

Svar