Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Tusen takk alle sammen! :twothumbs:

Fem og en halv måneder, nesten 20 kjøretimer (pluss alt det obligatoriske), 1 hel time øvelseskjøring! :lol, to oppkjøringer, og over 350 innlegg og svar på forumet var det som skulle til for å komme i mål. :crazy: :twothumbs: Det skal nevnes at jeg var uheldig med den første oppkjøringen og fikk den nesten to måneder etter siste kjøretimen før, så kunne nok a kuttet av en del kjøretimer og en oppkjøring om den første hadde kommet umiddelbart etter at sjåførlæreren mente jeg var klar. Legg til litt sommerferie og annet styr, gikk det som det gikk.

Men nå er alt i boks, og endelig så kan jeg øvelseskjøre på egen hånd! :thumleft

Frister veldig å hive seg på Triumphen og rase avgårde nå med en gang, men kombinasjonen av lite og dårlig søvn i natt, oppkjøring og lengre enn planlagt arbeidsdag i dag har tatt omtrent det jeg har av energi for dagen, så jeg skal være (forholdsvis) voksen og ansvarsfull og utsette den turen til i morgen. :-) Helt greit å ikke rote til første turen på egen hånd bare fordi man er trøtt, sliten og ukonsentrert. :crazy:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

Gratulerer, bare å ta det pent og kose seg nå 😎
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 12 sep 2024, 15:55 ...og endelig så kan jeg øvelseskjøre på egen hånd! :thumleft
Det er en fin innstilling, det er nå det starter. For min del så synes jeg at jeg kom til en milepæl etter 1 år. Da følte jeg en endring der ting satt mer i musklene og gikk litt mer av seg selv... men læreprosessen fortsetter den...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Kenneth 81 skrev: 12 sep 2024, 15:55 Tusen takk alle sammen! :twothumbs:

Frister veldig å hive seg på Triumphen og rase avgårde nå med en gang, men kombinasjonen av lite og dårlig søvn i natt, oppkjøring og lengre enn planlagt arbeidsdag i dag har tatt omtrent det jeg har av energi for dagen, så jeg skal være (forholdsvis) voksen og ansvarsfull og utsette den turen til i morgen. :-) Helt greit å ikke rote til første turen på egen hånd bare fordi man er trøtt, sliten og ukonsentrert. :crazy:
Du er mer voksen enn meg

Gratulerer

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Får hive meg på: Gratulerer
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Da var første turen på egen hånd gjennomført! :twothumbs:

Tenkte å begynne forsiktig siden jeg er rimelig fersk og jeg knapt har kjørt den sykkelen før. En times liten tur i nærområdet virket som en veldig god idé! Litt over tre timer senere så har jeg endelig funnet veien hjem igjen! :crazy: :lol
image.png
Ble litt bitt av basillen for å si det sånn. :roll

Kjørte først sløyfa hjemmefra via Lerisund, Frogner, Lørenfallet, Sørumsand, Fetsund og tilbake til Kjeller. Stoppet da på Deli de Luca ved Olavsgaard for en kaffepause. Bestemte meg da for at jeg måtte kjøre "litt mer" da jeg storkoset meg på tur. :D Ble kjøring litt rundt på måfå etter det og endte opp med å måtte sette Google Maps på øret for å finne veien hjem uten å måtte kjøre tilbake den veien jeg kom fra. :lol

Ble 133 aldeles utmerkede kilometer med kosekjøring i finvær på stort sett svingete og fine veier. Blir ikke stort bedre enn det! :thumleft

Førsteinntrykket av sykkelen fra den dagen jeg hentet den står seg fremdeles: Komfortabel og lettkjørt med krefter i bøtter og spann! :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

God start :prf !

Har du tid og lyst må du gjerne ta en tur hitover også, til Hadeland, så kan vi ta en liten runde på noen lokale veier her i distriktet.
Er meldt bra vær i morgen :sunny:

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Gratulerer med A-lappen :twothumbs: det gikk bra skjønner jeg.
Greit å få kjørt litt noen uker i stedet for å måtte vinterlagre kort tid etter om du måtte hatt et forøk til.

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Det ble en tur etter middagen og på fredag, men har ikke fått tid til å sette meg ned å skrive litt før nå. Går litt i ett til tider! :crazy:

Siden samboeren ikke skulle spise middag hjemme på fredag, så tok jeg en halvtimes hvil på sofaen etter jeg kom hjem før jeg dro ut og handlet inn til ett festmåltid bestående av (glutenfri) Grandis og Solo Super. Deretter var det bare å hive seg i salen igjen for en liten ettermiddagstur:
Skjermbilde 2024-09-15 kl. 08.59.44.png
Startet fra Skedsmokorset og kjørte ned til Kjeller, så retning Bjørkelangen, videre via Løken, nesten ned til Hemnes før jeg svingte vestover retning Enebakkneset, videre nordover via Gan og tilbake hjem via Fetsund. Rett over 10 mil og ca to timer kjøring (inkludert ett bensinstopp).
Alt i alt en kjempefin tur med mye variasjon i både utsikt og veier. :D

Til sammen ble det rett under 24 mil og ca 5 timer i salen på min første dag som solo-motorsykkelist med egen motorsykkel! Kunne ikke vært mer storfornøyd hverken med turene eller sykkelen! :twothumbs:
Gammelsmurfen skrev: 14 sep 2024, 01:13 Gratulerer med A-lappen :twothumbs: det gikk bra skjønner jeg.
Greit å få kjørt litt noen uker i stedet for å måtte vinterlagre kort tid etter om du måtte hatt et forøk til.
Tusen takk! :D Veldig fornøyd med at det gikk i boks nå ja. Skal prøve å få kjørt mest mulig før sesongen er over, med litt flaks så er det noen fine uker igjen! :thumleft
AJ skrev: 13 sep 2024, 17:15 God start :prf !

Har du tid og lyst må du gjerne ta en tur hitover også, til Hadeland, så kan vi ta en liten runde på noen lokale veier her i distriktet.
Er meldt bra vær i morgen :sunny:
Lørdagen gikk med til en tur til Sverige for å fylle spiskammerset så det ble dessverre ikke noe tid til motorsykkel da. :sorry
Men tenker å få tatt meg en luftetur i ettermiddag. Setter gjerne kursen i retning Hadeland om været holder seg. :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Det blei en liten ettermiddagstur i går. En liten time og ca. 6 mil med kjøring på en god blanding av småveier, landeveier og motorvei bare for hvorfor ikke? :D

Satte kursen fra Skedsmokorset retning Gjerdrum og videre mot Gardermoen via småveier. Glemte å sette på noe app for å spore så mistet litt track over nøyaktig hvor jeg kjørte. :crazy: Men skitt au, det viktigste er at man kjører. :thumleft

Returen ble noen km på motorvei bare for å se hvordan sykkelen er å kjøre en plass der den egentlig ikke hører hjemme, noe jeg synes gikk bedre enn hva jeg forventet. Klart, det blåser litt på en nakensykkel i motorveihastighet, men det var ikke så plagsomt som jeg trodde det skulle være. Har nok ikke lyst til å ligge 5-6 timer om dagen i 100+, men kjekt å vite at det går greit nok om man må. :-)
Sammenlignet med MT-07´en til kjøreskola er jo faktisk Bonnien en drøm på motorveien: mer vekt og lavere tyngdepunkt gjør at den påvirkes mye mindre av vindkast (både naturlige og fra andre kjøretøy) og rett og slett føles mer stabil. Ikke dumt det! :twothumbs:

Ved Kløfta fikk fornuften ta over igjen og jeg kjørte av motorveien og inn der Bonnien hører hjemme: på svingete landeveier. Kjørte til Frogner og tok så Trondheimsveien tilbake til Skedsmokorset og hjem igjen.

Kjenner jeg er veldig fornøyd med å gamble på å kjøpe uprøvd Bonneville! Sykkelen virker midt i blinken for meg og mitt bruk! Anbefales å prøve en om du ikke har gjort det, om ikke annet så bare for morro skyld. :thumleft
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Det ble jaggu meg en liten tur i finværet i dag og! :D

Tenkte å farte litt rundt en times tid, men skal man tro på klokka så ble det nærmere to timer og ett kvarter fra start til slutt. :crazy:
Siden det skulle være en kort tur så satte jeg ikke på noe sporing eller plottet noen rute på forhånd, men fritt etter hukommelsen så gikk det omtrent slik:
Hjemmefra opp i retning Skedsmokorset før jeg tok til venstre i første rundkjøring retning Tæruddalen på Solbergveien. Svingete og fin vei som Bonnien trives veldig godt på. Fulgte veien til krysset på Kirkeveien nær Nitedal kirke og tok til høyre retning Slattum. Der tok jeg til høyre på Hadelandsveien og fulgte den til Rotnes hvor jeg tok av på Gamleveien. Gamleveien synes jeg er ei fin rute å kjøre med bil, med sykkel er den direkte hærlig! :twothumbs: Svingete med fin utsikt omtrent hver meter! Rett og slett godt humør med asfalt på. :D
Jeg holdt meg på Gamleveien fram til den møter Hadelandsveien, da tok jeg til høyre på Hadelandsveien og fulgte den videre nordover. Innså at det begynte å bli lite bensin igjen på tanken, så svingte av på Varpet kontrollstasjon for å høre med Google hvor nærmeste kilde dinosaurjuice var å finne. Satte så kursen mot Shell på Harestua. Fulgte Hadelandsveien på østsiden av Havestuvatnet frem til bensinstasjonen. For øvrig også en veldig fin vei å kjøre, relativt tett på vannet mesteparten av veien. :-)

Ca. 11 liter senere satte jeg kursen videre mot Grua før jeg forvillet meg inn på E16 retning Gardermoen. Tok et lite stopp på Leirsjøen rasteplass:
20240918_144216.jpg
før jeg kjørte videre mot Nannestad. Derifra gikk veien langs de vante småveiene tilbake mot Skedsmokorset igjen. Alt i alt ca. 130km tilbakelagt på to timer og ett kvarter.

Sykkelen har endelig rundet 480km, noe som ifølge innkjøringsprosedyren betyr at jeg endelig kan dra turtelleren opp til 5000rpm (kontra maks 4000rpm før). Det har to konsekvenser: For det første slipper jeg å gire så fort når jeg akselererer ut på 80-soner eller raskere, og for det andre så får jeg brukt mer av kreftene. Selv uten bånn gass, så går det som ett skudd! Fra momenttoppen på 3500 rpm og opp til 5000rpm i både andre og tredjegir tilbakelegges på sånn ca. "med en gang!" med ett stort glis om kjeften! Den motoren der er rett og slett morsom! :twothumbs:

Til sammen så har sykkelen gått ca. 520 km siden den ble skrudd sammen. 37 av de før jeg fikk den. Noen få titalls på tur hjem fra AMD og på første prøveturen via Sørumsand. Mesteparten (ca 450km) siden forrige fredag! :thumleft
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kjøre hull i lufta uten noe rute eller mål blir ofte litt lenger enn man ser for seg da man drar ut...
Gamleveien i Nittedal er også kjekk å ha de gangene det står kø på RV4.
Det går en gammel vei helt fra Kirken (oppe på åskammen), ta avkjørselen opp til kirken også går den av til venstre på siden av kirken.
Da er man virkelig på bygda med en gang :-)
Jeg hadde som mål en gang og kjøre gamlevei så mye som mulig oppover til Hadeland, når man tenker etter så er det veldig mye av den som er byttet ut med "ny" vei, men det er gjort over veldig mange år, så veistandarden er veldig forskjellig likevel på det som ikke er opprinnelig gamlevei.

Randsfjorden rundt er en fin tur, det går også an å ta Elrond (den elektriske fergen som er gratis) over om man vil veksle litt mellom øst og vestside "halvveis", eller ta den fra vestsiden og over på østsiden på tilbakeveien om man vil avkorte turen litt ved å slippe å kjøre bortom Jevnaker.

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Gammelsmurfen skrev: 19 sep 2024, 08:17 Kjøre hull i lufta uten noe rute eller mål blir ofte litt lenger enn man ser for seg da man drar ut...
Gamleveien i Nittedal er også kjekk å ha de gangene det står kø på RV4.
Det går en gammel vei helt fra Kirken (oppe på åskammen), ta avkjørselen opp til kirken også går den av til venstre på siden av kirken.
Da er man virkelig på bygda med en gang :-)
Jeg hadde som mål en gang og kjøre gamlevei så mye som mulig oppover til Hadeland, når man tenker etter så er det veldig mye av den som er byttet ut med "ny" vei, men det er gjort over veldig mange år, så veistandarden er veldig forskjellig likevel på det som ikke er opprinnelig gamlevei.

Randsfjorden rundt er en fin tur, det går også an å ta Elrond (den elektriske fergen som er gratis) over om man vil veksle litt mellom øst og vestside "halvveis", eller ta den fra vestsiden og over på østsiden på tilbakeveien om man vil avkorte turen litt ved å slippe å kjøre bortom Jevnaker.
Tiden flyr når man har det artig. :thumleft Har kjørt bil opp via kirka ett par ganger, litt varierende veistandard, men veldig fint å kjøre der allikevel. :-) Har ikke vært noe særlig å kjørt oppe ved Randsfjorden, men skal definitivt ta turen etter hvert! Takk for tipset.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Måtte ut å lufte sykkelen i går og, alt for fint vær til å sitte inne! :D

Endte nok en gang opp med ca 2 timer og ett kvarter og rett over 13 mil. I stor grad samme turen som sist, men kjørte via Nitedal kirke på vei ut til Grua, og kjørte en annen og langt mer svingete rute tilbake:
Screenshot_20240919_170422_Riser.jpg
Særlig den første delen av strekningen mellom Nordre Opdalen og Maura har en del "interresant" veistandard, litt veiarbeide (bytte av stikkrenner under veien) gjorde kjøringen mildt sagt spennende til tider. :crazy: Men var en fin tur uansett, og veien ble bedre etter hvert. Strammet opp preloaden bake etter turen i forgårs og det gjorde at sykkelen føles mye stødigere på dårlige veier. :twothumbs:

Klarte til og med å huske på å stoppe for å ta noen bilder denne gangen:
20240919_150715.jpg
20240919_150706.jpg
20240919_150549.jpg
20240919_150545.jpg
20240919_150531.jpg
20240919_150526.jpg
20240919_150448.jpg
20240919_150446.jpg
20240919_150445.jpg
20240919_150439.jpg
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

I min "bakgård", dette :-) . Bor 3-4 km. unna der du har tatt bildene ved Skjerva.
Ja, fram til kommunegrensa Lunner-Nannestad er veien rett og slett elendig, dessverre. Unngår denne strekningen med Guzzi'en, men kan til nød ta turen med KTM'en.
Bedre standard i Nannestad.

Fine bilder og helt klart en skikkelig flott sykkel :thumleft !

Svar