Jeg vil tenke at du ønsker lavt motorvolum og svak motorbrems. Så skal sykkelen være lett å starte med svakt batteri, helst kickstart med ikke altfor høy kompresjon.
Om du sjekker «cold start» videoer på YouTube på typiske ensylindrede firetaktere ser det skikkelig slitsomt ut.
Stemmer bra det med 1 syl og start! Selv med alt satt opp rett, ventilklaring, korrekte og rene dyser!, luftfilter og tette ventiler. Sånn her e min YZ250F 09 på kaldstart om sommeren, kun kick!:
1: vri full gass to ggr
2: trå rolig ned to ggr og finn TDC
3: sett tomgangskruen 1/2 omdr inn
4: ikke rør gassen
5: full chocke
6: trå hardt!
Da kom den som regel på 1ste tråkk.
Alternativt, alt mulig annet og trå 40ggr
Når æ velta, var det å trå 5-15ggr uansett..men hold full gass da.
Velta minst 1 gang på 1.5t MX kjøring
Kan trygt underskrive råd fra FredrikE24 når han anbefaler lite sylindervolum og svak motorbrems. - Kickstart og lav kompresjon også. Det skal ikke så mye til før det er nok på hålka… Jeg nøyde meg med Honda ANF125. Knøttsmått! Veier 105 kg fulltanket. Innelukket kjedekasse, innkapslet gaffelpakninger, kompresjon på 9,3 og en fantastisk kickstarter. Dette er er mindre enn de fleste ville sett for seg, men en slik sak - konstant montert på Heidenau K66 med pigg og fastmonterte, store styremuffer gjør vinterkjøring til en fornøyelse!
Enig. Selv kjørte jeg Jawa 640/350. Utmerket størrelse, 2-takt=null motorbrems, enkel å kicke. Kjørte kun med styremuffer og piggdekk uten batteri.
Som nevnt over kan man få inn et par knep og rutiner, men prøv å gjør det med en nedsnødd sykkel med full påkledning for kjøring i 10 minusgrader og alt er helt gjennomkaldt.