Toalmar skrev: 11 okt 2024, 00:36
Kan være en fordel og få satt opp at f eks vvb skal gå når strøm er billigst, samme med elbil lading om den ikke har stor behov for påfyll.
Hva med nettleie og effekt trinn, kan være mye og spare i de månedene man egentlig bare trenger litt hjelp fra "Smarthus" oppsettet sitt.
For min del trormjeg neppe dette smartsystemet kommer til å spare meg for de store summene. Jeg må nok ha dette installert resten av livet før jeg har tjent inn kostnaden jeg har hatt med å sette det opp. Rett og slett fordi vi uansett aldri kommer til neste effektrinn over 5kw. Siden hovedsikringen slår ut på 9kw (ca.) (40A).
Så om jeg lader bilen når strømmen koster 1 kr. Eller om den koster 0.50kr. Utgjør forsvinnende lite på strmregningen. Den største besparelsen kommer hvis vi dukker under 5kw. (Ca. 200 kr.) pr. Måned, men det klarer vi uansett ikke vintertid. Men sommertid går det greit.
Jeg er usikker på hvor viktig det er for meg å å snu opp ned på hele forbruket for å få til dette. Så besparelsen er peanuts tror jeg.
Hovedgreia med smarthussystemet for min del, er at alt er på ett sted i en og samme app. Man skyver på en bryter i appen og setter en temperatur i feks. Stuen, så holdes den. I stedenfor å hente fjernkontrollen til varmepumpa og peke den mot den etc.
For min del er selve lastbegrensningen viktigere enn besparelsen for å beskytte hovedsikringen.
Så skal det sies at selve smarthusintegreringen for min del var "gratis" siden jeg først skulle ha lader i garasjen, grunnet enova støtten. Så for min del handler det mest om komfort og få alt samlet på ett sted og ikke så mye om besparelse. :)