Består ikke førerprøve …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Består ikke førerprøve …

Legg inn av dypen »

Hva er det med folk i dag … stryker du på teoriprøve må du vente 2 uker før du kan ta den på nytt og du må betale for hver gang du forsøker teoriprøven. Det samme gjelder selve oppkjøring, du må betale hver gang for både bil og sensor. Alle har hørt at det er dyrt å ta førerkort i dag.

Kom tilfeldig over ett forum hvor oppkjøring til førerkort diskuteres og jammen er det mye rart men samtidig skulle strykprosent vært mye høyrer noe både diskusjon og hva som faktisk oppleves i trafikken indikerer.
1 av 4 stryker på praktisk prøve til førerkort klasse B som er tall for hele landet. De siste fem årene har strykprosenten vært ganske stabile – så langt i 2023 er det 25 prosent. For teoriprøve er det verre der halvparten stryker.
Forum diskusjon, riktignok en gammel forumtråd men sikkert like aktuell:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/476 ... ge-ganger/
Jeg har hatt oppkjøring 4 ganger og strøket hver gang selv om jeg trodde jeg skulle bestå de to siste:( Hva skjer? Jeg blir gal og stressa, trenger lappen og er desperat, har kjørt sånn ellers med venner og familie og ser ikke noe feil.. Noen tips? Eller hvor er det enkelt å ta lappen?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Re: Består ikke førerprøve …

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg tror feilen ligger i at mange i dag tror det er "bare" å ta lappen. Tror ikke de leser og lærer det som står skrevet. Kan ta et eksempel når jentungen skulle ta teoriprøven og hun hadde kjøpt den derre tilgangen til teoriprøven som gjorde at man kunne sitte å trykke seg gjennom gang etter gang for å se hvor man sto og hvilke deler som man trengte mer lærdom. Jeg ble overraska når hun sa at det gjorde alle og måten de gjorde det på. De trykket gjennom og lærte seg et slags mønster på spørsmålene og svarene, etter 50-60 runder da så trodde de at det var greit.
Det de ikke skjønte var en liten forandring i ordlyd eller formulering som de ikke fikk med seg.

Da tok jeg på streng stemmen og satte meg ned med boka hvor jeg så stilte spørsmål ut fra teksten og innholdet uten en fast mal og rekkefølge. Men hun måtta da tenke og gjerne diskutere med meg når hun var usikker. Resultatet ble at hun sto på første forsøk med 95% rett, mens 4 av de 5 andre i venninneflokken strøk. De hadde alle sittet med en app eller noe å bare trykket.

Skremmende utvikling.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Å få dagens ungdom til å lese bøker som "Veien til førerkortet" og lignende bøker, ja, bøker generelt forsåvidt, er vel omtrent umulig... :-k

Lese bøker, lissom... :roll
Skulle virkelig tatt seg ut :O !

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Det er mange veier til mål når det gjelder å stryke på oppkjøring. Har heldigvis aldri opplevd det selv og tror ikke jeg kjenner noen direkte som har strøket heller, men har jo hørt om både bekjente av bekjente og medelever på kjøreskolen.

En bekjent av en bekjent strøk bl.a. fordi kjørelærer var helt på viddene i forhold til hva sensor faktisk så etter i kjøringen. Dette var da på motorsykkel og gikk bl.a. mye på sporvalg.

Hørte om andre elever da jeg holdt på med klasse A som strøk - for øvrig også mye pga. sporvalg - fordi de gjorde som de hadde sett på YouTube i stedet for slik kjørelæreren lærte bort.

Når det kommer til teoriprøven så tenker jeg det er som med alle andre typer prøver - i den alderen da mange tar sine første førerkort så er det mange som sliter med slikt. Selv har jeg alltid hatt litt klisterhjerne. Husker da jeg tok klasse B teorien så leste jeg gjennom hele teoriboka kvelden før og besto med glans. Da jeg tok klasse A for noen år siden så brukte jeg Teoritentamen.no for å få en liten oppfrisker og seilet gjennom med én feil, men det var nok sikkert like mye fordi jeg har kjørt bil i et par tiår nå...

Så skal det samtidig sies at det ikke er noe nytt at det ER stor forskjell på folk og det å bare bla gjennom en bok langt i fra er en effektiv studiemetode for alle.

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

kaLARSnikov skrev: 11 nov 2024, 14:48
Så skal det samtidig sies at det ikke er noe nytt at det ER stor forskjell på folk og det å bare bla gjennom en bok langt i fra er en effektiv studiemetode for alle.
Enig der og godt poeng. Det er heller ikke en selvfølge at alle SKAL ha førerkort, det er greit at de som ikke forstår eller evner å ta til seg lærdom faktisk tar bussen er nå min mening.
Yamaha XJR 1300

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Audi Mannen skrev: 11 nov 2024, 15:09
Enig der og godt poeng. Det er heller ikke en selvfølge at alle SKAL ha førerkort, det er greit at de som ikke forstår eller evner å ta til seg lærdom faktisk tar bussen er nå min mening.
+1.
Når man stryker 3-4 ganger bør noen si i fra at dette er ikke bra for oss andre i trafikken og at man tydligvis ikke har evnene som kreves.
Når det er sagt så er nok ofte dette også første gangen at noen setter krav til at man skal koordinere observasjon vurdering og handling-helst umiddelbart-uten en APP.
Når man ser på hva en møter rundt om kring har nok lista ligget lavt nok også.... :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen

Re: Består ikke førerprøve …q

Legg inn av dypen »

Audi Mannen skrev: 11 nov 2024, 15:09
Nei det er ingen menneskerett å ha førerkort selv om mange helt klart tar det som en selvfølge selv om de ikke består førerprøve gang etter gang ref forumlinken jeg la til her.

Ja det er stor forskjell på folk men selv de uten klisterhjerne og langt fra de skarpeste knivene i skuffen klarer å beholde roen for å bestå på første forsøk. Vil tro mange har jobbet hardt i månedsvis for å komme i mål med ett etterlengtet førerkort som de har drømt om i lengre tid.

Det som er betenkelig hvis det er «vanskelig / krevende» å få førerkort … hvorfor er det så sykt mange dårlige førere i trafikken …
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 11 nov 2024, 16:22 Når man ser på hva en møter rundt om kring har nok lista ligget lavt nok også.... :sk?
Evner ikke å se trafikkbildet, klarer ikke å følge trafikken og skal det parkeres så kan du spørre hva de har lært på trafikkskolen. Bare en så enkel ting som å rygge ved parkering da har du alle hjelpemiddel, to store speil som viser hvor bilen er i forhold til plassen du har til rådighet, ryggekamera som viser hvor du er i forhold til omgivelsene, enklere blir det ikke. Men de fleste satser på å vrenge bilen på plass så lenge det går forover og hvordan du skal komme ut igjen er først ett problem da du skal ut igjen :D

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Jeg skjønner at stryk prosenten på teorien er høy når man kjøper tilgang og bare krysser av etter ett mønster, men at strykprosenten på kjøringen er høy er værre. Her må man faktisk få "lov" av kjørelærer til og gå videre. Det er kjørelærer som "godkjenner" kjøringen og melder deg opp for oppkjøring

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

Jeg er en av de som har strøket på oppkjøring. kl.B vel å merke. Første forsøk, med vel å vitende hvis jeg strøk, så tapte man flere tusenlapper. En faktor som nærvøsitet og nerver spiller en stor rolle på hvordan man oppføre seg i trafikken. Det var ikke kjøringen, men settingen i at vi var under en oppkjøringen som gjorde situasjonen verre. Ellers til vanlig så var jeg kompetent i trafikken, mente kjørelæreren.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Det er nok mange som stryker pga. nerver. Jeg hadde de selv på klasse A (og sikkert på B og, men det er så lenge siden at jeg ikke husker stort av det annet enn at det var skikkelig snøstorm og dermed godt grunnlag til å ta det veeeeldig rolig), noen sensor også så og bemerket, men hun mente også at det var synlig at jeg forsto hva jeg skulle selv om det kanskje ikke var plettfri utførelse på alt. Hadde i tillegg en kjørelærer som pushet elevene et stykke forbi der de måtte være for å bestå, nettopp slik at man forhåpentligvis skulle sitte igjen med en "buffer" for å dekke opp mot nervøsitet.

Kan nok se for meg at dersom en kjørelærer melder opp eleven med en gang det er bra nok i en vanlig kjøretime så kan nervene for enkelte gjøre at de rett og slett ikke presterer godt nok på selve oppkjøringen.

Så er det nok forskjell på hvor mye sensorene ser gjennom fingrene på slikt. Noen forventer sikkert bortimot perfeksjon, mens andre kanskje ser at eleven sannsynligvis kjører bedre utenom en oppkjøringssituasjon. På den annen side så skal man jo helst være skikket nok til å håndtere stressende situasjoner i trafikken uten at det går helt galt.

Skal også nevnes at det i 2021 var såpass pågang på oppkjøringen at kjøreskolene bestilte det de fikk tak i fortløpende uavhengig av om elevene var klare eller ikke. Da fikk man rett og slett en deadline, men de fleste ga nok bort plassen til noen andre dersom den opprinnelige tiltenkte eleven overhodet ikke var på plass i tide. Selv fikk jeg halvannen måned på meg da jeg startet opp igjen etter vinteren, med ny kjørelærer da den forrige sluttet. Oppkjøring var bestilt før jeg i det hele tatt hadde møtt den nye, men det endte heldigvis bra...
Sist redigert av kaLARSnikov den 12 nov 2024, 08:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

En ting er når kjørelærer bekrefter elev klar til oppkjøring men også kjøremengde eller antall timer eleven har hatt må jo gi eleven selvtillit foran kommende oppkjøring som vil påvirke i positiv retning. Er du klar til oppkjøring da er du klar! Det at du er spent, har følelser eller nervøs på oppkjøringsdagen vil alle kjenne på.

Har aldri opplevd noe negativt med sensor i høyrestolen, de legger jo tingene til rette for deg hele veien med en positiv holdning. Det er først når kjøringa er over de summerer opp merknader og du får høre hva du kunne gjort annerledes, ikke bestått i min verden går på grove feil / holdning.

lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Legg inn av lazyboy »

Jeg strøk på oppkjøring kl b. Veiarbeid med nedsatt fra 80 til 50. Holdt 50 igjennom hele arbeidsområdet, men økte til 60 før opphevingsskiltet kom😀. Husker sensor sa jeg vil ikke, men må etter reglene. Husker jeg var skikkelig irritert på meg selv når jeg satte meg bak rattet og kjørte hjem i bilen jeg brukte ut til trafikkstasjonen😎

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Greddy skrev: 11 nov 2024, 21:45 Jeg er en av de som har strøket på oppkjøring. kl.B vel å merke. Første forsøk, med vel å vitende hvis jeg strøk, så tapte man flere tusenlapper. En faktor som nærvøsitet og nerver spiller en stor rolle på hvordan man oppføre seg i trafikken. Det var ikke kjøringen, men settingen i at vi var under en oppkjøringen som gjorde situasjonen verre. Ellers til vanlig så var jeg kompetent i trafikken, mente kjørelæreren.
Jeg TROR du er inne på noe her. Jeg har for meg at dagens ungdom er mer bortskjemte. Dem tåler mindre stress og forventer at det blirmlagt til rette. Noen er værre enn andre. Selve oppkjøringen forstår jeg at folk akn stryke på. En liten bommert kan være nok.

Men teoriprøven forstår jeg ikke. Samtlige prøver jegbhar hatt gjennom livet har vel vært vanskeligere enn denne. Spesielt for oss gutter/mannfolk som har litt interesse som regel burde klare denne mener jeg.

Jeg har selv aldri strøket på noe som helst å jeg jar aldri,lest heller. Man har jo fulgt med i timen på trafikkskolen og bladd i boka av den grunn, men jeg jar ikke lest noemutover det. Jeg mener jeg fikk 3 feil på teoriprøven på bil og 2 feil på teoriprøven til MC. Oppkjøringem gikk veldig bra på begge, første gangen.

Jeg presterer dog hakket bedre under "press" så jeg legger lista høyt med å kjøpe feks. MC og planlegge sommerferien i god tid før, slik at fallet blir ganske stort. Hvis det går galt. Da legger jeg litt ekstre effort i å klare det.

I stedenfor å grave seg ned og avvente kjøp av sykkel og nærmest delvis legge til rette for at man kan stryke.

Men det kan jo hende at når jeg øvekjørte så gjorde jeg dette med en 1980 modell Mazda 323 med manuell gir og uten servo og selvsagt var den ribbet for hjelpemidler. Man måtte løre seg bakkestart med clutch og jeg fant de bratteste bakkene jeg kunne finne. Gjerne grusveier også. Kjørte mye i byer etter hvert samt ombord på ferger og i den norske fjellheimen på vinterstid. Når jeg fikk førerkortet var det gly og spinne og sladde på snøen. Det å lære seg å håndtere bilen var gøy.

Så ser jeg dagens ungdom i moderne biler som ikke engang klarer og treffe en parkeringslomme om dem blir geliedet med et kamera og alskens hjelpemidler. Det synes jeg bare er veldig veldig rart.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

I 1982 så var det et testprosjekt etter at det var mye klager på sensorer og rutevalg.
Først hadde vi skriftlig teori med 52 spørsmål som vanlig
-Hvis den ble bestått -Da måtte vi trekke en lapp med sensor og en med kjørerute.
siden dette var et prøveprosjekt hadde vi 2 oppkjøringer samme dag med 2 loddtrekninger.
"fordelen" var at vi trengte bare bestå en gang-men ulempen var jo nervøsitet 2 ganger og 2 muligheter for feil også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar