Består ikke førerprøve …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Består ikke førerprøve …

Legg inn av Bjerknez »

Bare en liten sidenotis.

Jeg var på truckførerkurs sammens med en 20 åring som klarte og "stryke". Det var bare et kurs uten oppkjøring, men han var såpass "borte" at han klarte kunststykket og stryke...

DET! er jammen meg godt jobba spør du meg!

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Re: Består ikke førerprøve …q

Legg inn av Audi Mannen »

dypen skrev: 11 nov 2024, 16:24

Det som er betenkelig hvis det er «vanskelig / krevende» å få førerkort … hvorfor er det så sykt mange dårlige førere i trafikken …
Kanskje veldig mange ikke klarer å holde pølse fingrene unna mobil og skjermbruk når de skal kjøre? Jeg ser daglig en stor mengde sjåfører som sitter med mobil. Det snåleste jeg ser er at de kjører nye biler hvor alle har handsfree men det bruker de ikke :lol , mye bedre å sette liv og helse på spill må man tro og en potensiell bot på over 10K.
Det tyder på dårlig innsikt og konsekvens tankegang mener nå jeg. Eller rett og slett dumskap.

I tillegg er jeg ikke tilhenger av biler som bare har skjermer til alt som skal styres hvor man må bla i menyer for å få ønsket valg. Riktignok mye fokus på det igjen og bilprodusenter kommer vel tilbake til noe mer intuitivt og enklere.
Det er også mange eldre som ikke henger med tempoet i trafikken og i overkant mange sjåfører i alle aldre som ikke følger med på skilting langs veien. I mitt nabolag er det endret fra 50 til 80 på en kort strekning for ca. 2 år siden og jeg ser fortsatt enkelte i nabolaget som fremdeles ikke kjører over 50 der. og en litt "fjern" nabo av meg ble svar skyldig når jeg spurte hvorfor han lå i 50 i 80 sonen. Etter dette kaller jeg han for "tomgangen". Da burde man fått prikker tenker jeg for uoppmerksom kjøring.

Men alle de vi ikke liker i trafikken har sikkert et godt og bekymringsfritt liv da de kanskje ikke evner å ta ting inn over seg. Jeg vet ikke, men noen burde forska på det og lagt lista for en IQ test for førerkort.

Så får vi håpe at hovmod ikke står til fall riktig enda. :twothumbs:
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Tankevekker det @Audi Mannen :thumleft Må slutte å irritere meg :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Audi Mannen

dypen skrev: 12 nov 2024, 14:13 Tankevekker det @Audi Mannen :thumleft Må slutte å irritere meg :D
Jeg har sluttet med det for lenge siden.... nytter ikke uansett, men for 10-15 år siden så hadde jeg horn i panna :twisted . Men jeg vil tro at det jevne snittet vi har her inne på forumet er over gjennomsnittet grei i trafikkbildet. Min begrunnelse er at en mc fører analyserer kjøremønsteret på en annen måte på 2 hjul og det tror jeg vi drar med oss på en positiv måte. Bare det at vi skriver og utveksler meninger om det vitner om en refleksjon.
Bare tenk over kjøringen i hverdagen..... hvor mange ganger legger du til rette for fletting? en normal mc fører vil i stor grad skape flyt i trafikken ved å gi rom og ta rom. Det ligger i naturen og interessen vi har for å kjøre.

Jeg har sikkert skrevet det før, men jeg er overbevist om at absolutt alle som skal kjøre bil burde hatt MC teori som obligatorisk. Bare for å sette i gang tankene rundt faremomenter i trafikken.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Jeg har jobbet i den videregående skolen i over 30 år. Og jeg ser en tilsvarende utvikling som den som beskrives her når det gjelder oppkjøring. Alt går på skjerm, det tas lite notater og det leses lite. Greit nok at kompetansemål og læringsstrategier har endret seg mye. Men kravet om å tilegne seg kunnskap bør være uforandret. Arbeidslivet og læresteder innen høyere utdanning forventer at dette skal være på plass.

Så det er nok et tegn i tiden.

Når det gjelder bil vs MC ser jeg sjøl at jeg kan nesten ikke kjøre 100 m med bil uten å sette på radio eller en podcast. Men på MC vil jeg ikke ha lyd i ørene. Det krever full oppmerksomhet og det blir aldri "kjedelig".

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Domino skrev: 12 nov 2024, 16:19 Når det gjelder bil vs MC ser jeg sjøl at jeg kan nesten ikke kjøre 100 m med bil uten å sette på radio eller en podcast. Men på MC vil jeg ikke ha lyd i ørene. Det krever full oppmerksomhet og det blir aldri "kjedelig".
Der er forskjellen på "å kjøre" og "bli kjørt"... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

Kan kun prate for min egen del, kjørte opp i år til klasse A. Det gikk strøkent, kjørte som kjørelærer lærte meg, lyttet nøye til hva sensor sa før oppkjøring startet. Men klart, noen før meg begynte å diskutere med sensor om sporvalg ol. i etterkant, det går sjelden bra, tror jeg..
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Megaoctane
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024

Legg inn av Megaoctane »

Ingen melder seg opp til oppkjøring fordi de har et ønske om å oppleve nederlag.
• Noen få overvurderer seg selv.
• Andre har satt seg mål om å ta lappen når de fyller 18 og gir seg selv en frist de egentlig ikke rekker, men prøver likevel.
• Atter andre kjører godt med kjørelæreren de har fått et godt forhold til, men blir svært nervøse med sensor. Det hjelper neppe at sensorene er uttrykksløse og strenge.
• Uflaks kan også spille inn. Man kan havne i en situasjon hvor selv en erfaren sjåfør kunne ha gjort en feil, krasjet eller forårsaket et uhell.
• Til sist er det noen få som prøver og prøver, men aldri helt lykkes. Da får det være opp til hver enkelt å vurdere om det er mangel på innsikt, eller om det er beundringsverdig at de ikke gir opp.

Men hva får noen til å prøve igjen og igjen?

Kanskje de MÅ ha førerkortet for å få hverdagen til å gå opp? For eksempel å kjøre og hente barna fra trening eller skole. Kanskje de ikke trengte lappen tidligere, men en skilsmisse eller en ektefelles død gjør det nødvendig å ta den?

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Null interesse gjennom hele ungdomen for så plutselig MÅ ha førerkort, det er vel da alt blir feil …
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg var 16 så var hovedmålet blandt meg og de fleste kompiser å ta lappen og ragge rundt slik de store gutta gjorde. Ve begynte alle øvekjøring så tidlig som mulig og vi spurte verandre hele tiden om tips etc. og det var på en måte om å gjøre hvem som hadde kjørt mest etc. det ble en slags liten konkurranse. Hvem fikk lappen først og hvem kunne svinge inn på plassen man hengte hver dag først med egen bil og sitte inne i varmen vinterstid?

Vi utfordret oss selv hele tiden og vertfall jeg sa til modern at nå vil jeg øve på bakkestart feks. Altså skikkelig bakkestart på grusvei. Jeg villemkjlre ombord på ferger og etter hvert når jeg ble varm i trøya kjørte jeg en del i storbyer etc. Når det var glatt var jeg med min far ned på en industritomt like ved her jeg bodde hvor jeg lærte og sladde rundt med bilen, lage priuetter og i det hele tatt bli kjent med hvordan bilen oppførte seg på glatta.

Når jeg begynte på kjøreskolen startet den mer tekniske biten, men jeg kunne bruke mye tid på den biten forsi jeg mestret alt det andre. Jeg var ikke nervøs.

Så kluet er øvekjøring, øvekjøring, øvekjøring. Øvekjør HELE TIDEN så ofte som mulig. Jeg var med mitt søskenbarn på jobb bare for å kjøre bil.

Brukeravatar
utc
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Legg inn av utc »

Etter det jeg kan se så er lenken i Kvinneguiden 14 (fjorten) år gammel. Har dette fremdeles aktualitet ? Siden dette ble ble skrevet har man tillatt kvinner å kjøre bil i Saudi Arabia (verden forgår).
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

utc skrev: 14 nov 2024, 10:10 Etter det jeg kan se så er lenken i Kvinneguiden 14 (fjorten) år gammel. Har dette fremdeles aktualitet ? Siden dette ble ble skrevet har man tillatt kvinner å kjøre bil i Saudi Arabia (verden forgår).
Presiserer i første innlegg at linken til forumtråden er gammel men du mener holdningene til det å ta førerkort for de som MÅ ha har endret seg i mer positiv retning …

Brukeravatar
Audi Mannen

Bjerknez skrev: 14 nov 2024, 04:44 Når jeg var 16 så var hovedmålet blandt meg og de fleste kompiser å ta lappen og ragge rundt slik de store gutta gjorde. Ve begynte alle øvekjøring så tidlig som mulig og vi spurte verandre hele tiden om tips etc. og det var på en måte om å gjøre hvem som hadde kjørt mest etc. det ble en slags liten konkurranse. Hvem fikk lappen først og hvem kunne svinge inn på plassen man hengte hver dag først med egen bil og sitte inne i varmen vinterstid?

Vi utfordret oss selv hele tiden og vertfall jeg sa til modern at nå vil jeg øve på bakkestart feks. Altså skikkelig bakkestart på grusvei. Jeg villemkjlre ombord på ferger og etter hvert når jeg ble varm i trøya kjørte jeg en del i storbyer etc. Når det var glatt var jeg med min far ned på en industritomt like ved her jeg bodde hvor jeg lærte og sladde rundt med bilen, lage priuetter og i det hele tatt bli kjent med hvordan bilen oppførte seg på glatta.

Når jeg begynte på kjøreskolen startet den mer tekniske biten, men jeg kunne bruke mye tid på den biten forsi jeg mestret alt det andre. Jeg var ikke nervøs.

Så kluet er øvekjøring, øvekjøring, øvekjøring. Øvekjør HELE TIDEN så ofte som mulig. Jeg var med mitt søskenbarn på jobb bare for å kjøre bil.
1+ på den.
Sitter igjen med stort sett samme tanker rundt min egen ungdomstid. Alt dreide seg om kjøring og lære seg "å hærje" med bl.a. bil på jordet etc. Lærte mye den gang om fysikkens lover som de ikke får muligheten til i dag. Vi hadde jo ikke så mye anna å gjøre ute på bygda heller den gang. Kino på samfunnshuset en gang i jubelåret. Men i dag er bilkjøring noe veldig mange kun gjør fordi det er lettvint og nødvendig, ikke av glede og forlystelse slik som de fleste hadde før.
Tror jeg da.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det handler vel i bunn og grunn om hva som får din oppmerksomhet.
I dag er det helt ekstremt av ting man skal bearbeide fra alle kanter, og når bil eller moped ikke lenger er nøkkelen til sosialisering så blir det nedprioritert og innsatsen blir tilsvarende lav.

Ellers er jo livet ganske enkelt i den alderen der blitt, man bare seiler avgårde uten en eneste utfordring, man trenger stort sett ikke jobbe, og man blir ikke satt krav til. Da burde også det å ta lappen være en smal sak eller? Nei overhodet ikke.

Fra jeg var typ 13-14 år, så var det å ta lappen pri. 1 på fritiden. På skolen var jeg lat og gjorde det som krevdes, og det var neimen ikke mye, men så var det også mange slitere som aldri fikk det til.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 nov 2024, 19:45 Det handler vel i bunn og grunn om hva som får din oppmerksomhet.
I dag er det helt ekstremt av ting man skal bearbeide fra alle kanter, og når bil eller moped ikke lenger er nøkkelen til sosialisering så blir det nedprioritert og innsatsen blir tilsvarende lav.

Ellers er jo livet ganske enkelt i den alderen der blitt, man bare seiler avgårde uten en eneste utfordring, man trenger stort sett ikke jobbe, og man blir ikke satt krav til. Da burde også det å ta lappen være en smal sak eller? Nei overhodet ikke.

Fra jeg var typ 13-14 år, så var det å ta lappen pri. 1 på fritiden. På skolen var jeg lat og gjorde det som krevdes, og det var neimen ikke mye, men så var det også mange slitere som aldri fikk det til.
Så absolutt et poeng jeg stiller meg bak dette. :thumleft

Svar