Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 25 okt 2024, 21:41 BMW er best :thumleft

BMW er kjøreglade biler for kjøreglade folk.
Når jeg tenker etter, så tror jeg faktisk jeg aldri har kjørt en BMW før i hele mitt liv. Jeg har hatt Audi og Mercedes, men ikke BMW. Den kvalitetsfølelsen jeg fikk når jeg satt meg inn i bilen var ganske ulikt annet jeg bar sittet i. Jeg har kjørt Audi e-tron å den er nesten på nivå, men det er evl det.

Egentlig kunne jeg tenkt meg en bil jeg satt meg INN og ikke NED i, grunnet ryggen. Men den BMW'en var alt for god på alt det andre til at jeg ga denne lille bakdelen særlig med prioritet. Når jeg først kommer meg inn, så sitter jeg jo som en gud. Skikkelig lårstøtte, justerbar elektrisk korsryggstøtte, vifter i setet, elektrisk justerbar nakkestøtte og ellers kan setet justeres i alle bauger og kanter.

Dette blir jo MIN bil og ikke VÅR bil. Men madammen prøvekjlrte den fra bensinstasjonen og hjem, men når vi skulle svinge av inn der vi bor, så kjlrte hun bare videre. "Det er jo litt morsomt da" sa hun litt tørt uten å virke alt for ivrig :lol

Å ho er absolutt ikke interresert i bil. Men hun klarte å si at "jeg kjenner jo forskjellen fra min e-UP til denne" :lol

Også skulle jeg teste aksellerasjonen mens ho satt på for første gang. Første gangen sa ho "jaja... det holder nå... herregud" etter 2 minutter sa hun "her er det en slette så her kan duk sikkert prøve en gang til" :lol

Ja, så denne bilen er skikkelig vanedannende. Dette er jo en bil hun skal få låne hvis hun skal noe "spesielt". På langtur med en venninne eller noe. Vel hjemme så lagde hun seg mat og jeg sovnet på sofaen. Når jeg våknet så spurte hun. "Hvilken farge skal du egentlig?" Ho gjorde så godt hun kunne og holde entusiasmen tilbake, men ho klarte det ikke helt. :lol

ErikW
Innlegg: 868
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av ErikW »

Fikk ensykt bra sjåfør foran meg i sommer med en BMW i4 M50 på Austagdervegene. Trorhan var lommekjent og jeg sleit skikkelig på min 1250GS bak han og til slutt ga jeg opp.
Kom innpå han litt senere igjen og hilste han blidt med min Denali D4 i Flash blink. Fyren vinket blidt tilbake :twothumbs:

Sugen på sånn kjerre sjøl nå 🙈

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 25 okt 2024, 23:03 Fikk ensykt bra sjåfør foran meg i sommer med en BMW i4 M50 på Austagdervegene. Trorhan var lommekjent og jeg sleit skikkelig på min 1250GS bak han og til slutt ga jeg opp.
Kom innpå han litt senere igjen og hilste han blidt med min Denali D4 i Flash blink. Fyren vinket blidt tilbake :twothumbs:

Sugen på sånn kjerre sjøl nå 🙈
Man må jobbe litt mer med seg selv som motorsyklist for å holde følge med en slik bil på svingete veier tror jeg. Aksellerasjonen i disse vil jeg tro overgår mange motorsykler, spesielt når man allerede er i fart. Det bare hugger til på et tusendel av et sekund og bare drar. Det er kampanje på disse nå ut året. Så skal du kjøpe, så gjør det nå. Kampanjen er såpass god at du i beste fall ikke taper stort på den.

Bare se prisene på finn.no.

Ramlet over denne kampanjen ved en tilfeldighet da jeg ikke har lest noe om den. Å gud så glad jeg er dor det. I følge selger (hvis det er sant) så hadde min bil kostet nærmere 800.000 med det utstyret jeg valgte. Men min pris havnet på 647.000.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Er ikke vanskelig å kjøre fra mc i svingete partier med bil, trenger ikke aks da..
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 26 okt 2024, 08:55 Er ikke vanskelig å kjøre fra mc i svingete partier med bil, trenger ikke aks da..
Det kommer jo litt ann på svingene og hvor god bilfører vs motorsyklist er. Aks trenger man alltid. Skal man ha best mulig sjans for å holde følge uansett kjlretøy bør man ha best mulig aks, hlyest mulig toppfart (hvis man får brukt den) og best mulig veigrep. Også må man selvsagt ha mest mulig med kunnskap/erfaring.

Men krappe avinger med bil går definitivt fortere som regel. Men man trenger fortsatt aks for å fortest mulig kunne ta igjen på rettstrekket.

Jeg skal være såpass ærlig å si at etter å ha kjlrt noen elbiler med respekt for seg selv så føles alt med fossile motorer gammeldags. Den dagen det dukker opp elektriske motorsykler med respekt for seg selv, og god rekkevidde samt hurtig lading etc, så er jeg nok tilbake i gamet. :)

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Tok noen rundetider på biler på Rudskogen under Gatebil, de midt i feltet...lå på 1:27, og det kjører svært få med mc der.

Og jeg vil nok alltid ta en fossil potent bil fremfor hvilken som helst elbil, om det er snakk om en entusiastbil. Noen sek her og der i elbilens favør, spiller ingen rolle ☺️
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 26 okt 2024, 09:41 Tok noen rundetider på biler på Rudskogen under Gatebil, de midt i feltet...lå på 1:27, og det kjører svært få med mc der.

Og jeg vil nok alltid ta en fossil potent bil fremfor hvilken som helst elbil, om det er snakk om en entusiastbil. Noen sek her og der i elbilens favør, spiller ingen rolle ☺️
Hva som defineres som entusiastbil kan jo være både el og fossil. Man vil alltid ha noen som foretrekker det gamle og kjente. Mange har kunnskap rundt det mekaniske rundt motorer og mister den muligheten når fossile biler på sikt fases ut.

Folk var i mot røykeloven også. Selv om alle vet at det er skadelig og sjenerende for andre. Vi mennesker er gode på og bite oss fast i gamle vaner og tviholde på det. Så kommer frustrasjonen npr det kommer nye ting som utfordrer og da rakker man gjerne ned på ny teknologi.

Husk at elektriske biler kun er i en startfase slik vi kjenner den. På samme nivå som t-forden for over 100 år siden.

Jeg forstår at mange liker eksos, bensinlukt, bråkepotter og V8 buldring. Mange lever også i en formening om at elbiler aldri vil bli noen hit.

Foreløpig er elbiler tyngre enn sine motparter men kan som oftest skilte med mer moment, hyppigere respons etc. som oppveier for økt vekt på en bane. Om 20 år vil en BMW M3 med fossil motor bare være en utstillingsbil. For produksjon av fossile biler vil gradvis fases ut, enten man liker det eller ei.

Personlig kommer jeg aldri noensinne til å kjøpe en fossil gjenstand igjen. Kaaaaaanskje en motorsykkel hvis interessen kommer tilbake før de elektriske har tatt over, men ellers blir det elektrisk her.

Å gå fra en bil som feks. BMW i4 M50 og rett inn i en VW Caddy 2021mod med 2.0l 140HK'er oppleves bare rart. Blir som å sette seg inn i en traktor i fohold. Uten å sammenligne forøvrig da disse bilene ikke er sammenlignbare, men det at man fysisk stikker nøkkelen inn i et hull i rattstammen og vrir om. Hlre starteren og kjenne vibrasjonen fra motoren etc. det skjer veldig mye rent mekanisk. Så tråkker man på gassen før man får 1-2 sek. Forsinkelse å bilen gpr fremover. Så gir man ytterligere gass og finner ut at det skjer veldig lite. Det bare vibrerer og bråker.

En M3 i fossil variant er selvsagt langt mer potent og kanskje til og med mer potent enn feks. I4 M50, men hva koster en ny M3? Har du råd til en slik? Hvis ja... hvorfor kjøper du ikke en om du er entusiast?

En BMW i4 M50 koster med dagens kampanje 599.000 kroner, ferdig utstyrt. Det er ikke mye i dag. Det er det man må betale for en velutsyrt Hyundai Ioniq 5 eller en hvilken som helst familiebil i dag.

Jeg sjekket pris på BMW M3 nå. Den koster jo ikke mer enn rundt 1.7 millioner :lol

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Og ein på 18 med varmt setifikat og pappas bil får ta ut i slikt...men berre 48hk på mc..det er jo farlig..forstå den som kan...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 26 okt 2024, 10:39 Og ein på 18 med varmt setifikat og pappas bil får ta ut i slikt...men berre 48hk på mc..det er jo farlig..forstå den som kan...
Hehe, ja.

BMW lager jo en entusiastbil som de færreste har eller tar seg råd til. 1.7 mill for en M3 er jo helt sykt. Man får 3 stk. BMW i4 M50 for samme summen. Med tilnærmet like gode tall på papiret.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Ikke stigmatiser oss som liker fossil best til å da like "bråkepotter, masse eksos" og slik.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 26 okt 2024, 12:35 Ikke stigmatiser oss som liker fossil best til å da like "bråkepotter, masse eksos" og slik.
Halve gleden med å eie en bil som M3 er jo den totale pakken man får. Mekanisk Ingeniørkunst, fin motorlyd som hører med etc. jeg tror lyden som i hovedsak skapes gjennom eksos er avgjørende blant entusiaster av fossile biler. De fleste (alle) bilentusiaster jeg har sett legger stor vekt på at bilen skal ha "riktig lyd" og her er smaken som baken for det er mye forskjellig rundt om.

Med "bråkepotte" mener jeg ikke "bråk" men tuning av lyden for å få et bedre lydbilde, noe som ofte betyr mer støy. Man ser det jo i MC verdenen hele tiden. Lyd er viktig blant fossile elskere.

Men for oss som liker stillhet eller har blitt vant til stillheten, så er all lyd som ikke trenger å være der for mye lyd. Det med lyd er litt rart, spesielt for motorsyklister. Man vil gjerne ha "bråkepotte" men man putter ting i ørene for å fjerne vindstøy. Jeg forstår hvorfor, men i mitt hode trenger man ikke lyd for å ha det gøy på fire hjul.

Det er jo forøvrig mye mer givende og være entusiast over noe man faktisk kan ta seg råd til synes jeg. For det er vel ytterst få som har mulighet til å hente ut en fabrikkny M3 som koster hele 1.7 millioner. (FRA). Det blir som å si at jeg er jagerfly entusiast. Fint og flott det, men jeg får jo aldri flydd ett. Dårlig nok sett det på nært hold. Det er jo bare trist.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Liker ikke bråkepotter, liker Litt mer lyd en astmatisk orginal.
Feks, en V8 bensin skal være dempet,.men man skal kunne høre potensialet..det er Heftig, om den er heftig da. Høyest mulig, er bare tull og tøv
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Han karen her har vel fleire M-utgaver enn dei fleste...

.https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

ErikW
Innlegg: 868
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av ErikW »

GSXR-Erling skrev: 26 okt 2024, 12:58 Liker ikke bråkepotter, liker Litt mer lyd en astmatisk orginal.
Feks, en V8 bensin skal være dempet,.men man skal kunne høre potensialet..det er Heftig, om den er heftig da. Høyest mulig, er bare tull og tøv
Synd, men jeg får ikke lagt opp vår video her av vår nybygde e39 M5 med 5,0 ltr. V8`r her.
Helt nybygd motor av oss selv ( aldri gjort det før) kjørt i benk uken etter med kompressor og standard eksos. Klokket 530 hk, med en fantastisk nydelig lydbilde og meget potent fosilbil. Elsker den bilen. Vi har 2 stk M3`r også som har standard eksos og 3,2 ltr motoren. Er som musikk i øra d

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Ja, synd! Høres potent ut, så det må du fikse 😊
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Svar