Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 10 okt 2024, 16:10 Se her ja, da ble det i orden :thumleft
Blir spennende og høre erfaringene fremover for jeg vil tro det kommer mere enheter inn i det "Smarthuset"
Nå har du jo ikke fått bilen enda, men din bedre halvdel har vel elbil så ladingen kan du også få kjørt skikkelig i gang så den er trimma inn til Volvo'n kommer :twothumbs:
Er MYE man kan justere samt automatisere i den appen. Men nå har jeg vertfall fått litt å henge fingrene i, hehe.

Skal teste på konebilen etterpå. Elektriker satt maks ladestrøm til 30A etter en bønn fra meg. Normalt setter dem den til maks 25A. Kommer uansett ikke til å lade med slike hastigheter til vanlig, men jeg har betalt for systemet så vil vertfall ha muligheten.

7kw. Holder i lange baner for hjemmelading. :)

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Nineball skrev: 10 okt 2024, 08:28
dypen skrev: 09 okt 2024, 17:21 Var innom en kaffebar hvor jeg satt en times tid, de hadde en tekniker på besøk for å reparere kaffemaskina. Han stod der med hele maskineriet demontert med telefon på øret hvor han ble guidet gjennom reparasjonen som pågikk hele tiden jeg satt der. Han kunne jo ingen ting … Det er litt av en tid vi lever i :scratch
Kjenner ikke til denne bransjen,men det som slår meg her er at det firmaet som vanligvis gjør service på maskinen muigens har engasjert en annen for å hjelpe kunden. På den måten kan de sammen løse problemet for kunden tidligere enn de selv hadde mulghet til, litt dyrere løsning ja, men de får hjulpet kunden og holder et samarbeid med andre oppe. Ikke optimalt, men mye bedre enn å si at kunden må vente til en annen dag.
Ja det kan være tilfelle her for jeg satt så nærme så jeg hørte dialogen deres som var detaljert guiding. Kjøper den :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg testet med å lade konebilen. Men den hårføneren der klarer maks å lade med AC 3.6kw. Så det hjalp lite og prøve å mate denne med 7kw :)

Jeg laget en regel som gjør at hvis laderen lader med over 3.000kw. Så skal VVB deaktiveres, og slå seg på igjen når ladingen går under 3.000kw. Funket fint det :)
IMG_1015.png
IMG_1016.png
IMG_1017.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Kan være en fordel og få satt opp at f eks vvb skal gå når strøm er billigst, samme med elbil lading om den ikke har stor behov for påfyll.
Hva med nettleie og effekt trinn, kan være mye og spare i de månedene man egentlig bare trenger litt hjelp fra "Smarthus" oppsettet sitt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 11 okt 2024, 00:36 Kan være en fordel og få satt opp at f eks vvb skal gå når strøm er billigst, samme med elbil lading om den ikke har stor behov for påfyll.
Hva med nettleie og effekt trinn, kan være mye og spare i de månedene man egentlig bare trenger litt hjelp fra "Smarthus" oppsettet sitt.
For min del trormjeg neppe dette smartsystemet kommer til å spare meg for de store summene. Jeg må nok ha dette installert resten av livet før jeg har tjent inn kostnaden jeg har hatt med å sette det opp. Rett og slett fordi vi uansett aldri kommer til neste effektrinn over 5kw. Siden hovedsikringen slår ut på 9kw (ca.) (40A).

Så om jeg lader bilen når strømmen koster 1 kr. Eller om den koster 0.50kr. Utgjør forsvinnende lite på strmregningen. Den største besparelsen kommer hvis vi dukker under 5kw. (Ca. 200 kr.) pr. Måned, men det klarer vi uansett ikke vintertid. Men sommertid går det greit.

Jeg er usikker på hvor viktig det er for meg å å snu opp ned på hele forbruket for å få til dette. Så besparelsen er peanuts tror jeg.

Hovedgreia med smarthussystemet for min del, er at alt er på ett sted i en og samme app. Man skyver på en bryter i appen og setter en temperatur i feks. Stuen, så holdes den. I stedenfor å hente fjernkontrollen til varmepumpa og peke den mot den etc.

For min del er selve lastbegrensningen viktigere enn besparelsen for å beskytte hovedsikringen.

Så skal det sies at selve smarthusintegreringen for min del var "gratis" siden jeg først skulle ha lader i garasjen, grunnet enova støtten. Så for min del handler det mest om komfort og få alt samlet på ett sted og ikke så mye om besparelse. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Har du bare 1fas hjemme? Da er 9kW riktig. Har du 3fas slår du ut på 16kW ca.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 okt 2024, 07:41 Har du bare 1fas hjemme? Da er 9kW riktig. Har du 3fas slår du ut på 16kW ca.
Bare 1fas ja. 9.2kw er vel den teorietiske grensen :) Jg ser spenningen hos meg ligger på litt over 240V så 9.6kw er mer riktig. Men man bør vel uansett ikke pushe de grensene. Vertfall ikke over tid.

Neste oppgradering i heimen blir nok større hovedsikring tror jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Printer meg en ladekabel holder slik at jeg kan sette den inn der når jeg ikke bruker den. :)
c839a297-a401-40b1-90a7-3821bc0588dc.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg 3D printet både holderen til selve ladepluggen og selve kabelen :)
IMG_1025.jpeg
Et bedre bilde av selve ladeboksen her for dem som er interresert.
IMG_1527.jpeg

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Isolasjon, plater, lys og isolert port så er vi der :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 12 okt 2024, 22:07 Isolasjon, plater, lys og isolert port så er vi der :thumleft
Lys er på plass. Det slår seg på når porten åpner. Men ellers så er dette bare en garasje som ikke blir brukt til annet enn nettopp det. Jeg er aldri der bortsett fra når jeg går inn og ut av bilen. Skal jeg gjøre noe med tanke på garasje så skal jeg gjøre det skikkelig. Da gjevner jeg den med jorda og bygger ny fra grunnen av.

Men akkirat nå er den bra nok som den er :)

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Det var det jeg tenkte @Bjerknez :D

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 12 okt 2024, 21:51 Da har jeg 3D printet både holderen til selve ladepluggen og selve kabelen :)
Det er slikt som er gøy med 3D-printer, både å laste ned ferdige deler, modifisere de nesten ferdige eller konstruere helt fra scratch. Jeg har bl.a. laget en del deler til bobilen som ikke kan skaffes nye og da er det greit å bruke noen timer på 3D-modellering...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 12 okt 2024, 22:51
Bjerknez skrev: 12 okt 2024, 21:51 Da har jeg 3D printet både holderen til selve ladepluggen og selve kabelen :)
Det er slikt som er gøy med 3D-printer, både å laste ned ferdige deler, modifisere de nesten ferdige eller konstruere helt fra scratch. Jeg har bl.a. laget en del deler til bobilen som ikke kan skaffes nye og da er det greit å bruke noen timer på 3D-modellering...
3D modellering er nesten terapi for meg. Synes det er skikkelig givende. :) Men jeg tegner alt selv fra bunnen av. Det er jo halve gleden med 3D printing. Vurderer en filament printer på sikt også, bare for å teste det ut, men den jeg vil ha koster koster rundt 10.000 kroner. Så det blir ikke i år vertfall. :)

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Ellers ser eg på bildene dine at elektrikeren burde tatt eit meirsalg på 4-veis stikk, skjøtekabel er ikkje godkjent som fast opplegg.
Om det er den som har lada kåno sin bil gjer eg meg ende over😄

Svar