KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av dypen »

FYI
We expect the new AMT gearbox to debut in the new KTM 1390 Adventure S EVO, but KTM says other bikes will run this technology in the future.
https://www.advrider.com/ktm-announces- ... nsmission/



dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 647
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av MGR1 »

dypen skrev: 08 okt 2024, 22:13 ..... KTM says other bikes will run this technology in the future....
Honda har jo hatt et bedre system i årevis, DCT-systemet. Jeg hadde en NC750 med DCT for noen år tilbake, lynkjapp giring uten sluring eller nøkking, med mulighet for å gire manuelt med knapp opp og ned. Litt rart at KTM sammenligner sitt sentrifugalsystem med det som var på en Honda ATC trike på 70-tallet og ikke DCT-systemet som er på mange av Honda sine sykler i dag. Sikkert en grunn til det?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av dypen »

Selv har jeg ingen erfaring med noe annet enn manuell gear på motorsykkel, har hatt og testkjørt noen få med manuelle + quickshifter som jeg liker godt da det fungerer bra . Honda Africa Twin er jo en kjempeflott sykkel men til nå har tanken vært å velge manuell foran deres DCT-system hvis jeg skulle kjøpt en. Kunne vært moro å testkjørt den nye KTM 1390 Adventure.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av GSXR-Erling »

Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc" ☺️
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Spiff
Innlegg: 69
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Bosted: Bergen

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av Spiff »

GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc" ☺️
Ja, det var alltid min tanke også. DCT var i utgangspunktet fullstendig uaktuelt for min del helt til jeg tilfeldigvis kom over en AT adventure DCT som var så rimelig at jeg følte jeg ikke hadde råd til å si nei :) Tenkte at det bare var å selge den igjen om jeg ikke likte det, eller kjøpe quick-shiter-pedal.

Nå tenker jeg fullstendig motsatt.. Gire?? No way!! Skal jeg ha sykkel med manuelt gir igjen blir det en liten off-road type ca. 250-350 cc. Ellers blir det automat og cruisecontroll til jeg ligger i graven. Jeg har giret nok her i livet og det funker jo som fjell selv på grus og gjørme.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av dypen »

GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc" ☺️
Det var min tanke også … Jeg bestemmer hvilke gear og når det skal geares.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av dypen »

Spiff skrev: 09 okt 2024, 11:00
GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc" ☺️
Ja, det var alltid min tanke også. DCT var i utgangspunktet fullstendig uaktuelt for min del helt til jeg tilfeldigvis kom over en AT adventure DCT som var så rimelig at jeg følte jeg ikke hadde råd til å si nei :) Tenkte at det bare var å selge den igjen om jeg ikke likte det, eller kjøpe quick-shiter-pedal.

Nå tenker jeg fullstendig motsatt.. Gire?? No way!! Skal jeg ha sykkel med manuelt gir igjen blir det en liten off-road type ca. 250-350 cc. Ellers blir det automat og cruisecontroll til jeg ligger i graven. Jeg har giret nok her i livet og det funker jo som fjell selv på grus og gjørme.
Uten sammenligning … men automat på bil som er veldig behagelig og noe som nesten alle har i dag er jeg ikke fornøyd med hvordan det fungerer over alt. Er det i noen situasjoner du tenker det samme om DCT-systemet til Africa Twin?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Spiff
Innlegg: 69
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Bosted: Bergen

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av Spiff »

dypen skrev: 09 okt 2024, 11:41
Spiff skrev: 09 okt 2024, 11:00
GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc" ☺️
Ja, det var alltid min tanke også. DCT var i utgangspunktet fullstendig uaktuelt for min del helt til jeg tilfeldigvis kom over en AT adventure DCT som var så rimelig at jeg følte jeg ikke hadde råd til å si nei :) Tenkte at det bare var å selge den igjen om jeg ikke likte det, eller kjøpe quick-shiter-pedal.

Nå tenker jeg fullstendig motsatt.. Gire?? No way!! Skal jeg ha sykkel med manuelt gir igjen blir det en liten off-road type ca. 250-350 cc. Ellers blir det automat og cruisecontroll til jeg ligger i graven. Jeg har giret nok her i livet og det funker jo som fjell selv på grus og gjørme.
Uten sammenligning … men automat på bil som er veldig behagelig og noe som nesten alle har i dag er jeg ikke fornøyd med hvordan det fungerer over alt. Er det i noen situasjoner du tenker det samme om DCT-systemet til Africa Twin?
Ja DCT er ikke perfekt, og det er noen småting som irriterer iblant, som at den kan gire når jeg ikke ønsker det. Typisk når jeg har kjørt inn på en parkeringsplass ved en butikk og skal kjøre sakte frem for å finne en parkeringsplass. Sykkelen vet ikke at jeg har tenkt å slippe gassen om 2 sekunder, og girer opp, noe jeg aldri ville gjort om det var manuell. Eller at den girer midt i en rundkjøring når jeg ikke ønsker det. Nå skal det sies at dette er ting man fort venner seg til, og enten vet at det kan skje og holder gassen mer jevnt, eller bare med et tommeltrykk setter den over i manuelt gir.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av Gammelsmurfen »

GSXR-Erling skrev: 09 okt 2024, 09:10 Det første jeg tenker er:"her fjernes endel av det å Kjøre mc" ☺️
Enig, jeg liker ikke Quickshift heller jeg, automat på mc tror jeg nok kun kommer til å skje dersom det kommer noen fysiske plager som gjør at jeg kommer til å slite med clutch. Blir for mye sparkesykkel/scooter for min del.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av pingvin »

Gammelsmurfen skrev: 09 okt 2024, 18:54 Enig, jeg liker ikke Quickshift heller jeg
Quickshifter er jo fantastisk :twisted Hadde det på 890 Duke R'en, absolutt must på den sykkelen. Når det sagt, savner ikke på Scrambleren men blir en helt annen kjørestil med mye kubikk men moderat effekt...mindre gearing.

Så prøver gjerne AMT jeg før feller noe dom, kan vel gire "manuelt" så vidt skjønner, eller velge automat.

Så forøvrig denne nyheten på KTM, widescreen display :eh På annen side, kan snart bare la sykkelen stå stille og se på film på skjermen istedenfor, veldig miljøvennlig i hvert fall. Ser jeg hastighet, turtall og bensinnivå er jeg egentlig nokså happy for min del, ser mest på veien egentlig. Og gear indikator er litt kjekt da, evt temperatur. Og kjøre modus da.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av AJ »

Selv foretrekker jeg full kontroll på giringa. Har bil med manuell giring og veldig godt fornøyd med det.
På KTM'en har jeg dette kjappvekslingssystemet kjent som quickshifter ( ;) ), som jeg synes fungerer veldig bra. Aldri vært bedre enn nå etter 80K.

På Guzzi'en er det ikke sånne moderne greier. Men med tørrkløtchen på disse Guzzi'ene så lar det seg fint gire kløtchløst fra fjerde til sjettegiret.
Man må bare vite hvordan man gjør det uten at girkassa protesterer.

Så... vel, nei, tror ikke Hondas eller KTMs automatgiringssystemer er noe jeg hverken har savnet eller etterspurt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av kjellv »

Min kamerat som jeg kjørte sammen med på sverigeturen i sommer har en Africa Twin 1000 med DCT. Han er svært fornøyd med den i de fleste tilfeller. Han hadde også DCT på sin forrige sykkel, en NC750.
Men det er slett ikke alltid dette fungerer så godt. Vi så det spesielt godt på grusveiene i Sverige, når veien plutselig endret seg og ting ble vanskelig. Flere ganger ble det full stopp midt i et vanskelig parti. Sykkelen hadde valgt et for høyt gir, og DCT kassa var for treg til å gire ned. Da manglet han nødvendig moment til å holde farta oppe, og det ble full stopp der det var vanskeligst. Han kan jo velge å kjøre kassa manuelt, men det er for seint å tenke på det når man er midt oppi problemene og har fullt fokus på helt andre ting.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1818
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 10 okt 2024, 21:51 Min kamerat som jeg kjørte sammen med på sverigeturen i sommer har en Africa Twin 1000 med DCT. Han er svært fornøyd med den i de fleste tilfeller. Han hadde også DCT på sin forrige sykkel, en NC750.
Men det er slett ikke alltid dette fungerer så godt. Vi så det spesielt godt på grusveiene i Sverige, når veien plutselig endret seg og ting ble vanskelig. Flere ganger ble det full stopp midt i et vanskelig parti. Sykkelen hadde valgt et for høyt gir, og DCT kassa var for treg til å gire ned. Da manglet han nødvendig moment til å holde farta oppe, og det ble full stopp der det var vanskeligst. Han kan jo velge å kjøre kassa manuelt, men det er for seint å tenke på det når man er midt oppi problemene og har fullt fokus på helt andre ting.
Enig i at antagelig mer egnet på asfalt en på løst underlag og jo mer rufsete underlag, jo mer kontroll vil man ha og clutchen er plutselig et veldig viktig redskap.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Spiff
Innlegg: 69
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Bosted: Bergen

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av Spiff »

pingvin skrev: 10 okt 2024, 22:16
kjellv skrev: 10 okt 2024, 21:51 Min kamerat som jeg kjørte sammen med på sverigeturen i sommer har en Africa Twin 1000 med DCT. Han er svært fornøyd med den i de fleste tilfeller. Han hadde også DCT på sin forrige sykkel, en NC750.
Men det er slett ikke alltid dette fungerer så godt. Vi så det spesielt godt på grusveiene i Sverige, når veien plutselig endret seg og ting ble vanskelig. Flere ganger ble det full stopp midt i et vanskelig parti. Sykkelen hadde valgt et for høyt gir, og DCT kassa var for treg til å gire ned. Da manglet han nødvendig moment til å holde farta oppe, og det ble full stopp der det var vanskeligst. Han kan jo velge å kjøre kassa manuelt, men det er for seint å tenke på det når man er midt oppi problemene og har fullt fokus på helt andre ting.
Enig i at antagelig mer egnet på asfalt en på løst underlag og jo mer rufsete underlag, jo mer kontroll vil man ha og clutchen er plutselig et veldig viktig redskap.
Nå skal ikke jeg fremstå som DCT'en store forsvarer men dette tror jeg ikke skyldes DCT'en i seg selv men noe helt merkelig Honda gjorde i en oppdatering, offisielt på "wheelie controllen". Det diskuteres opp og ned på en rekke forumer og folk er mildt sagt lyn forbanna. Jeg har opplevd samme som beskrives. Før oppdateringen kjørte jeg grusveier uten at jeg merket noe problem. Så var det obligatorisk oppdatering på en service. Neste tur på grusvei skjønte jeg ingenting. Plutselig i en humpete oppoverbakke begynte jeg å miste motorkraft, gav mer og mer gass og kom meg over kneiken men hadde da vridd så langt jeg kunne på gassen og det var så vidt det gikk fremover. Ikke bra å måtte stoppe i bratt oppoverbakke med tung sykkel og måtte rote med innstillinger. Har testet dette i ettertid og løsningen er, som det både skrives om andre steder, og som Honda forhandler hvisket til meg da jeg nevnte dette: du må slå av både traction control og wheelie control fullstendig!.

Så kort sagt ødela oppdateringen traction controllen fullstendig på sykkelen, og man kan lure på hva vitsen er med 7 valg?!? Det er kun en salgs-gimmick. Testet dette på en litt humpete grusbelagt plass, og selv med wheelie av og traction på 1 mister sykkelen plutselig motorkraft strask den merker litt humper.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med AT'en men det at Honda ikke svarer på dette problemet og later som det ikke eksisterer gjør at min tillit til Honda ikke er det samme som før.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: KTM med AMT (Automated Manual Transmission)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Spiff skrev: 11 okt 2024, 09:45
Nå skal ikke jeg fremstå som DCT'en store forsvarer men dette tror jeg ikke skyldes DCT'en i seg selv men noe helt merkelig Honda gjorde i en oppdatering, offisielt på "wheelie controllen". Det diskuteres opp og ned på en rekke forumer og folk er mildt sagt lyn forbanna. Jeg har opplevd samme som beskrives. Før oppdateringen kjørte jeg grusveier uten at jeg merket noe problem. Så var det obligatorisk oppdatering på en service. Neste tur på grusvei skjønte jeg ingenting. Plutselig i en humpete oppoverbakke begynte jeg å miste motorkraft, gav mer og mer gass og kom meg over kneiken men hadde da vridd så langt jeg kunne på gassen og det var så vidt det gikk fremover. Ikke bra å måtte stoppe i bratt oppoverbakke med tung sykkel og måtte rote med innstillinger. Har testet dette i ettertid og løsningen er, som det både skrives om andre steder, og som Honda forhandler hvisket til meg da jeg nevnte dette: du må slå av både traction control og wheelie control fullstendig!.
Samme oppførsel kan man oppleve på enkelte biler også, opp bratte kneiker på litt humpete grusvei eller vinterføre, og om den begynner å slippe og antispinn slår til så reduseres motorkraften og det samme som på AT´n skjer.
På bil er også løsningen å skru av antispinn/traction + 50/50 lock om det er 4x4.

Svar