Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ErikW
Innlegg: 868
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av ErikW »

GSXR-Erling skrev: 26 okt 2024, 22:53 Ja, synd! Høres potent ut, så det må du fikse 😊
Får det til, men trenger hjelp ab poden :thumleft

ErikW
Innlegg: 868
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av ErikW »

GSXR-Erling skrev: 26 okt 2024, 12:58 Liker ikke bråkepotter, liker Litt mer lyd en astmatisk orginal.
Feks, en V8 bensin skal være dempet,.men man skal kunne høre potensialet..det er Heftig, om den er heftig da. Høyest mulig, er bare tull og tøv
Forsøker få opp video imorgen, men ihvertfall bilder av den fra benk kjøringen
IMG_2117.jpeg
IMG_2116.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 26 okt 2024, 12:58 Liker ikke bråkepotter, liker Litt mer lyd en astmatisk orginal.
Feks, en V8 bensin skal være dempet,.men man skal kunne høre potensialet..det er Heftig, om den er heftig da. Høyest mulig, er bare tull og tøv
Det med el vs fossil vil vel uansett bli en massiv diskusjon fremover vil jeg annta, noe som jo er gøy. Men de fleste vil nok forstå at elbiler vil vinne på prestanda og da vil petrol heads dra frem lyd som det viktigste. Dem om det :lol

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Flotte bilder.
Det bryr meg ikke at el er kjappere 🙂
Anyway, plutselig lønner de seg ikke heller, kanskje bare kun ved lading hjemme.
Du får ha dine tideler Bjerknez, så tar jeg lyden og generell behagelig"maskinfølelse", couldnt care less👍
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

Jaja, det blir nå uansett 3-6 harde måneder og vente til jeg får bilen levert. Egentlig haster det jo ikke akkurat med og dra den ut i saltlaka uansett.

Jeg fortalte tidligere om elektrikeren som var hjemme hos meg og monterte ny ladeboks. Det viser seg at den ladeboksen er defekt så den må byttes mest trolig. Den klarer nemlig ikke å lade med mer enn 6kw. Når jeg stiller den inn på 30A. Dem har utelukket motstand i kabel da jeg har målt 227V på anlegget mens bilen lader og det samme når den ikke lader.

Jeg har testet med hele tre ladekabler som er ratet for 32A å det er vel egentlig ikke så mye mer enn ladeboksen som det kan være. Evt. om den er feilkoblet, men det skal vel nesten være umulig? Evt. feilmontert slik at noe har blitt skadet under montering....?

Det er uansett ikke noe spenningstap når jeg lader. HAN porten viser en økning i strømmengde totalt på 6.9kw når jeg starter laderen på 30A noe som er riktig. Men kun 6kw. Av disse går direkte til laderen og inn i bilen. Resterende strøm går under "annet". Altså forsvinner strømmen et annet sted... dette er uansett ober mitt hode, men det får en elektriker ta seg av.

Jeg har testet med som sagt tre ladekabler og tre forskjellige biler. Hvis jeg setter laderen til å lade med kun 16A så forsvinner det 2.9-3kw inn i bilen. Altså mye lavere enn det den skal levere.

Kabelen som ble lagt, er ca. 20 meter lang og er en 4x6mm2 kabel. Hvis denne kabelen er for tynn, så får dem legge en tykkere kabel på egen regning isåfall.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av FredrikE24 »

Ladekabler har ingenting å si i utgangspunktet(innen rimelighetens grenser..) med mindre du overbelaster som følge av for lav strømføringsevne(varmgang).
Det er ombord-laderen i bilen som kommuniserer til boksen hva den har lyst på. Så må du tillegg regne med noe tap i selve ombord-laderen. Det er forskjell på AC-lading og DC-lading.

Hva er det du føler er feil her? Forstår ikke helt hva du mener. Når jeg regner ut antall kW med 227V, 1-fasanlegg, 30A og en dæsj faseforskyvning så kommer jeg frem til omtrent 6,5-6,7kW. Så kan du regne med at du har litt tap i ombord-laderen i bilen.

Du har tidligere sagt at du ikke trenger lynlading hjemme osv. Men det viser seg jo at du ønsker å tyne ut all tilgjengelig kapasitet allikevel? :-k
Sist redigert av FredrikE24 den 27 okt 2024, 13:52, redigert 3 ganger totalt.

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Einaste måten å koble den feil på er å koble feil jord og fase, då vil jordfeilbryter koble ut, har dei kobla inn alle tre faser? I såfall kan dei koble vekk L3, har ikkje bruk for den i 230 anlegg.
Så spørs det ka sikringen er satt til i laderen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av FredrikE24 »

DAE skrev: 27 okt 2024, 13:47 Einaste måten å koble den feil på er å koble feil jord og fase, då vil jordfeilbryter koble ut, har dei kobla inn alle tre faser? I såfall kan dei koble vekk L3, har ikkje bruk for den i 230 anlegg.
Så spørs det ka sikringen er satt til i laderen.
Bjerknez har 1-fasanlegg.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 okt 2024, 13:47 Ladekabler har ingenting å si i utgangspunktet(innen rimelighetens grenser..) med mindre du overbelaster som følge av for lav strømføringsevne(varmgang).
Det er ombord-laderen i bilen som kommuniserer til boksen hva den har lyst på. Så må du tillegg regne med noe tap i selve ombord-laderen. Det er forskjell på AC-lading og DC-lading.

Hva er det du føler er feil her? Forstår ikke helt hva du mener. Når jeg regner ut antall kW med 227V, 1-fasanlegg, 30A og en dæsj faseforskyvning så kommer jeg frem til omtrent 6,5-6,7kW. Så kan du regne med at du har litt tap i ombord-laderen i bilen.

Du har tidligere sagt at du ikke trenger lynlading hjemme osv. Men det viser seg jo at du ønsker å tyne ut all tilgjengelig kapasitet allikevel? :-k
Det som er feil, er at jeg ikke får ladet bilen med intill 6.9kw. Den starter på 5.8kw og ender på 6kw. Blank. Alle bilene jeg har testet skal klare 22kw. AC lading. Jada, litt tap her og der er greit, men ikke 1000kw?

Nei, jeg har ikke tengt til å tyne laderen, men jeg vil at alt skal være i orden og fungere som det skal. Både Futurehome og elektriker mener det bør være noe galt ett sted så dem skal komme og teste samt ta med ny lader.

Avviket er for stort mener nå jeg, å det ser det ut til at dem også mener.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 okt 2024, 13:47 Einaste måten å koble den feil på er å koble feil jord og fase, då vil jordfeilbryter koble ut, har dei kobla inn alle tre faser? I såfall kan dei koble vekk L3, har ikkje bruk for den i 230 anlegg.
Så spørs det ka sikringen er satt til i laderen.
Jeg har 1 fas anlegg og kursen til laderen er 32A. Laderen er satt til maks 30A av elektriker. Han har dog koblet til en 3-fas kabel til ladeboksen. (4x6mm2). Hvordan disse faktisk er koblet inne i laderen vet jeg dog ikke. Kan det være noe feil der som gir symptomene jeg nevner?

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Det er ihvertfall uansett, bilen som ruler over ladeboksen
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 27 okt 2024, 15:35 Det er ihvertfall uansett, bilen som ruler over ladeboksen
Ja, men den burde ikke ha noe problem med å ta til seg 6.9kw (eller deromkring) lading. Dette gjelder ikke bare en elbil men tre forskjellige. Merk også at jeg skrev at den heller ikke klarer 3.6kw (16A) på madammens sin UP. (16A er maks på UP'en). Når jeg setter den til 16A så lader den kun med 2.9-3kw. Så det er noe galt ett eller annet sted, å det er ikke bare jeg som mener det. :)

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Å, da så 😸
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24578
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 27 okt 2024, 15:53 Å, da så 😸
Med all mulig respekt, er det noen mulighet for at du kan fjerne eller forminske bildet i signaturen din? Ikke noengalt med verken sykkel eller annet, men det bildet tar enormt med plass på skjermen og er irriterende :)

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Helt umulig 😸
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Svar