Greddy skrev: 11 nov 2024, 21:45
Jeg er en av de som har strøket på oppkjøring. kl.B vel å merke. Første forsøk, med vel å vitende hvis jeg strøk, så tapte man flere tusenlapper. En faktor som nærvøsitet og nerver spiller en stor rolle på hvordan man oppføre seg i trafikken. Det var ikke kjøringen, men settingen i at vi var under en oppkjøringen som gjorde situasjonen verre. Ellers til vanlig så var jeg kompetent i trafikken, mente kjørelæreren.
Jeg TROR du er inne på noe her. Jeg har for meg at dagens ungdom er mer bortskjemte. Dem tåler mindre stress og forventer at det blirmlagt til rette. Noen er værre enn andre. Selve oppkjøringen forstår jeg at folk akn stryke på. En liten bommert kan være nok.
Men teoriprøven forstår jeg ikke. Samtlige prøver jegbhar hatt gjennom livet har vel vært vanskeligere enn denne. Spesielt for oss gutter/mannfolk som har litt interesse som regel burde klare denne mener jeg.
Jeg har selv aldri strøket på noe som helst å jeg jar aldri,lest heller. Man har jo fulgt med i timen på trafikkskolen og bladd i boka av den grunn, men jeg jar ikke lest noemutover det. Jeg mener jeg fikk 3 feil på teoriprøven på bil og 2 feil på teoriprøven til MC. Oppkjøringem gikk veldig bra på begge, første gangen.
Jeg presterer dog hakket bedre under "press" så jeg legger lista høyt med å kjøpe feks. MC og planlegge sommerferien i god tid før, slik at fallet blir ganske stort. Hvis det går galt. Da legger jeg litt ekstre effort i å klare det.
I stedenfor å grave seg ned og avvente kjøp av sykkel og nærmest delvis legge til rette for at man kan stryke.
Men det kan jo hende at når jeg øvekjørte så gjorde jeg dette med en 1980 modell Mazda 323 med manuell gir og uten servo og selvsagt var den ribbet for hjelpemidler. Man måtte løre seg bakkestart med clutch og jeg fant de bratteste bakkene jeg kunne finne. Gjerne grusveier også. Kjørte mye i byer etter hvert samt ombord på ferger og i den norske fjellheimen på vinterstid. Når jeg fikk førerkortet var det gly og spinne og sladde på snøen. Det å lære seg å håndtere bilen var gøy.
Så ser jeg dagens ungdom i moderne biler som ikke engang klarer og treffe en parkeringslomme om dem blir geliedet med et kamera og alskens hjelpemidler. Det synes jeg bare er veldig veldig rart.