Denne veier kun sånn ca. 1100 gram og det merkes knapt at man har den på ryggen.
På dagens tur var det litt vind i lufta slik at man merket litt forskjellig vindbilde, for å bruke det ordet, når det kom noen vindkast.
Men jeg synes jeg merket mindre av dette denne gangen enn tidligere.
Vindstøyen var heller ikke påtrengende og merkbart lavere enn hva jeg har vært vant til.
Veldig plagsomst har det dog aldri vært når jeg har kjørt KTM'en. Men i dag var det altså merkbart lavere jevnt over.
I tillegg synes jeg at jeg fikk en jevnere luftstrøm mot mann og maskin. Ingen brå vindkast, som noen ganger forekommer under kjøring i vind.
Så jeg lurer på om skalsekken formet som en avlang pukkel har noe med denne kjøreopplevelsen å gjøre, som jo kan være innbilt. Men som like fullt kan være en faktisk endring siden jeg hadde på meg denne sekken, som altså kan ha endret fartsvindstrømmen når vinden "slipper" fører og sykkel.
Det finnes jeg kjøredresser med innebygget pukkel og den er der vel for at den har en funksjon

Min hypotese etter dagens tur er at skallryggsekken har en slags spoilereffekt, som fjerner tilløp til turbulens når fartsvinden passerer/slipper fører og hjelmen og sørger dermed for jevnere luftstrøm og mindre vindstøy, som gjerne "lurer seg" opp i bakkant av hjelmåpningen.
Noen andre som har opplevd det samme eller noe som ligner?
Dette er skallryggserkken jeg bruker:
viewtopic.php?p=443283#p443283
Prikk lik denne på XLMoto med kun et par detaljers forskjell, men til en tredjedel av prisen...