https://www.advrider.com/ktm-announces- ... nsmission/We expect the new AMT gearbox to debut in the new KTM 1390 Adventure S EVO, but KTM says other bikes will run this technology in the future.
KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
FYI
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Honda har jo hatt et bedre system i årevis, DCT-systemet. Jeg hadde en NC750 med DCT for noen år tilbake, lynkjapp giring uten sluring eller nøkking, med mulighet for å gire manuelt med knapp opp og ned. Litt rart at KTM sammenligner sitt sentrifugalsystem med det som var på en Honda ATC trike på 70-tallet og ikke DCT-systemet som er på mange av Honda sine sykler i dag. Sikkert en grunn til det?dypen skrev: 08 okt 2024, 22:13 ..... KTM says other bikes will run this technology in the future....
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Selv har jeg ingen erfaring med noe annet enn manuell gear på motorsykkel, har hatt og testkjørt noen få med manuelle + quickshifter som jeg liker godt da det fungerer bra . Honda Africa Twin er jo en kjempeflott sykkel men til nå har tanken vært å velge manuell foran deres DCT-system hvis jeg skulle kjøpt en. Kunne vært moro å testkjørt den nye KTM 1390 Adventure.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc" 
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 18 apr 2010, 12:45
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
- Bosted: Bergen
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Ja, det var alltid min tanke også. DCT var i utgangspunktet fullstendig uaktuelt for min del helt til jeg tilfeldigvis kom over en AT adventure DCT som var så rimelig at jeg følte jeg ikke hadde råd til å si nei :) Tenkte at det bare var å selge den igjen om jeg ikke likte det, eller kjøpe quick-shiter-pedal.GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc"![]()
Nå tenker jeg fullstendig motsatt.. Gire?? No way!! Skal jeg ha sykkel med manuelt gir igjen blir det en liten off-road type ca. 250-350 cc. Ellers blir det automat og cruisecontroll til jeg ligger i graven. Jeg har giret nok her i livet og det funker jo som fjell selv på grus og gjørme.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Det var min tanke også … Jeg bestemmer hvilke gear og når det skal geares.GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc"![]()
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Uten sammenligning … men automat på bil som er veldig behagelig og noe som nesten alle har i dag er jeg ikke fornøyd med hvordan det fungerer over alt. Er det i noen situasjoner du tenker det samme om DCT-systemet til Africa Twin?Spiff skrev: 09 okt 2024, 11:00Ja, det var alltid min tanke også. DCT var i utgangspunktet fullstendig uaktuelt for min del helt til jeg tilfeldigvis kom over en AT adventure DCT som var så rimelig at jeg følte jeg ikke hadde råd til å si nei :) Tenkte at det bare var å selge den igjen om jeg ikke likte det, eller kjøpe quick-shiter-pedal.GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc"![]()
Nå tenker jeg fullstendig motsatt.. Gire?? No way!! Skal jeg ha sykkel med manuelt gir igjen blir det en liten off-road type ca. 250-350 cc. Ellers blir det automat og cruisecontroll til jeg ligger i graven. Jeg har giret nok her i livet og det funker jo som fjell selv på grus og gjørme.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 18 apr 2010, 12:45
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
- Bosted: Bergen
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Ja DCT er ikke perfekt, og det er noen småting som irriterer iblant, som at den kan gire når jeg ikke ønsker det. Typisk når jeg har kjørt inn på en parkeringsplass ved en butikk og skal kjøre sakte frem for å finne en parkeringsplass. Sykkelen vet ikke at jeg har tenkt å slippe gassen om 2 sekunder, og girer opp, noe jeg aldri ville gjort om det var manuell. Eller at den girer midt i en rundkjøring når jeg ikke ønsker det. Nå skal det sies at dette er ting man fort venner seg til, og enten vet at det kan skje og holder gassen mer jevnt, eller bare med et tommeltrykk setter den over i manuelt gir.dypen skrev: 09 okt 2024, 11:41Uten sammenligning … men automat på bil som er veldig behagelig og noe som nesten alle har i dag er jeg ikke fornøyd med hvordan det fungerer over alt. Er det i noen situasjoner du tenker det samme om DCT-systemet til Africa Twin?Spiff skrev: 09 okt 2024, 11:00Ja, det var alltid min tanke også. DCT var i utgangspunktet fullstendig uaktuelt for min del helt til jeg tilfeldigvis kom over en AT adventure DCT som var så rimelig at jeg følte jeg ikke hadde råd til å si nei :) Tenkte at det bare var å selge den igjen om jeg ikke likte det, eller kjøpe quick-shiter-pedal.GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc"![]()
Nå tenker jeg fullstendig motsatt.. Gire?? No way!! Skal jeg ha sykkel med manuelt gir igjen blir det en liten off-road type ca. 250-350 cc. Ellers blir det automat og cruisecontroll til jeg ligger i graven. Jeg har giret nok her i livet og det funker jo som fjell selv på grus og gjørme.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Enig, jeg liker ikke Quickshift heller jeg, automat på mc tror jeg nok kun kommer til å skje dersom det kommer noen fysiske plager som gjør at jeg kommer til å slite med clutch. Blir for mye sparkesykkel/scooter for min del.GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc"![]()
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Quickshifter er jo fantastisk

Så prøver gjerne AMT jeg før feller noe dom, kan vel gire "manuelt" så vidt skjønner, eller velge automat.
Så forøvrig denne nyheten på KTM, widescreen display


2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Selv foretrekker jeg full kontroll på giringa. Har bil med manuell giring og veldig godt fornøyd med det.
På KTM'en har jeg dette kjappvekslingssystemet kjent som quickshifter (
), som jeg synes fungerer veldig bra. Aldri vært bedre enn nå etter 80K.
På Guzzi'en er det ikke sånne moderne greier. Men med tørrkløtchen på disse Guzzi'ene så lar det seg fint gire kløtchløst fra fjerde til sjettegiret.
Man må bare vite hvordan man gjør det uten at girkassa protesterer.
Så... vel, nei, tror ikke Hondas eller KTMs automatgiringssystemer er noe jeg hverken har savnet eller etterspurt.
På KTM'en har jeg dette kjappvekslingssystemet kjent som quickshifter (

På Guzzi'en er det ikke sånne moderne greier. Men med tørrkløtchen på disse Guzzi'ene så lar det seg fint gire kløtchløst fra fjerde til sjettegiret.
Man må bare vite hvordan man gjør det uten at girkassa protesterer.
Så... vel, nei, tror ikke Hondas eller KTMs automatgiringssystemer er noe jeg hverken har savnet eller etterspurt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Min kamerat som jeg kjørte sammen med på sverigeturen i sommer har en Africa Twin 1000 med DCT. Han er svært fornøyd med den i de fleste tilfeller. Han hadde også DCT på sin forrige sykkel, en NC750.
Men det er slett ikke alltid dette fungerer så godt. Vi så det spesielt godt på grusveiene i Sverige, når veien plutselig endret seg og ting ble vanskelig. Flere ganger ble det full stopp midt i et vanskelig parti. Sykkelen hadde valgt et for høyt gir, og DCT kassa var for treg til å gire ned. Da manglet han nødvendig moment til å holde farta oppe, og det ble full stopp der det var vanskeligst. Han kan jo velge å kjøre kassa manuelt, men det er for seint å tenke på det når man er midt oppi problemene og har fullt fokus på helt andre ting.
Men det er slett ikke alltid dette fungerer så godt. Vi så det spesielt godt på grusveiene i Sverige, når veien plutselig endret seg og ting ble vanskelig. Flere ganger ble det full stopp midt i et vanskelig parti. Sykkelen hadde valgt et for høyt gir, og DCT kassa var for treg til å gire ned. Da manglet han nødvendig moment til å holde farta oppe, og det ble full stopp der det var vanskeligst. Han kan jo velge å kjøre kassa manuelt, men det er for seint å tenke på det når man er midt oppi problemene og har fullt fokus på helt andre ting.
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Enig i at antagelig mer egnet på asfalt en på løst underlag og jo mer rufsete underlag, jo mer kontroll vil man ha og clutchen er plutselig et veldig viktig redskap.kjellv skrev: 10 okt 2024, 21:51 Min kamerat som jeg kjørte sammen med på sverigeturen i sommer har en Africa Twin 1000 med DCT. Han er svært fornøyd med den i de fleste tilfeller. Han hadde også DCT på sin forrige sykkel, en NC750.
Men det er slett ikke alltid dette fungerer så godt. Vi så det spesielt godt på grusveiene i Sverige, når veien plutselig endret seg og ting ble vanskelig. Flere ganger ble det full stopp midt i et vanskelig parti. Sykkelen hadde valgt et for høyt gir, og DCT kassa var for treg til å gire ned. Da manglet han nødvendig moment til å holde farta oppe, og det ble full stopp der det var vanskeligst. Han kan jo velge å kjøre kassa manuelt, men det er for seint å tenke på det når man er midt oppi problemene og har fullt fokus på helt andre ting.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 18 apr 2010, 12:45
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
- Bosted: Bergen
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Nå skal ikke jeg fremstå som DCT'en store forsvarer men dette tror jeg ikke skyldes DCT'en i seg selv men noe helt merkelig Honda gjorde i en oppdatering, offisielt på "wheelie controllen". Det diskuteres opp og ned på en rekke forumer og folk er mildt sagt lyn forbanna. Jeg har opplevd samme som beskrives. Før oppdateringen kjørte jeg grusveier uten at jeg merket noe problem. Så var det obligatorisk oppdatering på en service. Neste tur på grusvei skjønte jeg ingenting. Plutselig i en humpete oppoverbakke begynte jeg å miste motorkraft, gav mer og mer gass og kom meg over kneiken men hadde da vridd så langt jeg kunne på gassen og det var så vidt det gikk fremover. Ikke bra å måtte stoppe i bratt oppoverbakke med tung sykkel og måtte rote med innstillinger. Har testet dette i ettertid og løsningen er, som det både skrives om andre steder, og som Honda forhandler hvisket til meg da jeg nevnte dette: du må slå av både traction control og wheelie control fullstendig!.pingvin skrev: 10 okt 2024, 22:16Enig i at antagelig mer egnet på asfalt en på løst underlag og jo mer rufsete underlag, jo mer kontroll vil man ha og clutchen er plutselig et veldig viktig redskap.kjellv skrev: 10 okt 2024, 21:51 Min kamerat som jeg kjørte sammen med på sverigeturen i sommer har en Africa Twin 1000 med DCT. Han er svært fornøyd med den i de fleste tilfeller. Han hadde også DCT på sin forrige sykkel, en NC750.
Men det er slett ikke alltid dette fungerer så godt. Vi så det spesielt godt på grusveiene i Sverige, når veien plutselig endret seg og ting ble vanskelig. Flere ganger ble det full stopp midt i et vanskelig parti. Sykkelen hadde valgt et for høyt gir, og DCT kassa var for treg til å gire ned. Da manglet han nødvendig moment til å holde farta oppe, og det ble full stopp der det var vanskeligst. Han kan jo velge å kjøre kassa manuelt, men det er for seint å tenke på det når man er midt oppi problemene og har fullt fokus på helt andre ting.
Så kort sagt ødela oppdateringen traction controllen fullstendig på sykkelen, og man kan lure på hva vitsen er med 7 valg?!? Det er kun en salgs-gimmick. Testet dette på en litt humpete grusbelagt plass, og selv med wheelie av og traction på 1 mister sykkelen plutselig motorkraft strask den merker litt humper.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd med AT'en men det at Honda ikke svarer på dette problemet og later som det ikke eksisterer gjør at min tillit til Honda ikke er det samme som før.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)
Samme oppførsel kan man oppleve på enkelte biler også, opp bratte kneiker på litt humpete grusvei eller vinterføre, og om den begynner å slippe og antispinn slår til så reduseres motorkraften og det samme som på AT´n skjer.Spiff skrev: 11 okt 2024, 09:45
Nå skal ikke jeg fremstå som DCT'en store forsvarer men dette tror jeg ikke skyldes DCT'en i seg selv men noe helt merkelig Honda gjorde i en oppdatering, offisielt på "wheelie controllen". Det diskuteres opp og ned på en rekke forumer og folk er mildt sagt lyn forbanna. Jeg har opplevd samme som beskrives. Før oppdateringen kjørte jeg grusveier uten at jeg merket noe problem. Så var det obligatorisk oppdatering på en service. Neste tur på grusvei skjønte jeg ingenting. Plutselig i en humpete oppoverbakke begynte jeg å miste motorkraft, gav mer og mer gass og kom meg over kneiken men hadde da vridd så langt jeg kunne på gassen og det var så vidt det gikk fremover. Ikke bra å måtte stoppe i bratt oppoverbakke med tung sykkel og måtte rote med innstillinger. Har testet dette i ettertid og løsningen er, som det både skrives om andre steder, og som Honda forhandler hvisket til meg da jeg nevnte dette: du må slå av både traction control og wheelie control fullstendig!.
På bil er også løsningen å skru av antispinn/traction + 50/50 lock om det er 4x4.