Kjøremessige forbedringer med formstøpt skallsekk på ryggen?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Kjøremessige forbedringer med formstøpt skallsekk på ryggen?

Legg inn av AJ »

Fikk en liten aha! opplevelse i dag da jeg tok meg en liten Ringerikesrunde med min nye Dimondy formstøpte skallsekk på ryggen.
Denne veier kun sånn ca. 1100 gram og det merkes knapt at man har den på ryggen.

På dagens tur var det litt vind i lufta slik at man merket litt forskjellig vindbilde, for å bruke det ordet, når det kom noen vindkast.
Men jeg synes jeg merket mindre av dette denne gangen enn tidligere.
Vindstøyen var heller ikke påtrengende og merkbart lavere enn hva jeg har vært vant til.
Veldig plagsomst har det dog aldri vært når jeg har kjørt KTM'en. Men i dag var det altså merkbart lavere jevnt over.
I tillegg synes jeg at jeg fikk en jevnere luftstrøm mot mann og maskin. Ingen brå vindkast, som noen ganger forekommer under kjøring i vind.

Så jeg lurer på om skalsekken formet som en avlang pukkel har noe med denne kjøreopplevelsen å gjøre, som jo kan være innbilt. Men som like fullt kan være en faktisk endring siden jeg hadde på meg denne sekken, som altså kan ha endret fartsvindstrømmen når vinden "slipper" fører og sykkel.

Det finnes jeg kjøredresser med innebygget pukkel og den er der vel for at den har en funksjon :-k ?

Min hypotese etter dagens tur er at skallryggsekken har en slags spoilereffekt, som fjerner tilløp til turbulens når fartsvinden passerer/slipper fører og hjelmen og sørger dermed for jevnere luftstrøm og mindre vindstøy, som gjerne "lurer seg" opp i bakkant av hjelmåpningen.

Noen andre som har opplevd det samme eller noe som ligner?

Dette er skallryggserkken jeg bruker:
viewtopic.php?p=443283#p443283

Prikk lik denne på XLMoto med kun et par detaljers forskjell, men til en tredjedel av prisen... :-) :
skalsekk.png
skallsekk 2.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Kjøremessige forbedringer med skallsekk på ryggen?

Legg inn av GSXR-Erling »

Hei
Du pluss sekken skaper vel mer enn dråpeform, og da tror jeg det er sånn ca rett å si at det blir mindre luftmengde i turbulens iom "slippflaten" er mindre rett på vindretningen. Pukkel på skinndress er vel også for å gi noe høyere toppfart, eller mest ei "salgsgreie" ☺️
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kjøremessige forbedringer med formstøpt skallsekk på ryggen?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har faktisk en sånn sekk, ikke spør meg om hvorfor jeg kjøpte den for sikkert minst 3 år siden.
Har faktisk ikke brukt den en eneste gang, men interessant observasjon/teori du har så kanskje jeg burde prøve.
Jeg liker egentlig ikke å kjøre med sekk, så det er sjelden jeg gjør det og da har jeg bare rasket med meg en "vanlig" sekk i tekstil fremfor å gå ned i kjelleren å hente den skallsekken. Nå om dagen er det litt ekstra vindfullt også, så det er gode muligheter selv om jeg egentlig ikke har behovet.
Men for vitenskapen sin skyld kanskje ;-)

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Re: Kjøremessige forbedringer med skallsekk på ryggen?

Legg inn av Canutus »

Pukkelen på racing-dresser gir nok mindre drag, men om den er der pga. mindre dag eller for å gi en gunstigere overgang mellom hjelm og dress når/hvis en seiler på asfalten, vet jeg ikke.
GSXR-Erling skrev: 22 okt 2024, 19:08 Hei
Du pluss sekken skaper vel mer enn dråpeform, og da tror jeg det er sånn ca rett å si at det blir mindre luftmengde i turbulens iom "slippflaten" er mindre rett på vindretningen. Pukkel på skinndress er vel også for å gi noe høyere toppfart, eller mest ei "salgsgreie" ☺️

Svar