Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 13 okt 2024, 09:22 Ellers ser eg på bildene dine at elektrikeren burde tatt eit meirsalg på 4-veis stikk, skjøtekabel er ikkje godkjent som fast opplegg.
Om det er den som har lada kåno sin bil gjer eg meg ende over😄
Haha, nei madammen har en egen kurs fra sikringsskap rett til laderen sin (16A) og egen ladeboks. Den 4-veis stikken er plassert der for å gi strøm til kamera samt lading av batteri til el-sykkel.

Har festet kabelen med noen klammer så den ikke skal komme i klem rundt garasjeporten når jeg åpner/lukker den. Om dette blir beregnet som "fast installasjon" for så være. Da fjerner jeg evt. disse klemmene.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Er nok hele 4 veis grenuttaket @DAE mener da disse i seg selv er ulovlig.
Så en observant elektriker burde helt klart ha sett denne, informert deg om at den er ulovlig og tilbudt deg og sette opp en 4 veis kontakt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 13 okt 2024, 10:31 Er nok hele 4 veis grenuttaket @DAE mener da disse i seg selv er ulovlig.
Så en observant elektriker burde helt klart ha sett denne, informert deg om at den er ulovlig og tilbudt deg og sette opp en 4 veis kontakt.
Kan du utdype hvorfor dette grenuttaket er ulovlig? Elektriker sa ingenting om dette når han holdt på 30 cm. Fra enheten.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Det er montert på vegg og betraktes som fast opplegg, f eks

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hva er egentlig definisjonen på "montert på vegg"? Vil det si at hvis jeg fjerner skruen den er huket på og klammene på ledningen så er den lovlig?

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Når DLE kjem på besøk så skriv dei: utstrakt bruk av skjøtekabler, fast installasjon må monteres.
Skjøtekabler er meint for tilfeldig bruk.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 13 okt 2024, 10:59 Når DLE kjem på besøk så skriv dei: utstrakt bruk av skjøtekabler, fast installasjon må monteres.
Skjøtekabler er meint for tilfeldig bruk.
Forklar utstrakt bruk og definisjonen av det. Vi snakker en 4-veis kontakt som er huket på en skrue og en kabel som er festet slik at den ikke kommer i fare for å komme i klem i garasjeporten.

Jeg sier ikke at den IKKE er ulovlig, men jeg vil gjerne vite hva slags regler man kan banke i bordet med for å kalle denne ikke lovlig...? Hvordan vet den personen som ser den at den er utstrakt brukt? Er den mer lovlig om jeg fjerner klammene på kabelen, og legger 4- veis kontakten på gulvet?

DAE

Legg inn av DAE »

Dei ser på om du bruker det fast, då er ein fast stikk meir egna.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 13 okt 2024, 11:31 Dei ser på om du bruker det fast, då er ein fast stikk meir egna.
Ja, men hva er definisjonen på fast? 2 uker? Ett år? Kan jeg ta den ut og inn av stikkontakten og kalle det lovlig? Hvordan vet dem at jeg bruker den fast?

DAE

Legg inn av DAE »

Er sikker på at det finnes ein kontrollør på dette forum som kan klinke til med ein paragraf for dette🙂
Sånn som bildet du la ut ser det for meg ut som det er fast i bruk i alle fall

DAE

Legg inn av DAE »

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

En kontrollør vil si at du har montert en forgreningskontakt der på fast basis. Da skal det utføres fast installasjon der med installasjonskabel og stikk etter boka.

Men hvem bryr seg egentlig? Alle har slike forgreningskontakter overalt. Årsaken til at det er så mye gnål om slikt er overbelastning og brannfare. Av det lille du har på din, så skal det godt gjøres at det blir varmgang for å si det sånn.

Jeg tenker at sålenge man bruker sunn fornuft, så er mye gjort. Stor vedvarende belastning er selvsagt noe helt annet.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 okt 2024, 12:54 En kontrollør vil si at du har montert en forgreningskontakt der på fast basis. Da skal det utføres fast installasjon der med installasjonskabel og stikk etter boka.

Men hvem bryr seg egentlig? Alle har slike forgreningskontakter overalt. Årsaken til at det er så mye gnål om slikt er overbelastning og brannfare. Av det lille du har på din, så skal det godt gjøres at det blir varmgang for å si det sånn.

Jeg tenker at sålenge man bruker sunn fornuft, så er mye gjort. Stor vedvarende belastning er selvsagt noe helt annet.
Enig. Kan ikke se at denne kan være noe farlig å bruke.

En kontrollør kan gjerne mene at den er fast montert, men han kan ikke fastslå det, da han vet lite (ingenting) om den henger der hele året. De få ledningsklammene er der for å forhindre kabelen og komme i konflikt med garasjeporten, noe som hadde vært farligere. Jeg har også hengt den på en skrue. Siden har slik skruehengere bak, så regner jeg med det er innafor å bruke dem, kontra og la den ligge å slenge rundt.

Det er vel en grunn til at mange av disse har opphengsmuligheter?

Men uansett... jeg ligger ikke søvnløs av den der dor å si det pent :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 07 okt 2024, 14:25
Audi Mannen skrev: 07 okt 2024, 14:23
GSXR-Erling skrev: 07 okt 2024, 08:44 Hei...har fått åpnet HAN porten, kanskje du har tips til en rimelig og grei løsning for å få lest av forbruket i sanntid, fra mobilen og/eller en dings i huset?
Denne bruker jeg sammen med Zaptec vegglader: https://www.power.no/hage-og-fritid/bil ... lsrc=aw.ds

Kjøp, koble til og bruk gjennom Zaptec appen.
Finner den sikkert billigere andre plasser, men det var der den dukka opp først i søket.
Ikke akkurat lovende anmeldelser og dne er dobbelt så dyr som Tibber Pulse...
Vel... den funker godt til mitt bruk. Den styrer lading av en strøm tørst Etron sett opp mot resten av huset og da er jeg fornøyd.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 14 okt 2024, 14:37
Bjerknez skrev: 07 okt 2024, 14:25
Audi Mannen skrev: 07 okt 2024, 14:23
GSXR-Erling skrev: 07 okt 2024, 08:44 Hei...har fått åpnet HAN porten, kanskje du har tips til en rimelig og grei løsning for å få lest av forbruket i sanntid, fra mobilen og/eller en dings i huset?
Denne bruker jeg sammen med Zaptec vegglader: https://www.power.no/hage-og-fritid/bil ... lsrc=aw.ds

Kjøp, koble til og bruk gjennom Zaptec appen.
Finner den sikkert billigere andre plasser, men det var der den dukka opp først i søket.
Ikke akkurat lovende anmeldelser og dne er dobbelt så dyr som Tibber Pulse...
Vel... den funker godt til mitt bruk. Den styrer lading av en strøm tørst Etron sett opp mot resten av huset og da er jeg fornøyd.
Joda, det gjør den sikkert. Men skulle jeg kjøpt noe nytt i dag så hadde jeg nok valgt noe til halve prisen med bedre anmeldelser. :)

Svar