MC TIL VINTERBRUK

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av GSXR-Erling »

Jeg heller mot noe slikt
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=368975899
..men ikke som "E18 bike", men for å "herje litt" på skikkelige vinterveier :crazy:
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vil tenke at du ønsker lavt motorvolum og svak motorbrems. Så skal sykkelen være lett å starte med svakt batteri, helst kickstart med ikke altfor høy kompresjon.

Om du sjekker «cold start» videoer på YouTube på typiske ensylindrede firetaktere ser det skikkelig slitsomt ut.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av GSXR-Erling »

Stemmer bra det med 1 syl og start! Selv med alt satt opp rett, ventilklaring, korrekte og rene dyser!, luftfilter og tette ventiler. Sånn her e min YZ250F 09 på kaldstart om sommeren, kun kick!:
1: vri full gass to ggr
2: trå rolig ned to ggr og finn TDC
3: sett tomgangskruen 1/2 omdr inn
4: ikke rør gassen
5: full chocke
6: trå hardt!
Da kom den som regel på 1ste tråkk.

Alternativt, alt mulig annet og trå 40ggr 😸
Når æ velta, var det å trå 5-15ggr uansett..men hold full gass da.
Velta minst 1 gang på 1.5t MX kjøring
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

TrondA
Innlegg: 152
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Bosted: Ridabu

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av TrondA »

Kan trygt underskrive råd fra FredrikE24 når han anbefaler lite sylindervolum og svak motorbrems. - Kickstart og lav kompresjon også. Det skal ikke så mye til før det er nok på hålka… Jeg nøyde meg med Honda ANF125. Knøttsmått! Veier 105 kg fulltanket. Innelukket kjedekasse, innkapslet gaffelpakninger, kompresjon på 9,3 og en fantastisk kickstarter. Dette er er mindre enn de fleste ville sett for seg, men en slik sak - konstant montert på Heidenau K66 med pigg og fastmonterte, store styremuffer gjør vinterkjøring til en fornøyelse!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 »

Enig. Selv kjørte jeg Jawa 640/350. Utmerket størrelse, 2-takt=null motorbrems, enkel å kicke. Kjørte kun med styremuffer og piggdekk uten batteri.

Som nevnt over kan man få inn et par knep og rutiner, men prøv å gjør det med en nedsnødd sykkel med full påkledning for kjøring i 10 minusgrader og alt er helt gjennomkaldt.

Svar