
Vinterlagring og oljeskift
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Vinterlagring og oljeskift
Ta en titt på alternativene 

Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
Re: Vinterlagring og oljeskift
Har tidligere tatt service på høsten så motorsykkel’n har vært klar for vinterlagring og ny sesong. Men nå på GSA’n hadde jeg førstegangservice 5. juli som nå har passert 7k kilometer med serviceintervall hvert år eller hver 10k kilometer som blir neste sommer 5. juli 2025 eller før på 10k kilometer. Hadde tenkt å følge den planen med mindre noen har veldig gode andre argument.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinterlagring og oljeskift
KTM'en var på service 31. juli og kun kjørt ca. 3000 km. siden så den blir parkert blir vinterparkert med den olja og filteret den fikk byttet i juli.
Litt i tvil når det gjelder V7'en hvor jeg bytta olje og filter 20. juli og har kjørt drøye 4K siden da.
Regner med å kjøre noen dager til og vil nærme meg 5K etter olje- og filterbytte og da bytter jeg nok olja, men lar filteret være.
Så blir det nytt olje- og filterbytte igjen på vårparten før man igjen legger ut på lengre turer.
Litt i tvil når det gjelder V7'en hvor jeg bytta olje og filter 20. juli og har kjørt drøye 4K siden da.
Regner med å kjøre noen dager til og vil nærme meg 5K etter olje- og filterbytte og da bytter jeg nok olja, men lar filteret være.
Så blir det nytt olje- og filterbytte igjen på vårparten før man igjen legger ut på lengre turer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Vinterlagring og oljeskift
Etter å ha hentet gamle kjøretøy som har stått stille i 30 år med gammel svart olje og ser hvordan de ser ut inni så har jeg ingen problemer med å vente til våren eller km-intervall.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Vinterlagring og oljeskift
Mekkern "trumfer" 
Du ødelegger avstemminga
Du ødelegger avstemminga
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Vinterlagring og oljeskift
Jeg lar motoren stå over vinteren med ny olje. Da er den 100% klar så fort været er bra på våren.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Vinterlagring og oljeskift
Våren for meg er vask og sjekk av syklene-luft olje/filter kjedevask/smøring og annet småtteri.
Grøvre ting skjer når det er kaldt og ekkelt ute-i 22+grader med litt musikk og varm kaffe i koppen.
Grøvre ting skjer når det er kaldt og ekkelt ute-i 22+grader med litt musikk og varm kaffe i koppen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Vinterlagring og oljeskift
...akkurat da, tel vinteren, kan det hende Vidar, at æ kommer med noe som trengs fiks,pleie ordne sæ da
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
Re: Vinterlagring og oljeskift
Når jeg ser antallet kunder jeg har (bil) som totalt neglisjerer oljeskift i årevis og allikevel har nada problemer, så følger jeg intervall i henhold til km. Vinter/ sommer spiller ingen rolle om den ikke skal brukes Ila vinteren. Før jeg hadde råd til nye mc med garanti tok jeg ofte et skift imellom service.
Nå er det nytt som gjelder og jeg bruker ikke penger på skift utover fabrikantens program.
Nå er det nytt som gjelder og jeg bruker ikke penger på skift utover fabrikantens program.
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: Vinterlagring og oljeskift
Da jeg bodde i Norge fikk sykkelen alltid ny olje og filter før den ble parkert for vinteren, så var det bare å ta den ut og kjøre når våren kom. Her jeg bor nå er det sesong hele året så her er det andre regler. Men jeg mener at olje er ikke noe å spare på. Honda sier oljeskift hver 12 000 på min AT, alt for langt syntes jeg så her blir det ny olje hver 6000. Da jeg kjørte taxi i Norge på 80 tallet skiftet vi konsekvent olje hver 5000 km på taxien og filter hver 10 000 km, vanlige servicer brydde vi oss ikke så mye om. Bensinmotoren på 2 liter gikk 700 000 km før den måtte byttes. Joda oljeskift lønner seg.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Vinterlagring og oljeskift
Æ like å ha relativt fersk olje i, men siden de står i plussgrader, e æ ikke så nøye lenger, men er den bikka 4-5k km bytte æ om høsten.
Skal ikke påstå det e nødvendig rent teknisk, men for "peace of mind". Kanskje er bensinen potensielt ett større problem. Der tappe æ ut 95 og har i et par liter 98 som æ har blanda bensinkonservering i. I tillegg har æ i dyserens på våren. Det optimale er kanskje alkylatbensin, men tenker det er overkill.
Skal ikke påstå det e nødvendig rent teknisk, men for "peace of mind". Kanskje er bensinen potensielt ett større problem. Der tappe æ ut 95 og har i et par liter 98 som æ har blanda bensinkonservering i. I tillegg har æ i dyserens på våren. Det optimale er kanskje alkylatbensin, men tenker det er overkill.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinterlagring og oljeskift
Da ble det ny Castrol 10W-60 Racing på Guzzi'en, men lar filteret være. Er tross alt kun 4K siden forrige olje- og filterbytte.
Kun et par tusen km. siden olje- og filterbyte på 1290'en så der blir det intet bytte før etter sesongstart neste år.
Kun et par tusen km. siden olje- og filterbyte på 1290'en så der blir det intet bytte før etter sesongstart neste år.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.